När tror vi priserna kraschar i Sverige?

Permalänk
Medlem

När tror vi priserna kraschar i Sverige?

Svårt att missa att priserna för grafikkort fallar ganska häftigt nu, i alla fall i USA. Går det att anta när vi kan hitta liknande priser här i Sverige?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Nvidia GeForce GTX 1080 | Corsair Vengeance RGB RT 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / C16 | Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm | Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB | Corsair RM750X 750W v2 | ASUS ROG Strix X570-F GAMING | Corsair iCUE 5000X Black | Discoljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atsvoh:

Svårt att missa att priserna för grafikkort fallar ganska häftigt nu, i alla fall i USA. Går det att anta när vi kan hitta liknande priser här i Sverige?

Tror tyvärr inte vi kommer att få se sänkningar i samma omfattning och storlek som i USA. Om man tittar på hur det sett ut hittills när det har varit sänkningar i USA så har det gått extremt trögt här i Sverige. Men jag hoppas ju givetvis att det går snabbare den här gången och att det blir märkbara sänkningar av nuvarande priser. Vi kanske kan få se fler erbjudanden likt dom som Komplett har haft nyligen.

Permalänk
Medlem

Det borde komma en hel del begagnat ut på marknaden..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Butikerna har säkert köpt dem från grossister till höga priser, och kan inte sänka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror jag tror på sommaren.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tyvärr är dollarkursen är inte speciellt fördelaktig... Så det lär dröja.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tror tyvärr inte vi kommer att få se sänkningar i samma omfattning och storlek som i USA. Om man tittar på hur det sett ut hittills när det har varit sänkningar i USA så har det gått extremt trögt här i Sverige. Men jag hoppas ju givetvis att det går snabbare den här gången och att det blir märkbara sänkningar av nuvarande priser. Vi kanske kan få se fler erbjudanden likt dom som Komplett har haft nyligen.

Låter rimligt, har själv lagt märke på det ökande antalet erbjudanden som dyker upp. Det är väl bara att vänta tills att något passande hamnar på ett vettigt pris. Tack för svaret!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Nvidia GeForce GTX 1080 | Corsair Vengeance RGB RT 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / C16 | Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm | Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB | Corsair RM750X 750W v2 | ASUS ROG Strix X570-F GAMING | Corsair iCUE 5000X Black | Discoljus

Permalänk
Medlem

Priserna har nog tyvärr blivit så låga de kan, relativt. Man kan få ett 3090 för $1000 (= 10436 SEK). Med 25% moms på det blir det ungefär 13000, vilket är precis vad de kostar i Sverige nu.
Man kan ju lägga till lite för dyrare arbetskraft, transport och lite tull med...

Permalänk

Jag tror inte priserna kommer "krascha".
- 40x serien är inte släppt än, vi vet inte ens vad de korten kommer kosta eller exakt hur bra de blir (visst, det finns lite läckor, officiella siffror kommer väl när som helst).
- Butikerna har nog betalat dyrt för de 30x-kort de har i lager, de vill inte förlora pengar i onödan.
- Inflationen drar iväg, pengarnas köpkraft minskar.

Jag tror det kanske kan komma ut några kort som någon cryptominer vill göra sig av med på begagnat-marknaden, men det är nog ganska begränsat med kort ändå. De går nog åt fort och de vill inte heller förlora mer pengar än nödvändigt, så räkna inte med något jättebilligt, även om det är kort som gått 100% i flera år.

Folk har ju pratat om att Nvidia håller på 40x-serien för att sälja av det mesta av 30x-serien först, så jag tror mer på en övergångsperiod där butikerna kanske inte har så många 30x-kort i lager heller för att inte gå back i onödan. Butikerna tar ju inte hem massa 30x-kort till dagens priser för att riskera att behöva rea ut de inom en snar framtid... då har de hellre inga kort hemma utan har de som beställningsvara om någon köper.

Och det som talar mest mot att priserna inte kommer krascha är att de inte gjorde det veckan efter jag köpte ett 3080 12gb för en månad sedan. Eller så har jag brutit något kosmiskt mönster.

Någon butik hade en deal på PNY 3080 12gb förra veckan för 7500 typ, men nu är de uppe på 10500 igen.

Jag vet inte vad folk sitter och väntar på för priser, men sätt en budget och köp när något du kollat in dyker upp på en deal eller du verkligen villhöver ett nytt grafikkort. Priserna på äldre teknik går alltid ner med tiden, och kraften i ny teknik blir alltid bättre... sitter man och väntar på att den bästa tekniken ska krascha i pris så kommer man nog mötas av något nytt att vänta på. Om 3090 går ner i pris när 40x-serien kommer, men för bara liiite mer pengar kan man få liiite bättre prestanda, ska man köpa ett 3090 eller vänta tills 40x-serien går ner?

Investera i Bregott.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr