Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med dig! Hörde av en kompis som gjorde jägare, när de var i fjällen på vintern åt de över 10000kcal för att hålla sig varma och orka. Kanske inte en ’normal’ situation eller träningsform, men det går absolut att bränna kalorier

10.000+ kalorier per dag? Det tror jag absolut verkligen inte, vore sinnessjukt..

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med dig! Hörde av en kompis som gjorde jägare, när de var i fjällen på vintern åt de över 10000kcal för att hålla sig varma och orka. Kanske inte en ’normal’ situation eller träningsform, men det går absolut att bränna kalorier

I relation till artikeln så är väl dels frågan om parametern "energi som går åt till att hålla sig varm i rejäl kyla" faller utanför diskussionen om träning, men också då om man permanent lever så, hur pass mycket det inverkar i längden.

För det var väl själva poängen så som det läggs fram i artikeln, att det är i något slags övergångsfas som energiåtgången vid träningen fungerar för att förskjuta "intag - åtgång"... men efter en tid så blir den träningsnivån normal och fungerar inte på samma sätt längre.
(Och därav slutsatsen att det är parametern "intag" man bör fokusera på sett till specifikt vikt, men ändå ha något slags rimlig nivå av träning av andra hälsoskäl)

Om det är korrekt är en annan fråga, men jag känner att artikeln innehåll delvis återges konstigt i diskussionen tidigare här i tråden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

10.000+ kalorier per dag? Det tror jag absolut verkligen inte, vore sinnessjukt..

Tror också den siffran helt klart kan vara överdriven, men jag är dock relativt säker att man kan göra av med betydligt fler kalorier än 2500 om man jobbar hårt

Han nämnde bland annat att de flesta åt 5-10 tallrikar gröt och massa annat, långt över normala mängder i alla fall. Sen får man självklart dra allt med en lagom skopa salt, det är ju ungefär lumparhistorier trots allt. Men finns nog en del bakom överdrifterna

Permalänk
Medlem

Månad två på LCHF.

Permalänk

Jag har kört LCHF (lågkolhydratskost) och/eller IF (periodisk fasta). IF är överlägset LCHF i min mening. Det är enkelt. Hoppa över frukost och lunch. Ät bra senare på dagen. När det blir jobbigt med att fasta så håll ut. Kroppen kommer börja bränna fett och ditt hunger kommer (wait for it....) minska (för en stund). Lita på processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag har kört LCHF (lågkolhydratskost) och/eller IF (periodisk fasta). IF är överlägset LCHF i min mening. Det är enkelt. Hoppa över frukost och lunch. Ät bra senare på dagen. När det blir jobbigt med att fasta så håll ut. Kroppen kommer börja bränna fett och ditt hunger kommer (wait for it....) minska (för en stund). Lita på processen.

Jag kör att jag käkar mellan 12.00 och 20.00 men det är mest för att jag gillar rutinerna. Känns som att hjärnan blir skarpare, mindre hunger och får mer energi.

Sen att jag skippar socker och minskar på kolhydraterna på det känns bara naturligt för mig.
Man gör det som funkar

Permalänk
Medlem

Vafalls! En god frukost är det som får mig att ens vilja stiga upp ur sängen på morgonen haha.
Tror man får hitta ett sätt som passar hur man vill leva hela tiden. IF är säkert jättebra om man tycker det passar. För mig passar LCHF och liknande bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vafalls! En god frukost är det som får mig att ens vilja stiga upp ur sängen på morgonen haha.
Tror man får hitta ett sätt som passar hur man vill leva hela tiden. IF är säkert jättebra om man tycker det passar. För mig passar LCHF och liknande bättre.

Jag blir själv lätt illamående om jag inte får i mig något på morgonen. Kroppen vänjer sig dock. Men skulle inte rekommendera normalt folk att skippa sin fina frukost. Viktigaste målet trots allt!

När jag jobbade så var det många gubbar som bara slängde i sig en kopp kaffe och sedan inte åt något förs kl 10 på jobbet... Aldrig att jag skulle klara det!

Permalänk
Medlem

Regelbundet och mindre portioner funkar för mig. Skippar man skräpenergin, dvs alkohol, bullar, godis mm så går det snabbt att vända på viktkurvan enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Regelbundet och mindre portioner funkar för mig. Skippar man skräpenergin, dvs alkohol, bullar, godis mm så går det snabbt att vända på viktkurvan enligt min erfarenhet.

Håller med till 100%. Jag har personligen inte gjort mycket mer än tidvis periodisk fasta och försökt skära ner så mycket som möjligt på "tomma kalorier", dvs kalorier jag inte får i mig av näringens skulle.

Ät, men ät bra. Näringsrikt och kalorifattigt för ännu mer boost. Grönssaker är bra.

Just alkohol, som du nämner, kom lite om en överraskning för mig, att det var så mycket kalorier i det.

> Näst efter fett är alkohol det energirikaste näringsämnet. Ett glas rödvin innehåller 131 kcal eller ungefär dubbelt så mycket som motsvarande mängd coca-cola.

Coca-cola har ~37.5 kcal per 100gr. Starköl innehåller ~ 45 kcal per 100gr. Rött vin innehåller ~85,1 kcal per 100gr.

Min gissning, innan, hade varit att socker-läsk typ är det värsta man kan dricka, kalorimässigt. Hade aldrig gissat att rödvin innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier. Jag hade gissat att det var tvärt om. För mig var det en "dold kalorifälla" iaf.

Bonus-factoid: Den alkoholfria ölen jag har i kylen innehåller 20 kcal/100 gr. Mindre än hälften av kalorierna, lika god (enligt mig), kan köpas i mataffären, och den begränsar inte en från att köra bil på samma sätt som en starköl. Fortfarande hälften så mycket kalorier som socker-läsk men iaf bättre.

Permalänk
Medlem

För drygt ett år sedan lade jag ned nästan allt som har med godis, glass och snacks att göra. Sedan dess har jag gått ned 10 kilo (väger 92 kilo idag). Jag äter fortfarande mörk choklad för det vill jag inte ha så mycket av. Det blir kanske någon glass på stan men aldrig att jag köper hem. Jag har alltid tränat men känner mig klart starkare och uthålligare numera.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Trillade av peppen lite när semestern började men nu är jag på banan igen.
Kör Huel till frukost och lunch och kör sen vanlig middag men försöker att inte äta så mycket kolhydrater eller socker.
Träning i form av Ringfit adventure till Nintendo switch 5-6 dagar i veckan i ungefär 25-40 minuter.
20/6 låg jag på runt 95 kg och imorse var det nere på 87,6 kg så det tuffar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Trillade av peppen lite när semestern började men nu är jag på banan igen.
Kör Huel till frukost och lunch och kör sen vanlig middag men försöker att inte äta så mycket kolhydrater eller socker.
Träning i form av Ringfit adventure till Nintendo switch 5-6 dagar i veckan i ungefär 25-40 minuter.
20/6 låg jag på runt 95 kg och imorse var det nere på 87,6 kg så det tuffar på.

Låter bra och roligt med Switchen. Jag unnade mig att äta onyttigare under semestern så blev en del burgare, pizzor och glassar. Tänker att sommar semestern och jul kan man få äta det man vill sen kan man köra nyttigare resten av året. Annars blir det rätt trist. Det är ändå så få veckor av året att man knappast går upp så mycket. Gick nog upp något kg under semestern men går snabbt att gå ner igen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Myllerman:

Låter bra och roligt med Switchen. Jag unnade mig att äta onyttigare under semestern så blev en del burgare, pizzor och glassar. Tänker att sommar semestern och jul kan man få äta det man vill sen kan man köra nyttigare resten av året. Annars blir det rätt trist. Det är ändå så få veckor av året att man knappast går upp så mycket. Gick nog upp något kg under semestern men går snabbt att gå ner igen.

Ja alltså semester är semester och då får man faktiskt göra så!

Switchen har varit ett förvånansvärt bra träningsredskap så länge man finner kontinuitet i det och gör det så ofta man kan så fungerar det alldeles utmärkt. Ett stort plus för mig är att det är maskerat som ett rätt så roligt spel dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag gick ner lite inför en fjällvandring v30 och denna vecka har jag unnat mig lite gott. Tror dock att jag ska fortsätta viktresan nu. 93 kg vid årsskiftet, 91 kg vid omtaget för lite drygt en månad sedan. Senast jag stod på vågen visade den 86 kg. Ska ned till 79 kg typ i första hand.

