Datorn krashar, lång-helgs problemlösning :)

Permalänk
Medlem

Datorn krashar, lång-helgs problemlösning :)

Tjenare

tänkte bjuda på ett problem som jag har med datorn hemma. Datorn krashar helt enkelt, skärmen fryser sig, strax där efter så låter det som man ansluter något till datorn (plingen). Program som körs i bakrunden fortsätter utan problem som t.ex skype men alla kort kommandon man kan tänka sig funkar inte utan det blir en tumme på strömknappen i ett par sekunder för att stänga av datorn. Ingen bluescreen eller att skärmen slocknar utan den bara fryser sig. Har jag tur så funkar det att boota om datorn som vanligt fast mer än ofta så postar inte ens skiten. Klickar på strömknappen och HDD-belysningen går igång för att sedan dö sedan händer inget mera, ingen post screen, tangentbordet/mus belysningen startar inte, skärmen står som ett fån och väntar på att datorn skall starta.

Vad jag har testat för att hitta problemet:
Memtest86 v4 (kört i 4h, hittar inget men skall köra den över natten för ett längre test)
Kört windows sfc den hittar inget
Eventloggen visar inget utan bara att datorn har startat om.
Kört winupdate för att se så jag inte saknar några patcher
Uppdaterat alla drivrutiner
I probleminformation hittar jag att DWM har slutat att fungera och försöker starta upp igen, datorn har krashat säkert 20 gånger sedan i mitten på mars (se felkoder i spoiler)

Källa
Desktop Window Manager

Sammanfattning
Slutade fungera

Datum
‎2020-‎04-‎30 20:04

Status
Rapport skickad

Beskrivning
Felaktig programsökväg: C:\Windows\System32\dwm.exe

Problemsignatur
Händelsenamn: APPCRASH
Programnamn: dwm.exe
Programversion: 10.0.18362.387
Programtidsstämpel: 8e064b77
Namn på felmodul: StackHash_7f4f
Modulens version: 0.0.0.0
Tidsstämpel för felmodul: 00000000
Undantagskod: e0464645
Undantagsförskjutning: PCH_91_FROM_KERNELBASE+0x00000000000FF97F
OS-version: 10.0.18363.2.0.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053
Ytterligare information 1: 7f4f
Ytterligare information 2: 7f4f3d90dbcb9bd946b480dc62d37386
Ytterligare information 3: 6edf
Ytterligare information 4: 6edfe0cfa8bc7acf68d7044a634ecd18

Extra information om problemet
Bucket-ID: 8472bb8709b37f44fa4e1f59830e8238 (1895486962480874040)

Dold text

Jag hittar inget om DWM crash på google utan alla säger olika saker

cpu: 2500k oklockad
gpu: gtx 970
mobo: MSI P67A-GD65
ram: 12GB Corsair vengeance DDR3 1600 något
psu: Corsair 650w (kommer ej ihåg modellen)
ssd: Samsung 860 Evo 1TB

Jag har slut på idéer om hur jag skall fortsätta felsökningen bortsett från att köra ett längre memtest alt. installera om windows helt och hållet :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Kan du lätt återskapa felet? Har du en ledig lagringsenhet(funkar tillåmed på USB, google it) kan du installera windows på den temporärt för felsökning. Får du samma/liknande fel har du hårdvarufel och får kolla på att byta ut delar om du inte lämnar in till t.ex Inet för felsökning. Hade börjat med prolle/mobo.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Selmalagerlöf:

Är problemet nytt?
Det ryktas om att de nyaste drivarna från nvidia kan utlösa det. Testa med äldre drivare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endokun:

@Selmalagerlöf: Kan du lätt återskapa felet? Har du en ledig lagringsenhet(funkar tillåmed på USB, google it) kan du installera windows på den temporärt för felsökning. Får du samma/liknande fel har du hårdvarufel och får kolla på att byta ut delar om du inte lämnar in till t.ex Inet för felsökning. Hade börjat med prolle/mobo.

bra idé, skall se om jag hittar en enhet som jag kan installera om windows på för att testa.
e:
intermittenta krasher, ibland klarar jag mig ett par dagar, ibland krashar det flera gånger (som idag så har den krashat 6 gånger)

Skrivet av NordhNet:

@Selmalagerlöf:

Är problemet nytt?
Det ryktas om att de nyaste drivarna från nvidia kan utlösa det. Testa med äldre drivare

Var så med gamla drivers också, uppdaterade för att se om det var driversern som orsaka problemet men det återstog :(.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Har haft problem med discord som gjorde så här med min dator.
Avinstallera skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tjenare

tänkte bjuda på ett problem som jag har med datorn hemma. Datorn krashar helt enkelt, skärmen fryser sig, strax där efter så låter det som man ansluter något till datorn (plingen). Program som körs i bakrunden fortsätter utan problem som t.ex skype men alla kort kommandon man kan tänka sig funkar inte utan det blir en tumme på strömknappen i ett par sekunder för att stänga av datorn. Ingen bluescreen eller att skärmen slocknar utan den bara fryser sig. Har jag tur så funkar det att boota om datorn som vanligt fast mer än ofta så postar inte ens skiten. Klickar på strömknappen och HDD-belysningen går igång för att sedan dö sedan händer inget mera, ingen post screen, tangentbordet/mus belysningen startar inte, skärmen står som ett fån och väntar på att datorn skall starta.

Vad jag har testat för att hitta problemet:
Memtest86 v4 (kört i 4h, hittar inget men skall köra den över natten för ett längre test)
Kört windows sfc den hittar inget
Eventloggen visar inget utan bara att datorn har startat om.
Kört winupdate för att se så jag inte saknar några patcher
Uppdaterat alla drivrutiner
I probleminformation hittar jag att DWM har slutat att fungera och försöker starta upp igen, datorn har krashat säkert 20 gånger sedan i mitten på mars (se felkoder i spoiler)

Källa
Desktop Window Manager

Sammanfattning
Slutade fungera

Datum
‎2020-‎04-‎30 20:04

Status
Rapport skickad

Beskrivning
Felaktig programsökväg: C:\Windows\System32\dwm.exe

Problemsignatur
Händelsenamn: APPCRASH
Programnamn: dwm.exe
Programversion: 10.0.18362.387
Programtidsstämpel: 8e064b77
Namn på felmodul: StackHash_7f4f
Modulens version: 0.0.0.0
Tidsstämpel för felmodul: 00000000
Undantagskod: e0464645
Undantagsförskjutning: PCH_91_FROM_KERNELBASE+0x00000000000FF97F
OS-version: 10.0.18363.2.0.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053
Ytterligare information 1: 7f4f
Ytterligare information 2: 7f4f3d90dbcb9bd946b480dc62d37386
Ytterligare information 3: 6edf
Ytterligare information 4: 6edfe0cfa8bc7acf68d7044a634ecd18

Extra information om problemet
Bucket-ID: 8472bb8709b37f44fa4e1f59830e8238 (1895486962480874040)

Dold text

Jag hittar inget om DWM crash på google utan alla säger olika saker

cpu: 2500k oklockad
gpu: gtx 970
mobo: MSI P67A-GD65
ram: 12GB Corsair vengeance DDR3 1600 något
psu: Corsair 650w (kommer ej ihåg modellen)
ssd: Samsung 860 Evo 1TB

Jag har slut på idéer om hur jag skall fortsätta felsökningen bortsett från att köra ett längre memtest alt. installera om windows helt och hållet :/

Vet inte hur din dator står, om du har lätt för att sparka till datorlådan lite lätt ibland av misstag eller så.
Skulle rekommendera att att kontrollera att allt sitter på plats, så inget "glidit ur" lite lätt med tiden pga diverse vibrationer.
Jag skulle även ta ut strömkontakten från grafikkortet och kontrollera att den ser fräsh ut.
Du beskriver ett problem som liknar ett problem en vän hade, visade sig att plasten i kontakten smält litegran. Nytt PSU löste problemet för denne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Har haft problem med discord som gjorde så här med min dator.
Avinstallera skiten.

krasha den datorn även när den inte var körandes för dig??, jag har haft disc installerat i snart 1 år på datorn, och problemen började för 1.5 månader sedan.

Skrivet av Viita:

Vet inte hur din dator står, om du har lätt för att sparka till datorlådan lite lätt ibland av misstag eller så.
Skulle rekommendera att att kontrollera att allt sitter på plats, så inget "glidit ur" lite lätt med tiden pga diverse vibrationer.
Jag skulle även ta ut strömkontakten från grafikkortet och kontrollera att den ser fräsh ut.
Du beskriver ett problem som liknar ett problem en vän hade, visade sig att plasten i kontakten smält litegran. Nytt PSU löste problemet för denne.

har kollat alla kontaktdon, jag har plockat isär datorn för att leta efter skadade kondensatorer och dyligt, hittade inget som hade svällt/bränt. Skall plocka isär psun för att se så inget har pajjat i den.

tackar båda för tipsen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf:
OK! Är rätt säker på att felsökningen kan koncentreras på grafikdrivrutin och/eller grafikhårdvara efter att jag gort sökning på "StackHash_7f4f" och "Bucket-ID: 8472bb8709b37f44fa4e1f59830e8238".

Det ihop med att du hör ett pling som när man ansluter eller kopplar ifrån en USB-enhet, samma sak händer om gradikdrivrutinen har stoppat = grafikkortet kopplas ifrån då det inte känns igen.

@NordhNet är på rätt väg!

Det jag skulle gjort är att helt avinstallera grafikdrivrutinen, alts¨inte bara ta bort den ifrån "enhetshanteraren" då drivrutinen då fortfarande är kvar i systemet och delar av eller hela drivrutinen vlir återskapad = läs installerad.

Avänd DDU som exempel... Då är drivrutinen garanterat borta

Låt sen windows installera deffault från windows update och kör ett tag med den, ja.. Det ger sämre prestanda, men utesluter om det är drivrutins fel eller hårdvaru fel.

Skulle felet kvarstå så är det troligen grafikkortet, men kan även vara moderkortet.
En visuell inspektion av elektrolyt kondensatorerna på grafikkort och moderkort borde tala om villket det då är.

Är den blanka toppen kullrig och inte plan, mormalt så ser man även lite ljusbrunt (bränd elektrolyt) på toppen.

Lycka till med felsökningen...

Bilden är från en TV, men kondensatorerna ser likadana ut.
Två av dom är inringade, det är trasiga kondensatorer (överhettade).
Ibland så kan det vara svårt att upptäcka...

Hänvisade till fel person @Endokun -> @NordhNet, stavfelen får bli orörda :P
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Selmalagerlöf:
OK! Är rätt säker på att felsökningen kan koncentreras på grafikdrivrutin och/eller grafikhårdvara efter att jag gort sökning på "StackHash_7f4f" och "Bucket-ID: 8472bb8709b37f44fa4e1f59830e8238".

Det ihop med att du hör ett pling som när man ansluter eller kopplar ifrån en USB-enhet, samma sak händer om gradikdrivrutinen har stoppat = grafikkortet kopplas ifrån då det inte känns igen.

@NordhNet är på rätt väg!

Det jag skulle gjort är att helt avinstallera grafikdrivrutinen, alts¨inte bara ta bort den ifrån "enhetshanteraren" då drivrutinen då fortfarande är kvar i systemet och delar av eller hela drivrutinen vlir återskapad = läs installerad.

Avänd DDU som exempel... Då är drivrutinen garanterat borta

Låt sen windows installera deffault från windows update och kör ett tag med den, ja.. Det ger sämre prestanda, men utesluter om det är drivrutins fel eller hårdvaru fel.

Skulle felet kvarstå så är det troligen grafikkortet, men kan även vara moderkortet.
En visuell inspektion av elektrolyt kondensatorerna på grafikkort och moderkort borde tala om villket det då är.

Är den blanka toppen kullrig och inte plan, mormalt så ser man även lite ljusbrunt (bränd elektrolyt) på toppen.

Lycka till med felsökningen...

https://i.imgur.com/QifEZL0.jpg
Bilden är från en TV, men kondensatorerna ser likadana ut.
Två av dom är inringade, det är trasiga kondensatorer (överhettade).
Ibland så kan det vara svårt att upptäcka...

tack för svar :), har gått igenom psun nu efter svällda/brända komponenter men inget där heller, jag hade gamla drivrutiner när problemen började komma, uppdaterade (körde DDU innan, dock laddade jag ner senaste drivers från nvidia manuellt och inte ifrån win update.) skall köra om update igen, krashar det fortfarande s åblire ominstallation av windows... är det kvar efter det så slår jag sönder datorn.

edit:

kör med microsoft default display drivers nu.. så får vi se om det krashar igen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf:
Du har ingen kompis som är villig att vara försöksperson?

Menar att ni byter grafikkort för en vecka och ser vad som händer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Selmalagerlöf:
Du har ingen kompis som är villig att vara försöksperson?

Menar att ni byter grafikkort för en vecka och ser vad som händer.

jopp, blir att kompisen får en liten uppgradering för att testa och se om kortet är helt eller inte :). skall testa om den krashar igen nu när windows har valt drivers.. blev ver:432.00, hade 438.något när allt började krasha, uppdaterade till 445.87 men krasharna kvarstog så vi får se vad som händer nu :), jag tackar så mycket för all respons hittills

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Då får vi vänta och se, då

Lycka till...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Selmalagerlöf: Då får vi vänta och se, då

Lycka till...

Inne på 4'e dagen nu utan någon krash, peppa peppa. Nästa gång jag skriver kommer vara om krasherna börjar.. Tackar för eran hjälp och hoppas på att jag inte kommer skriva i denna tråd något mer

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Härligt

Då får vi hålla tummarna att du slipper skriva i tråden

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Inne på 4'e dagen nu utan någon krash, peppa peppa. Nästa gång jag skriver kommer vara om krasherna börjar.. Tackar för eran hjälp och hoppas på att jag inte kommer skriva i denna tråd något mer

Själv haft den här skiten nu i ett par månader, men blivit allt värre på sistone. Kom du fram till någon lösning? Du skriver att du var inne på 4e dagen. Av vad? Bytte ni grafikkort eller körde du med de drivers som windows installerade?

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Själv haft den här skiten nu i ett par månader, men blivit allt värre på sistone. Kom du fram till någon lösning? Du skriver att du var inne på 4e dagen. Av vad? Bytte ni grafikkort eller körde du med de drivers som windows installerade?

Jag blåste datorn helt och lät windows installera alla drivers om jag inte minns fel, köpte nya komponenter för några månader sedan så har inte kvar det problemet.
Jag tror att problemet var en fil som hade blivit korrupt och eftersom det var intermittenta problem så antar jag att det var när filen användes som krashen uppstog.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm