Intel släpper Arc Pro för professionella användare

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper Arc Pro för professionella användare

Arbetsstationer utan höga krav på beräkningskraft kan framöver bestyckas med Intels Arc-familj, där hårdvaruaccelererade funktioner lyfts som trumfkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt märkligt att företag skulle våga gå över till dessa med tanke på hur det ser ut med deras andra släpp..
Och 6gb vram känns väl i underkant?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Är priset rätt och encoding prestandan bra så kan jag tänka mig ett för att komplettera mitt RX5700 som suger totalt på encoding, vist min CPU med 12 kärnor gör jobbet med brute force men rätt nice med en GPU för det och en blower dessutom passar min låda perfekt.
Så handlar bara om pris och linux kompatibilitet nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Det känns väldigt märkligt att företag skulle våga gå över till dessa med tanke på hur det ser ut med deras andra släpp..
Och 6gb vram känns väl i underkant?

Ja verkligen. Såvida inte prestandan för säg machine learning är *väldigt* bra i termer av prestanda/densitet,watt,dollar så ser jag ingen anledning för professionella användare att införskaffa dessa. Men även då är ju 6GB otillräckligt för allt utom att träna modeller för små edge devices, typ mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ja verkligen. Såvida inte prestandan för säg machine learning är *väldigt* bra i termer av prestanda/densitet,watt,dollar så ser jag ingen anledning för professionella användare att införskaffa dessa. Men även då är ju 6GB otillräckligt för allt utom att träna modeller för små edge devices, typ mobiltelefoner.

Ja de termerna du nämner kan ändra mycket! Ska bli intressant att se hur dom presterar, men det känns som att vi kommer få se rätt låga siffror.. Synd då det behövs konkurrens på marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Egentligen väldigt intressant med en ny familj kort med fokus på produktivitet. Skulle verkligen vilja se lite prestandajämförelser med befintliga applikationer. Dock för just dessa kort ska det nog till en riktigt låg prislapp, parat med användare med väldigt begränsade arbetsområden för att inköp ska vara motiverat.

Vill verkligen se en utmanare till nvidia här, men dom har ju verkligen gjort storslam på HPC marknaden iom ett väletablerat mjukvaru-ekosystem i form av CUDA och tillhörande prestandabibliotek, i synnerhet för AI träning. Blir svårt att slå sig in här.

Permalänk
Medlem

Har kortet stöd för OpenCL eller hur är det tänkt att applikationer ska dra nytta av hårdvaran?

Edit: Såg nu att det bland annat handlar om Intels utvecklade Open PGL och Open VKL. Frågan är hur många applikationsutvecklare som bygger in stöd för detta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De ska ju ha fått riktigt bra resulatat i AV1 encoding. Så som ett dedikerat AV1 kort kanske?

https://wccftech.com/intels-av1-encoder-outclasses-nvidia-amd...

Permalänk
Medlem

Blir AV1 stort så lär ju AMD och Nvidia snabbt bygga in bättre hårdvaruaccelleration för detta? Frågan är då hur länge Intel kan rida på den vågen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Den är för professionella användare för man måste vara professionell för att kunna hantera drivrutinerna

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Den är för professionella användare för man måste vara professionell för att kunna hantera drivrutinerna

Och halvduktig på att rista kisel med nål och mikroskop då jag märkt rykten om att det är lite brister/fel i det.
https://www.tomshardware.com/news/intel-arc-issues-igors-lab-reporting

Permalänk
Medlem
Citat:

Arbetsstationer utan höga krav på beräkningskraft

Låter som en vanligt dator då? Vitsen med arbetsstation är väl beräkningskraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Låter som en vanligt dator då? Vitsen med arbetsstation är väl beräkningskraft?

Ja låter som ett väldigt specifikt scenario att man skulle behöva ett "beräkningskort" på 50-75W. Om det inte gör något nischat fall extremt bra vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Låter som en vanligt dator då? Vitsen med arbetsstation är väl beräkningskraft?

Skulle våga påstå att vitsen med en arbetsstation är långt ifrån prestanda, utan handlar snarare om support och hållbarhet. Sen självklart beror det helt på vad maskinen ska användas till men för det mesta så har en arbetsstation betyderligt sämre specifikationer än en vanlig pc för samma pris.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Låter som en vanligt dator då? Vitsen med arbetsstation är väl beräkningskraft?

Arbetsstation är ju ett brett begrepp från enkla datorer på ett industrigolv, till de rejäla maskiner som behövs för CAD, 3D-animering mm.
På de arbetsplatser jag varit har beräkningskraft inte varit särskilt viktig då det mesta jobbet sköts via en browser och beräkningar oftast görs på en server.
Däremot har låg strömförbrukning och möjlighet till flera skärmar varit avgörande. Får Intel ordning på sina kort och de är strömsnåla så blir säkert många företag intresserade särskilt om de är lågprofil.