Permalänk
Medlem

Någon som har tips på något man kan äta på kvällen så man står sig hela natten? Något som stannar i magen ett bra tag helt enkelt. Testade på att minska mängden mat lite kraftigare för att tappa lite överskottsvikt snabbare och problemet är att mina melatonintabletter jag tar på kvällen verkar tas upp snabbare än innan ibland vilket påverkar sömnen och jag vaknar med en tom mage 5 på natten och somnar inte om. Har tidigare ätit en stor skål med frukt vid halv 11 men även om det fungerade de första 4 veckorna så har det inte fungerat lika bra sista veckan, kan ha med annat att göra såklart men om det inträffar igen är det bra att ha en backup plan.

Förr i tiden när jag hade gått ned i vikt via träning istället så hade jag ätit en stabbig äggmacka eller något men skall jag hålla nere kalorierna fungerar det inte. Rent miserabelt att gå ned i vikt på det här sättet faktiskt och önskar jag var frisk nog för att träna ordentligt istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som har tips på något man kan äta på kvällen så man står sig hela natten? Något som stannar i magen ett bra tag helt enkelt. Testade på att minska mängden mat lite kraftigare för att tappa lite överskottsvikt snabbare och problemet är att mina melatonintabletter jag tar på kvällen verkar tas upp snabbare än innan ibland vilket påverkar sömnen och jag vaknar med en tom mage 5 på natten och somnar inte om. Har tidigare ätit en stor skål med frukt vid halv 11 men även om det fungerade de första 4 veckorna så har det inte fungerat lika bra sista veckan, kan ha med annat att göra såklart men om det inträffar igen är det bra att ha en backup plan.

Förr i tiden när jag hade gått ned i vikt via träning istället så hade jag ätit en stabbig äggmacka eller något men skall jag hålla nere kalorierna fungerar det inte. Rent miserabelt att gå ned i vikt på det här sättet faktiskt och önskar jag var frisk nog för att träna ordentligt istället...

Kvarg med X.
Kokt potatis.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

En portion havregrynsgröt med lite blåbär blir typ 150 kalorier och är lagom tråkigt att äta/laga till. Frysta bär så kyler den ner den plasmavarma gröten. Lägg till lite mjölk för smaken och lite extra kalorier och nedkylning.

Permalänk
Medlem

Min nya frukostfavorit är 2 stk sportknäckebröd (utan smör) med ganska tjockt lager keso, några skivor tomat och en pinch salt. Smakar fantatiskt!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

@Candyraver Det kan man faktiskt säga: Nästan allt utan tillsatt socker smakar fräscht. I alla fall efteråt.
Läste för övrigt ditt nick som Candy craver

Jag anser att vi skulle införa en sockerskatt. Alla former av socker C6-H12-O6 / C12-H22-O11 och dess former borde beskattas STENHÅRT; alltså typ 500-5000% punktskatt på socker. Nyckelhålsmärkningen bör justeras till att inte tillåta tillsatt socker överhuvudtaget, etc.

Visst kommer det göras workarounds genom att tillsätta något "naturligt sött", typ mosade russin eller vad fan. Men min gissning är att det skulle vara oerhört bra för folkhälsan eller samhällsekonomin (massa inkommen skatt).

edit: Jag skulle till exempel inte slentrianköpa en godispåse Gott och blandat till tvåtimmarsbilresan om godiset kostade 120 spänn istället för 20... Samma med exvis coca cola. Hur många skulle köpa om den kostade 35kr istället för 15? Medans lightprodukterna fortsatt går för 15kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dovienya:

@Candyraver Det kan man faktiskt säga: Nästan allt utan tillsatt socker smakar fräscht. I alla fall efteråt.
Läste för övrigt ditt nick som Candy craver

Jag anser att vi skulle införa en sockerskatt. Alla former av socker C6-H12-O6 / C12-H22-O11 och dess former borde beskattas STENHÅRT; alltså typ 500-5000% punktskatt på socker. Nyckelhålsmärkningen bör justeras till att inte tillåta tillsatt socker överhuvudtaget, etc.

Visst kommer det göras workarounds genom att tillsätta något "naturligt sött", typ mosade russin eller vad fan. Men min gissning är att det skulle vara oerhört bra för folkhälsan eller samhällsekonomin (massa inkommen skatt).

edit: Jag skulle till exempel inte slentrianköpa en godispåse Gott och blandat till tvåtimmarsbilresan om godiset kostade 120 spänn istället för 20... Samma med exvis coca cola. Hur många skulle köpa om den kostade 35kr istället för 15? Medans lightprodukterna fortsatt går för 15kr.

Kan nog hålla med att man skulle haft skatt på socker/godis på samma sätt som alkohol så kanske man kan sänka bränslet istället lite Tyvärr styr pengar för hårt för att folkhälsan skulle vara viktigare än intäkter för företagen så det lär aldrig hända om det inte skulle visa sig vara mer lönsamt.

Permalänk
Medlem

Jag har väl aldrig haft några större problem med extrem vikt men däremot varit ganska smalfet.

Senaste åren har jag fått träningsvana och senaste månaderna har jag ökat min träning så att jag går snabbt en timme varannan dag och styrketränar varannan dag mer eller mindre.

Hittat kosthållning som funkar för mig också.
Äter tre fasta mål om dagen och möjligtvis en banan och proteinshake vid behov.
De tre fasta målen är frunost, lunch och middag.

Frukosten är mer eller mindre samma varje dag med liten variation.
Fettfri grekisk yoghurt, en matsked jordnötssmör och bär.

Till lunch blir det oftast 125g ugnsbakad lax med 80g pasta, 200g grönsaker och ibland två äggvitor.
Eller 80g pasta, 200g grönsaker och kycklinghjärta samt kycklinglevergryta.

Middag liknar lunch.

En dag i veckan tillåter jag mig själv att fuska lite och äter något annorlunda till antingen lunch eller middag. Sushi eller liknande.

Långsam och stadig viktminskning samtidigt som jag behåller min muskelmassa. Siktar på att bli av med mer kroppsfett och på sikt hamna runt 12%. Är runt 18% nu så det kommer bli en lång kamp men då har man något att se fram emot.

Sätt realistiska mål och rör på er resten av era liv.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som har tips på något man kan äta på kvällen så man står sig hela natten? Något som stannar i magen ett bra tag helt enkelt. Testade på att minska mängden mat lite kraftigare för att tappa lite överskottsvikt snabbare och problemet är att mina melatonintabletter jag tar på kvällen verkar tas upp snabbare än innan ibland vilket påverkar sömnen och jag vaknar med en tom mage 5 på natten och somnar inte om. Har tidigare ätit en stor skål med frukt vid halv 11 men även om det fungerade de första 4 veckorna så har det inte fungerat lika bra sista veckan, kan ha med annat att göra såklart men om det inträffar igen är det bra att ha en backup plan.

Förr i tiden när jag hade gått ned i vikt via träning istället så hade jag ätit en stabbig äggmacka eller något men skall jag hålla nere kalorierna fungerar det inte. Rent miserabelt att gå ned i vikt på det här sättet faktiskt och önskar jag var frisk nog för att träna ordentligt istället...

Kött.
Hell, om du endast äter kött blir du inte hungrig längre till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som har tips på något man kan äta på kvällen så man står sig hela natten? Något som stannar i magen ett bra tag helt enkelt. Testade på att minska mängden mat lite kraftigare för att tappa lite överskottsvikt snabbare och problemet är att mina melatonintabletter jag tar på kvällen verkar tas upp snabbare än innan ibland vilket påverkar sömnen och jag vaknar med en tom mage 5 på natten och somnar inte om. Har tidigare ätit en stor skål med frukt vid halv 11 men även om det fungerade de första 4 veckorna så har det inte fungerat lika bra sista veckan, kan ha med annat att göra såklart men om det inträffar igen är det bra att ha en backup plan.

Förr i tiden när jag hade gått ned i vikt via träning istället så hade jag ätit en stabbig äggmacka eller något men skall jag hålla nere kalorierna fungerar det inte. Rent miserabelt att gå ned i vikt på det här sättet faktiskt och önskar jag var frisk nog för att träna ordentligt istället...

Kaseingröt/kvarg/grekisk yoghurt/anabolic ice cream.

Proteinrikt och långsam nedbrytning = success.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kvarg med X.
Kokt potatis.

Skrivet av Abbs:

Kaseingröt/kvarg/grekisk yoghurt/anabolic ice cream.

Proteinrikt och långsam nedbrytning = success.

