Permalänk
Medlem

VPN slutade fungera med Edgerouter

Ja som rubriken säger, har inte gjort några som helst ändringar.

Ända jag gjort är startat om datorn och routern.
Har Bahnhofs gratis VPN och den fungerar inte på min andra dator iheller, så måste vara routern?

Ska vara "Edgerouter X" jag har, den är så jäkla avancerad och jag har ingen aning om nåt när jag går in på routerns inställningar.

Var ska jag börja? Kan jag se något i en log på routerns hemsida?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur fungerar Bahnhofs VPN överhuvudtaget? Vad används och hur ansluter du till den?
Sådana loggar finns inte i routern men du kanske kan pusha/läsa loggar i CLI:t eller iaf exportera. Öppna systemfliken längst ner i fönster och ladda ned supportfilen: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115015690107-UISP-How-t...

Du startar ju också om datorn, det kan mycket väl vara en sak, inte bara routern.

Permalänk
Medlem

Ok jag förstog inget av det iheller. Men kontaktade bahnhof och fick ge ut min routers MAC adress för de skulle göra min ip "publik"

Vad menas med det? Och ge ut MAC adress är inget problem?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej det är inga problem att ge ut den till din operatör, om de vill kan de hitta den i sitt system redan.
Då du använder Bahnhof kan det vara CGNAT:ad address, borde jag tänkt på innan faktiskt.

Permalänk
Medlem

OK

Vad är skillnaden med publikt vs privat IP? Är det sämre säkerhet med publik?
Svårt hitta svar om det.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har Bahnhofs gratis VPN och den fungerar inte på min andra dator iheller, så måste vara routern?

Varför tror du inte Bahnhofs VPN är orsaken? Din router går ju inte och blir annorlunda av sig själv, medan Bahnhofs tjänst kan ändras och uppdateras av dem..

Fungerar VPNen om du kör t.ex. via hotspot till mobilen?

Skrivet av Dennisen:

Vad är skillnaden med publikt vs privat IP? Är det sämre säkerhet med publik?

Det är lite 'sämre' på så sätt att med privat IP kan andra inte ansluta till dig utifrån. I praktiken ingen större skillnad i ditt fall. Deras lösning att ge dig publik IP för det här felet känns lite som att den du pratade med är ute och cyklar eller att Bahnhof vet att deras privata ip av någon anledning börjat fungera dåligt med deras VPN..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Varför tror du inte Bahnhofs VPN är orsaken? Din router går ju inte och blir annorlunda av sig själv, medan Bahnhofs tjänst kan ändras och uppdateras av dem..

Fungerar VPNen om du kör t.ex. via hotspot till mobilen?

Det är lite 'sämre' på så sätt att med privat IP kan andra inte ansluta till dig utifrån. I praktiken ingen större skillnad i ditt fall. Deras lösning att ge dig publik IP för det här felet känns lite som att den du pratade med är ute och cyklar eller att Bahnhof vet att deras privata ip av någon anledning börjat fungera dåligt med deras VPN..

Man kanske behöver ha en "Publik-IP" för att köra VPN, annars blir man dubbel-NATad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Man kanske behöver ha en "Publik-IP" för att köra VPN, annars blir man dubbel-NATad?

För en VPN du hostar hos dig om du vill nå utifrån och in, ja. Men inte om man kör ut till en VPN utanför sitt hemnät, som OP gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Varför tror du inte Bahnhofs VPN är orsaken? Din router går ju inte och blir annorlunda av sig själv, medan Bahnhofs tjänst kan ändras och uppdateras av dem..

Absolut möjligt, tycker det är konstigt att den helt plötsligt slutar fungera efter använts felfritt i 2år.

Nu funkar allt som vanligt igen fick starta om routern bara. Tveksam till att ha publik ip men får väl gå.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC