Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

30 timmar in och tagit 3 mainbossar. Lvl 55. Ränner runt i underjorden nu öster om startplatsen. Hittat ett hål rakt österut som jag måste spana in mer sen också. Vissa ställen är så svåra så kuttar förbi det mesta för att dänga bossarna i slutet av alla grottor o dyligt. Håller på med tre quest lines samtidigt. Ranni. Volcano manor och en till.
Statsen är ganska jämt fördelade änsålänge.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

Nu blev jag klar med första genomspelningen också. Tog 110 timmar och jag slutade på lvl 172. Försökte verkligen hitta allt men har säkert missat en hel del, så får rensa upp innan jag börjar runda två. Savescummade lite så fick alla slut och min Platinum trophy så det är avklarat i alla fall.

Blev lite besviken på slutet, inte de roligaste bossarna utan att spoila för mycket, (teleport + AoE) x2. Njae, inte en favorit.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Doomfarer: Har hört liknande angående slutet, att det ska vara lite antiklimax.

Nu är jag ”bara” lvl 150 och 140h in och ska börja nöta firegiant så jag har en bit kvar. Har lagt ner alldeles för många timmar på att leta hemligheter 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Fan va jobbig sista bossen är.. irriterande jobbig.
Cheesade första fasen och stendog i andra😁

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Fan va jobbig sista bossen är.. irriterande jobbig.
Cheesade första fasen och stendog i andra😁

Helt enig. Mitt betyg på ER gick från 9/10 till 2/10 ett tag där.

Själv använde jag Adula's Moonblade, sjukt effektivt på båda, men speciellt på den sista blobben. Efter ha dött alltför många gånger gick det på tre försök med endast den + Tiche som summon. Fortfarande frustrerande men överkomligt. Spring nära och svinga två tre gånger med den. Han är så stor så han träffas flera gånger per sving på något sätt. Också bra att veta att man kan hoppa över de där lysande cirklarna. Använd Snow Witch Hat för 10% extra skada.

Är du inte magiker hjälper mitt tips ju föga. Pest Threads skall vara sjukt bra om du är incantations användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Fan va jobbig sista bossen är.. irriterande jobbig.
Cheesade första fasen och stendog i andra😁

Gjorde oxå klart runda ett i helgen. 275 timmar tog det totalt haha Jag har utforskat varenda millimeter och lyft på varenda sten typ.

Ett tips om någon har problem att överleva Elden Beasts alla magic attacker är att använda alla talismaner som ger +resistance mot holy damage och magic damage. Samt att använda "Lord's Divine Fortification" buff (Incantation lv27) om ni kan. Med allt det lyckades jag få runt 90% damage reduction mot holy damage. Det gjorde Elden Beast trivial typ.

Dold text

Jag lirade 75% av omgång ett som någon typ av battle mage. Med Spellblade armour (den boostar Moonveils WA)/Moonveil katana/En blandning spells, bland annat Adulas Moonblade och Rock sling. Respeccade till Bloodloss build med Eleanora Poleblade/Rivers of blood när jag kom till Malenia. Körde sedan klart med den builden.

Nu har jag påbörjat ng+ Blir köra klart Raya Academy med bloodloss build, sen specca om till STR+Faith och experimentera lite med powerstance great swords. Förmodligen Blasphemous blade + Sacred Relic Sword.

Permalänk

Någon som har tips vad som kan hjälpa mot Motion Sickness här? Kan inte spela så värst mycket, typ en timme eller två sen börja de bli jobbigt.. försökt med lägre kvalité som jag tror hjälper lite men osäker om det bara är placebo..

Glömde bort ord
Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kamisama76:

Någon som har tips vad som kan hjälpa mot Motion Sickness här? Kan inte spela så värst mycket, typ en timme eller två sen börja de bli jobbigt.. försökt med lägre kvalité som jag tror hjälper lite men osäker om det bara är placebo..

Klassikern brukar vara att stänga av ”motion blur” men är osäker på om det valet finns på annat än pc

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Klassikern brukar vara att stänga av ”motion blur” men är osäker på om det valet finns på annat än pc

Tack, jodå. Jag kör på PC & har stängt av det som bruka orsaka lite sånt.. men fortfarande, ska se om ändra kamera-hastighet finns/funkar.. ska prova Window-mode också se om det kanske förbättras då jag har "stadiga" kanter.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Moderator
Forumledare

@kamisama76: Blir själv inte dålig men känner samtidigt att där är något ”märkligt” som jag förstår andra kan reagera på.
Kan dock inte sätta fingret på vad det är men det står ut gentemot andra spel 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@kamisama76: Blir själv inte dålig men känner samtidigt att där är något ”märkligt” som jag förstår andra kan reagera på.
Kan dock inte sätta fingret på vad det är men det står ut gentemot andra spel 🤔

Googlade lite igår, tänkte om det var jag som fått för mig saker men visar sig tydligen vara endel som har detta problem. FoV + kamerans motion verka vara boven enligt dessa. Hoppades dock nån 200IQ-clockers hade hittat en slags lösning på detta problem för oss skadade som blir åksjuk

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Googlade lite igår, tänkte om det var jag som fått för mig saker men visar sig tydligen vara endel som har detta problem. FoV + kamerans motion verka vara boven enligt dessa. Hoppades dock nån 200IQ-clockers hade hittat en slags lösning på detta problem för oss skadade som blir åksjuk

Kanske en tråkig lösning men du kan ju testa att låta bilden täcka mindre av ditt synfält? Sitta längre ifrån eller köra windowed mode på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Kanske en tråkig lösning men du kan ju testa att låta bilden täcka mindre av ditt synfält? Sitta längre ifrån eller köra windowed mode på skärmen.

Ja, bra tänkt! Ska prova lite när jag återfunnit mig i hemmet att flytta bak skärmen och/eller köra Window Mode
Tack för tipsen!

Stavning
Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Jag hade Tiche som summon och var sugen på hans skill. Fan vad förvånad jag blev när jag hittade att man kunde ha hans daggers. Då jag kör NG + så har jag två nu. Skit alla bossar smälter som glass på en solig dag. Medan han är på bossen och använder skillen någon gång spammar jag skiten ur den. Sen ser man hur bossen brinner från 2000 dmg till 8000-9000 sen är de döda.

Dock så är Rivers of Blood fortfarande det starkaste man kan köra med. Kommer inte ihåg hur många slash man kan göra med den, men första gjorde jag typ 1700 dmg sen ser man hur de andra slash klättrar upp mot 4-5000 dmg per slash. Så man kan lätt få bort stor del av bossens liv efter första gången man går in. Tror jag dödade Radahan på några sekunder bara. När han flög iväg hade jag två slag kvar sen var han död.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Någon som har tips vad som kan hjälpa mot Motion Sickness här? Kan inte spela så värst mycket, typ en timme eller två sen börja de bli jobbigt.. försökt med lägre kvalité som jag tror hjälper lite men osäker om det bara är placebo..

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Tänk om dom hade skippat alla uppgraderingar för vapen - åh, så mycket bättre spelet hade blivit!

Att uppgradera sina vapen är väldigt viktigt, då det gör otroligt stor skillnad jämfört med att bara öka sina stats. Men om dom hade balanserat om det bättre - och gjort så scaling baseras mycket mer på ens stats, så hade spelet blivit mycket bättre!

Om vapen-uppgraderingen togs bort så skulle man prova många fler vapen, märka många fler "perks" som vapen har, och därmed vara med om än fler olika movesets, specialattacker och mycket annat.

Som det är nu så har jag typ tre vapen som är "max" uppgraderade. Har kanske råd att uppgradera ett vapen till. Så det finns ju ingen som helst anledning att prova något nytt vapen, eftersom mina nuvarande redan är bättre. Ingen idé att testa något nytt när man ändå inte kan uppgradera det.

Just "uppgradera vapen-funktionen" tillför absolut noll och borde försvinna helt från deras kommande spel. Funktionen tillför ingenting och spelet skulle vara mycket bättre utan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Just "uppgradera vapen-funktionen" tillför absolut noll och borde försvinna helt från deras kommande spel. Funktionen tillför ingenting och spelet skulle vara mycket bättre utan.

Tror du glömde minst ett par i min åsikt där men i och för sig underförstått.

Helt oense då jag tycker det är en av de roligaste bitarna i spelet att hitta material för att uppgradera ett vapen eller två. I slutet på spelet kan du uppgradera hur mycket du vill så ingen större begränsning egentligen utom i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tror du glömde minst ett par i min åsikt där men i och för sig underförstått.

Helt oense då jag tycker det är en av de roligaste bitarna i spelet att hitta material för att uppgradera ett vapen eller två. I slutet på spelet kan du uppgradera hur mycket du vill så ingen större begränsning egentligen utom i början.

Huh? Vilket par? Vilken åsikt?

I slutet så har jag spelat färdigt, varför skulle jag vilja uppgradera vapen då? Att vara begränsad till typ 2-5 vapen under hela sin playthrough, beroende på hur mycket material man lyckas samla på sig är ju helt galet!

Man får testa 2-5 vapen om man kör melee.

Att equippa ett vapen som inte är uppgraderat bara för att testa dess moveset och "power" är ointressant om man ändå inte kan använda vapnet eftersom det saknas uppgraderingsmaterial.

Begränsningen pågår 100% hela tiden genom hela spelet. Vad som händer efter att man har klarat spelet är irrelevant.

.. i slutet av spelet kan man uppgradera hur mycket man vill... pfft.

Edit: Ge mig en anledning till att spelet skulle bli tråkigare om man inte kunde använda alla nya vapen man hittar? Självklart ska stat-requirement vara kvar. Men för att kunna jämföra ett nytt vapen med ett gammalt (som är uppgraderat) så behöver man uppgradera det vapen man vill jämföra med - men man är begränsad till typ 2-5 vapen. Det hade varit mycket roligare om man hade haft anledning att testa alla vapen. Om alla vapen hade varit vettiga. Men så är inte fallet om man måste uppgradera dom först.

Spelet skulle vara mycket bättre utan denna vapen-uppgradering. Precis som armor. Då kan man prova på fler vapen, märka av dess unika funktion som kanske inte ens står med i beskrivningen. Istället vågar man inte uppgradera vapen eftersom man behöver resurserna till dom vapen man faktiskt vet är bra - dom som redan är uppgraderade.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Huh? Vilket par? Vilken åsikt?

I slutet så har jag spelat färdigt, varför skulle jag vilja uppgradera vapen då? Att vara begränsad till typ 2-5 vapen under hela sin playthrough, beroende på hur mycket material man lyckas samla på sig är ju helt galet!

Man får testa 2-5 vapen om man kör melee.

Att equippa ett vapen som inte är uppgraderat bara för att testa dess moveset och "power" är ointressant om man ändå inte kan använda vapnet eftersom det saknas uppgraderingsmaterial.

Begränsningen pågår 100% hela tiden genom hela spelet. Vad som händer efter att man har klarat spelet är irrelevant.

.. i slutet av spelet kan man uppgradera hur mycket man vill... pfft.

Det är ju inte ovanligt att folk spelar igenom det i alla fall tre gånger för att få all slut. Du har nog med material till att uppgradera i alla fall 8 somber och 13 vanliga vapen till max per genomspelning och oändligt många till +9/+24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Det är ju inte ovanligt att folk spelar igenom det i alla fall tre gånger för att få all slut. Du har nog med material till att uppgradera i alla fall 8 somber och 13 vanliga vapen till max per genomspelning och oändligt många till +9/+24.

Jag tror att du missar hela poängen eftersom poängen är att kunna använda fler vapen innan man har klarat spelet.

Att spela igenom spelet "flera gånger" är fortfarande väldigt ovanligt och den enorma majoriteten gör det inte.

Edit: Vet inte var din statistik för att kunna uppgradera vapen till max för 8st specialvapen och 13st vanliga vapen kommer ifrån, men den statistiken stämmer verkligen inte överens med min verklighet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vore trevlig om man kunde duplicera vapen man redan har också, iallafall basic-vapnen. Trist att man måste välja rätt klass från start för att få dubbla Uchigatanas tex.

I övrigt så överträffar spelet alla mina förväntningar

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror att du missar hela poängen eftersom poängen är att kunna använda fler vapen innan man har klarat spelet.

Att spela igenom spelet "flera gånger" är fortfarande väldigt ovanligt och den enorma majoriteten gör det inte.

Edit: Vet inte var din statistik för att kunna uppgradera vapen till max för 8st specialvapen och 13st vanliga vapen kommer ifrån, men den statistiken stämmer verkligen inte överens med min verklighet.

https://eldenring.wiki.fextralife.com/Ancient+Dragon+Smithing...
https://eldenring.wiki.fextralife.com/Somber+Ancient+Dragon+S...

Men jag förstår vad du säger, håller bara inte med om att spelet skulle vara bättre utan.

Permalänk

Spelet bygger lite på att du skall levla upp dina vapen efterhand. Så halvvägs genom spelet är vapnen typ halvvägs uppgraderade. Hade alla vapnen varit max från början eller inte möjliga att uppgradera alls hade det påverkat balansen i spelet markant.

Jag gillar som sagt var att uppgradera och tycker det är en viktig del av spelet. Uppgraderingsangst FTW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Spelet bygger lite på att du skall levla upp dina vapen efterhand. Så halvvägs genom spelet är vapnen typ halvvägs uppgraderade. Hade alla vapnen varit max från början eller inte möjliga att uppgradera alls hade det påverkat balansen i spelet markant.

Jag gillar som sagt var att uppgradera och tycker det är en viktig del av spelet. Uppgraderingsangst FTW.

Eh.. Va?

Självklart hade det påverkat spelet markant om man inte hade haft möjlighet att uppgradera vapen. Det hade uppenbarligen krävt att man balanserade om vapen att fokusera mer på scaling - och öka mer per level-stat än vad det gör nu.

Jag gillar också att uppgradera! Men jag gillar inte att vara utlåst från den enorma majoriteten av vapen jag kan använda pga. att spelet inte ger mig tillräckligt med material för att uppgradera mina vapen.

Du menar alltså att du tycker att det är BRA att man inte kan prova vapen? För jag kan inte prova alla vapen jag vill. Har inte råd att uppgradera alla vapen jag vill testa! Ska jag då vänta till NG+? Glöm det - då har jag gått vidare till ett annat spel!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bom stopp på andra "story" bossen... man går in får stryk vänder om, är nog en noob i sammanhanget men kul är det!

Utforskar noga och dräper allt jag ser och kommer åt på kartan, alla grottor jag kan hitta mm.

Men undrar just hur många (miljoner?) runor man förlorat sen start... :/ är väl det som svider mest ändå ?! Hur många har ni förlorat på ett bräde som sved lite sådär extra ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eh.. Va?

Självklart hade det påverkat spelet markant om man inte hade haft möjlighet att uppgradera vapen. Det hade uppenbarligen krävt att man balanserade om vapen att fokusera mer på scaling - och öka mer per level-stat än vad det gör nu.

Jag gillar också att uppgradera! Men jag gillar inte att vara utlåst från den enorma majoriteten av vapen jag kan använda pga. att spelet inte ger mig tillräckligt med material för att uppgradera mina vapen.

Du menar alltså att du tycker att det är BRA att man inte kan prova vapen? För jag kan inte prova alla vapen jag vill. Har inte råd att uppgradera alla vapen jag vill testa! Ska jag då vänta till NG+? Glöm det - då har jag gått vidare till ett annat spel!

Har du helt missat dessa eller? Det finns en mängd olika varianter av dom. Och när du lämnar över dom till en vendor npc i Roundtable kan du köpa oändligt många uppgraderingsstenar. Både vanliga och somber. Att man inte kan uppgradera så mycket man vill, eller testa nya vapen för att man inte kan uppgradera allt förens i slutet, är bara skitsnack!!! Leta upp dom och börja uppgradera till fingrarna blöder

Permalänk
Skrivet av kamisama76:

Någon som har tips vad som kan hjälpa mot Motion Sickness här? Kan inte spela så värst mycket, typ en timme eller två sen börja de bli jobbigt.. försökt med lägre kvalité som jag tror hjälper lite men osäker om det bara är placebo..

Kanske med lite mer FOV? Jag kör +10% i FOV med 34" ultra widescreen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du menar alltså att du tycker att det är BRA att man inte kan prova vapen? För jag kan inte prova alla vapen jag vill. Har inte råd att uppgradera alla vapen jag vill testa! Ska jag då vänta till NG+? Glöm det - då har jag gått vidare till ett annat spel!

Delvis ja. Bossarna är ju svaga mot olika vapen t ex. Hade man kunnat byta vapen efter boss helt fritt hade det tagit bort en del av nöjet med spelet för mig. Nu har du ditt vapen som är superbra mot boss 1, medan det inte alls är lika bra mot boss 2 vilket gör att du måste anpassa dig mer.

Permalänk
Medlem

Känns lite tråkigt att köra ng+ kommer ju slakta allt på 1 slag 😁
Nä kommer börja om som mage och ta det lugnt.
Jag rusade igenom spelet lite fort första gången tror jag och missade en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

Bom stopp på andra "story" bossen... man går in får stryk vänder om, är nog en noob i sammanhanget men kul är det!

Utforskar noga och dräper allt jag ser och kommer åt på kartan, alla grottor jag kan hitta mm.

Men undrar just hur många (miljoner?) runor man förlorat sen start... :/ är väl det som svider mest ändå ?! Hur många har ni förlorat på ett bräde som sved lite sådär extra ???

Jag loosade knappt 210k runes genom att jag var ouppmärksam och knatade rätt in till den där blood-lord bossen..