Kvarg blir nog toppen, kan lägga till lite frön eller muesli också tror jag. Äter redan det en del till frukost och mellanmål. Handlar mest om att få melatoninet röra sig långsammare genom systemet så jag sover bättre, märker stor skillnad på ifall jag äter något innan jag tar det eller ej.

Permalänk
Medlem

Månadens vägning avklarad: landade på +0.6kg. Väger nu 88kg, en nedgång på 11,7kg sedan start oktober.

Hade höga förväntningar på månadens vägning. Kände mig lätt och stark. Tänk vad fel man kan ha! 😄

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Sen ska man ju ALDRIG enbart väga sig, utan i samband med det ta midjemått osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sen ska man ju ALDRIG enbart väga sig, utan i samband med det ta midjemått osv.

Nej tränar man dessutom på gym så kan det vara väldigt klokt så man bör öka i muskelmassa så jag hade nog mätt: mage/bröst/armar/lår

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Morgonens vikt var 79,8 kg.
Stannat av lite senaste veckan typ men jag fortsätter min vana trogen med Ringfit och Huel.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Myllerman:

Har halkat tillbaks till gamla vanor.. Det gick väldigt bra länge men efter sommaren och speciellt nu på hösten har jag moffat i mig en hel del.

Fika efter frukost med bullar, fika när man kommer hem och mycket godis och snacks till fredag/helg. Stora portioner med mycket pasta till luncherna. Har bara gått upp 1.5Kg men känner att nu får jag skärpa till mig! Gick jue ner nästan 30Kg, det vill jag inte göra om igen från början!

Väldigt lätt att halka tillbaks, speciellt nu på hösten när man sitter inne mer.

Bra jobbat att gå ner 30kg, det är inte många som orkar / klarar.

Det sköna med att gå ner så mycket är att så länge du håller koll på eventuell viktökning igen (som du verkar göra) så kan man enkelt sätta stopp för det innan det går för långt.

Självklart ska man kunna unna sig kortare lyxperioder ibland där man äter extra gott (t.ex. på semestern eller julen), det viktiga är att man inte låter det skena. Att lägga på sig några få extra kilon gör inget, den lilla viktökningen bränner man snabbt bort igen.

Det jobbiga är om man inte har koll på viktökningen, och så helt plötsligt en vacker dag har du ökat 5-10 kilo, då blir resan tillbaka längre och jobbigare.

Permalänk
Avstängd

Jag har gått ner 47kg (sista vägning 153kg)på ca nåt år sedan jag började med att egentligen bara äta mindre.
Nu har jag ingen bil längre heller, så då blir det lite mer att gå.

Har kanske en 23-30kg kvar som är realistiskt att jag kan gå ner, då jag är 207cm kort, så lär jag troligen inte kunna vettigt komma under en 120kg eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Morgonens vikt var 79,8 kg.
Stannat av lite senaste veckan typ men jag fortsätter min vana trogen med Ringfit och Huel.

Vikt? 90cm runtom and going strong.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Är färdig med min resa från 93kg till idag 72kg. Har legat 72-73 ett tag nu. Stabilt där.

Började v.28 så 10-11v ca tog det.

Har börjat öka matintag och skiftat fokus från vikt till utveckling i löpningen.

Ligger idag på ca 2000kcal i snitt/dag ibland mer ibland lite mindre och känns helt rätt för mig just nu.

Sötsug och annat är nästan borta. Unnar mig ibland på en dag i helgen. Tex pizza varannan vecka och/eller 100g nötter till filmen på fredagen.

Är ingen läsk/öl drickare så det klarar jag mig utan. Kan bli en whisky nån gång per månad.

Godis har jag uteslutet helt. Man sneglar på hyllan i affären men hjärnan säger skit i det istället för att köp.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Bra jobbat att gå ner 30kg, det är inte många som orkar / klarar.

Det sköna med att gå ner så mycket är att så länge du håller koll på eventuell viktökning igen (som du verkar göra) så kan man enkelt sätta stopp för det innan det går för långt.

Självklart ska man kunna unna sig kortare lyxperioder ibland där man äter extra gott (t.ex. på semestern eller julen), det viktiga är att man inte låter det skena. Att lägga på sig några få extra kilon gör inget, den lilla viktökningen bränner man snabbt bort igen.

Det jobbiga är om man inte har koll på viktökningen, och så helt plötsligt en vacker dag har du ökat 5-10 kilo, då blir resan tillbaka längre och jobbigare.

Tack så mycket, det känns bra nu när man vet att man klarar det. Då blir det inte lika kämpigt mentalt att komma igång igen eftersom man vet att det man gjorde tidigare fungerade. Hösten är tuff dock, kroppen känns som den vill gå i ide så blivit mer stillasittande än optimalt..

Skrivet av stgr:

Jag har gått ner 47kg (sista vägning 153kg)på ca nåt år sedan jag började med att egentligen bara äta mindre.
Nu har jag ingen bil längre heller, så då blir det lite mer att gå.

Har kanske en 23-30kg kvar som är realistiskt att jag kan gå ner, då jag är 207cm kort, så lär jag troligen inte kunna vettigt komma under en 120kg eller så.

Riktigt bra gjort! 207cm, ingen som vågar bråka med en då direkt

Permalänk
Medlem

Månadens invägning.

Permalänk

Hur det gick

Skrivet av SideShowMicke:

Vägning igår 103KG -1,4KG på en vecka -20KG totalt sen nyår, allt går enligt plan.

Så jag gick ner till 93-ish där någonstans och sen har jag fokuserat på att hålla vikten över sommaren, till våren tänkte jag gå ner 8KG till och sen räcker det.
Bjuder på några bilden 13 mån i mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideShowMicke:

Så jag gick ner till 93-ish där någonstans och sen har jag fokuserat på att hålla vikten över sommaren, till våren tänkte jag gå ner 8KG till och sen räcker det.
Bjuder på några bilden 13 mån i mellan

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Grym skillnad riktigt bra jobbat 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit fet och när vågen visade på 98,4 för drygt 6 veckor sen så valde jag att testa viktväktarna. Senaste invägningen var i fredags och då stod vågen på 89,3kg, dvs 9,1kg ner. Jag har inte ökat min motion alls under denna tid, om man inte räknar 2 extra powerwalk's under dessa veckor. Dock har det stannat av lite så jag måste nog börja rampa upp träningen lite. Ångrar att jag inte mätte in mig innan för det vore kul att se hur mkt mått ändrar sig och inte bara vågen

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Månadens vägning blev lite knas. Brukar väga mig innan frukost men glömde så det blev efter. 😄

Hursomhelst 88,6kg (kanske skulle varit 88,4 innan frukost) betyder +0,6kg sedan förra månaden och -11,1kg sedan oktober förra året.

Pga. Moderskeppet så blev det 6:1 istället för 5:2 förra veckan och en del extra mat och öl. Lätt värt! 😃

Positivt är jag bytt jobb där jag rör mig mer så det känns skönt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Kroppen vill väldigt gärna tillbaka till den vikt den en gång haft. En viktnedgång är inte normalt för kroppen, den trivs bättre att bygga på kroppen. Tyvärr är ju inte kroppen anpassad för dagens moderna samhälle där det finns överflöd av mat.

Nej, kroppen vill inte tillbaka till någonting, den bara anpassar sig till omständigheterna. Däremot vill kanske hjärnan någonting annat, men då ska man inte skriva "kroppen" för det är inte sant.

Att det finns överflöd av mat betyder väl inte att man måste äta för mycket? Jag vill inte vara elak, men det låter för mig som en dålig bortförklaring. Det är ju trots allt man själv som bestämmer vad man ska äta. Som exempel så finns det ett överflöd av nyttiga grönsaker. Frågan är kanske varför gemene man inte äter dessa grönsaker i överflöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Nej, kroppen vill inte tillbaka till någonting, den bara anpassar sig till omständigheterna. Däremot vill kanske hjärnan någonting annat, men då ska man inte skriva "kroppen" för det är inte sant.

Att det finns överflöd av mat betyder väl inte att man måste äta för mycket? Jag vill inte vara elak, men det låter för mig som en dålig bortförklaring. Det är ju trots allt man själv som bestämmer vad man ska äta. Som exempel så finns det ett överflöd av nyttiga grönsaker. Frågan är kanske varför gemene man inte äter dessa grönsaker i överflöd?

Mm, vi gör val varje gång vi stoppar något i munnen.
Själv äter jag bara tre gånger per dag. Frukost, lunch och middag. Går utan mat ca 14 timmar i sträck (inklusive sömm) mellan middag och frukost. Man vänjer sig.

