Permalänk
Medlem

m-ITX NAS

Har länge skjutit på planerna att bygga en NAS här hemma., då jag ville ha något litet och kompakt.
Men när jag såg videon från LTT där dom byggde en NAS i Jonsbo N1 chassit så visste jag direkt att det var det jag ville ha.

Sagt och gjort, delarna beställdes och det började snabbt krypa i fingrarna i att få hugga in i bygget.

Jag velade lite fram och tillbaka på om jag skulle köra Intel eller AMD, tillslut blev det Intel då Quicksync var nästan ett måste då jag inte kommer ha en dedikerad GPU.
Priserna låg ungefär lika.
Målet var också att försöka få till ett bygge som var billigare än den billigaste 5 bay NAS man kan hitta, vilket är en Synology för 5800:-.
Det blev inte riktigt så men nära nog

Efter lite research och ihopsättning av olika system föll valet på en i5 11400 i ett Gigabyte Z590i Auros Ultra, full spec nedan.

Till en början kommer jag endast använda 3 diskar för att i framtiden uppgradera till fler med större kapacitet.

Servern kör Unraid främst för lagring men även ett par dockers.

Chassit kyls av en 140mm fläkt som sitter i toppen som trycker igenom luft.
Jag har dock märkt att luft sipprar ut på sidorna och inte tar sig ner mot moderkortet och CPUn, just nu använder jag stock Intel kylare men i framtiden kommer jag byta ut den mot en låg Noctua modell, främst för ljudnivån.

Chassi: Jonsbo N1
CPU: i5 11400
MB: Gigabyte z590i Auros Ultra
RAM: G.Skill Aegis DDR4 3200Mhz 16GB
HDD: WD Red Plus 4TB x3
NVMe cache: WD Blue SN570 1TB
PSU: Cooler Master V750 SFX Gold Rev.2

Besök galleriet här

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Medlem

Min Asustor NAS är från 2013 och behöver nog bytas ut, kanske mot något liknande detta för det verkar rent och snyggt.

Vad använder du för backplane? Gick den att skruva rätt in eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Min Asustor NAS är från 2013 och behöver nog bytas ut, kanske mot något liknande detta för det verkar rent och snyggt.

Vad använder du för backplane? Gick den att skruva rätt in eller?

Ganska säker på att det följer med N1 chassit

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ganska säker på att det följer med N1 chassit

Ah, det var ett sånt... https://www.jonsbo.com/en/products/N1.html

Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat att byta håll på fläkten? Kanske blir bättre luft flöde så?

Känner att jag med vill uppgradera nasen när man ser sånt här!
"Jag vill haaaa! Bubbis!"

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vad blev slutpris då?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Värme går naturligt uppåt just för att värmd luft har lägre densitet, att ha fläkt som trycker nedåt i motsatt riktning kan göra att områden med väldigt lite flöde redan innan helt stannar av istället. Jag skulle vända på fläkten och kanske ordna med några 'naturliga' insug i botten om det inte redan fins sedan tidigare för att få lite skorstens-effekt och därmed mindre behov av varv på fläktarna.

Att inte ta hänsyn till naturlagarna och flödesmekaniken gör att det blir ofta som att ro i motström - jädra massa slit men man kommer inte framåt...

Permalänk
Medlem

...om man kunde åstadkomma samma perforering de har på sidorna, på ovansidan

Då hade värmen naturligt stigit ut ur chassit. Fast där är ingen plats för en fläkt för att hjälpa till. Om man nu inte vill ha det på högkant.

Visa signatur