Permalänk
Medlem

Fick ett ryck på semestern att gå ner lite. Var väl inte direkt fet. Men lite degig

Började med löpning och är inne på en runstreak på 25 dagar i sträck nu. Mellan 5-10km varje dag men snitt runt 6-7km/dag.

Skippat: öl, pasta, potatis, bröd och allt onyttigt.
Äter enbart: sallad, frukt, kyckling, nötkött och nötter samt ägg. Även protein och vitaminer. Minst 3L vatten om dagen.

Gått från 92-82kg på drygt 4v och drygt 15cm i midjan.

Mår mycket bättre och är pigg.

Börjar jobba nu på måndag efter semestern så blir såklart inte att springa varje dag och kommer förmodligen få öka kalori-intaget en smula då jag har ett aktivt arbete. Målet är att träna minst 3-4 dagar i veckan och fortsätta äta hälsosamt.

Kämpa på!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning blev lite rörig. Var i Skottland på resa när den skulle gjorts.

Inte helt oväntat så har all öl och semestermat resulterat i ökad vikt. Dessutom hoppade jag över en fastedag i min 5:2-diet.

88,4kg, plus 0,1 sedan förra vägningen, total viktnedgång 11,3kg sedan oktober 2021.

Månadens vägning visade tyvärr ytterligare lite upp: 88,7 (+0,3kg), total viktnedgång 11kg sedan oktober 2021.

Det har blivit 6:1 istället för 5:2 några veckor i rad. ☹️

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning visade tyvärr ytterligare lite upp: 88,7 (+0,3kg), total viktnedgång 11kg sedan oktober 2021.

Det har blivit 6:1 istället för 5:2 några veckor i rad. ☹️

Sånt händer ibland, men det är bara att köra vidare så kommer du vara i fas igen snart!
Grymt kämpat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Sånt händer ibland, men det är bara att köra vidare så kommer du vara i fas igen snart!
Grymt kämpat!

Ja jag misstänker att sommar och semester ställer till det lite bara. Märker ingen skillnad i midjan dock så det är inte så farligt. 🙂

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Månadens vägning var lite mer positiv än de senaste. 87,3 kg, minus 1,4 kg sedan förra vägningen och minus 12,4kg totalt sedan oktober. 🙂

Back on track!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Vägde in på 87.3 idag, ned 15.4kg på 23 veckor.
Ändå lite besviken, jag tappar inte vikt som jag brukade? Innan hade jag runt 1kg i veckan från 102 till 90kg ungefär, sen var det som att träffa en vägg, följer fortfarande min lifesum app och trackar allt jag stoppar i munnen, vissa dagar skiter det sig o vissa dagar kan jag va långt under. Precis som jag har gjort hela tiden.

Nu har jag kanske rört mig 1 kg på tre veckor istället… vågen visade iofs 86.1 i tisdags men fredagar är min våg-dag. Är det normalt att det blir segare eller äter jag mer kalorier än jag fyller i?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Vägde in på 87.3 idag, ned 15.4kg på 23 veckor.
Ändå lite besviken, jag tappar inte vikt som jag brukade? Innan hade jag runt 1kg i veckan från 102 till 90kg ungefär, sen var det som att träffa en vägg, följer fortfarande min lifesum app och trackar allt jag stoppar i munnen, vissa dagar skiter det sig o vissa dagar kan jag va långt under. Precis som jag har gjort hela tiden.

Nu har jag kanske rört mig 1 kg på tre veckor istället… vågen visade iofs 86.1 i tisdags men fredagar är min våg-dag. Är det normalt att det blir segare eller äter jag mer kalorier än jag fyller i?

Varje kilo du väger konsumerar ju en basnivå av kalorier, tunga människor behöver mer mat för att bibehålla samma vikt, eller omvänt kan gå ner trots att de äter ovårdat

Du måste alltså följa med vikten och äta mindre om du vill behålla samma takt av viktminskning

Vad är din målvikt? Kanske är du på väg att plana ut mot den redan med nuvarande kostnivå, i så fall är du redan ’framme’ förutom att vänta på siffran att matcha

Att gå ner snabbare är ofta inte lönsamt, det betalar sig med att det är svårt att hitta rätt balans senare för att bibehålla nivån (jo-jo-effekten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varje kilo du väger konsumerar ju en basnivå av kalorier, tunga människor behöver mer mat för att bibehålla samma vikt, eller omvänt kan gå ner trots att de äter ovårdat

Du måste alltså följa med vikten och äta mindre om du vill behålla samma takt av viktminskning

Vad är din målvikt? Kanske är du på väg att plana ut mot den redan med nuvarande kostnivå, i så fall är du redan ’framme’ förutom att vänta på siffran att matcha

Att gå ner snabbare är ofta inte lönsamt, det betalar sig med att det är svårt att hitta rätt balans senare för att bibehålla nivån (jo-jo-effekten)

Ah där sa du något, jag har mentalt ändrat min målvikt men inte ändrat den i appen. Tanken var 85kg men vill nu ned till 82, när jag ändrade i appen så fick jag 260 kcal mindre per dag!

Nä jag vet att jo-jo bantning inte är o föredra men jag har faktiskt inte plågat mig något under denna tid utan det har bara rullat på. Blev lite förvånad bara när det stannade av och knappt ville röra sig nu på slutet men då vet jag anledningen 😃 tack!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tredje månaden avklarad på low carbs, feeling good!

Permalänk
Medlem

Vikt V.28 vid start: 93kg, midja 115cm.
Vikt 3/9: 76.1kg, midja 87cm.
Förändring: -17kg
Snitt i veckan:-2,2kg
Midjan: -27cm

180cm lång.

Löptränar 4-5ggr i veckan. Ca 5-6mil i veckan och mellan 5-6timmar och gjort sen jag började.

Äter drygt 15-20g kolhydrater om dagen som Max och 100-150g protein samt 60-70g fett.

Slopat: pasta, bröd, öl, godis, chips, potatis, frukt
Äter: kyckling, gris/nöt-kött, Shirataki nudlar, sallad, protein shakes, nötter

vilopuls från 60 till runt 38 på 8v.

Ska dock tilläggas att jag alltid tränat mycket innan och varit vältränad (cykling) i några år innan jag föll samman och åt för mkt och tränade för lite

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har en vän som jobbar för "Team Botvid" som jag umgås en del med när jag i Marbella och valde att hoppa på deras program "brains and gains".

Smidig App med upplägg och får äta 2080 kcal och går 10.000 steg per dag och fått ett bra schema att följa. Så gymmar 5 dagar i veckan och gjort de en vecka.

Smidigit med recept och liknade. Får se om de äntligen blir en förändring nu

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tuffat på vidare neråt.
Morgonens vikt var 81,5 kg så jag är nöjd!

Permalänk
Avstängd

Tänker inte skriva mycket i tråden, men tänkte bara nämna att jag har gått ner från 94kg till 90kg på 4 veckor. Lite gym, och lite mindre socker så går det (snart blir det nästan inga snabba kolhydrater).
Målet är 82kg, vilket jag vet att jag kommer att klara av, har varit där tidigare. Är hyfsat stark men har lagt på mig lite fett i o m att jag har jobbat och stressat en hel del senaste 10 åren (bl.a. egen företagare..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tuffat på vidare neråt.
Morgonens vikt var 81,5 kg så jag är nöjd!

Bra jobbat 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Kaleid:

Tänker inte skriva mycket i tråden, men tänkte bara nämna att jag har gått ner från 94kg till 90kg på 4 veckor. Lite gym, och lite mindre socker så går det (snart blir det nästan inga snabba kolhydrater).
Målet är 82kg, vilket jag vet att jag kommer att klara av, har varit där tidigare. Är hyfsat stark men har lagt på mig lite fett i o m att jag har jobbat och stressat en hel del senaste 10 åren (bl.a. egen företagare..)

Starkt jobbat!
Alltid inspirerande att se folk göra framsteg!

Skrivet av palusa:

Bra jobbat 👍

Tack så mycket, jag kämpar vidare.