Helgsnack: Hur viktigt är märket på dina datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

För det mesta grejer från ASUS och Corsair då man har haft minst bekymmer med deras produkter, gillar också mer estetiskt enhetligt bygge när allt syns och även om detta kan uppnås med blandade leverantörer så är det enklare med få. Då man tidigare använde chassi utan fönster så har denna aspekt varit av mindre betydelse och övriga märken som hittat in i burken genom åren har varit MSI, EVGA, PNY, Gigabyte, 3D Labs, Creative, Samsung, Zalman och Noctua och säkert några till.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Inte alls. Prestanda per krona trumfar allt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Så en fråga angående märkestrogenhet.
Vilken PC komponent-tillverkare var först med att kunna erbjuda en hel dator?
D.v.s. alla komponenter i datorn från just den tillverkaren, minus CPU såklart.

Jag vill säga AOpen.
Dom hade hela kedjan, Chassi, nätagg, moderkort, grafikkort, ljudkort etc.

Såklart var dom stora OEM'erna före.
Men det är ju lite fusk ^^

Permalänk
Medlem

Det är nog, om man hör något negativt om ett företag så köper man ju nog inte av deras urval.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Musikälskare

Kör Asus på det mesta om jag får välja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Snusfri

Beror på.
Oftast blir det Asus när det kommer till moderkort då jag tycker de har helt ok UEFI.
När det kommer till tex GPU så har jag haft flertalet olika märken som Gigabyte, Asus, Sparkle, MSI osv.

PSU så "lusläser" jag recensioner och väljer agg efter hur bra det presterar i olika tester då det är den enskilt viktigaste delen i ett bygge.

Sedan så har diverse tillverkare som Gigabyte och Western Digital bla "skitit i det blå skåpet" senaste åren så då hamnar de på min personliga svarta lista över tillverkare jag inte köper något ifrån.

N'r tillverkare har ett svinigt beteende agerar jag mot det genom att inte köpa delar från dem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När det gäller datorkomponenter så bryr jag mig nada sålänge det inte är nåt företag som har ett helt uppenbart dåligt track record, som typ Gigabyte o deras nätagg.
Fast visst, när det gäller laptops så har jag väl en liten förkärlek till Lenovo o deras Thinkpads, men ska jag köpa nytt så kollar jag självklart på allt annat också, minus Apple såklart.

Permalänk
Medlem

Köper ingenting från XFX, Powercolor eller Gigabyte. Sorgligt dålig kvalitet varenda gång jag har varit dum nog att köpa något.

Annars spelar det inte så stor roll för mig. Allting hänger på funktionalitet och vad man får för pengarna. Betalar gärna lite mer för att få en bättre produkt eller garanti.

Skrivet av Trihxeem:

Ja.

Är inte intresserad av att spara ett par hundralappar eller någon tusenlapp på att köpa ett kort från t.ex. powercolor eller dyl. Ge mig asus, evga eller msi kort.
Och inga moderkort från gigabyte - har bara haft ett och det var skit så inga gigabyteprodukter
Är heller inte intresserad av AMD grafikkort - jag är fortfarande bränd sedan den tiden deras drivrutiner var skit. Prestandan kvittar, blir inte AMD grafikkort för min del.

Jag skulle vilja säga att det enda som talar emot grafikkort från AMD nu för tiden är att de har sämre prestanda med ray tracing. Förhoppningsvis kommer de ikapp även där.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Märke spelar inte så stor roll men köper väldigt sällan nytt. Då brukar det finnas massa recensioner. Det enda nya i datorn är gpu evga 1070 och psu evga 850w. Var någon paketdeal har jag för mig och de hade topp i omdöme. ( Innan minnes debaklet, OCH kylnings debaklet) 😂 För mig är inte nya komponenter värda priset. Finns jättemycket fint begagnat.

En polare jobbade på ett företag som uppgraderade Mb, cpu, minne så fort det fanns nytt. Byggde många burkar med delar som var året gamla från workstations som inte gått för varma. Det var tider.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Vid köp av fläktar köper jag bara Noctua och har gjort så i flera år nu. Man vet vad man får, helt enkelt. Telefoner köper jag bara Sony, då de har den bästa prestandan för android i små format, och inte som vedklabbarna som de flesta tillverkare tillverkar.

Annars går jag via form och funktion, vanligen med ganska hög nivå av efterforskning innan man köper nått.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om märke, men om jag står i valet och kvalet mellan 2 produkter så kan ju ett märke jag köpt tidigare, fälla avgörandet. Exempelvis så har Asus, AsRock, Corsair plus hos mig, medans Gigabyte och MSI ligger på minus.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Jag köper bara från Asus och Corsair när det gäller moderkort, ram-minnen och psu. Jag är ganska imponerad på hur bra datorn fungerat då den är 5 år gammal, psu 7 år och inte haft några problem med den.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Inget favoritmärke som styr mig så sett men jag undviker märken som sticker ut genom att ha smällt och sprakat och de som ljuger om specifikationer med mera.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Sötast

Jag har alltid valt nvidia före amd.
Seasonic vet jag gör grymma agg samt noctua vet jag gör grymma fläktar.

Annars är det price per dollar (med de funktionerna jag behöver såklart) som gäller.

Med undantag också baserat på annat i guess.... Ryzen 7 tog jag bl.a för att de var rejält grymma och det fanns en nostalgi i att använda AMD igen (med en bra processor) sedan Thunderbird samt XP-serie tiden.

Permalänk
Medlem

Vissa märker har varit med längre och erfarenhet och liten mer kvalitet och därmed går att lita på. Men det finns några uppstickare som gör väldigt bra saker, men sedan försvinna..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ganska viktigt skulle jag säga.
Jag håller mig till Asus, har aldrig haft några problem med deras komponenter.

Varför det blev just Asus vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Håller mig gärna till så få olika märken som möjligt.
Nu är det mest Asus, Corsair och Samsung när det kommer till den stationära, tycker dom levererat grymma grejer under alla år jag ägt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Chassi: Alltid Fractal, Svenskt och Göteborg
Moderkort: Alltid ASUS
Grafik: Alltid ASUS (NVIDIA)
Mus tangentbord: Alltid ASUS
Processor: ALLTID INTEL
Minnen: ALLTID CORSAIR
PSU: ALLTID CORSAIR
M.2 SSD: BLANDAT, JUST NU CORSAIR SAMT WD
KYLARE: Noctua
Fläktar : Noctua
Skärm : ALLTID LG OLED TV

SJUKT NÄR MAN TÄNKER EFTER ATT MAN ÄR SÅ Låst vid märke..

Permalänk
Medlem

Lite till och från. Var tidigare väldigt förtjust i Gigabytes produkter för jag tyckte de gav mycket bang for the buck. Sedan stötte jag på en fruktansvärt otrevlig representant från dem på Dreamhack en gång plus att de har misslyckats rejält med ett par produkter så då föll de bort helt.

I övrigt har jag varit väldigt märkesotrogen men jag håller mig för det mesta till någon av de stora. På vissa artiklar kan jag tillåta mig att testa lite vad som helst som stämmer med mina krav.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Inte alls viktigt sett till att alla komponenter skulle vara av samma märke eller liknande, men något/några märken har väl förstås fått lite favoritskap för vissa typer av komponenter.

Med det inte sagt att något är hugget i sten, om recensioner, specifikationer, pris och allmänt intryck är gott så kan det ju absolut vara läge att tänka om.
Det beror väl dock även på vad det är för komponent hur flexibel man är; det varierar ju ändå en del hur jobbigt det kan bli om det inte faller väl ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För att slippa installera flertal mjukvaror till kringutrustning så håller jag mig till ett märke. Just nu är det Logitech med mus, tangentord, hörlurar. Vad gäller cpu, gpu, mb, ram, ssd, hdd, bla bla är det lite strunt samma.

Permalänk
Medlem

Kvalitet, pris, prestanda. Så prioriterar jag. Märke är i det närmaste oväsentligt för mig.

Permalänk
Medlem

Märke är inte viktigt i sig, men självklart påverkar tidigare erfarenheter av deras produkter; goda, dåliga eller inga alls.

Tester och recensioner är bra overrides; ett märke man haft dåliga (eller inga) erfarenheter av kan förstås släppa en ny produkt som visar sig vara riktigt bra. Och ett märke man haft goda erfarenheter av kan förstås släppa en ny produkt som visar sig vara skit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Vägledare

Den enda datorkomponenten där märket är viktigt för mig är processorkylaren. Det ska vara Noctua

Permalänk
Medlem

Märket är inte speciellt viktigt förutom när det gäller PSU, då ska det vara Seasonic!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Poängen med PC är ju att man väljer mest prisvärda komponenter i förhållande till prestanda rent generellt. Då är ju märket inte så viktigt. Sen vill man ju ha bekräftat att det är viss kvalitet på delen också, t. ex. Vid inköp av nätdel.

Såklart kan märke ha viss och varierande betydelse beroende på vilken typ av del det är, jag skulle nog t.ex. inte köpa en nätdel av helt okänt märke även efter en bra recension.

Knappast poängen för alla, men bra med valmöjlighet.

Permalänk
Medlem

Det är fanboys som väljer att betala för klisterlapparna.

1) Prestanda
2) Priset
3) Kvalite
4) Garanti

Så här tänker majoriteten av rationella köpargruppen.

Permalänk

Jag läser ofta recensioner innan köp, helst från olika sajter. Sedan blir det väl priset antar jag.

Det var väldigt länge sedan jag var en "hängiven" datorbyggare (jobbade inom IT runt -99 till -01, kommunalt anställd), men tröttnade till slut.

Permalänk
Medlem

Är inte märkesfanboy men kvalitén är viktig. Skulle tex inte köpa ett nätaggregat från Ace of Sweden men tänker att Corsair och Gigabyte säkert är ungefär lika bra.

Då handlar det mer om att genom recensioner hitta bästa pris/prestanda bland de som når upp till de allmänna kvalitetskraven. Men att bara gå på märke som enda parameter - nej (förutom AoS då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Är inte märkesfanboy men kvalitén är viktig. Skulle tex inte köpa ett nätaggregat från Ace of Sweden men tänker att Corsair och Gigabyte säkert är ungefär lika bra.

Då handlar det mer om att genom recensioner hitta bästa pris/prestanda bland de som når upp till de allmänna kvalitetskraven. Men att bara gå på märke som enda parameter - nej (förutom AoS då).

Vet inte om du är ironisk angående Gigabyte?
https://www.sweclockers.com/nyhet/32574-gigabyte-vagrar-retur...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable