Vad skall jag köpa för nas?

Permalänk
Medlem

Vad skall jag köpa för nas?

Hej.

Har en wd mycloud där mjukvaran slutar funka nu den 15 april och det går ej uppdatera. Har 4tb speglat på två diskar idag som funkar felfritt, dock är de ganska gamla men det känns onödigt att köpa två nya diskar då de båsa snurrar på felfritt. Dock så är de nog runt 8 år gamla minst så den tekniska livslängden kanske snart är uppnådd (wd red 4tb diskar)

En Synology 220+ hade väl förmodligen varit ett av de bättre alternativen, eller vad tror ni? Kommer främst ha som lagring av bilder mm.

En annan fundering jag har som jag skulle behöva få bekräftad, om jag flyttar diskarna så måste de väl formateras?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Om du köper synology så är det första som händer när du stoppar in diskarna att de formateras.

Kanske skulle du kunna köpa en annan WD-enhet som har förmågan att läsa nuvarande filformat (jag vet inte om en sådan finns eller inte), men jag hade nog aldrig chansat på att det skulle funka om bilderna är viktiga.

Permalänk
Vila i frid

Köp nya diskar till Synology NAS'en.

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology DS213J som har stått och tuggat, och tuggat, och tuggat. Köp en motsvarande och två nya 8TB-diskar, sen för du över datan från din WD. Tror det är smidigast och mest framtidssäkert (om du vill ha en appliance NAS för två diskar).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om jag köper en ny mycloud ex ultra 2 ( den nya modellen av den jag har) Tror ni jag behöver formattera då eller räcker det att stoppa i diskarna?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av k_k:

...Tror ni...

Tro kostar pengar och lidande, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en nas med 2 speglade diskar? Det är bättre du använder din nuvarande nas som backup av din nya nas.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Man skall alltid förutsätta att diskar formateras (och du förlorar data) när de stoppas in i annan NAS, och förutom NAS bör du ha en ytterligare backup smed all data som du har i din NAS om kan sättas offline (läs extern USB-disk som kopplas ur och läggs undan efter varje backup) alternativ molntjänst som har sessions eller versionshantering av filer - detta för att mota ransomware-risken att en ny uppladdning av filer som blivit krypterade under din semester eller annan ledighet (det är då det händer) inte automatiskt raderar de friska filerna en tid efter bara för att man har automatisk backup...

Som redan nämnt - använd den gamla nasen som en backupvolym och att du initierar backuppen manuellt var gång - ej automatiskt (pga. ransomware-risken och faran med automatiska backupper såvida inte ytterligare steg är tagen med session/generationsbackupper eller använder dold snapshot)

Permalänk
Medlem

Tack för input. Är väl bara betala och vara glad, hoppas den nya håller 10 år så blir det inte så dyrt över tid.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Är det värt de extra pengarna att köpa en 920+? 2k extra, men hur mycket bättre är den?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av k_k:

Är det värt de extra pengarna att köpa en 920+? 2k extra, men hur mycket bättre är den?

MYCKET bättre. Det är en helt NY formula som gör den MYCKET snabbare.

En DS218+ skyfflar 100 MB/s. En 920+ skyfflar 100 MB/s. Det är allt annat tjafs som går fortfare med en 920+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

MYCKET bättre. Det är en helt NY formula som gör den MYCKET snabbare.

En DS218+ skyfflar 100 MB/s. En 920+ skyfflar 100 MB/s. Det är allt annat tjafs som går fortfare med en 920+.

Men om den ställs mot en 220+?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av k_k:

Men om den ställs mot en 220+?

Båda skyfflar 100 MB/s. Den vassare cpun i 920+ gör att man kan använda den till annat "roligt". Som NAS dvs enbart lagring, välj den billigaste som fixar 100 MB/s.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en QNAP TS-453D-4G? Finns att köpa för 4500 cirka vilket gör att den hamnar i ett mellanland mellan 220 + och 920+

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av k_k:

Vad tror ni om en QNAP TS-453D-4G?

QNAP är "lillebror" till Synology. Plottrigare/krångligare GUI men gör snarlika saker. Varning dock, QNAP har råkat ut för TVÅ olika ransomware det senaste året, först QLocker och sen DeadLock.

Permalänk
Medlem

Låter ju såklart inte helt optimalt, men antar att det tyvärr är och kommer förbli ganska vanligt. Ett plus för qnapen är ju 4diskar samt hdmi.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Vila i frid

Undviker man att exponera QNAP mot internet är risken för ransomware minimal. Dvs aktiverar man inga "smarta" funktioner i den som t.ex. myqnapcloud etc är det nog rätt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Men om den ställs mot en 220+?

Ska du bara lagra filer och inte köra docker, vm, plex eller nåt annat så duger vilken hyfsat ny synology som helst gott och väl 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Undviker man att exponera QNAP mot internet är risken för ransomware minimal. Dvs aktiverar man inga "smarta" funktioner i den som t.ex. myqnapcloud etc är det nog rätt säkert.

Den kommer främst gå mot cloud användning

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Ska du bara lagra filer och inte köra docker, vm, plex eller nåt annat så duger vilken hyfsat ny synology som helst gott och väl 👍🏻

Har en ful ovana(Bra?) att alltid köpa onödigt överspeccade saker

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Såg precis att google foto tar 1000 kr för 2 tb om året, blir nästan billigare än nas beronde på hur länge den håller. Det täcker mitt behov och löser det jag behöver. Finns det någon bra tråd med tips på cloudtjänster?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Jag har fått lite sur smak i munnen av synology då den bränt 3 av mina diskar. Nu är min router min nas och det fungerar nästan för bra. Dock ingen raid men bränner den diskar spelar det mindre roll.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Såg precis att google foto tar 1000 kr för 2 tb om året, blir nästan billigare än nas beronde på hur länge den håller. Det täcker mitt behov och löser det jag behöver. Finns det någon bra tråd med tips på cloudtjänster?

Har haft en ds213j med de ursprungliga diskarna på 4tb styck sedan slutet av 2013. Så nästan 10 år nu.

Fick ge 2500 för nasen, och 1000 kr per disk.

Men då har man haft betydligt snabbare åtkomst till filerna jämfört med molnlagringstjänsterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Har haft en ds213j med de ursprungliga diskarna på 4tb styck sedan slutet av 2013. Så nästan 10 år nu.

Fick ge 2500 för nasen, och 1000 kr per disk.

Men då har man haft betydligt snabbare åtkomst till filerna jämfört med molnlagringstjänsterna också.

Men bara om du har NASen på LAN, right? Jag ser det som en fördel att en extern molntjänst är på annan ort och inte riskerar fara illa om blixten slår ner eller huset brinner upp.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men bara om du har NASen på LAN, right? Jag ser det som en fördel att en extern molntjänst är på annan ort och inte riskerar fara illa om blixten slår ner eller huset brinner upp.

Jo precis, är ju via LAN man får bra åtkomst.

Man får väga fördelar och nackdelar. Jag har en backup på viktiga filer på molntjänster också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av k_k:

Har en ful ovana(Bra?) att alltid köpa onödigt överspeccade saker

Det räcker gott och väl med en j-model på Synology . Jag äger en DS920+ med 4 st 16TB diskar. Kan inte motivera att lösningen kostade strax under 20K. Använder den till typ…ingenting. Så köp en synology, men köp en billig.