"Recaptcha" för att komma in här är för USA-centrerat?

Permalänk
Medlem

"Recaptcha" för att komma in här är för USA-centrerat?

Hej vänner!

Jag stör mig på att man/jag ibland måste för att logga in mig här på Sweclockers klicka på "recaptcha" eller vad det kallas för.

Alltså klicka på "amerikaniserade" bilder där jag ska exempelvis "klicka bort" TAXI-bilar.
-Taxibilar är INTE gula här i Sverige!

"Klicka bort alla bussar"
-Nä, bussar är inte gula här i ärans och hjältarnas land!

-Klicka bort alla övergångsställen?
NEJ, övergångsställen ser inte sådana ut enligt Wienkonventionen här i Europa! (USA har inte skrivit på Wienkonventionen, därför har USA i princip "olaglig" trafik etc, enligt FN..) Haha.

Kan inte Sweclockers ta bort skiten "recaptcha"?
Det är endast ett otyg, liknande låsta klockmultiplar på CPU.

Permalänk
Medlem

Det finns både gula taxibilar och gula bussar här i Sverige. Plus en massa andra färger.

Permalänk
Rekordmedlem

Har aldrig sett/råkat ut för här så jag vet inte vad jag ska rösta på då du inte har "aldrig sett" alternativet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns otydligt om problemet är själva klickandet på bussarna, eller att bussarna är amerikanska

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått någon captcha som du beskriver.
Det är endast en "klicka här" ruta, sedan dyker ingenting mer upp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag får alltid captcha.

Dom verkar använda dessa för att lära sin Google Brain att köra bil.

Den enda formen av captcha som jag föredrar är den där man måste hålla ner musknappen i runt 5-7 sekunder. Tror inte att det är Google som har den, utan det är någon annan leverantör. En annan är när man skall placera en(1) pusselbit på rätt plats.

Google kan hålla på i en evighet med sina trafikljus, bussar, bilar, cyklar, övergångsställe, båtar, motorcyklar innan man blir godkänd.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det känns inte riktigt som att recaptchan är problemet utan snarare att du inte gillar USA 😁

Jag känner dock inte igen att jag har gjort det där utan brukar behöva klicka i en checkruta när jag väl loggar in.

Med det sagt så har vi en del gula taxis här i Umeå. Du är välkommen hit att kika på dessa om det skulle hjälpa ditt problem med att det råkar vara gula taxis i recaptchan!

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett nåntign extra för att komma åt SWC.
Vare sig på desktop eller mobil.
Kan det vara så att TS system är infekterat med nånting?

Permalänk
Medlem

Haha du snubblar på egen lina.

Finns både gula taxibilar och bussar 😂😂😂👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Logga inte ut så ofta så behöver du inte logga in igen?

Så effektiva som de är på att sortera ut spambottar vill iaf jag definitivt ha kvar dem.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått upp det på Sweclockers, däremot på andra sidor ibland. Men det är nog ett bra sätt att reducera spam och liknande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nu har jag inga fakta att stödja min tes med, men jag får också alltid captcha på min dator. Jag har mycket javascript avstängt och blockerar diverse tracking + rensar cookies. Så hurvida man får upp frågorna eller bara bockruta, eller ingenting, beror på hur spårad man är av google. Eller vad beror det på?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på att de använder "stairs" för att beskriva "steps".

Permalänk
Medlem

Man tar bussen dit man kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hej vänner!

Jag stör mig på att man/jag ibland måste för att logga in mig här på Sweclockers klicka på "recaptcha" eller vad det kallas för.

Alltså klicka på "amerikaniserade" bilder där jag ska exempelvis "klicka bort" TAXI-bilar.
-Taxibilar är INTE gula här i Sverige!

"Klicka bort alla bussar"
-Nä, bussar är inte gula här i ärans och hjältarnas land!

-Klicka bort alla övergångsställen?
NEJ, övergångsställen ser inte sådana ut enligt Wienkonventionen här i Europa! (USA har inte skrivit på Wienkonventionen, därför har USA i princip "olaglig" trafik etc, enligt FN..) Haha.

Kan inte Sweclockers ta bort skiten "recaptcha"?
Det är endast ett otyg, liknande låsta klockmultiplar på CPU.

Men ge dig, varför ska SweC utveckla en ny form av recaptcha bara för att du stör dig på att bilderna inte är försvenskade? Måste finnas viktigare saker att dels gnälla på och dels lägga utvecklartid/pengar på.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Den där med att välja alla berg och kullar samt den där det finns träd orsakar en jävla kedja med efterföljande captchas, ibland får man hålla på i 5-6 omgångar. Men har märkt att får man "fel" (det är inte fel med godkänns inte) på första är det bättre att ladda om sidan.

Som någon ovan sa så finns metoden där man får dra en pusselbit till rätt plats, i sidled, och den fungerar mycket bättre på både telefon S7 och hemdatorn.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Alltså klicka på "amerikaniserade" bilder där jag ska exempelvis "klicka bort" TAXI-bilar.
-Taxibilar är INTE gula här i Sverige!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otur:

Nu har jag inga fakta att stödja min tes med, men jag får också alltid captcha på min dator. Jag har mycket javascript avstängt och blockerar diverse tracking + rensar cookies. Så hurvida man får upp frågorna eller bara bockruta, eller ingenting, beror på hur spårad man är av google. Eller vad beror det på?

Ja blockerar du kakor så får du fler captchas, överallt, vilket är helt enligt dina önskemål.

Till huvudfrågan så har jag aldrig behövt verifiera mig med en faktiskt captcha här, när jag loggar in första gången med en ny dator eller ny webbläsare så har det räckt att klicka i rutan varje gång. Sannolikt har Google något cachat i min webbläsare som gör dem hyfsat säkra på att jag är en människa.

Att man får identifiera olika föremål från trafiken för att bevisa att man inte är en robot beror förstås på att de använder det som input till sin ML-algoritm för trafik. Smart ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kan inte Sweclockers ta bort skiten "recaptcha"?
Det är endast ett otyg, liknande låsta klockmultiplar på CPU.

Jag tycker också att Sweclockers ska sluta låsa klockmultiplar på CPU. Swec - sluta med det!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att jag nånsin fått en.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Finns ett bra engelskt utryck som jag tycker sammanfattar bra vad jag tycker om denna topic:

much ado about nothing

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hahaha... tack, för dagens skratt @Networker,
själv skulle jag önska att det var _mer_ USA-centrerat bara p.g.a. din tråd!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tror inte OP rört sig utanför den lilla byhållan hen föddes i.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Networker:

Kan inte Sweclockers ta bort skiten "recaptcha"?
Det är endast ett otyg, liknande låsta klockmultiplar på CPU.

Alltså tack för dagens fniss!

Men vi får se om vi kan göra en lite mer svensk Captcha, typ där man får välja vilken bild som visar Kalles Kaviar, Billy-bokhyllor och dalahästar.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Captchan har helt klart sina nackdelar, men tyvärr tror jag inte att vi kan styra över innehållet.

Personligen hatar jag när man ska markera bilder med trafikljus. Ska jag markera det som bara är själva pinnen/stolpen? Ska jag markera om ett litet hörn av trafikljuset typ syns på nästliggande bild? Ångest varje gång liksom. Tacka vet jag när man ska hitta traktorer istället, mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Vaknat på fel sida? Där jag bor är iallafall majoriteten av taxibilar gula

Permalänk
Medlem

Jag är mer konfunderad över varför denna tråden ligger i Processorer, moderkort och minnen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är mer konfunderad över varför denna tråden ligger i Processorer, moderkort och minnen.

Det översta "Övrigt" om man klickar Ny tråd i forumindex och sedan drar ned rullgardinsmenyn för var tråden ska hamna, gissar jag.

Permalänk
Medlem

Stör mig alltid på recaptcha, men det beror mest på att det är oerhört svårt som synskadad att få rätt. Men det är väl ett onödigt ont, för att förhindra bottar.

Sen vad för objekt man ska markera bryr jag mig inte det minsta om.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det brukar dyka upp om jag loggar in på jobbdatorn. Hemma är jag oftast inloggad hela tiden eller får ok-rutan utan att bilderna dyker upp, som någon annan skrev tidigare. På jobbet blir det alla rutor och klicka i rätt när man ska in första gången på dagen.

Jag brukar dock mest läsa och inte skriva på jobbrasterna, så jag är oftast inte inloggad alls, men det är definitivt en del störiga varianter på bilder ibland.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX