Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vilka studier har visat detta?

”Cola Zero innehåller ett sötningsmedel vid namn Aspartam, som visat sig inte vara speciellt bra för vikten / viktnedgång – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Yale Journal of Biology and Medicine (2010).”

”Aspartam ökar inte bara ens aptit, och därigenom öka risken för viktuppgång. Sötningsmedlet har också visat sig försämra kroppens tolerans för glukos (socker) – enligt en studie publicerad i Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism (2016).”

”Konsumtionen av lightläsk med aspartam associeras väldigt starkt med försök till viktnedgång – enligt en studie publicerad i Obesity (2012).

Intaget av aspartam, istället för socker, förekommer i 72% av fallen, medan förekomsten bland kontrollgruppen (personer som inte försökte gå ner i vikt) motsvarade 41%.

Personer som drack lightläsk med aspartam som sötningsmedel (exempelvis Cola Zero) gick upp i vikt – inte ner.”

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har du någon studie att hänvisa till?

Sötningsmedel skall inte ha någon påverkan på insulin.

https://www.styrkelabbet.se/aspartam-sukralos-blodsocker-insu...

”Cola Zero innehåller ett sötningsmedel vid namn Aspartam, som visat sig inte vara speciellt bra för vikten / viktnedgång – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Yale Journal of Biology and Medicine (2010).”

”Aspartam ökar inte bara ens aptit, och därigenom öka risken för viktuppgång. Sötningsmedlet har också visat sig försämra kroppens tolerans för glukos (socker) – enligt en studie publicerad i Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism (2016).”

”Konsumtionen av lightläsk med aspartam associeras väldigt starkt med försök till viktnedgång – enligt en studie publicerad i Obesity (2012).

Intaget av aspartam, istället för socker, förekommer i 72% av fallen, medan förekomsten bland kontrollgruppen (personer som inte försökte gå ner i vikt) motsvarade 41%.

Personer som drack lightläsk med aspartam som sötningsmedel (exempelvis Cola Zero) gick upp i vikt – inte ner.”

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Själv har jag gått ner 12kg dom senaste 3 månaderna då jag nådde en smärtgräns när jag ansåg att "nu får det vara nog" köpte säkert godis och chips för ca 100kr / vecka innan.

Gjorde inga stora förändringar rörelsemässigt utan det enda jag ändrade vara att tvärt sluta med allt onyttigt, inget mjukt bröd, inget fikabröd, inget godis, inga chips, sluta med alla helfabrikat, bort med all pizza och sådana onyttigheter, bara dricka vatten och mer qv det för att minska hungern. Mindre småätande som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

”Cola Zero innehåller ett sötningsmedel vid namn Aspartam, som visat sig inte vara speciellt bra för vikten / viktnedgång – enligt en granskning av befintlig forskning publicerad i Yale Journal of Biology and Medicine (2010).”

”Aspartam ökar inte bara ens aptit, och därigenom öka risken för viktuppgång. Sötningsmedlet har också visat sig försämra kroppens tolerans för glukos (socker) – enligt en studie publicerad i Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism (2016).”

”Konsumtionen av lightläsk med aspartam associeras väldigt starkt med försök till viktnedgång – enligt en studie publicerad i Obesity (2012).

Intaget av aspartam, istället för socker, förekommer i 72% av fallen, medan förekomsten bland kontrollgruppen (personer som inte försökte gå ner i vikt) motsvarade 41%.

Personer som drack lightläsk med aspartam som sötningsmedel (exempelvis Cola Zero) gick upp i vikt – inte ner.”

Det här är ingen studie och det är inte så här man refererar. Jag gissar att det finns en anledning till att du inte länkade din ”studie” då det är en studie i cherry picking.

Edit: När jag googlar din så kallade källa får jag en amatörblogg vid namn Hopp och Hälsa. Det är inte direkt en peer reviewed metastudie. Blogginläggen innehåller heller inget referat. Du kunde lika gärna länkat kostdoktorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Klarar man inte det så har man ju någon form av beroende skulle jag säga. Beroende löser man knappast med att äta och dricka substitut som är i stort sett samma sak.

Visa mig en riktig studie på att aspartam är nyttigt då. Läser den gärna

Just sötningsmedel och kanske aspartam i synnerhet är nog bland de mest genomforskade medlen i historien som sockerersättare, och forskning som visar att det är onyttigt är begränsat till fenylalaninkälla (dvs risk att det får fenylalaninets negativa effekter) och att det har en laxerande effekt vid överdriven konsumtion. Om det är nyttigt är nog sällan forskat på?

Nåväl.

En beroendefråga är det ganska säkert, i alla fall för mig. Jag älskar att äta, och kan äta hur mycket som helst. Om jag går upp i vikt så är det för att jag inte orkar låta bli att äta godis/mycket (stressad, sjuk etc)

Permalänk
Medlem

Pepsi max har varit en viktig del i min viktnedgång tycker jag, sen kanske jag har den o skylla på att sötsuget aldrig helt försvinner?
Jag tycker det är gott att kunna ta sig en pepsi max när sötsuget rinner på iaf det funkar helt okej och kostar inget kalorimässigt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Just sötningsmedel och kanske aspartam i synnerhet är nog bland de mest genomforskade medlen i historien som sockerersättare, och forskning som visar att det är onyttigt är begränsat till fenylalaninkälla (dvs risk att det får fenylalaninets negativa effekter) och att det har en laxerande effekt vid överdriven konsumtion. Om det är nyttigt är nog sällan forskat på?

Nåväl.

En beroendefråga är det ganska säkert, i alla fall för mig. Jag älskar att äta, och kan äta hur mycket som helst. Om jag går upp i vikt så är det för att jag inte orkar låta bli att äta godis/mycket (stressad, sjuk etc)

Kanske lät bitter in mina inlägg men har själv druckit mkt zero och ätit för mycket i många år innan jag slutade. Det bästa är att undvika det. Inte säga att man kan dricka hur mycket man vill till andra. Söta saker som drycker skapar mer sötsug.

Ja det är svårt att sluta och att avstå godis och läsk om man är van vid det. Men klarar folk sluta med heroin så är det ju bevisligen inte omöjligt. Efter några veckor så mår man bättre och blickar aldrig bakåt igen

Så jag rekommenderar att inte ersätta läsk och godis med substitut som är söta utan helt enkelt inse att det är dags att lägga av med det. Det är inte bra för dig

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Pepsi max har varit en viktig del i min viktnedgång tycker jag, sen kanske jag har den o skylla på att sötsuget aldrig helt försvinner?
Jag tycker det är gott att kunna ta sig en pepsi max när sötsuget rinner på iaf det funkar helt okej och kostar inget kalorimässigt.

Man gör ju som man själv vill. Men jag har inget sötsug alls. Inte sugen på godis eller chips,pizza eller liknande och blir jag sugen är det så enkelt som att bara sluta tänka på det. Men jag dricker enbart kaffe och vatten med

Tog tid. Men det var värt det

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av Svaniis:

Annars är det ganska sjysst att bara käka mycket grönsaker och magert protein, ihop med typ havregrynsgröt eller liknande. Väldigt mättande och lågt kcalintag.

Så här tänkte jag köra 760kcal per dag fördelat på frukost/lunch/middag, det ihop med mellanmål så man hamnar runt 1000-1200kcal så händer det grejer på vågen.
https://i.imgur.com/rxGwWWg.jpg

Jävlar vilka små matlådor... Äter lätt 2 av de lådorna vid varje måltid.

Visserligen har jag rätt sporadiska måltider iom att jobbet kan innebära allt från 3h - 18h mellan man har tid att ta sin rast för man ligger upp till knäna i smörjfett eller nått å inte hinner känna efter att de e dax å äta.

Gröten ä ju bara å hälla ut i blomlandet för gödsel å tapetklister är de enda de e bra för... Fortfarande inte hittat nått bra som 110% döljer tapetklister smaken och konsistensen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En detalj i sammanhanget, men livsmedel som höjer kroppstemperaturen och innehåller få kalorier skulle kunna utgöra hjälpmedel vid viktnednång. Jag tänker givetvis på kaffe/koffein i första hand. Jag blir riktigt varm i kroppen av 1-2 koppar. Lika mängd varmt vatten ger inte den effekten så jag utgår från att processer i kroppen går igång och förbrukar energi.

Det finns säkert massor av studier på ämnet, snabbgoogling gav denna: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7369170/

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

En detalj i sammanhanget, men livsmedel som höjer kroppstemperaturen och innehåller få kalorier skulle kunna utgöra hjälpmedel vid viktnednång. Jag tänker givetvis på kaffe/koffein i första hand. Jag blir riktigt varm i kroppen av 1-2 koppar. Lika mängd varmt vatten ger inte den effekten så jag utgår från att processer i kroppen går igång och förbrukar energi.

Det finns säkert massor av studier på ämnet, snabbgoogling gav denna: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7369170/

Tror jag med på 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nej men absolut. Du har rätt. Men kör ni er cola zero och annat sötat och tro att ni gör er själva en tjänst.

Enligt mig så är det inte så jäkla svårt att vara sund. Sluta ät och drick skit. Klarar man inte det så har man ju någon form av beroende skulle jag säga. Beroende löser man knappast med att äta och dricka substitut som är i stort sett samma sak.

Kolla bara alla E-ämnen i cola. Det är skit! Drick vatten! Sluta gnälla! 😁

Visa mig en riktig studie på att aspartam är nyttigt då. Läser den gärna

Skrivet av palusa:

Kanske lät bitter in mina inlägg men har själv druckit mkt zero och ätit för mycket i många år innan jag slutade. Det bästa är att undvika det. Inte säga att man kan dricka hur mycket man vill till andra. Söta saker som drycker skapar mer sötsug.

Ja det är svårt att sluta och att avstå godis och läsk om man är van vid det. Men klarar folk sluta med heroin så är det ju bevisligen inte omöjligt. Efter några veckor så mår man bättre och blickar aldrig bakåt igen

Så jag rekommenderar att inte ersätta läsk och godis med substitut som är söta utan helt enkelt inse att det är dags att lägga av med det. Det är inte bra för dig

Alltså… Tror du den här tråden överhuvudtaget hade behövt finnas om det var lätt att sluta äta skit och bara äta sunt? ”Ät rätt, rör på dig, drick vatten”. ”Ät inte mer än vad du förbränner”. Hur enkelt som helst, eller hur? Eller inte.. Då skulle inte halva världen vara överviktig. Det är oerhört svårt att hålla fast vid en sund livsstil om man varit överviktig. Kroppen vill tillbaka till den vikt man en gång haft, den högre vikten alltså.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Alltså… Tror du den här tråden överhuvudtaget hade behövt finnas om det var lätt att sluta äta skit och bara äta sunt? ”Ät rätt, rör på dig, drick vatten”. ”Ät inte mer än vad du förbränner”. Hur enkelt som helst, eller hur? Eller inte.. Då skulle inte halva världen vara överviktig. Det är oerhört svårt att hålla fast vid en sund livsstil om man varit överviktig. Kroppen vill tillbaka till den vikt man en gång haft, den högre vikten alltså.

Lätt är det när man väl bestämt sig. Har man bestämt sig halvt så är det svårt. Det handlar ju ändå om att du själv ska ta hand om det. Det är dina val att äta godis och dricka cola.

Men det tar absolut tid att programmera om hjärnan.

Jag åt med skit och var överviktig. Varje dag. För att det var enkelt och jag var lat efter jobbet. Kunde äta 4 panpizzor lätt varje dag till kvällsmat. Idag vet jag att det var 1600 kalorier bara i den måltiden. Jag åkte till affären, köpte stora delicatobollar, 4-5st och åt dom i bilen. En påse chips på fredag en på lördag, pizza varje vecka. Kunde äta 3/4-delar av en familjepizza gjord på 3 degar.

