Utslängd från universitet om inte lämna in?

Permalänk
Medlem

Utslängd från universitet om inte lämna in?

Är det någon som vet om man blir utslängd/borttagen ur universitets kurser om man inte är med på examineringer och inte heller gör inlämnings uppgifter? Detta gäller distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Är det någon som vet om man blir utslängd/borttagen ur universitets kurser om man inte är med på examineringer och inte heller gör inlämnings uppgifter? Detta gäller distans.

Det kan jag tycka svarar sig självt. Om du visar sådant ointresse att du inte kan ringa eller eposta relevant person, och förklara varför du inte har kunnat göra uppgifter eller examinera kursen och få till något som fungerar för båda parter så utgår dom från att du inte är intresserad längre

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Du får nog förtydliga vad du menar med "utslängd". Du kommer inte direkt bli avregistrerad från en kurs, men går du ett program bygger ofta senare kurser på att du klarat av de tidigare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Utslängd blir du inte, men du blir ju naturligtvis inte godkänd på kurserna ifråga.
Däremot så finns det inget som hindrar dig att söka och läsa andra kurser vid något senare tillfälle.

Du kan oftast inte bli antagen igen till en kurs du redan varit registrerad på, så om du vet tidigt att du inte vill gå kursen så bör du höra av dig till institutionen och begära att bli avregistrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Utslängd blir du inte, men du blir ju naturligtvis inte godkänd på kurserna ifråga.
Däremot så finns det inget som hindrar dig att söka och läsa andra kurser vid något senare tillfälle.

Du kan oftast inte bli antagen igen till en kurs du redan varit registrerad på, så om du vet tidigt att du inte vill gå kursen så bör du höra av dig till institutionen och begära att bli avregistrerad.

Tack! Precis vad jag planerade att göra. Ska söka nya kurser till våren då jag inte direkt tänkte igenom de jag sökte inför i år. Vill däremot fortfarande ha tillgång till det materialet som kursen erbjuder så att jag kan lära mig det jag tycker är intressant.

Permalänk
Medlem

På handelshögskolan blev man utslängd om man inte klarade 50% av poängen första året.

Permanent.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du får nog förtydliga vad du menar med "utslängd". Du kommer inte direkt bli avregistrerad från en kurs, men går du ett program bygger ofta senare kurser på att du klarat av de tidigare.

Det var nog avregistrerad jag syftade på. Vill fortfarande ha tillgång till materialet (canvas sidan t.ex.) så att jag kan se hur uplägget ser ut och ta del av föreläsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

På handelshögskolan blev man utslängd om man inte klarade 50% av poängen första året.

Läser man ett program så finns nog risken att man inte får fortsätta på det programmet om man inte klarar tillräckligt med poäng.
Men att bli utslängd från hela universitetet/högskolan bara för att man inte klarar kurser har jag aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Det var nog avregistrerad jag syftade på. Vill fortfarande ha tillgång till materialet (canvas sidan t.ex.) så att jag kan se hur uplägget ser ut och ta del av föreläsningar.

Om du fortsätter vara registerad på kursen och inte tar poängen så blir kursen underkänd. Har du många underkända poäng den här terminen så kan du få problem med att få studiemedel från csn nästa termin. Du får fortfarande läsa kurserna men CSN ger dig inga pengar förrän du tagit ett visst antal poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Läser man ett program så finns nog risken att man inte får fortsätta på det programmet om man inte klarar tillräckligt med poäng.
Men att bli utslängd från hela universitetet/högskolan bara för att man inte klarar kurser har jag aldrig hört talas om.

Handelshögsklan är privatägt, de får göra lite hur de vill. Man får inte heller söka in till ett program på handelshögskolan någonsin igen. Så ganska drygt. För 5 år sen fick man fortfarande börja om från början om man lyckades komma in igen.

Skulle gärna se att man ifrågasatte situationen med sveriges enda privatägda universitet, men folk verkar vara okej med det. Jaja, de var en ganska bra utbildning jag fick iaf, så kanske inte borde klaga.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold