Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Haha, även om jag inte håller med dig för fem öre måste jag motvilligt respektera din beskrivning.
Jag älskar Negroni men då ska den fan vara kompetent gjord. Random sopa till bartender som försöker sig på det blir bara dåligt. Då groggar jag hellre fulsprit med Fanta. En bra Negroni sitter dock som en fläskläpp.
Negroni ska förvisso vara bitter men på det där viset att man kan njuta av den tillsammans med en god cigarr.

Jag ska testa den igen, men min vän gav den godkänt på stället vi var sist och det var inget billigt ställe, men inte heller något som gör soprent i plånkan. Jag gillade eftersmaken, men försmaken kan du köpa på OKQ8 eller Apoteket.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Helt OK. Smakar lite mint, antagligen från humlen?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Humle smakar inte mint. Beställde du den eller var det tillfälligt sortiment?

Är du inne på Dansk öl så kan jag rekommendera To Øl. Trevlig DIPA. Säljs i 44cl tror jag. Inte äckligt dyr, men det går nog 3 Norrlands dynamit(djup) på den.

Själv dricker jag pissvin från California.. Vitt, men okej för box..
Dricker sällan billigt när jag går ut. Men nu ville jag bara bli lullig.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Humle smakar inte mint. Beställde du den eller var det tillfälligt sortiment?

Är du inne på Dansk öl så kan jag rekommendera To Øl. Trevlig DIPA. Säljs i 44cl tror jag. Inte äckligt dyr, men det går nog 3 Norrlands dynamit(djup) på den.

Själv dricker jag pissvin från California.. Vitt, men okej för box..
Dricker sällan billigt när jag går ut. Men nu ville jag bara bli lullig.

Tja vissa sorter har rätt kraftiga minttoner. Tillfälligt sortiment på finska "bolaget".

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Tar en Koskenkorva nu...
Har testat flertalet, Purity är svårslagen.
Koskenkorva är helt ok, även Finlandia.
Vad gillar ni för slags vodka?

Är väl ingen stor vodka fantast direkt. Dricker aldrig vodka rent, men som blandsprit funkar det helt klart. Så länge jag slipper Smirnoff så funkar det mesta (av det jag testat). Föredrar verkligen rom annars, både som blandsprit och att dricka rent (mörk rom). Ska jag dricka sprit rent så är helt klart (rökig) whisky på första plats, tätt följd av mörk/lagrad rom och Cognac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad blandar du för att få en Negroni sour?

Jag gjorde en 6a, för det använde jag
2 cl gin
2 cl campari
2cl röd vermouth
Ca 3cl citronjuice
2cl sockerlag
en äggvita

Därefter skaka tills man hör att innehållet är luftigare
I med en stor isbit och skaka tills shakern är iskall, servera i ett old fashioned-glas med en stor isbit i

Permalänk
Medlem

Whiskyprovning 😁

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Är väl ingen stor vodka fantast direkt. Dricker aldrig vodka rent, men som blandsprit funkar det helt klart. Så länge jag slipper Smirnoff så funkar det mesta (av det jag testat). Föredrar verkligen rom annars, både som blandsprit och att dricka rent (mörk rom). Ska jag dricka sprit rent så är helt klart (rökig) whisky på första plats, tätt följd av mörk/lagrad rom och Cognac.

Ja, vodka funkar alltid bra att blanda. Rom har jag inte lärt mig tycka om. Däremot gott med en rökig whisky.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag ska testa den igen, men min vän gav den godkänt på stället vi var sist och det var inget billigt ställe, men inte heller något som gör soprent i plånkan. Jag gillade eftersmaken, men försmaken kan du köpa på OKQ8 eller Apoteket.

Är du i Stockholm kan jag rekommendera Tweed. Mycket trevligt ställe med kompetenta mixologer.

Skrivet av Jaevel:

Jag gjorde en 6a, för det använde jag
2 cl gin
2 cl campari
2cl röd vermouth
Ca 3cl citronjuice
2cl sockerlag
en äggvita

Därefter skaka tills man hör att innehållet är luftigare
I med en stor isbit och skaka tills shakern är iskall, servera i ett old fashioned-glas med en stor isbit i

Nice, måste testa vid tillfälle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är du i Stockholm kan jag rekommendera Tweed. Mycket trevligt ställe med kompetenta mixologer.

Nice, måste testa vid tillfälle!

Absolut!

Ska man göra två räcker det fortfarande med en äggvita.
Man får bara se till att fördela jämnt över båda glasen annars hamnar allt skum i den ena

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Najz combo. Fått tydliga minttoner i flera IPAs och så men inte en dark.. mintchoklad? Kul.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

JW Red Label + Coca cola 10CL JW + 40 CL Cocacola. Perfekt blandning.

Permalänk
Medlem

Impulsköpte en Nikka Coffey Malt Whisky när jag såg på lokala bolaget för första gången när jag var inne och skulle testa någon ny veteöl. Har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om den ännu. Hoppades nog att den var lite mer... maltig?

Tror jag ska testa att blanda med fruktsoda, då jag ändå har det hemma. Vad brukar man ens göra drinkar av whiskey med?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sarg:

Impulsköpte en Nikka Coffey Malt Whisky när jag såg på lokala bolaget för första gången när jag var inne och skulle testa någon ny veteöl. Har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om den ännu. Hoppades nog att den var lite mer... maltig?

Tror jag ska testa att blanda med fruktsoda, då jag ändå har det hemma. Vad brukar man ens göra drinkar av whiskey med?

https://drinkoteket.se/recept/old-fashioned/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

JW Red Label + Coca cola 10CL JW + 40 CL Cocacola. Perfekt blandning.

En perfekt blandning kl 05 på morgonen, haha!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Tror jag ska testa att blanda med fruktsoda, då jag ändå har det hemma. Vad brukar man ens göra drinkar av whiskey med?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Impulsköpte en Nikka Coffey Malt Whisky när jag såg på lokala bolaget för första gången när jag var inne och skulle testa någon ny veteöl. Har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om den ännu. Hoppades nog att den var lite mer... maltig?

Tror jag ska testa att blanda med fruktsoda, då jag ändå har det hemma. Vad brukar man ens göra drinkar av whiskey med?

Finns en drink som heter Nikki Sixx, som egentligen ska ha Jack Daniels i sig, men det kanske funkar med annan whisk(e)y också. Personligen tycker jag att den är god.
https://www.cocktailguiden.com/drink/nikki-sixx/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Impulsköpte en Nikka Coffey Malt Whisky när jag såg på lokala bolaget för första gången när jag var inne och skulle testa någon ny veteöl. Har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om den ännu. Hoppades nog att den var lite mer... maltig?

Tror jag ska testa att blanda med fruktsoda, då jag ändå har det hemma. Vad brukar man ens göra drinkar av whiskey med?

Nu brukar man ju inte blanda drinkar på så fin whisky, utan snarare på blended whisky, irländsk whisky är typexempel på whisky lämpad för drinkar - den är trippeldestillerad för att få en rundare smak (den mesta övrig whisky är endast destillerad två gånger).

En riktigt god drink är whisky sour!

Det är samma tillvägagångssätt på skapandet av den som med min negroni sour några inlägg upp.

4-6 cl spritbas
3 cl färskpressad citron
2 cl sockerlag
1 äggvita

I med alltihopa i en shaker (utan is)
Skaka ordentligt till man hör att innehållet är mer poröst.
I med rejält med is, skaka tills shakern är iskall.
Sila upp antingen som det är eller på en större isbit, beroende på vilket glas man väljer.
Jag rekommenderar ett old fashioned-glas

Permalänk
Medlem

Sådär var den 🍻

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tyvärr inte i glaset förrän om tidigast 6 månader 😱
Men här ska testas lagras rom 🥃

Permalänk
Medlem

Sauvignon Blanc, vitt vin. Vet dock inte om den här är särskilt bra. Smakar inte riktigt bra idag. Öl tidigare idag var godare.

Permalänk
Medlem

En helt sanslöst god Jamaican 🥰

Permalänk
Medlem

Smuttar vidare på en olagrad Jamaican som om två månader åker ner i ekfatet.

”Show me the way home, honey”

Permalänk
Medlem

Smuttar på en Ron Zacapa XO och en Blanc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Smuttar vidare på en olagrad Jamaican som om två månader åker ner i ekfatet.

Pissar du i ekfatet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobe:

Smuttar på en Ron Zacapa XO och en Blanc.<Uppladdad bildlänk>

Ooh, Zacapa XO måste jag prova nån gång!
"Vanliga" Zacapa Sistema solera 23 är grym (och Negra edition är en personlig favorit) men XO har jag inte provat än...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Pissar du i ekfatet?

🤔
Hur tänkte du nu?