Felsökning, osäker källa till problemet

Permalänk

Felsökning, osäker källa till problemet

Hej!

Jag har plötsligt fått problem med min dator.
Plötsligt visas ingen bild överhuvudtaget på skärmen.

Skärmen reagerar när man startar datorn men är bara svart och säger sedan att ingen signal hittas.

Kör jag på min frus skärm får jag bild, men alla hårddiskar hittas inte varje gång. Har 3st helt olika varav 1 är ssd.

Kör jag min frus dator på min skärm fungerar det på samma portar och kabel.

Tyvärr har jag dålig koll på exakt vilka fiskar jag har och har svårt att kolla upp dem.

Alla dessa problem började samtidigt. Finns det någon som kan ha någon idé på vad som kan vara problemet?

Moderkort: ASUS PRIME Z390-P
CPU: Intel Core i5-9600K 3,7GHz
GPU: ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming
RAM: 32gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz
Hårddiskar: WD 320gb, intel 160gb(ssd), random 320gb från laptop.
PSU: Corsair CV650 650W

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Nätagget eller moderkortet kanske?
Bra vore om du kunde testa med ett annat nätagg!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Använder du samma port på datorn när du testar? Kan vara skillnad att använda portarna på grafikkortet vs moderkortet

Permalänk

Får testa om det går med fruns nätagg!

Skrivet av Roger W:

Nätagget eller moderkortet kanske?
Bra vore om du kunde testa med ett annat nätagg!

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk

Har testat olika PCI-E portar och olika DisplayPort. Har även testat köra hdmi istället men samma problem.

Skrivet av medbor:

Använder du samma port på datorn när du testar? Kan vara skillnad att använda portarna på grafikkortet vs moderkortet

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk

Låter som du har problem med en eller flera hårddiskar när de inte hittas varje gång. Kan vara ett tecken på att någon disk är på väg att ge upp. De verkar ju ha några år på nacken när de är på 320 GB. Eller dålig/glapp kabel.

Testa att köra med endast Windows disken och se om du får bild. Så koppla ur alla andra diskar. Funkar det så koppla in en till disk och testa. Repetera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk

Nu har jag lyckats få igång både diskar och grafikkort.

Diskarna flyttade jag runt ordningen på på moderkortet. Verkar som att en av dem gör att alla fiskar inkopplade efter inte dyker upp. Den är nu sist och alla fiskar fungerar.

Grafikkortet kopplade jag in i fruns skärm och kopplade sedan in min skärm som sekundär, och sedan drog ur fruns skärm så fungerar det på min.

Sjukt skumma fel! Tackar för alla svar jag fått

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Nu har jag lyckats få igång både diskar och grafikkort.

Diskarna flyttade jag runt ordningen på på moderkortet. Verkar som att en av dem gör att alla fiskar inkopplade efter inte dyker upp. Den är nu sist och alla fiskar fungerar.

Grafikkortet kopplade jag in i fruns skärm och kopplade sedan in min skärm som sekundär, och sedan drog ur fruns skärm så fungerar det på min.

Sjukt skumma fel! Tackar för alla svar jag fått

Det låter som ett bekymmer med master/slave/cable select på diskarna.
Skärmarna låter som att det helt enkelt bara var fel kanal inställd på din skärm.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det låter som ett bekymmer med master/slave/cable select på diskarna.
Skärmarna låter som att det helt enkelt bara var fel kanal inställd på din skärm.

Alla sataenheter är master och det är därför det används en kabel till varje enhet.

Jag gissar att det endera är problem med kondensatorer, en ssd eller bootloadern, finns det möjligen 2 bootloaders i systemet eller har driven från laptopen rensats innan inkoppling ? Det kan också vara glappande satakablar (både ström och data)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.