Äter inte bröd längre. Äter inte frysrätter längre.
Äter ca 500g frukt och grönt per dag.
Mycket fisk och kyckling.
Max 120g pasta om dagen.

Men en gång i veckan får jag äta vilken maträtt jag vill.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Nej, kroppen vill inte tillbaka till någonting, den bara anpassar sig till omständigheterna. Däremot vill kanske hjärnan någonting annat, men då ska man inte skriva "kroppen" för det är inte sant.

Att det finns överflöd av mat betyder väl inte att man måste äta för mycket? Jag vill inte vara elak, men det låter för mig som en dålig bortförklaring. Det är ju trots allt man själv som bestämmer vad man ska äta. Som exempel så finns det ett överflöd av nyttiga grönsaker. Frågan är kanske varför gemene man inte äter dessa grönsaker i överflöd?

Fast det där stämmer inte riktigt gällande vad kroppen vill och inte.
https://tyngre.se/artikel/en-gang-tjock-alltid-tjock/

Själv tror jag även att överflödet av mat och framförallt processad sådan, samt livsmedel med mycket fett och socker som både är billiga och lättillgängliga ligger bakom stor del av all fetma.
Helt enkelt att vi i gemen är lite veka i sinnet och äter för mycket av det som ger en snabb, billig belöning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Osueco:

Själv tror jag även att överflödet av mat och framförallt processad sådan, samt livsmedel med mycket fett och socker som både är billiga och lättillgängliga ligger bakom stor del av all fetma.
Helt enkelt att vi i gemen är lite veka i sinnet och äter för mycket av det som ger en snabb, billig belöning.

Ja, det är hjärnan som bestämmer vad du ska äta, inte "kroppen". Samtidigt är det din egna hjärna som bestämmer hur mycket du ska röra på dig (och göra av med energi).

Jag blir så fruktansvärt upprörd när gemene man säger att det inte är man själv som äter för mycket, utan att det är någonting annat. Har man då inte någon egen hjärna? Bestämmer man då inte över sin egen kropp?

Den som bestämmer över sin egna kropp är man själv. Det är inte någon annan.

Som sagt, det finns ett överflöd av grönsaker, som man i princip kan äta hur mycket som helst av utan att bli fet, då man blir mätt innan man fått i sig tillräckligt med energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, det är hjärnan som bestämmer vad du ska äta, inte "kroppen". Samtidigt är det din egna hjärna som bestämmer hur mycket du ska röra på dig (och göra av med energi).

Jag blir så fruktansvärt upprörd när gemene man säger att det inte är man själv som äter för mycket, utan att det är någonting annat. Har man då inte någon egen hjärna? Bestämmer man då inte över sin egen kropp?

Den som bestämmer över sin egna kropp är man själv. Det är inte någon annan.

Som sagt, det finns ett överflöd av grönsaker, som man i princip kan äta hur mycket som helst av utan att bli fet, då man blir mätt innan man fått i sig tillräckligt med energi.

Varför blir du upprörd?
Läs gärna det jag länkade så kanske du lär dig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, det är hjärnan som bestämmer vad du ska äta, inte "kroppen". Samtidigt är det din egna hjärna som bestämmer hur mycket du ska röra på dig (och göra av med energi).

Jag blir så fruktansvärt upprörd när gemene man säger att det inte är man själv som äter för mycket, utan att det är någonting annat. Har man då inte någon egen hjärna? Bestämmer man då inte över sin egen kropp?

Den som bestämmer över sin egna kropp är man själv. Det är inte någon annan.

Som sagt, det finns ett överflöd av grönsaker, som man i princip kan äta hur mycket som helst av utan att bli fet, då man blir mätt innan man fått i sig tillräckligt med energi.

Det är faktisk mycket tarmfloran som signalerar till hjärnan när och vad som ska ätas, finns mycket konstiga saker när det kommer till mat matvanor. Vissa bakterier specialiserar sig på att bryta ner viss mat till kroppen i tarmarna och ’ber om mer’ genom att signalera det direkt till nervsystemet och som signalämnen. Jag tror det finns mycket att lära sig. Inte bara att bita ihop och vara en riktig man eller andra dumheter, det är precis samma sak som psykiska problem eller andra sjukdomar. Varje person har sina problem att kämpa med