Permalänk
Medlem

Båtclockers

Nu när sommaren närmar sig så satt jag och funderade på om det finns fler här inne som delar intresset "Båtlivet".
Motorbåt, segelbåt stor/liten. Ja ni som älskar att kasta er i båten när helgen/semestern kommer och drar ut i skärgården för att koppla av och njuta av sol och bad och sena sommarkvällar på en klippa.

Själv köpte jag min första egna motorbåt för 2 år sedan.
Jag föll för en amerikansk klassiker av lite mer power boat stuk i lite mindre format.
Det är en Formula 242 LS med en Mercruiser 496 mag ho (high-output version). En lagom båt med sovkabin för två.
Bor i Nynäshamn så mestadels blir det utflykter i Stockholms skärgård.

Så nu är det intressand att höra vad ni andra har och vart ni håller till.
Tips på härliga ställen att åka ut till är också av intresse.

Önskar er en lyckad och härlig båtsommar nu.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Bildexpert

Vad man än har för båt så är sjövett alltid en viktig faktor.

Hela filmen finns att se här.

Permalänk
Medlem

Missade denna tråd.
Jag vårrustade segelbåt för snart en månad sedan men jag har inte sjösatt ännu. Det får bli om någon vecka.
Blir väl bara några dagsseglingar för att vara ute vind för våg och dricka kaffe och äta en macka.

Permalänk
Medlem

Älskar att vara på sjön! Jag snyltar dock på föräldrarnas båt. Jag skulle vilja äga en själv, men det är för mycket jobb och för stor kostnad för de få dagar per år jag skulle använda den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad man än har för båt så är sjövett alltid en viktig faktor.

https://www.youtube.com/watch?v=XrcrX9Qaw2o

Hela filmen finns att se här.

Fler som följde de där tipsen på den tiden:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/birger-saner...

Fy faan för äldre generationer ibland alltså

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen i motorbåt, varje sommar spenderades längs bohuskusten och i vuxen ålder har vi två somrar haft segelbåt men kommit på att det inte är något för oss längre. Vi har sommarstuga så att ha ännu ett ställe att sova över på lockar inte lika mycket länge så därför har vi nöjt oss med öppen motorbåt för dagsturer istället.
Åker helst ingen annan stans än till havet på sommaren, men många dagar kommer vi bara till bryggan och badar där, men njuter lika mycket av det. (Frugan är inte lika intresserad av själva båtfärden som jag är)

Har två båtar med mittkonsol (CC) en som vi delar med en kompisfamilj (AMT 185R) hemma och en vid sommarstugan (HR 510).
Jag tycker CC-konceptet är kanon, det är lätt att röra sig i båten, ta med en SUP eller fiska. Får plats med 12 hummertinor i min HR 510 plus medfiskare och det på bara 5m båt.

Nackdelen med CC är att vindskyddet från rutan är ganska begränsat, det går ju att lösa med kapell men det vill man ju helst inte ha uppe en solig sommardag om inte solskyddet lockar då.
Hade jag bott där sommarstugan är så skulle jag nog skaffat en övernattningsbar båt igen.
Jag är också sugen på en smidig liten öppen segelbåt med motor (för att ta sig in och ut ur hamnen) men är lite tveksam till att jag har tid att använda den också

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Älskar att vara på sjön! Jag snyltar dock på föräldrarnas båt. Jag skulle vilja äga en själv, men det är för mycket jobb och för stor kostnad för de få dagar per år jag skulle använda den.

Kör också på den än så länge. Just nu en Paragon 31, div. Nimbus innan dess.

Dock alltid seglat och legat ute i många veckor när man var liten. Vi hade en Najad när jag var väldigt liten och senare en Bavaria.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Musikälskare

Jobbade på varv när man var pojkvasker men skaffade aldrig någon egen efter man fick inblick i hur mycket jobb det var att underhålla osv men det måste vara en enorm frihet när man är ute på vattnet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Uppvuxen i segelbåt sittande längst fram och dingla med benen och hoppas på stänkande vågor från diverse motorbåtar.

Idag nöjer jag mig med familjens mindre "Uttern" med snurra som vi åker och handlar med när vi är på ön.

I övrigt är det radiostyrda båtar som gäller

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Båt behöver inte innebära en massa jobb. Jag har en liten styrpulpetbåt som jag sjösätter i början av sommaren och tar upp framåt hösten. Motorn har kamkedja och elektronisk insprutning, så den är nöjd om den får oljebyten ibland.

Permalänk
Medlem

Uppvuxen med segling på somrarna men har bara en kanot och en kajak nu för tiden. Är sugen på en smidigt båt för fiske men har inte utrymme för att förvara någon just nu.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Snyltar på farsans Ryds 600 för att komma ut och uppleva saltstänket men funderar på att skaffa en egen enklare fiskebåt med 10hk för att utforska fiskesjöarna kring Göteborg, största problemet är uppställningsplats dock då man bor i bostadsrätt.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Man vill ju gärna ha, men är inte helt hundra på om det är läge att skaffa något (än). En Linder Sportsman Catch 445 hade varit fint.

Känner bara att man kommer vara nojig över att inte ta upp båten efter varje tur med tanke på hur mycket motorer som blir stulna osv.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Missade denna tråd.
Jag vårrustade segelbåt för snart en månad sedan men jag har inte sjösatt ännu. Det får bli om någon vecka.
Blir väl bara några dagsseglingar för att vara ute vind för våg och dricka kaffe och äta en macka.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXJ349kQByPRUu59BE34Sb9IxpBi21QQ6xWzdPa2KfrRuJIW0JIaMQVY4Y6ESaLflJanhGRgB6Ntxa0kwLoaNhoKWvIvLNznW1ytnNV1ZEWYxqJsEKBBC335XLYsloHx7aeCOsaAARD_ocb6Ybnpsd2=w999-h1332-no?authuser=0

Är det den som står i Härnösand ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Köpte en gammal motorseglare som förstabåt förra hösten.

Har redan lagt lika mycket pengar på underhåll som jag köpte den för.
Tidigare ägare att eftersatt underhållet så var sönderfrusna kylare, sjövatten i växellådsolja, riggen behövde mycket nytt. Mesta inredningen behöver slipas och lackas.

Har många många timmar kvar, men kanske blir kul när jag är klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Är det den som står i Härnösand ?

Jo, Xena har jag haft i Härnösand nu i 10år.
Om du känner igen dig på varvet.

Permalänk

en ~4m plastbåt (aldrig mätt den) med 2 prima åror från tidigt 90tal ungefär jag använder för fiske.

har en gammal 2t volvo penta 4hk men tror den ä på gränsen för stark för båten å sjön den ligger i tar inte mer än max 5 minuter å ro rätt över i full fart så har aldrig använt den.

må inte va den lyxigaste båten men med ett flak öl ett par polare å varsitt fiskespö räcker de gott å väl för att spendera ett par veckor om året i den å ett par 10kg gäddor å 1+kg aborrar har tagits genom åren.

(ingen fara sjön är 1.5m djup där den är som djupast så drunkning pga alkohol är mer eller mindre omöjligt du bottnar i hela sjön, för er som reagerade på det)

skippade rösta pga avsaknaden av alternativ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av ErikDah:

Snyltar på farsans Ryds 600 för att komma ut och uppleva saltstänket men funderar på att skaffa en egen enklare fiskebåt med 10hk för att utforska fiskesjöarna kring Göteborg, största problemet är uppställningsplats dock då man bor i bostadsrätt.

Finns ju smidiga takbåtar, perfekta att utforska sjöar med.

Permalänk
Medlem

Min beneteau Oceanis clipper 361

Har denna båt som vi brukar vara ute med Hela sommaren. I sommar skall vi segla fyra veckor i Danmark

Permalänk
Medlem

Köpte en 3,3m RIB förra sommaren för 8 000.

Har just nu en 9.9 4t Yamaha på, går snålt, men hade velat ha lite mer ös för att plana snabbare när man har lite last.

Har en 9.9 2t jag kom över till bra pris som ja ska se om ja kan trimma till 15 häst, får se hur den går.

Kör på trailer så har båten hemma, kan man välja sjö eller hav precis vad man känner för..
Väldigt smidigt faktiskt.

Mysigt o åka Bolmen runt när man är två o ha med lite fika o käk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Med stuga på kusten är en båt självklart, dock är behovet för storlek litet, 4.65m och 20hk 2-takt, rorkult räcker riktigt långt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

En Uttern D55 med inombordare puttrar jag runt i på somrarna.
Perfekt för dagsturer eller en natt på en holme för två.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Klart man älskar båtliv!

(Kapp)seglar en Albin Nova. Mest shorthanded men även kört Gotland Runt.

Semesterseglar även mycket - 2020 jobba vi mkt från båten iom pandemin. Sen kom ett husköp och bebis ivägen, men i år ska vi ut o segla igen vilket ska blir förjäkla nice. Kul o slussa in Lilltrollet i skärgårdslivet också.

Youtubar litegrann från kappseglingar mm på YouTube

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen egen båt men har på sistone varit oerhört sugen på att lära mig segla, och så småningom köpa, en stor segelbåt. Alltså en sådan man kan segla runt med överallt på planeten. Det kanske är något med piratfilmerna jag sett de senaste åren men frihetskänslan man får av att segla ett sånt skepp tror jag är enorm.

Jag har en fråga till er som jag ser redan äger fina båtar. Hur förvarar ni er båt och vad betalar ni för tex kajplats (heter det så?) och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag har tyvärr ingen egen båt men har på sistone varit oerhört sugen på att lära mig segla, och så småningom köpa, en stor segelbåt. Alltså en sådan man kan segla runt med överallt på planeten. Det kanske är något med piratfilmerna jag sett de senaste åren men frihetskänslan man får av att segla ett sånt skepp tror jag är enorm.

Jag har en fråga till er som jag ser redan äger fina båtar. Hur förvarar ni er båt och vad betalar ni för tex kajplats (heter det så?) och liknande?

Det är en enorm frihetskänsla att segla både små båtar och stora skepp. Rekommenderar verkligen att hyra in sig på en plats på ett skepp, tex briggen tre kronor etc. för att få hjälpa till att hissa segel och segla.

Men för min segelbåt (Albin Express) förvarar jag på varvet ståendes på båttrailern men många andra på varvet har båtarna ståendes på stöttor.
Monterar en ställning över båten och har en galon-presenning för att hålla snö borta. Vissa äger båthus på varvet istället.
Betalar någon tusenlapp (priset har stigit från 500kr till 1-2k för några år sedan) för båtplatsen på varvet per år inklusive anvädningen av varvets funktioner och masthus.
Under sommarmånaderna står båten på en hyrd hamnplats mitt i stan. Kostar 2k per säsong.
Betalar också familjemedlemskap i segelsällskapet för 300kr per år.
Försäkring kan man ta tillsammans med något man redan har och lägga till båten bara.

Allt som allt är det runt 5k fasta avgifter för mig.
Det som kostar är egentligen nya segel var typ 5e år som i princip är densamma som båtens värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är en enorm frihetskänsla att segla både små båtar och stora skepp. Rekommenderar verkligen att hyra in sig på en plats på ett skepp, tex briggen tre kronor etc. för att få hjälpa till att hissa segel och segla.

Men för min segelbåt (Albin Express) förvarar jag på varvet ståendes på båttrailern men många andra på varvet har båtarna ståendes på stöttor.
Monterar en ställning över båten och har en galon-presenning för att hålla snö borta. Vissa äger båthus på varvet istället.
Betalar någon tusenlapp (priset har stigit från 500kr till 1-2k för några år sedan) för båtplatsen på varvet per år inklusive anvädningen av varvets funktioner och masthus.
Under sommarmånaderna står båten på en hyrd hamnplats mitt i stan. Kostar 2k per säsong.
Betalar också familjemedlemskap i segelsällskapet för 300kr per år.
Försäkring kan man ta tillsammans med något man redan har och lägga till båten bara.

Allt som allt är det runt 5k fasta avgifter för mig.
Det som kostar är egentligen nya segel var typ 5e år som i princip är densamma som båtens värde.

Det där var inga farliga summor tycker jag, faktiskt billigare än vad jag skulle gissat. Men det där med nya segel vart 5e år. Varför behöver man byta dem så ofta? Är kostnaden på segeln i en direkt relation till båtens pris (dvs främst storlek? Exklusivitet?)?

Tack för svar, fasen skoj med båtar alltså!

Permalänk
Medlem

Knappt så den räknas, men en ca 3m lång gummibåt och 4hk utombordare har jag allt! Prima för att fiska i olika sjöar (får in allt i bilen när jag fäller baksätet!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Det där var inga farliga summor tycker jag, faktiskt billigare än vad jag skulle gissat. Men det där med nya segel vart 5e år. Varför behöver man byta dem så ofta? Är kostnaden på segeln i en direkt relation till båtens pris (dvs främst storlek? Exklusivitet?)?

Tack för svar, fasen skoj med båtar alltså!

Det finns olika material för segel men den mest vanliga för båtar från 60-80talet är dacron. Det är förhållandevis billigt men samtidigt inte lika lång livslängd som nyare material.

Första dagarna man använder ett helt nytt dacron-segel är det som tidningspapper.
Det är hårt och platt och håller formen väldigt fint. Man kan säga att det är lättare att ta bra höjd med seglet då och mer följsamt för den form man vill ha på seglet.

Ju mer seglet används ju mjukare blir det. Det går från tidningspapper till struket lakan.
När några år har gått är det likt välanvända lakan, mjuka och lätthanterade men uttänjda i mitten och det blir som en säck. Det är visserligen ibland bra i mycket lätt vind men i övriga fall fastnar mer vind i seglet och man får en lägre hastighet, man lutar mera och kommer inte kunna ta lika mycket höjd (segla nära vindögat).

Man sätter själv gränsen på när seglet är för dåligt för en själv att använda.
Vissa drar gränsen vid att seglen går sönder rent fysiskt och andra drar gränsen vid nytt segel till varje seriös tävling.

Jag har tidigare köpt segel för halva priset när de just använts vid en tävling, typ SM.
Att få 3 dagar gamla segel för halva priset har jag tyckt varit en bra deal.

Och man känner hur tung båten är på rodret eller hur dålig prestanda man får ur seglen och får uppskatta om det är värt att byta eller fortsätta. Min båt är en tävlingsbåt och även om jag själv inte tävlar så mycket på den så uppskattar jag en sportig känsla.

För spinnakern så har man en tendens att kunna förstöra dem genom användning på olika vis och man får räkna med att man förstör dem titt som tätt. Speciellt vid bankappsegling där man vid varje varv ska upp och ner med dem alldeles för snabbt

Edit:
Missade delar av frågan.
Kostnaden på segel är i relation till storleken på båten och material av segel.
Men normala svenska båtar från 60-80talet är sällan värt om det inte är något speciellt.
Spinnaker+fock/+storsegel är för min båt kanske 50-80k beroende på konfiguration som rev, förstärkningar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Det där var inga farliga summor tycker jag, faktiskt billigare än vad jag skulle gissat. Men det där med nya segel vart 5e år. Varför behöver man byta dem så ofta? Är kostnaden på segeln i en direkt relation till båtens pris (dvs främst storlek? Exklusivitet?)?

Tack för svar, fasen skoj med båtar alltså!

5e år är rätt stöddigt o byta om man inte misshandlat seglen mycket.. Fast det beror å andra sidan hur mkt man seglat, skött dom och i vilket material dom är. Ett par dacronsegel (enkelt, billigt material) tappar formen väldigt fort. Ett par kolfibersegel (med ev taft/skyddsbelag) kan hålla länge. Formen är viktigt för det är den tillsammans med skotningen av seglen som är det som ger framdrift. Ett par utblåsta segel gör att du inte kan gå lika högt mot vinden när du kryssar, båten kränger mer och avdriften blir större. Summa summarum - bra segel gör seglingen snabbare och bekvämare.

Segel är dyrt. Mina är ett par år nu och ett storsegel i kol som jag har ligger på 50kkr+ för min båt (10m). En fock 25-30k skulle jag tippa på med dagens priser. Spinnaker 25kkr men det var för 7år sen. Det blir väldigt mycket större krafter i en större båt vilket gör att allt (inte bara segel utan fall man hissar dom i, skot man skotar dom med) blir dyrare ju större båten är.

Är det värt det med fina segel även för en 80-talsbåt som min? Otvetydigt ja enligt mig.

Själv har jag båten nästintill gratis på mina föräldrars sommarstugeområde. Ska du ha på marina i Stockholm får du räkna med 10kkr+ per säsong.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead