Permalänk
Medlem

Ny skärm på arbetet

Hej alla glada.

Jag arbetar på en av sveriges större industier som transport koordinator, och sitter således bakom en datorskärm 8h/dag. Eller ja, faktiskt bakom 3st skärmar. Jag och min kollega, som utför samma arbete, har under längre tid försökt motivera vår chef att investera i en ny större ultrawide skärm. Detta för att lättare kunna utföra vårat dagliga arbete och inte behöva arbete med 3st olika skärmar (1 laptop i öppet läge i en docka, 1 äldre samsung skärm s24c450 och en till skärm från hp, något billigt skräp. Alla 3 skärmar är av olika paneltyp, storlek och upplösning. Otroligt frustrerande i mer än ett arbetsmoment som ni säker kan förstå.

Vi bad då om att få en ultrawide skärm var och enbart använda den. Vi föreslog en Samsung LC49J890DKR, 49" för 6999kr utan moms. Den var för dyr, och chefen tyckte inte att vi kunde motivera inköpet ordentligt. Han föreslog istället en Samsung C34H890WG 34", vilken vi tyckte var lite i minsta laget med tanke på att den behöver ersätta 3st skärmar.

Har ni några tips på vad man kan lyfta för att ytterliggare kunna motivera detta köp, eller tips på liknande produkter, som är lika bra eller bättre men till lägre pris?

Tack på förhand allihopa!

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Fråga om chefen tycker att spara 3000 kr/arbrtsplats är värt det för ett gångsköp om den är för liten kommer ni fortsätta klaga, gå tillbaka till de gamla skärmarna och 4000kr/arbetsplats då är bortkastad.

Säg att ni är beredda att testa men köp enbart in en skärm för test. Eller om en dyrare skärm kan köpas in i år och en till nästa år om den är bra (pengarn blir mer utspridda och budgeten ser bättre ut).

Permalänk
Medlem

Ni kan även ta måtten på skärmen och göra en paperskopia för att visa hur stor skärmen kommer bli.

Permalänk
Medlem

Även sälja in hur mycket El ni kommer spara genom att gå från 3 till 1 skärm.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så mycket tips på hur man kan motivera det, frånsett ökad produktivitet och mer vilsamt för ögonen. Även bättre ergonomi kan vara

Däremot skulle jag inte alls rekommendera någon av skärmarna där, skulle snarare rekommendera att inte välja någon av dem.
Dina nuvarande skärmar kör mest troligt upplösningen 1920x1080.
Så en skärm med upplösningen 3840x1080 ger inte mer praktisk bildyta än vad du redan har, oavsett det fysiska måttet.
Andra kör 3440x1440 som ger mindre bredd, men lite mer höjd.

För att det ska bli ett steg upp måste du ha ultrabred med upplösningen 5120x1440, vilka tyvärr är dyrare.
Ett alternativ kunde vara en skärm med upplösningen 3840x2160 (4K/UHD), som motsvarar 4 st 24"-skärmar. Men inte heller de är billigare (i vettig storlek) och kräver sitt för att nyttja bra.

Permalänk
Medlem

Blir det inte ungefär samma pris för denna utan moms? Känns ju mycket mer värd då.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Behöver man hålla sig runt 4 000 finns det flera TV-apparater på 55" och 4K som jag hellre hade kört än skärmen du länkade till.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s479386270&o=price...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Lösning från småland
En monitor sen kör du win + tab o lägger upp fler än 1 skrivbord om du behöver. Du kan ändå bara kolla på en skärm i taget.

Kostar inget för chefen, o du kan spara el genom att du inte behöver 3 skärmar.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Har ni ingen facklig representant som är kunnig i Arbetsmiljö? Det är ju egentligen en arbetsmiljöfråga. Jag hade ju direkt undrat varför min hälsa bara är värd 4000:- istället för 7000:- Om det sparar en sjukskrivningsdag så är ju skärmen betald, så visa på hur ergonomin förbättras.

Permalänk
Medlem

Säg något i stil med

"Jag sitter 8 timmar om dagen framför datorn och arbetar. Jag kostar X kronor i månaden i både lön och arbetsgivaravgifter. På ett år har jag kostat totalt XXX kronor oavsett om jag gör ett bra eller dåligt arbete, men skärmen är fortfarande bara en kostnad på 7000 kr. Genom att köpa den stora skärmen så gör du mitt arbete så mycket bättre och effektivare att det är absolut värt det den summan."

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kollat på den här istället förutsatt att den bärbara datorn klarar av den.
https://www.dustin.se/product/5011246532/s49a950-49-dqhd-va-3...

Då kan ni ladda datorn via skärmen och den matchar 2 * 27" 1440p skärmar i en. Sjukt skönt och slippa alla kanter och slippa dockningsstationer.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

I samband med hemjobb köpte jag själv en 34" Ultra wide 5k2k skärm https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4752761

Tycker det är principiellt fel, men gör ändå mina dagar mer behagliga så tyckte det var värt det. Är förundrad över hur företag snålar på sånt som skärmar.

Kostnaden över 2 år på skärmarna du tittar på är ju inte mer än en kopp kaffe per dag.. hade skällt ut chefen

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kanske inte så mycket tips på hur man kan motivera det, frånsett ökad produktivitet och mer vilsamt för ögonen. Även bättre ergonomi kan vara

Däremot skulle jag inte alls rekommendera någon av skärmarna där, skulle snarare rekommendera att inte välja någon av dem.
Dina nuvarande skärmar kör mest troligt upplösningen 1920x1080.
Så en skärm med upplösningen 3840x1080 ger inte mer praktisk bildyta än vad du redan har, oavsett det fysiska måttet.
Andra kör 3440x1440 som ger mindre bredd, men lite mer höjd.

För att det ska bli ett steg upp måste du ha ultrabred med upplösningen 5120x1440, vilka tyvärr är dyrare.
Ett alternativ kunde vara en skärm med upplösningen 3840x2160 (4K/UHD), som motsvarar 4 st 24"-skärmar. Men inte heller de är billigare (i vettig storlek) och kräver sitt för att nyttja bra.

Jag tänker lite samma, har begränsad erfarenhet av ultrawide men kan det inte ibland skapa problem i och med upplösningen och gamla programvaror?

Föredrar själv fortfarande två separata skärmar (Men aldrig så dåliga skärmar som ni har) två stycken identiska 27 tum ska det vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Har ni ingen facklig representant som är kunnig i Arbetsmiljö? Det är ju egentligen en arbetsmiljöfråga. Jag hade ju direkt undrat varför min hälsa bara är värd 4000:- istället för 7000:- Om det sparar en sjukskrivningsdag så är ju skärmen betald, så visa på hur ergonomin förbättras.

Mitt svar hade varit en standardskärm istället för tre och köra alt+tab. Ergonomin att sitta och titta snett hela dagarna är INTE ok. Blir billigast också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Jag tänker lite samma, har begränsad erfarenhet av ultrawide men kan det inte ibland skapa problem i och med upplösningen och gamla programvaror?

Föredrar själv fortfarande två separata skärmar (Men aldrig så dåliga skärmar som ni har) två stycken identiska 27 tum ska det vara!

Beror på vad det är för program.
Vissa måste absolut köras maximerade, annars ser man inte allt.
Upplösningen i sig har ytterst sällan varit något problem, men skalning kan däremot ställa till det varför man då helst ska köra 100% och därmed inte kan välja för små skärmar.

Ultrabred är bättre än två 27" för det mesta, helt klart.
På en ultrabred kan man även välja att dela upp skärmen med hjälp av PbP (och två kablar) och därmed få fördelen som två fysiska skärmar ger (datorn känner av det som två separata), sen installerar man Powertoys för att kunna ha fönster på bra sätt över skarven. En tydlig nackdel med att köra PbP är att man tappar vissa spelrelaterade funktioner.
Att köra två separata skärmar ger en tydligare delning, vilket en del har enklare att koncentrera sig med.

När det gäller ergonomin blir en ultrabred smalare än tre skärmar, ger också något mindre upplösning i bredd men inte så pass mycket mindre att man hellre skulle ha tre än en ultrabred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mitt svar hade varit en standardskärm istället för tre och köra alt+tab. Ergonomin att sitta och titta snett hela dagarna är INTE ok. Blir billigast också

Poängen med en större skärm är att ergonomin blir bättre just för att man rör på sig betydligt mer. (Det var i alla fall vad ergonomen som jag talade med förklarade.) Det är inte bra att vara statisk utan det är då man får problem med nacke, axlar, rygg och armbågar. Ergonomen dömde även ut samtliga laptops men det vet nog alla som arbetar vid en dator redan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Poängen med en större skärm är att ergonomin blir bättre just för att man rör på sig betydligt mer. (Det var i alla fall vad ergonomen som jag talade med förklarade.) Det är inte bra att vara statisk utan det är då man får problem med nacke, axlar, rygg och armbågar. Ergonomen dömde även ut samtliga laptops men det vet nog alla som arbetar vid en dator redan om.

Fast en stor eller tre små är ju samma sak, bara två estetiska streck i setup:en med tre skärmar. Ur ett ergonomiskt perspektiv alltså.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast en stor eller tre små är ju samma sak, bara två estetiska streck i setup:en med tre skärmar. Ur ett ergonomiskt perspektiv alltså.

Det är bättre för ögonen, mindre omfokusering och du får samma inställning på hela visningsytan.