Quiz: Anders fantastiskt fenomenala filmtekniksquiz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ibbles:

Förstår inte svaret på filmrullefrågan.

0.0035 "m/ruta bred" / 1.85 "höjd-till-bredd ratio" * 24 "fps" * 3600 "s/h" * 2 "antal h" = 326.9m, alltså närmast 300m bland alternativen.

Vart tänker eller räknar jag fel?

Du har råkat få en nolla för mycket när du omvandlar 35 mm till m. Det ska vara 0,035 m och då hamnar man på ca 3200 m.
Jag önskar dock att filmen bara varit 300 m! Filmen hade en väldig förmåga att trassla sig runt maskineriet eller ramla ned på golvet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äntligen ett quiz jag var bra på.

Permalänk
Permalänk
Bildexpert

Inte så konstigt då jag är både filmarkivarie, scannerist och cineast.

Fråga 6 upplevde jag som lite luddig och orsakade att jag fick ett fel. På de flesta biografer ser man väl aldrig hela duken utan det maskas beroende på filmens bildförhållande? Alltså att man vid Cinemascope öppnar upp i bredd och maskar lite på höjden. Vice versa med vidfilm. Vad som är statistiskt vanligast vet jag inte. Jag går för ofta på Victor och där är det Cinemascope så det skriker om det.

@Enlightener: Är du ofta i Stockholm? Hojta till i så fall för vi har nog en del kul att prata om.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ibbles:

Förstår inte svaret på filmrullefrågan.

0.0035 "m/ruta bred" / 1.85 "höjd-till-bredd ratio" * 24 "fps" * 3600 "s/h" * 2 "antal h" = 326.9m, alltså närmast 300m bland alternativen.

Vart tänker eller räknar jag fel?

Utöver det Anders beskrev så har en visningskopia på 35mm alltid 4 perf per bildruta. Den totala ytan, innanför perf, blir då ca 24,9x18,6mm. Det området innehållet utöver bild även maskning, optiskt ljudspår samt tidskoder för DTS. Hela filmremsan har en bredd på 35mm, men det är inte hela som används för specifikt bildinformation.

Bildförhållandet på själva filmen påverkar alltså inte längden på den fysiska rullen hos en visningskopia. Längesedan jag räknade men en minut 35mm film (4 perf, 24fps) är ca 27 meter, vad mitt minne säger. De negativ med 3 perf eller 2 perf (Techniscope) blir förstås kortare i ren längd då mindre yta av filmen krävs per bildruta, men så fort man gått över till 4 perf vid optisk kopiering så blir det 27m/min igen. 27x120=… Ja jag vill inte skriva svaret.

Permalänk
Bildexpert 📺

Failade på längden – har aldrig haft äran att leka med 35 mm på rulle

Permalänk
Medlem

Blev bättre än jag trodde.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissling:

Mitt resultat: 9/10.

Inte så konstigt då jag är både filmarkivarie, scannerist och cineast.

Fråga 6 upplevde jag som lite luddig och orsakade att jag fick ett fel. På de flesta biografer ser man väl aldrig hela duken utan det maskas beroende på filmens bildförhållande? Alltså att man vid Cinemascope öppnar upp i bredd och maskar lite på höjden. Vice versa med vidfilm. Vad som är statistiskt vanligast vet jag inte. Jag går för ofta på Victor och där är det Cinemascope så det skriker om det.

@Enlightener: Är du ofta i Stockholm? Hojta till i så fall för vi har nog en del kul att prata om.

Det kanske blev lite otydligt då frågorna hade för mycket text när jag skrev dem. Blev inte riktigt lika tydligt att det var själva filmens bildförhållande jag syftade på efter att ha kortat ned texten lite.

Just nu är jag ungefär 50/50 Karlstad/Stockholm, men tanken är att jag kommer utgå från Stockholm i arbetet. Vi får definitivt se till att få till något!

Permalänk
Medlem

Minns inte ens när jag var på bio senast, det var många år sedan, och jag saknar verkligen inte alla idioter som inte kunde hålla käften, pillade på sina förbannade telefoner och hade annat irriterande fanskap för sig. Värdelös upplevelse.

Sedan mer än 20 år tillbaka, för min del, så finns det bara en sorts bio jag frivilligt går på: min egen hemmabio.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mycket rolig och informativ quiz!!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mitt resultat: 6/10.

Minns inte ens när jag var på bio senast, det var många år sedan, och jag saknar verkligen inte alla idioter som inte kunde hålla käften, pillade på sina förbannade telefoner och hade annat irriterande fanskap för sig. Värdelös upplevelse.

Sedan mer än 20 år tillbaka, för min del, så finns det bara en sorts bio jag frivilligt går på: min egen hemmabio.

Självklart ska man ju bete sig, inget snack om saken, men en del av upplevelsen är ju att man inte är ensam när man går på bio. Innan pandemin gick jag och sambon på bio ungefär en gång i månaden och det har aldrig varit en värdelös upplevelse, du måste ha haft rejäl otur, alternativt att vi haft tur, typ varje gång...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mitt resultat: 6/10.

Minns inte ens när jag var på bio senast, det var många år sedan, och jag saknar verkligen inte alla idioter som inte kunde hålla käften, pillade på sina förbannade telefoner och hade annat irriterande fanskap för sig. Värdelös upplevelse.

Sedan mer än 20 år tillbaka, för min del, så finns det bara en sorts bio jag frivilligt går på: min egen hemmabio.

Skrivet av Sysop:

Självklart ska man ju bete sig, inget snack om saken, men en del av upplevelsen är ju att man inte är ensam när man går på bio. Innan pandemin gick jag och sambon på bio ungefär en gång i månaden och det har aldrig varit en värdelös upplevelse, du måste ha haft rejäl otur, alternativt att vi haft tur, typ varje gång...

Måste bara säga att jag haft båda era erfarenheter. Det är helt enkelt skillnad på klientel mellan en biograf och en annan beroende på i vilken miljö man befinner sig. Valfri Filmstaden i ett köpcentrum fullt med tonåringar som ska vara coola, eller en mindre salong på en i innerstan där tittarna är 40+ hela bunten ger helt enkelt olika upplevelser... Därmed inte sagt att alla äldre kan bete sig heller, men det blir generellt en annan stämning

Jag och frugan gick också gärna på bio lite då och då för att det var mysigt, men sen kom småbarnsliv och sen Covid

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Vill inte vara den som är den, men.. 🙂

8kW Xenonlampa är inte vanligast, dessa passar inte ens i en normal bioprojektor, Imax xenon i så fall, men har för mig att det är 7kW i mall of Scandinavia imax.
Vanligast är utan tvivel 2kW och 3kW Xenonkolvar i Sverige.

Formatfrågan är missledande, vanligast för reklam är 1.78:1 I 1.85:1 container eller 2:39:1 i 1.85:1 container.
Film är vanligast i 2.39:1

Förutom det, kul quiz för mestadels gammal teknik!
Ser fram emot nästa bioquiz, med frågor så som vilken bitrate på bild och framerate visades avatar 2 på som teknikdemo?
Alla vet väl att det var hbr 2500Mbit/s bild och 120fps hfr 😂

Mvh
Bioräven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Valfri Filmstaden i ett köpcentrum fullt med tonåringar som ska vara coola, eller en mindre salong på en i innerstan där tittarna är 40+ hela bunten ger helt enkelt olika upplevelser... Därmed inte sagt att alla äldre kan bete sig heller, men det blir generellt en annan stämning

Det är länge sedan nu för mig också, men ... gick man en fredagskväll var det garanterat att det skulle bli kaos. Bättre en vardagskväll eller t.om mitt på dagen om man var ledig.

När jag var ung på 90-talet så hade jag tack vare min journalist-farsa möjlighet att gå på en del pressvisningar. Resten av publiken var recensenter: den mest skötsamma biopubliken som fanns. Ingen åt popcorn, prasslade eller gjorde något annat ljud. Ibland serverade film-distributören vin, men nästan ingen drack. Det var full fokus på filmduken, för de skulle ju gå till redaktionerna direkt efteråt för att skriva ner sina upplevelser.

De bästa filmupplevelserna har jag haft på premiärer av någon storfilm, tack vare publiken. Folk var ibland super-fans som hade köat i dagar för sina biljetter, och var super-hyper:ade. Vissa (ibland jag) kom i cosplay.
Det var en publik som höll tyst på rätt ställen i filmen, och hurrade och skrattade på rätt ställen. Bästa stämningen både före och under, med råge. Även när själva filmen i sig faktiskt var ganska kass.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Svår Quiz tyckte jag.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

7/10, huu. Gjorde ett par feta missar på aspektratio och, öh...längd på film. F.ö var nog biofilm bättre förr...av många skäl (typ, man var yngre är väl ett), inte minst för att man hade en 26" TV hemma, med i bästa fall VHS. Å andra sidan är bilden på biograferna överlag mycket bättre än för 30-40 år sedan. Ljudet är dock fortfarande ganska burkigt, trots avancerade tekniker. Högtalarna köpta på Bempes Ljud och Kartong eller nåt kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Kunde inget, vissa frågor var alternativen för enkla

Permalänk
Medlem

Kul att lära sig något nytt