LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Efter mycket om och men slog jag till på en LG B1 77.
Har tidigare varit inne på C1 eller C2, men de var lite för dyra nu när QD-Oled är på ingång.
Tänkte köpa en C1 65 tum för 15K, men eftersom det inte verkar vara gigantisk skillnad på C1 och B1 föll valet istället på en betydligt större B1 77 tum.

Jag hoppas att jag gjorde rätt val! Sitter på en 60 tum Samsung KS7005 sedan innan som jag är väldigt nöjd med. Men har velat ha en OLED för svärta, 120Hz etc.

Ni som har en B1, är ni nöjda? Eller missnöjda med något, typ ljusstyrka, uppskalning, motion etc?

Jag kör kass källa på min (30Hz HDMI) men jag har verkligen inget allt att klaga på, bara ställa in vitt och svart med ’lagom’ (http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php) och fixa inställningarna:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Mitt rum är dock skyddat från fönster ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör kass källa på min (30Hz HDMI) men jag har verkligen inget allt att klaga på, bara ställa in vitt och svart med ’lagom’ (http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php) och fixa inställningarna:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled/settings

Mitt rum är dock skyddat från fönster ganska bra

Okej. Tack för svaret

Jag får kika på det när TVn kommer hem.
Har inte superljust i vardagsrummet. Finns fönster, men drar alltid ner persienner oavsett. Dessutom används TVn mest på kvällarna.

Så du upplever inte att bilden är för "mörk"? Alltså att det, i mitt fall, inte hade varit värt 7 000 kr extra för att få en C1 77 tum?

Att det bara finns 2st HDMI 2.1 är inget som stör mig då det inte är allt för jobbigt att byta uttag från PS5 till PC (det ena uttaget kommer ockuperas av en soundbar).

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Den såg ganska bra ut. Har du någon bild hur det ser ut irl på ditt skrivbord? Tyckte alla bilder på NoN hade TVn så högt upp men antar att man kan sänka...

Går sänka.. tyvärr har jag inte den i användning just nu för jag saknar center kanal, men köper väl det innan sommaren igen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Okej. Tack för svaret

Jag får kika på det när TVn kommer hem.
Har inte superljust i vardagsrummet. Finns fönster, men drar alltid ner persienner oavsett. Dessutom används TVn mest på kvällarna.

Så du upplever inte att bilden är för "mörk"? Alltså att det, i mitt fall, inte hade varit värt 7 000 kr extra för att få en C1 77 tum?

Att det bara finns 2st HDMI 2.1 är inget som stör mig då det inte är allt för jobbigt att byta uttag från PS5 till PC (det ena uttaget kommer ockuperas av en soundbar).

Skillnaden i maximal ljusstyrka är endast vid HDR, inget material i SDR når upp i 600+ nits. Och jämfört med LCD-paneler som nåt upp i 1500 eller mer så är C1 ändå ljussvag med sina ~800 nits.

Jag kör ’OLED Pixel Brightness’ på 25 av 100, så går att höja mycket mer om man vill, men i min situation behövs det inte även dagtid. Jag har dock bara fönster mot väster och soff-hörnan står skyddat från dem förutom sena kvällar när solen är på väg ner.

Har ingen soundbar själv, men det kan ju gå att köra den på någon av de andra portarna? Två portar klarar ju 120Hz, men det finns två till med stöd för 60Hz, oklart vilka ljudstanarder som fungerar den vägen dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnaden i maximal ljusstyrka är endast vid HDR, inget material i SDR når upp i 600+ nits. Och jämfört med LCD-paneler som nåt upp i 1500 eller mer så är C1 ändå ljussvag med sina ~800 nits.

Jag kör ’OLED Pixel Brightness’ på 25 av 100, så går att höja mycket mer om man vill, men i min situation behövs det inte även dagtid. Jag har dock bara fönster mot väster och soff-hörnan står skyddat från dem förutom sena kvällar när solen är på väg ner.

Har ingen soundbar själv, men det kan ju gå att köra den på någon av de andra portarna? Två portar klarar ju 120Hz, men det finns två till med stöd för 60Hz, oklart vilka ljudstanarder som fungerar den vägen dock

Ja precis. C1 klarar ändå inte HDR med ljusstyrkan som det är tänkt. Bara man inte upplever B1 som ljussvag (har aldrig haft OLED) men det verkar inte vara ett problem som vissa kanske vill påstå. Jag ser fram emot att få testa filmer och spel med absolut svärta.
Men då upplever inte du ljusstyrkan som ett problem med B1?

Skönt att kunna diskutera med dig som äger en likadan TV, så jag kanske ställer fler frågor. Hoppas det är OK! Jag tackar för dina svar.

Den ena HDMI 2.1 porten är avsedd för eARC, så en förvinner till det. Som sagt, inget problem för min del att bara byta mellan PC och PS5 till exempel genom att flytta kabel. De vanliga 2.0-portarna får bli till digitalboxen och ev Nintendo Switch eller liknande.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går sänka.. tyvärr har jag inte den i användning just nu för jag saknar center kanal, men köper väl det innan sommaren igen.

Ah ok det är lugnt Bra veta den går att sänka. Hittade dem här också, såg intressanta och enkla ut https://www.inet.se/produkt/2302420/deltaco-arm-1402-bordssta...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ja precis. C1 klarar ändå inte HDR med ljusstyrkan som det är tänkt. Bara man inte upplever B1 som ljussvag (har aldrig haft OLED) men det verkar inte vara ett problem som vissa kanske vill påstå. Jag ser fram emot att få testa filmer och spel med absolut svärta.
Men då upplever inte du ljusstyrkan som ett problem med B1?

Skönt att kunna diskutera med dig som äger en likadan TV, så jag kanske ställer fler frågor. Hoppas det är OK! Jag tackar för dina svar.

Den ena HDMI 2.1 porten är avsedd för eARC, så en förvinner till det. Som sagt, inget problem för min del att bara byta mellan PC och PS5 till exempel genom att flytta kabel. De vanliga 2.0-portarna får bli till digitalboxen och ev Nintendo Switch eller liknande.

Sitter man nära eller har en stor TV som denna (jag gör båda) så upptäcker man ganska snabbt att det finns många ljuskällor som ger irriterande reflexer i TVn, men man får välja och möblera utifrån det

De gröna kryssen ’ser ut’ som att stå bakom tvn på de ställena jag markerat ungefär, och ser ut att lysa rakt genom tvn ungefär

Om man sen tänker på att andra personer sitter i de andra platserna blir ungefär all yta framför tvn (180 grader alltså) förbjuden zon för alla direkta ljuskällor. Samma gäller verikalt. Men så är det om man vill ha bra svärta tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sitter man nära eller har en stor TV som denna (jag gör båda) så upptäcker man ganska snabbt att det finns många ljuskällor som ger irriterande reflexer i TVn, men man får välja och möblera utifrån det

https://i.ibb.co/YZTbTnw/8-F1-C88-CE-0722-4158-95-D7-3798-BD09999-B.jpg
De gröna kryssen ’ser ut’ som att stå bakom tvn på de ställena jag markerat ungefär, och ser ut att lysa rakt genom tvn ungefär

Om man sen tänker på att andra personer sitter i de andra platserna blir ungefär all yta framför tvn (180 grader alltså) förbjuden zon för alla direkta ljuskällor. Samma gäller verikalt. Men så är det om man vill ha bra svärta tyvärr

Älskar bilden!
Okej, men bra. Då vet jag. Får nog räkna med lite reflektioner.
Jag har dock bara ett fönster snett bakifrån och sedan rakt från sidan. Dessa drar jag alltid för persiennerna på, så borde fungera bra.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Älskar bilden!
Okej, men bra. Då vet jag. Får nog räkna med lite reflektioner.
Jag har dock bara ett fönster snett bakifrån och sedan rakt från sidan. Dessa drar jag alltid för persiennerna på, så borde fungera bra.

Persienner fungerar kasst här. Mörkläggningsgardinen gör nog en comeback till nyfikna grannars förtret. Fascinerande ändå. Persiennerna är nya och sluter tillsynes bra men det släpper ändå igenom kopiösa mängder ljus

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Persienner fungerar kasst här. Mörkläggningsgardinen gör nog en comeback till nyfikna grannars förtret. Fascinerande ändå. Persiennerna är nya och sluter tillsynes bra men det släpper ändå igenom kopiösa mängder ljus

Ja precis, finns ju vissa störande moment när saker framför TVn belyses av starkt ljus (typ solen), men man kan ju vrida upp ljusstyrkan, men letar man efter perfekt svärta så bör man ha dämpad belysning helt klart

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur stora lager alla återförsäljare sitter på så är det inte sista gången vi ser låga priser på C1. Anledningen till att de höjde inatt igen är FOMO och ingenting annat.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Med tanke på hur stora lager alla återförsäljare sitter på så är det inte sista gången vi ser låga priser på C1. Anledningen till att de höjde inatt igen är FOMO och ingenting annat.

Tja, de måste ju höja tillbaks till nån slags "ordinariepris" ibland - kan inte vara rea hela tiden (så inte riktigt "FOMO" per definition)

Ingen aning hur stora lager de har men åtminstone Elgiganten hade ju åtminstone B1 kvar under hela rean, så nog kan det komma några reaskott till i sommar!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tja, de måste ju höja tillbaks till nån slags "ordinariepris" ibland - kan inte vara rea hela tiden (så inte riktigt "FOMO" per definition)

Ingen aning hur stora lager de har men åtminstone Elgiganten hade ju åtminstone B1 kvar under hela rean, så nog kan det komma några reaskott till i sommar!

Fair enough. Jag tänkte ha is i magen, dyker en 65 C1 upp under 13 000 kr så slår jag till.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Ah ok det är lugnt Bra veta den går att sänka. Hittade dem här också, såg intressanta och enkla ut https://www.inet.se/produkt/2302420/deltaco-arm-1402-bordssta...

Ja, det där är nog bättre val, tar mindre plats

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Med tanke på hur stora lager alla återförsäljare sitter på så är det inte sista gången vi ser låga priser på C1. Anledningen till att de höjde inatt igen är FOMO och ingenting annat.

Fast det är inte heller ovanligt att de ligger och skvalpar till ordinarie pris ett tag innan de plötsligt försvinner. Vill man vara garanterad att få en till ett bra pris borde man inte vänta på lägre pris än 14990:- då det lika gärna kan bli att tvn inte går att få tag på. Men klarar man sig bra med den tv man har i ett år till så kan det förstås vara värt det.

Permalänk
Medlem

Tjena alla,

Det lutar mot att jag klickar hem en LG C1 48" ikväll och vill egentligen bara höra om det finns några issues eller headaches som jag bör känna till innan mitt köp.

Tänkt setup:

  • Dator med 3080 ti och 1440p huvudskärm

  • TV ställs bredvid på skrivbordet kopplad till datorn

  • TV kommer användas för de spel som mitt grafikkort kan driva i 4k samt TV-serier / film

  • Jag köper till en HDMI 8k kabel för att kunna köra 4k 120hz

  • Jag vill kunna spela med VRR påslaget och även HDR

  • Rummet har möjlighet att mörkläggas med gardiner så det blir riktigt mörkt. Inget fönster direkt bakom TVn

Då den inte kommer att användas som huvudmonitor, finns det några problem i dagsläget som jag bör känna till eller som kan vara en negativ aspekt till ett köp?

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xangeon:

Jag köper till en HDMI 8k kabel för att kunna köra 4k 120hz

Ännu bättre än att köpa en kabel som kallas "8K" är att köpa en kabel som är certifierat Ultra High Speed eftersom det är vad som säkrar att kvalitetsnivån på kabeln är tillräckligt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ännu bättre än att köpa en kabel som kallas "8K" är att köpa en kabel som är certifierat Ultra High Speed eftersom det är vad som säkrar att kvalitetsnivån på kabeln är tillräckligt hög.

Tack för info, då tänker jag att denna borde fungera? Ser ut att ha fått bra betyg och har stämpeln.

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/ander...

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xangeon:

Tack för info, då tänker jag att denna borde fungera? Ser ut att ha fått bra betyg och har stämpeln.

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/ander...

Japp, den kabeln ska vara certifierad och det är mer än en stämpel: ett hologram och QR-kod som ska finnas på förpackningen. Den kan verifieras med mobiltelefonen och HDMI-appen. Där ska det stå vad det är för kabel, artikelnummer och längd. Allt för att försvåra förfalskningar.

Ifall kabeln du får inte har detta på sin förpackning är det däremot ett tydligt varningstecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Tack för info, då tänker jag att denna borde fungera? Ser ut att ha fått bra betyg och har stämpeln.

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/ander...

https://www.clasohlson.com/se/HDMI-Ultra-High-Speed-8K-Clas-O...

Jag köpte denna om jag inte minns fel. Inga problem alls.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Skulle nog prova dessa om jag behövde
https://noerdic.se/collections/certified

Ett par "äkta" 8k kablar från amazon gav INTE true colors på LGn

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Skulle nog prova dessa om jag behövde
https://noerdic.se/collections/certified

Ett par "äkta" 8k kablar från amazon gav INTE true colors på LGn

Tack jag hade glömt bort dom, ville prova dom innan men har totallt glömt bortt...Beställd...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lär snart sälja min halvårgamla 65 tums G1. Vad skulle ni ge för en "begagnad" G1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Lär snart sälja min halvårgamla 65 tums G1. Vad skulle ni ge för en "begagnad" G1?

Svår fråga. Varför ska du inte ha den kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Svår fråga. Varför ska du inte ha den kvar?

Förbokat Samsungs OLED som kommer om några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Förbokat Samsungs OLED som kommer om några veckor.

Offtopic, men verkar knappast värt
https://www.youtube.com/watch?v=QQxy1_Rt7Ws

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, kan ju också kontra med en video
https://www.youtube.com/watch?v=neTwBKpF8D0

Permalänk
Medlem

Känns ju onödigt kommentera om vaskning. Det är ju klart det är vaskning men kul med ny teknik är det ju. För många så är även b7 till c1 vaskning iaf om man ser enbart till ren bildkvalitet så är det absolut vaskning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Känns ju onödigt kommentera om vaskning. Det är ju klart det är vaskning men kul med ny teknik är det ju. För många så är även b7 till c1 vaskning iaf om man ser enbart till ren bildkvalitet så är det absolut vaskning.

Det är ju inte jämförbart, B7 är över fem år gammal har inga moderna funktioner.
Men sitter man i ett fyrtorn utan persienner så kan det säkert vara värt.

FOMO kalibrerade inte apparaterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ju inte jämförbart, B7 är över fem år gammal har inga moderna funktioner.
Men sitter man i ett fyrtorn utan persienner så kan det säkert vara värt.

FOMO kalibrerade inte apparaterna...

Sett till bildkvalitet är det fullt relevant. Moderna funktioner går ju ersätta med separat box det är bara input lag och refresh rate där de ligger efter. Det senare har ingen betydelse för film.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x