Visst fanken är det inte lätt att sluta om man inte bestämmer sig. Jag har försökt många gånger halvhjärtat och misslyckats. Denna gången hade jag bestämt mig.

Det handlar mer om nått att bestämma sig för. Gör man bara det. Nej, då är det inte svårt. Hälsan är viktigare än en delicatoboll eller påse godis.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd

Hmm, efter ha legat fast i ett par veckor, så har jag sedan förra veckan -3KG.
Det mesta jag gör är att jag äter lite mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nej men absolut. Du har rätt. Men kör ni er cola zero och annat sötat och tro att ni gör er själva en tjänst.

Enligt mig så är det inte så jäkla svårt att vara sund. Sluta ät och drick skit. Klarar man inte det så har man ju någon form av beroende skulle jag säga. Beroende löser man knappast med att äta och dricka substitut som är i stort sett samma sak.

Kolla bara alla E-ämnen i cola. Det är skit! Drick vatten! Sluta gnälla! 😁

Visa mig en riktig studie på att aspartam är nyttigt då. Läser den gärna

Varför skulle E-ämnen vara dåligt? Det är bara en markör för att det är ett godkänt ämne i livsmedel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför skulle E-ämnen vara dåligt? Det är bara en markör för att det är ett godkänt ämne i livsmedel.

Bara för att det är godkänt betyder det inte att det är bra för dig.

Jag vet att jag har en väldigt extrem syn på att undvika allt sånt och tvingar ingen att följa efter.

Tror dock starkt på att undvika syntetiskt framställda drycker och sånt med tex höga halter konserveringsämnen.

Oavsett om det inte finns studier eller liknande kan ju en total dåre förstå att tex coca cola zero inte är hälsosamt 😁 det smakar bara som exakt vanlig cola helt utan anledning. Det är såklart vatten och karamellfärg 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Bara för att det är godkänt betyder det inte att det är bra för dig.

Jag vet att jag har en väldigt extrem syn på att undvika allt sånt och tvingar ingen att följa efter.

Tror dock starkt på att undvika syntetiskt framställda drycker och sånt med tex höga halter konserveringsämnen.

Oavsett om det inte finns studier eller liknande kan ju en total dåre förstå att tex coca cola zero inte är hälsosamt 😁 det smakar bara som exakt vanlig cola helt utan anledning. Det är såklart vatten och karamellfärg 👍

Du vet inte vad du pratar om. Desinformation sprider du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du vet inte vad du pratar om. Desinformation sprider du.

<Uppladdad bildlänk>

Om du hade läst så hade du förmodligen förstått att jag pratade om TILLSATTA e-ämnen. Har väl aldrig sagt att frukt är dåligt ?

Sen är det inte desinformation få jag sagt att JAG inte tror det är bra. Det är min åsikt och alla behöver absolut inte tycka likadant. Men JAG tror det är mindre bra och försöker undvika TILLSATTA sötningsmedel och TILLSATTA E-ämnen.

Som jag skrev. Är skeptisk till att cola zero kan smaka så gott som det gör och innehåller 0 av allt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av palusa:

Oavsett om det inte finns studier eller liknande kan ju en total dåre förstå att tex coca cola zero inte är hälsosamt 😁
[...]
Är skeptisk till att cola zero kan smaka så gott som det gör och innehåller 0 av allt

Saker kan få existera trots att man inte förstår dem. Jag förstår inte hur en processor fungerar, och det är ju bara sand som man satt elektricitet igenom. Men likt förbenat så fungerar de. Du förstår inte hur jäkla mycket forskning det har tagit för att ta fram saker som aspartam, så du ska nog inte sitta och "förstå dig på".

Aspartam måste ju vara det mest forskade på ämnet som finns, för det är nog många personer som vill att det ska vara dödsmedel som orsakar både 5G och autism, men det verkar inte som att någon lyckats.

Du är precis som folk som säger "Det är ju såklart inte bara nötkött i Mcdonalds hamburgare, det förstår väl vem som helst", men MCD är ju också det företaget som ligger mest under lupp av alla, men likt förbannat så är det ingen som lyckats bevisa att något annat än salt och peppar används i deras kött.

Sluta sprid dynga så som att man är idiot om man tror att Cola Zero är ofarligt.

Med det sagt: Jag har gått ner dryga 11kg sen april förra året, är på väg upp nu men det är gym-kilon, vilket är helt ok

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Lätt är det när man väl bestämt sig. Har man bestämt sig halvt så är det svårt. Det handlar ju ändå om att du själv ska ta hand om det. Det är dina val att äta godis och dricka cola.

Men det tar absolut tid att programmera om hjärnan.

Jag åt med skit och var överviktig. Varje dag. För att det var enkelt och jag var lat efter jobbet. Kunde äta 4 panpizzor lätt varje dag till kvällsmat. Idag vet jag att det var 1600 kalorier bara i den måltiden. Jag åkte till affären, köpte stora delicatobollar, 4-5st och åt dom i bilen. En påse chips på fredag en på lördag, pizza varje vecka. Kunde äta 3/4-delar av en familjepizza gjord på 3 degar.

Visst fanken är det inte lätt att sluta om man inte bestämmer sig. Jag har försökt många gånger halvhjärtat och misslyckats. Denna gången hade jag bestämt mig.

Det handlar mer om nått att bestämma sig för. Gör man bara det. Nej, då är det inte svårt. Hälsan är viktigare än en delicatoboll eller påse godis.

Ja men dåså! Då är det bara för alla här inne att bestämma sig, så kan tråden självdö sen.
I längden är det sjukt svårt att hålla fast vid det. Oftast går det superbra, ett tag.
Men bra om det funkat för dig.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja men dåså! Då är det bara för alla här inne att bestämma sig, så kan tråden självdö sen.
I längden är det sjukt svårt att hålla fast vid det. Oftast går det superbra, ett tag.
Men bra om det funkat för dig.

Hemskt vad alla ska ta illa upp och dryga sig. Det är ju som jag säger. Är väl ingen som tvingar dig att äta skit eller?

Klart det är svårt innan du slutar med det helt. Man måste bli av med sockersuget.

Man måste som sagt bestämma sig och sen göra det. Klarar man inte av att göra det, låta bli skit, så har man inte bestämt sig.

Vet exakt hur det är. Har gjort 1000 halvhjärtade försökt. Ja, då är det svårt.

Man kan tex unna sig en dag i veckan, fast med måtta. Resten av veckan äter man clean kost.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det jobbiga med sin resa mot lägre vikt, bättre välmående och hälsa tror jag är att bryta mönster och sedan hålla fast vid förändringen. På det sättet liknar det ett beroende men ändå inte. Det går att bryta med droger men inte med mat. Jag tror inte man ska behandla alkoholism och övervikt på samma sätt.

Alla vet vad sin övervikt beror på ganska säkert!
Om man sätter upp ett mål att gå ner säg 10kg så går det ganska enkelt att fixa med diverse ”metoder”. Problemet är bara att när nar man är i hamn med det så går det ofta tillbaka till ruta ett. Allt från några veckor till ett år eller två. Fortsätter man sin ”diet” under längre tid så gissningsvis unnar man sig gott då och då och måste banta bort slarvet efter semestern, julen eller vad det nu kan vara. Många jag känner lever så, en ständig kamp mot vikten!

Jag har själv varit där!

Att ersätta en pizza och ett par öl (exempel) med en låda grönsaker går inte en hel livstid.
Mitt tips är att ta det lugnt, låt det ta tid. Ersätt en del i taget, inte allt på en gång.
Börja gör något bättre idag än du gjorde igår, hoppa EN pizza ena dagen. Fyll på med motion 10 min per dag. Det är lätt att minska 7000 kalorier på en månad (ca 1kg kroppsvikt). Lika lätt att förbruka ytterligare 7000 kalorier på en månad på motion. Där har du ca 25 pannor på ett år! Ta siffrorna som exempel, inte mer än så. Det finns forskning på vad som är hälsosam motion. Ha som mål att komma upp i den mängden och håll i det, den tiden har alla.

Garanterat är man mer taggad i början, träna (exempelvis promenader) mer då! Inte i första hand för viktnedgången som motion innebär utan för hälsan det ger, även mentalt. Det är viktigare med den långsiktiga förändringen så skynda inte! Jobba på ändrade vanor istället för att jaga kilon med pulver, GI, grönsaksluncher eller annat som ändå kommer resultera i ingenting när man synar det i backspegeln.

Hitta en nivå på pizzakäkandet (exempel) som du kan leva med på lång sikt och rör dig mer än du gjorde innan så kommer det gå bra. Efter ett par år så är det din nya vana och sätt att leva på utan krig mot vikten.

Detta är det enda som fungerat för riktigt för mig. Låg på 115 pannor som mest och det tog nog 5 år att göra hela resan ner till 80 som jag legat på de senaste åren. Tränar aktivt minst 150min i veckan och sätter mina 10 000 steg per dag gör jag för att må bra inte för att banta. Käka pizza (exempel) gör jag när jag vill och är sugen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I våras visade vågen på 100kg (är 178cm) och jag fick en tankeställare.
Har sedan dess enbart ändrat kosten, i övrigt ingen ändring i aktivitetsnivån, den enda "träningen" jag har är väl att jag promenerar ganska mycket.
Kör nu 5:2 och försöker undvika godis/kakor osv på vardagarna (men fuskas en hel del), och på helgerna äter jag nästan lika onyttigt som tidigare.
Ligger nu på 86kg.
Målet är 75kg, och tänker snart dra igång lite styrketräning också.
Så går framåt!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Den 18e Oktober började jag deffa, vägde då 88, idag väger jag 72,3. Jag vägde 107 kilo som mest när jag började träna varje dag hösten 2017.

Enda jag gjort är räkna kalorier tillsammans med träning.

Dricker cola zero ofta för övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag är 182cm & 29 år, har pendlat upp och ner i vikt i 10 års tid där jag för det mesta legat på runt 95-102kg. Som lägst i vuxen ålder har jag vägt ca 82kg, då var jag 19. Under hela uppväxten var jag överviktig. Har börjat tränat flera gånger och försökt ätit nyttigt men har fallit tillbaka efter ett tag varje gång. Men våren 2021 testade jag något nytt, jag testade att fasta.
Då började jag på ca 95kg och började äta ett stort mål per dag och det blev då nästan alltid lunch, oftast en stor buffé. Sedan drack jag endast vatten (inget kaffe eller te) tills nästa lunch dagen efter. Detta var jobbigt i typ en vecka, men sedan så blev det mycket lättare. Att gå och lägga sig på tom mage var bland det svåraste och jag föll tillbaka någon gång i början och klev upp och åt något. Jag hade som regel att jag fick fuska på helger om jag ville, vilket jag gjorde rätt ofta för att kunna leva ett normalt liv och äta med vänner/familj.

Jag gick då ner från 95kg till 75kg på typ 3 månader, där dom första 15kg gick väldigt snabbt. Nu har jag hållit mig på 75kg utan större ansträngning sedan dess och jag äter numera frukost, lunch, middag och ibland mellanmål. Äter godis, pizza och bakelser, allt som är gött.

Det som fastandet gjorde för mig som inget tidigare försök har lyckats med var att jag lärde mig att vara OK med att vara hungrig, att jag vet att jag har styrkan att avstå från onödiga kalorier, att kunna gå och lägga mig hungrig utan problem för jag har gjort det så många gånger, jag behöver inte den där kvällsmackan.

Jag känner mig fri att äta gott men har styrkan att inte gör det för ofta helt enkelt. Och jag är så fruktansvärt nöjd att ha nått en vikt jag inte trodde jag skulle kunna nå, jag ser t.ex. mina magrutor för första gången i mitt liv, vilket jag var tveksam till om jag någonsin skulle göra. Jag lyckades med allt detta utan att träna, endast sporadiskt men med frekventa promenader då jag älskar att promenera. Jag har inte fastat en dag sedan sommaren 2021 och känner inget behov av det, men jag är så tacksam att jag testade det, för det är det enda som verkligen funkat för mig. Nu har jag kommit igång med styrketräning och tycker för första gången att det är väldigt roligt, för nu ser jag resultaten tydligare och jag älskar att jag kan se pumpen jag får i musklerna. Ska bli spännande att se vart jag hamnar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tänk på tonen i tråden är ni snälla.

Ett gäng tråkiga inlägg har raderats.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Hemskt vad alla ska ta illa upp och dryga sig. Det är ju som jag säger. Är väl ingen som tvingar dig att äta skit eller?

Klart det är svårt innan du slutar med det helt. Man måste bli av med sockersuget.

Man måste som sagt bestämma sig och sen göra det. Klarar man inte av att göra det, låta bli skit, så har man inte bestämt sig.

Vet exakt hur det är. Har gjort 1000 halvhjärtade försökt. Ja, då är det svårt.

Man kan tex unna sig en dag i veckan, fast med måtta. Resten av veckan äter man clean kost.

Jag drygar mig inte, då tolkar du fel. Men vad jag menar är att det verkligen är supersvårt att hålla en sund livsstil i längden, vilket beror på en del olika faktorer. Kroppen vill väldigt gärna tillbaka till den vikt den en gång haft. En viktnedgång är inte normalt för kroppen, den trivs bättre att bygga på kroppen. Tyvärr är ju inte kroppen anpassad för dagens moderna samhälle där det finns överflöd av mat. Jag skulle säga att det krävs extremt pannben att faktiskt lyckas i det långa loppet med en rejäl viktminskning. Men jag är impad över dom som lyckas hålla sin vikt, för det är bevisat svårt. Bara kolla på världen hur den ser ut.
Jag har bestämt mig flera gånger, men det är svårt att hålla det i längden. Jag gick ner 16 kilo i vintras, men har lagt på mig ett antal kilo sen dess. Dock inte alla. Nu får jag strikta upp mig igen och gå ner igen, jag har dock svårt att hålla samma låga vikt hela tiden.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SanTeoX:

Jag drygar mig inte, då tolkar du fel. Men vad jag menar är att det verkligen är supersvårt att hålla en sund livsstil i längden, vilket beror på en del olika faktorer. Kroppen vill väldigt gärna tillbaka till den vikt den en gång haft. En viktnedgång är inte normalt för kroppen, den trivs bättre att bygga på kroppen. Tyvärr är ju inte kroppen anpassad för dagens moderna samhälle där det finns överflöd av mat. Jag skulle säga att det krävs extremt pannben att faktiskt lyckas i det långa loppet med en rejäl viktminskning. Men jag är impad över dom som lyckas hålla sin vikt, för det är bevisat svårt. Bara kolla på världen hur den ser ut.
Jag har bestämt mig flera gånger, men det är svårt att hålla det i längden. Jag gick ner 16 kilo i vintras, men har lagt på mig ett antal kilo sen dess. Dock inte alla. Nu får jag strikta upp mig igen och gå ner igen, jag har dock svårt att hålla samma låga vikt hela tiden.

Det är just det som är det svåra men som jag menar inte är så svårt om man tar det lite lugnt och faktiskt inser att det är just en livsstilsförändring men behöver. Inte BARA en snabbfix på vågen. Om man smyger in förändringen med små steg och alltid på en nivå som man känner är rimlig så kommer det av sig själv. Till slut så känns vägen tillbaka till gamla livet som något man verkligen inte vill pga tusen skäl. Det kommer att krävas motivation och hårt jobb också, inget snack om det.

Finns väldigt mycket material att läsa och ta del av på föreläsningar mm. Ta del av flera, en typ av tankesätt eller nyckel till förändring är inte nödvändigtvis samma för alla. Finns mycket humbug också så tänk kritiskt.

Jobba mer med tanken än med grönsakerna så är en livsstilsförändring möjlig och ganska enkel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har halkat tillbaks till gamla vanor.. Det gick väldigt bra länge men efter sommaren och speciellt nu på hösten har jag moffat i mig en hel del.

Fika efter frukost med bullar, fika när man kommer hem och mycket godis och snacks till fredag/helg. Stora portioner med mycket pasta till luncherna. Har bara gått upp 1.5Kg men känner att nu får jag skärpa till mig! Gick jue ner nästan 30Kg, det vill jag inte göra om igen från början!

Väldigt lätt att halka tillbaks, speciellt nu på hösten när man sitter inne mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag drygar mig inte, då tolkar du fel. Men vad jag menar är att det verkligen är supersvårt att hålla en sund livsstil i längden, vilket beror på en del olika faktorer. Kroppen vill väldigt gärna tillbaka till den vikt den en gång haft. En viktnedgång är inte normalt för kroppen, den trivs bättre att bygga på kroppen. Tyvärr är ju inte kroppen anpassad för dagens moderna samhälle där det finns överflöd av mat. Jag skulle säga att det krävs extremt pannben att faktiskt lyckas i det långa loppet med en rejäl viktminskning. Men jag är impad över dom som lyckas hålla sin vikt, för det är bevisat svårt. Bara kolla på världen hur den ser ut.
Jag har bestämt mig flera gånger, men det är svårt att hålla det i längden. Jag gick ner 16 kilo i vintras, men har lagt på mig ett antal kilo sen dess. Dock inte alla. Nu får jag strikta upp mig igen och gå ner igen, jag har dock svårt att hålla samma låga vikt hela tiden.

Jag håller med dig. Därav det jag sa tidigare. Dricker man tex cola zero och annat sötat så gör man knappast kroppen en tjänst. Man blir sugen på mer söta saker.

Just därför är min inställning att lida i början, bli av med sötningsmedel i drycker, dvs drick vatten.

Klart man är sugen.

Min fru är godismonster. Verkligen älskar godis. Så hon köpte en rejäl laddning här i helgen till henne och barnen. Sura ess, marabou chokladkaka och div annat.

Älskade choklad innan och smakade 1 ruta av ren nyfikenhet. Var knappt så det gick äta längre. Det kändes som att äta en sked socker direkt ur paketet 🤮. Har inte ätit en godisbit på 3 månader innan dess.

Hade jag ätit choklad/godis, Dvs unnat mig längs hela min resa. Tex varje helg. Då är jag övertygad om att upplevelsen inte varit densamma. Då hade det säkert blivit 2,3,4 rutor. Sen är man där en hel kaka senare…

Det är oftast precis när man börjar med något man är som mest motiverad. Försök avstå helt istället för att kör någon ”belöna mig själv” mentalitet. För det brukar leda till återfall. Iaf gjort för mig tidigare.

Pannben som du säger, tror jag krävs i början absolut. I långa loppet med till viss del. Men blir man av med sockerfällorna och det som gör dig sugen på socker (söta saker) så tror jag definitivt man har oddsen på sin sida snarare än mot sig att lyckas i längden.

Sen är träning A och O för att må bra. Tex gym/löpning/cykling/gång.

Konditionsträning som löpning/cykling gör dig absolut piggare och mer motiverad. När man ändrar kosten tillsammans med att man börjar bli piggare och sova bättre av träningen och känner att vardagen blir lättare. Ja då är det även lättare att avstå sina dåliga vanor.

Oavsett så är alla grymma i tråden och ni har ju alla lyckats med nått som många misslyckats med. Kört hårt !

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|