"Recaptcha" för att komma in här är för USA-centrerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja blockerar du kakor så får du fler captchas, överallt, vilket är helt enligt dina önskemål.

Till huvudfrågan så har jag aldrig behövt verifiera mig med en faktiskt captcha här, när jag loggar in första gången med en ny dator eller ny webbläsare så har det räckt att klicka i rutan varje gång. Sannolikt har Google något cachat i min webbläsare som gör dem hyfsat säkra på att jag är en människa.

Att man får identifiera olika föremål från trafiken för att bevisa att man inte är en robot beror förstås på att de använder det som input till sin ML-algoritm för trafik. Smart ändå.

Möjligen är det för att jag kör Firefox och som lök på laxen har kakor avstängda, "do not track me" aktiverat, samt kör Ccleaner regelbundet.

Tar dock inte "bort" huvudfrågan varför det är så "USA-centrerade" bilder man ska klicka bort. Många av oss "vet" exempelvis att rätt många taxibilar är gula i USA, samt att övergångsställen ser annorlunda ut. "Klicka bort alla taxi-bilar", "klicka bort alla övergångsställen".. Sure, funkar jättebra om man vet hur dessa ser ut i USA. Vilket alla kanske inte vet? (Uber har för övrigt sällan gula taxibilar..)

Borde räcka med användarnamn+lösenord för att komma in här, inte en massa "pussel man ska lösa som hör hemma på dagisnivå".. Själv gick jag bananas (har för övrigt en tråd om det) när jag uppdaterade mjukvaran på en router här hemma. Den började också fråga om "recaptcha" när jag skulle logga in där. Den frågan har jag tacksamt fått hjälp med. Routern frågade efter snedvridna bokstäver och tecken. Något som kan vara spännande och kul om man är ett dagisbarn, kanske. Tyvärr är jag numera lastgammal. Så är inte särskilt lättroad längre.. Går snarare bananas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Möjligen är det för att jag kör Firefox och som lök på laxen har kakor avstängda, "do not track me" aktiverat, samt kör Ccleaner regelbundet.

Tar dock inte "bort" huvudfrågan varför det är så "USA-centrerade" bilder man ska klicka bort. Många av oss "vet" exempelvis att rätt många taxibilar är gula i USA, samt att övergångsställen ser annorlunda ut. "Klicka bort alla taxi-bilar", "klicka bort alla övergångsställen".. Sure, funkar jättebra om man vet hur dessa ser ut i USA. Vilket alla kanske inte vet? (Uber har för övrigt sällan gula taxibilar..)

Borde räcka med användarnamn+lösenord för att komma in här, inte en massa "pussel man ska lösa som hör hemma på dagisnivå".. Själv gick jag bananas (har för övrigt en tråd om det) när jag uppdaterade mjukvaran på en router här hemma. Den började också fråga om "recaptcha" när jag skulle logga in där. Den frågan har jag tacksamt fått hjälp med. Routern frågade efter snedvridna bokstäver och tecken. Något som kan vara spännande och kul om man är ett dagisbarn, kanske. Tyvärr är jag numera lastgammal. Så är inte särskilt lättroad längre.. Går snarare bananas.

Själva syftet är väl just att minska mängden bottar som spammar forumet och motsvarande, om det faktiskt är oklart vad tanken är?

Sedan håller jag med om att det i de lägen som man inte kommer undan med att bara kryssa i kryssrutan (oftast fallet) så är bilderna man ska jobba med väl nästan uteslutande från USA. Däremot upplever jag inte att jag har svårt att lösa "uppgiften", så jag ser det inte som någon direkt svårighet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva syftet är väl just att minska mängden bottar som spammar forumet och motsvarande, om det faktiskt är oklart vad tanken är?

Som vidareutveckling av ovanstående tycker jag personligen:

- Sweclockers har väl högst sannolikt nytta av någon sådan här typ av "botskydd".
- Recaptcha fungerar men är lite drygt, men det är ju inte sådär särskilt ofta som man som användare drabbas. Och jag har inte sett någon motsvarande lösning som inte är minst lika dryg.
- Sweclockers bör i mitt tycke inte ödsla tid på att t.ex. försöka hitta på någon egen lösning, som förmodligen ändå blir sämre trots att det för alltid i så fall fortsätter att stjäla tid från utvecklingen av funktioner vi användare faktiskt får nytta av.

Min slutsats: Förmodligen rimligast att bara ha sinnet öppet för att i framtiden ersätta Recaptcha mot någon annan färdig lösning som upplevs som bättre, men slösa inte tid på frågan i övrigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har aldrig sett/råkat ut för här så jag vet inte vad jag ska rösta på då du inte har "aldrig sett" alternativet.

Skrivet av Lodisen:

Jag har aldrig fått någon captcha som du beskriver.
Det är endast en "klicka här" ruta, sedan dyker ingenting mer upp.

Skrivet av Svensktiger:

Har aldrig sett nåntign extra för att komma åt SWC.
Vare sig på desktop eller mobil.
Kan det vara så att TS system är infekterat med nånting?

Skrivet av jnsson:

Jag har inte fått upp det på Sweclockers, däremot på andra sidor ibland. Men det är nog ett bra sätt att reducera spam och liknande

Skrivet av Gambit_2K:

Kan inte minnas att jag nånsin fått en.

om ni aldrig får upp captcha här så antar jag att ni använder svenssonwebbläsare utan några tillägg för adblock, anti-spårning eller liknande. Jag får alltid upp det på swec om jag har rensat webbläsarn på historik och måste logga in igen. Kör Brave, ingen vpn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

om ni aldrig får upp captcha här så antar jag att ni använder svenssonwebbläsare utan några tillägg för adblock, anti-spårning eller liknande. Jag får alltid upp det på swec om jag har rensat webbläsarn på historik och måste logga in igen. Kör Brave, ingen vpn.

Kör Vivaldi med Fingerprint defender, LocalCDN, ClearURLs, VPN via Mullvad.
Adblock skippar jag såklart för Sweclockers (Annars är det uBlock Origin)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Problemet med Recaptcha är framför allt är det fortfarande ser ut som det tagits fram på 90-talet. Bilderna är t.ex. väldigt små och lågupplösta för att ibland se vad sjutton man trycker på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bagarbosse:

om ni aldrig får upp captcha här så antar jag att ni använder svenssonwebbläsare utan några tillägg för adblock, anti-spårning eller liknande. Jag får alltid upp det på swec om jag har rensat webbläsarn på historik och måste logga in igen. Kör Brave, ingen vpn.

Använder i princip endast Firefox här och den har ju en del egna funktioner för att isolera och rensa kakor idag om man aktiverat dem men jag brukar inte aktivt välja att logga ut så det är väl (nog) långt mellan gångerna jag uppmanas att logga in eftersom webbläsaren i princip alltid är igång och online.

Det blir kanske nån omstart av dator eller webbläsarna vid uppdateringar typ max en gång i månaden om man har lite otur annars kan det ta nån månad mellan omstarterna för jag startar inte om dator eller webbläsarna innan jag tvingas till det.

När det väl blir en tvingad omstart av nått så är allt uppe igen så fort det går vilket kanske också gör att man "känns igen" på ett annat sätt för man har bara varit offline i nån minut om inget katastrofalt inträffar. Däremot så brukar jag ibland få upp en vänta-ruta från Cloudflare på olika ställen som tidsfördröjer sidladdningar men det antar jag är en del av deras ddosskydd eller nått liknade som ibland aktiverats av de som har den tjänsten men den använder ingen captcha utan brukar oftast vara tidsfördröjning i 5 sekunder innan man släpps fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror ts inte gillar ett visst land så mycket. Aldrig själv tänkt i dom banorna kring "vad det nu heter". I övrigt finns det både gula taxi och bussar i sverige/europa också

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

om ni aldrig får upp captcha här så antar jag att ni använder svenssonwebbläsare utan några tillägg för adblock, anti-spårning eller liknande. Jag får alltid upp det på swec om jag har rensat webbläsarn på historik och måste logga in igen. Kör Brave, ingen vpn.

Jag får upp att jag behöver bocka i en bockruta,

däremot inte att behöva välja vilka som t.ex. är taxibilar. Kör med Firefox och har adblock avstängt på den stationära datorn för Sweclockers, däremot är adblock på på bärbara datorer, då det drar mer CPU kraft annars och jag har inte fått det på bärbara datorerna heller i den form att jag måste välja t.ex. taxibilar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beställde en sak från Kina nyligen. För att kontrollera var paketet befann sig fick man dra en "pusselbit" till rätt plats. Enkelt och smidigt. Dessutom fick man beröm om man var snabb
Känns som en av de bättre lösningar jag sett.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av psp123:

Beställde en sak från Kina nyligen. För att kontrollera var paketet befann sig fick man dra en "pusselbit" till rätt plats. Enkelt och smidigt. Dessutom fick man beröm om man var snabb
Känns som en av de bättre lösningar jag sett.

I det läget hade nog en e-leg varit mer passande för då hade identifieringsprocessen samtidigt kunna knyta dig mot rätt paket för att visa relevant info.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Möjligen är det för att jag kör Firefox och som lök på laxen har kakor avstängda, "do not track me" aktiverat, samt kör Ccleaner regelbundet.

Tar dock inte "bort" huvudfrågan varför det är så "USA-centrerade" bilder man ska klicka bort. Många av oss "vet" exempelvis att rätt många taxibilar är gula i USA, samt att övergångsställen ser annorlunda ut. "Klicka bort alla taxi-bilar", "klicka bort alla övergångsställen".. Sure, funkar jättebra om man vet hur dessa ser ut i USA. Vilket alla kanske inte vet? (Uber har för övrigt sällan gula taxibilar..)

Uber har inga taxibilar, bara en app som kopplar ihop entreprenörer inom transport med personer med transportbehov.

Men captcha är byggt av Google av två syften. Avgöra om någon är en människa, och crowd-sourca en bit av deras maskininlärning som syftar till att bygga en AI som kan köra bil eller i alla fall förstå trafiken bättre, i USA först och främst.

Det sagt så tycker jag inte de brukar vara komplicerade, snarare är de mycket enklare idag än när det var förvrängda bokstäver man skulle identifiera. Taxibilar tror jag inte jag har sett dock, mer broar, trafikljus, cyklar och liknande.

Citat:

Borde räcka med användarnamn+lösenord för att komma in här, inte en massa "pussel man ska lösa som hör hemma på dagisnivå".. Själv gick jag bananas (har för övrigt en tråd om det) när jag uppdaterade mjukvaran på en router här hemma. Den började också fråga om "recaptcha" när jag skulle logga in där. Den frågan har jag tacksamt fått hjälp med. Routern frågade efter snedvridna bokstäver och tecken. Något som kan vara spännande och kul om man är ett dagisbarn, kanske. Tyvärr är jag numera lastgammal. Så är inte särskilt lättroad längre.. Går snarare bananas.

Jo men det är ju så det ser ut. Antingen låter man sidor ha kakor så de har bättre koll på vem du är, eller så måste man hela tiden bevisa att man är en människa. Alternativet är ju att låta sin sida översvämmas av bottar.

Permalänk
Medlem

Kanske vi ska starta en omröstning för att börja med "Sweclockers-captcha"?

- klicka på alla Ryzen-processorer
- markera alla RGB-headers på denna moderkortsbild
- välj alla grafikkort som kommer från Nvidias 2000-serie
...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag får i stort sett alltid lösa en captcha när jag ska logga in men det beror på att jag aldrig sparar inloggningar. Jag kör Firefox och har ställt in att allt rensas när jag stänger webbläsaren.

För att kunna skriva detta fick jag leta efter båtar

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag får upp att jag behöver bocka i en bockruta, <Uppladdad bildlänk> däremot inte att behöva välja vilka som t.ex. är taxibilar. Kör med Firefox och har adblock avstängt på den stationära datorn för Sweclockers, däremot är adblock på på bärbara datorer, då det drar mer CPU kraft annars och jag har inte fått det på bärbara datorerna heller i den form att jag måste välja t.ex. taxibilar

Captchan analyserar ditt rörelsemönster, tex hur lång tid det tar för dig att läsa instruktionerna innan du rör på musen och hur exakt du flyttar på muspekaren. Kommer den redan i första steget fram till att du är människa får du aldrig klicka på några bilder. Syftet är just att göra den mindre påträngande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Captchan analyserar ditt rörelsemönster, tex hur lång tid det tar för dig att läsa instruktionerna innan du rör på musen och hur exakt du flyttar på muspekaren. Kommer den redan i första steget fram till att du är människa får du aldrig klicka på några bilder. Syftet är just att göra den mindre påträngande.

Då är den inställd på Apple människor.

Eftersom jag får hålla på med skorstenar, brandposter, båtar, trafikljus, övergångsställe m.fl. jämt och ständigt i flera omgångar innan jag blir insläppt, oavsett vilken sida det handlar om som nyttjar Googles tjänst.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Expertgissare

Jag har kanske varit med om det en-två gånger på sweclockers att jag behövt klicka på bilder.

Men de kan ju byta ut det systemet mot ett litet quiz om det som visats på förstasidan senaste 2-3 dagarna, för att verkligen sålla bort lösdrivare

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag känner att forumet behöver en sektion för dagens i-landsproblem. Eller kanske bättre med Taylor Swifts benämning, champagne problems. Tänker att eftersom TS valt ett användarnamn på engelska som vi alla kanske inte förstår så kanske man inte skall tillåta utrikiska användarnamn heller.