Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har kört den gamla propellern i tre år på rad. Så på minne kan ju diskuteras. Jag hade rätt god bild av bristerna med min äldre propeller. Framförallt vibrationer, men även hur lång tid det tog innan båten planade.

Då så, bara dubbelkollar!

Permalänk
Medlem

Slängde också i båten idag, verkar ha lyckats med att justera växlarna på skrället (20 år gammal Suzuki dt6) så att både fram och back, samt friläge, låg där de skulle. Blev lite si och så med den saken efter ett impellerbyte härom året, tror jag. Den rasslade i friläge och hoppade ur backen ibland. Har inte (orkat) fått igång laddning av batteri från motorn än, å andra sidan kör vi inte så mycket motor och solceller klarar av mobiler och plattor.

Brukar som sagt segla 3-4 veckor Stockholmstrakten, avslutar varje kväll med att gå igenom dagens foton på mobilen (något måste man ju göra medan barnen somnar), radera kassa, lägga till GPS på sådana som råkar sakna det och ska nu i år kolla telefontäckning noggrannare. Har ju Comviq/Tele2 pga erbjudande, men då bindningen går ut i höst får jag se om det blir Telia nästa sommar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har en tillsalu om någon är sugen, RYDS 600

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

Varit en väldigt kall och nu blåsig vår.
Även om sjösättningen blev första juni kändes det som om det vore mitten av april.

Men var helt omöjligt att masta på i 17m/s byar som var igår och det verkar ska fortsätta blåsa.
Får se när man får chansen.

Permalänk
Medlem

Sjösatte i fredags, körde 5 timmar till sommarhamnen. Provade min nya surfplatta till sjökortet, men den blev överhettad i solen. Förmodligen pga metallram. Fan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Idag blev det en tur till en ö i Kattegatt. Mycket mycket trevligt. Proppen levererar en mycket bättre upplevelse än den gamla slitna.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett båtöverdrag till en roddbåt på ca 4m lång så man slipper tömma vatten i tid och otid någon som vet något smidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Tänkte köpa ett båtöverdrag till en roddbåt på ca 4m lång så man slipper tömma vatten i tid och otid någon som vet något smidigt?

Biltema har rätt skapliga överdrag.
En reflektion är att detta är den sämsta jävla sommar jag upplevt på 40 år. Iaf juli. Regnat varenda jävla dag och även om det inte regnat har det blåst 340 m/s. Katastrof.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Biltema har rätt skapliga överdrag.
En reflektion är att detta är den sämsta jävla sommar jag upplevt på 40 år. Iaf juli. Regnat varenda jävla dag och även om det inte regnat har det blåst 340 m/s. Katastrof.

Verkar som deras minsta är på

Mått:4,3–4,9 m

mitt båt är typ 3.85 lång gissningsvis så antar det kanske blir för slappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Tänkte köpa ett båtöverdrag till en roddbåt på ca 4m lång så man slipper tömma vatten i tid och otid någon som vet något smidigt?

Om båten ligger bra till så kan du kanske prova en Länsman https://www.smartasaker.se/sv/vagdriven-lanspump?utm_source=p...

Jag hade det till min plasteka och det fungerade ganska bra om det inte var för stilla. Om den klarar denna sommarens regnmängder vet jag inte men den har fått rätt bra omdöme genom åren.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Verkar som deras minsta är på

Mått:4,3–4,9 m

mitt båt är typ 3.85 lång gissningsvis så antar det kanske blir för slappt.

sy in det lite?

är inga större konstigheter att sy i polyester med vilken symaskin som helst på denna sidan 1800 talet typ eller för hand för den delen.

kanske inte blir 110% tätt i sömmen men kör du dubbel vikning i sömmen så lär de vara nästintill omöjligt för vattnet att ta sig in.

du kan ju alltid när du ser att det passar bra gå efter med en skräpstrykjärn som inte gör något om du får slänga efteråt och försiktigt smälta ihop polyestern runt sömmen dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Biltema har rätt skapliga överdrag.
En reflektion är att detta är den sämsta jävla sommar jag upplevt på 40 år. Iaf juli. Regnat varenda jävla dag och även om det inte regnat har det blåst 340 m/s. Katastrof.

Instämmer. Har lagt ner mer tid på att förbereda båten inför säsongen än att faktiskt nyttja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Varit en väldigt kall och nu blåsig vår.
Även om sjösättningen blev första juni kändes det som om det vore mitten av april.

Men var helt omöjligt att masta på i 17m/s byar som var igår och det verkar ska fortsätta blåsa.
Får se när man får chansen.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kul med en Express-ägare på forumet! Kappseglar du något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Instämmer. Har lagt ner mer tid på att förbereda båten inför säsongen än att faktiskt nyttja den.

Jag har kanske 1 h drifttid på motorn i år. Idag har vi 15+ och mulet. Blir ingen båt denna helg heller. Sist jag åkte ut var 8 juli..

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Pappa har en segelbåt, har blivit många turer på den genom åren.. är äldre än vad jag är. (båten är 63 år gammal)

Får hoppas vädret blir bra nog den här veckan nu när jag är på besök så man kan ta en tur ut på Kullen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Jag har kanske 1 h drifttid på motorn i år. Idag har vi 15+ och mulet. Blir ingen båt denna helg heller. Sist jag åkte ut var 8 juli..

helt perfekt för att sitta i båten å dra aborrar en hel dag.

värsta som finns är ju när det är typ norr om 20°c i en båt... håller på å dö av värmen speciellt om det inte blåser nått å gassande solsken.

tycker denna sommaren varit den bästa på många år för att åka båt när det inte varit asvarmt och helt vindstilla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bra vår och försommar, sen har det varit kasst väder. Hoppas på en bättre sensommar och början av hösten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kul med en Express-ägare på forumet! Kappseglar du något?

Kappseglar inte mycket på min Express däremot har jag under många år tävlat en del mestadels med Neptunkryssare.
Men jag är ingen tävlingsmänniska utan det handlar då mer om att lära sig segla bättre och då är det bra med entyps-klasser så man kan enklare se och jämföra bra och dålig val och metoder.

Min Express använder jag för dagsseglingar, som en stor sportig jolle.

Bild från i förregår, semestern sista segling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

helt perfekt för att sitta i båten å dra aborrar en hel dag.

värsta som finns är ju när det är typ norr om 20°c i en båt... håller på å dö av värmen speciellt om det inte blåser nått å gassande solsken.

tycker denna sommaren varit den bästa på många år för att åka båt när det inte varit asvarmt och helt vindstilla.

Mmm dra upp makrill här på västkusten den här sommaren är som att åka Balder i några timmar. 1,5 m vågor har varit standard i juli

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

I helgen blev båten upptagen på torra land, avspolad med högtryck och transporterad hem igen. Sedan körde jag motorn med fuel stabilizer i tanken samtidigt som jag spolade kylsystemet med dricksvatten. Bytte växelhusoljan trots att den såg ny ut. Motoroljan såg också helt ny ut så den struntade jag i att byta. max 1 h gångtid verkar inte ha förstört den nämnvärt. Jag vet att man egentligen ska försöka byta motoroljan också men jag kände bara, hälla ut fin olja och byta filter trots att det till 99 % inte är nödvändigt. Nej det gör jag nästa år. Nu är den inpackad och idag kom stormen, imorgon ska vi få runt 25 m/s så det känns rätt gött att inte ha den i hamnen faktiskt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C