Återförsäljares returhantering av Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Tycker att Webhallen har blivit sämre i flera aspekter genom åren. Vet inte vad som hänt i ledningen, men det är inte densamma som när jag blev medlem och under åren fick lite förtur på vissa saker. Nu istället säger de åt en att dra dit pepparn växer istället. Småglin som står i kassan och bakom datorskärmen (chatt/email) som skulle kunna vara mina ungar åldersmässigt som dessutom påstår sig vara gudar inom IT. De kan inte ens urskilja mellan "data" och "dator", stackarna!

Hade lite utav ett liknande problem med mitt RTX 2070-kort när jag köpte det.
Fick en svart skärm, oavsett moderkort jag satte den i. Gick till butiken i Väsby och där fick jag törnbuskar kastade på mig som om jag hade varit en total noob. Efter flera om och men fick jag tag på en av de äldre grundarna och vi löste problemet tillsammans där jag fick ett nytt kort utan mellanskillnad, annars hade jag fått pröjsa för 2 kort om ungarna hade fått bestämma.

Har tagit avstånd från den butiken mer och mer. Vänder mig hellre till Inet för bättre service och trevligare bemötande.

Jag jobbade där och de hände något från toppen.
Blev uppmanad att pracka på försäkringar, som webhallen länge stack ut som butiken där man slapp dessa frågor. Dessutom var de många anställda som scalpade själva och bokade konsoler, datorkomponenter med mer som de var brist på och de var inte direkt diskreta, de vet de flesta om.

Bakom scenen så är det en hel motarbetande mot kund. Handlar jag nu från min gamla arbetsgivare så är de i undantagsfall endast Sveavägen, då de ändå finns gamla rävar som genuint bryr sig om kunderna. Deprimerande däremot att besöka någon av deras andra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

De kunde be nVidia om nycklar att öppna upp korten.

What? Vad dillrar du om?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag jobbade där och de hände något från toppen.
Blev uppmanad att pracka på försäkringar som webhallen länge stack ut som butiken man slapp dessa frågor. Dessutom var de många anställda som scalpade själva och bokade konsoler, datorkomponenter med mer som de var brist på och de var inte direkt diskreta, de vet de flesta om.

Bakom scenen så är det en hel motarbetande mot kund. Handlar jag nu från min gamla arbetsgivare så är de i undantagsfall endast Sveavägen, då de ändå finns gamla rävar som genuint bryr sig om kunderna. Deprimerande däremot att besöka någon av deras andra butiker.

Det förklarar saken.

Ja, Svea är fan nog bästa butiken än.
När huvudkontoret var i Solna ett tag så brukade jag få en massa saker gratis eller i förtur pga VIP-kund, men nu får jag istället akta mig för att säga ens "Hej" till personalen för man vet inte vad som kommer hända därefter.

Sen ska vi inte glömma priserna. De är sjukt höga jämfört med konkurrenternas. Samma produkt kan vara flera tusen billigare annanstans än hos Webhallen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Webhallens svar var oväntad. 😩
Synd att ni inte hade NetonNet med i undersökningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Webhallens svar var oväntad. 😩
Synd att ni inte hade NetonNet med i undersökningen också.

Netonnet är ett sådant där underligt fall där deras fysiska butik är långt mycket bättre än deras e-butik. Vill man köpa något från Netonnet så rekommenderar jag starkt att man tar en tur till närmsta fysiska butik om man vill slippa strul.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Mitt 3080 har rasslande fläktar i fläkthastigheter mellan 86-94%. No way att jag lämnar in det, köpt av Webhallen. Då får jag ett LHR tillbaka och får dessutom lägga till flera tusen extra för det "sämre" kortet

Lite cred får man dock ge, utan Webhallens insats i början av kortbristen här på forumet hade jag inte haft ett kort alls.

Pröva trycka till fläkten aningen och se om det hjälper, är själv på mitt 3e kort som även denna börjat rassla smått. Alla kort jag haft har problem med kullagren i fläktarna, men efter jag tryckte tillbaka lagret på plats så att säga upphörde ljudet så kan vara värt att pröva.
Det råkar inte vara ett ASUS kort möjligtvis?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Det har jag svårt att tro då Webhallen är starkt emot Scalping. Kanske någon shady företag/privatperson som köpt av Webhallen sedan sålt vidare genom CDON? Därav såg det ut som paketet kom från webhallen då det inte var uppackat?

Bara en tanke.

Hursomhelst haft bara bra erfarenheter av webhallen men inte haft reklamation hos dem så detta var ju skrämmande!

Det stämmer till 100% han fick den levererad av Webhallen.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Mitt 3080 har rasslande fläktar i fläkthastigheter mellan 86-94%. No way att jag lämnar in det, köpt av Webhallen. Då får jag ett LHR tillbaka och får dessutom lägga till flera tusen extra för det "sämre" kortet

Lite cred får man dock ge, utan Webhallens insats i början av kortbristen här på forumet hade jag inte haft ett kort alls.

Prova att lägga chassit ner eller ställa det helt uppochnervänt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Virtual:

Jag köpte ett gigabyte 3090 rtx eagle oc förvisso i andrahand, men kortet var bara någon vecka eller två gammalt. Fick problem ungefär tre veckor senare med strömkontakterna på kortet. Gigabyte hade gjort ett skitjobb och satt dit extenders som gick sönder extremt lätt. Ringde webhallen och det tog flera timmar att komma fram. Där fick jag prata med en rätt motarbetande tjej i kundtjänst. Upplyste henne om att gigabyte själva gått ut med att detta är ett problem på deras eagle kort. Hon var motsträvig och tyckte typ att jaha synd om dig, du har lagt massa pengar på ett kort, men vi tänker inte hjälpa dig. Efter att ha argumenterat ett tag med henne, så fick jag igenom en reklamation. Detta tog sin tid ca en och en halv månad kanske, men sen fick jag tillbaka pengarna. Efter detta kommer jag aldrig mer att varken köpa något från webhallen direkt, samt helst inte köpa något i andrahand som är köpt hos dem.

Angående inet så är dem bra att ha och göra med.
Min bror köpte ett RX 6800 xt i andrahand, detta var inhandlat från inet från början. Det gick sönder och han lämnade in kortet. Inget tjafs eller liknande från inet utan han kom hem med ett helt nytt exemplar, men från en annan tillverkare. Detta gör att man vill handla från inet, sjukt bra kundbemötande och ny vara direkt utan massa tjafs.

//Virtual

Den lagstadgade reklamationsrätten gäller mellan näringsidkaren och dess kund, när du köper ett begagnat kort gäller inte konsumentköplagen utan köplagen, du har alltså ingen reklamationsrätt mot den butik som ursprungligen sålde produkten, butiken gör alltså rätt som nekar reklamation.
Garantier kanske gäller för garantivillkor kan se ut hur som helst bara de inte är ger sämre skydd för konsumenten än konsumentköplagen men reklamationsrätten gäller absolut inte.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Skrivet av winterlogic:

Jag hade ett ganska långvarigt strul med ett RTX 3060 Ti köpt på Inet som fyndvara, som efter några månader löste sig. Det på grund av att jag hade bytt kylpasta på kortet (efter att problemet uppstod), ett ingrepp som inte påverkade funktionen av kortet på något sätt. De behövde då skicka kortet till leverantör och sedan även tillverkaren själva för att verifiera om garanti gällde, vilket drog ut på tiden. Jag erbjöds ett presentkort med summan av köpet, eller en ny likadan vara. Valde presentkortet.

Nu var personen jag pratade med mycket trevlig och kommunikativ, så menar inte att klaga egentligen... Men, jag läste i efterhand nu och, stämmer det att jag kunde ha begärt pengarna tillbaka? Eller är det korrekt att jag inte har rätt till det nödvändigtvis? Tänker att pengarna blir ju rätt låsta om de bara kan användas i samma butik, och inom en viss tid.

Praxis är att man ska återbetalas på samma sätt som varan ursprungligen betalade.

Vid en hävning är huvudregeln att du ska få tillbaka dina pengar på samma sätt som du betalade. Om du köpte en vara med ett presentkort kan du inte kräva att få någonting annat än ett presentkort tillbaka. Om du betalade med kort eller kontanter ska du få tillbaka pengarna på ditt kort eller som kontanter. Då ska du inte behöva nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/presentkort-och-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så vi som har 3xxx serien i icke-LHR versioner kan lugnt räkna med att våra kort kommer att vara guld värd i all framtid, isär om också 4xxx serien släpps i LHR version.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft att göra med Kompletts kundservice men Webhallens och Inets svar är precis som väntat.
Från WH har jag fått ett ganska dåligt och oprofessionellt bemötande (Det kan ju vara så enkelt att det var just den personen i servicedesken som var inkompetent, förstås, men jag har ju inte hört solskenshistorier från andra personer heller) medans Inet har varit helt guld.

Köpte en massa vattenkylningsprylar, pumpen gick sönder ganska tidigt, och på deras initiativ fick jag den utbytt mot en bättre modell som var 1-200 kronor dyrare utan krångel. Pingvinstängerna är bara ett schysst plus. Aldrig bra att meka dator med lågt blodsocker

Permalänk
Medlem

Fick problem med mitt xfx 6800xt från komplett.
Fick återbetalning direkt. Utan någon kontakt så jag frågade varför jag inte erbjöds annat kort eller väntlista då va svaret det finns inga kort på ingång.
En vecka senare ligger det 15+ Samma Xfx-kort på lager för 5000 mer än va jag fick betala.

Sista gången jag handlar på komplett oavsett pris/erbjudande.

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAUR:

Fick problem med mitt xfx 6800xt från komplett.
Fick återbetalning direkt. Utan någon kontakt så jag frågade varför jag inte erbjöds annat kort eller väntlista då va svaret det finns inga kort på ingång.
En vecka senare ligger det 15+ Samma Xfx-kort på lager för 5000 mer än va jag fick betala.

Sista gången jag handlar på komplett oavsett pris/erbjudande.

Känns som att @Komplett har en del att jobba med, policy och verklighet matchar nog inte i alla lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Webhallens svar var ju ett riktigt stolpskott. Faktiskt inte alls förvånad.

Webhallen skötte sig dock riktigt bra under en lång period. Jag tycker det är förvånande att man spolar ner all den goodwill man då byggde upp, det är ju i princip bortkastad tid och pengar från deras sida.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Webhallen skötte sig dock riktigt bra under en lång period. Jag tycker det är förvånande att man spolar ner all den goodwill man då byggde upp, det är ju i princip bortkastad tid och pengar från deras sida.

Har också märkt av en märklig svängning i Webhallens kundservice och engagemang, om det är rätt ord. Har de bytt ut ledning eller liknande de senaste åren? I övrigt verkar inte butikernas approach förändrats nämnvärt (branding, deals, etc).

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Oväntat svar från @Webhallen som jag alltid fått utmärkt servicebemötande från.. Man kan undra om det är en policyförändring på gång nu när det står klart att de är rätt ensamma om sin ståndpunkt i frågan?

Permalänk
Webhallen

Detta svar vi gav är ej korrekt och vår RMA-chef var ej inblandande i svarandet av ursprungsfrågan, ett nytt svar är på gång.

Däremot är det inte rimligt av kund att kräva ett RTX 3080 V2 i utbyte utan att betala mellanskillnad när en reklamerar sitt (*host* miningkort) som är avsevärt sämre prestandamässigt. (typ RTX 3060)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Detta svar vi gav är ej korrekt och vår RMA-chef var ej inblandande i svarandet av ursprungsfrågan, ett nytt svar är på gång.

Däremot är det inte rimligt av kund att kräva ett RTX 3080 V2 i utbyte utan att betala mellanskillnad när en reklamerar sitt (*host* miningkort) som är avsevärt sämre prestandamässigt. (typ RTX 3060)

/Patrik

Känns dock rimligt att få ett 3080V1 bytt till ett 3080LHR om kunden accepterar det för sina behov, då får man ju en erkänt mer begränsad produkt och bör inte behöva betala mellanskillnaden. Det var det kommentarerna här inne handlade om

Permalänk
Webhallen
Skrivet av medbor:

Känns dock rimligt att få ett 3080V1 bytt till ett 3080LHR om kunden accepterar det för sina behov, då får man ju en erkänt mer begränsad produkt och bör inte behöva betala mellanskillnaden. Det var det kommentarerna här inne handlade om

Så är det, RMA av RTX 3080 V1 och få ett RTX 3080 v2 är inget issue hos oss och är inte orsaken till att frågan lyftes till Swec ursprungligen.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Så är det, RMA av RTX 3080 V1 och få ett RTX 3080 v2 är inget issue hos oss och är inte orsaken till att frågan lyftes till Swec ursprungligen.

/Patrik

Det låter bra! Det var dock det folk läste in i svaret i artikeln

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Webhallen:

Så är det, RMA av RTX 3080 V1 och få ett RTX 3080 v2 är inget issue hos oss och är inte orsaken till att frågan lyftes till Swec ursprungligen.

/Patrik

For the record: Nu blir det lite blandade turer här men uppgiften vi baserade vår koll på till at börja med är en kund som haft ett trasigt 3080 icke-LHR och velat få ett 3080 LHR men enligt utsago blivit nekad detta/krävd på mellanskillnad med hänvisning till att det inte är samma/motsvarande produkt.

Vi hade inte sprungit på bollen, så att säga, om det var någon som sagt att de blev nekade att få ett 3080 i utbyte mot ett 3060 då det ju är uppenbart orimligt till att börja med.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Uppdatering 29/3:
Artikeln är nu uppdaterad med tillägg av Webhallens andra svar. Det första svaret ligger kvar i artikeln för historikens skull.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nurfen:

Har också märkt av en märklig svängning i Webhallens kundservice och engagemang, om det är rätt ord. Har de bytt ut ledning eller liknande de senaste åren? I övrigt verkar inte butikernas approach förändrats nämnvärt (branding, deals, etc).

Tur att Webbis återkom med ett svar jag misstänker att folk är betydligt mer nöjda med

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Tur att Webbis återkom med ett svar jag misstänker att folk är betydligt mer nöjda med

Det är tråkigt hur snabba folk är på att hoppa på "Jag ska aldrig mer handla av X"-tåget så fort det blir en liten grej.

Ingen verka komma ihåg hur mycket Patrik jobbade och slet med att hjälpa folk hitta kort när det begav sig. Men nu ska alla lämna skeppet pga ett overifierat uttalande om en liten grej, som är extremt osannolikt att det ens inträffar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Jag jobbade där och de hände något från toppen.
Blev uppmanad att pracka på försäkringar, som webhallen länge stack ut som butiken där man slapp dessa frågor. Dessutom var de många anställda som scalpade själva och bokade konsoler, datorkomponenter med mer som de var brist på och de var inte direkt diskreta, de vet de flesta om.

Bakom scenen så är det en hel motarbetande mot kund. Handlar jag nu från min gamla arbetsgivare så är de i undantagsfall endast Sveavägen, då de ändå finns gamla rävar som genuint bryr sig om kunderna. Deprimerande däremot att besöka någon av deras andra butiker.

Katastrof om detta stämmer. Vad säger Webhallen om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är tråkigt hur snabba folk är på att hoppa på "Jag ska aldrig mer handla av X"-tåget så fort det blir en liten grej.

Ingen verka komma ihåg hur mycket Patrik jobbade och slet med att hjälpa folk hitta kort när det begav sig. Men nu ska alla lämna skeppet pga ett overifierat uttalande om en liten grej, som är extremt osannolikt att det ens inträffar.

Jo då, vi minns, men minns också deras ändrade inställning och att många inte fick något kort trots över ett års väntan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Tur att Webbis återkom med ett svar jag misstänker att folk är betydligt mer nöjda med

Nu är bara frågan ifall detta realiseras i verkligheten och det kan endast konsumenterna svara på, vilket verkar vara mer negativt i kommentarsfältet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Detta svar vi gav är ej korrekt och vår RMA-chef var ej inblandande i svarandet av ursprungsfrågan, ett nytt svar är på gång.

Däremot är det inte rimligt av kund att kräva ett RTX 3080 V2 i utbyte utan att betala mellanskillnad när en reklamerar sitt (*host* miningkort) som är avsevärt sämre prestandamässigt. (typ RTX 3060)

/Patrik

jag ser det så här jag lämnar in min Audi på garanti ärrende och får en SAAB tillbaka hade du accepterat detta, sen så reparerar tillverkarna gpuer i kina/taiwan då bör det ju kunna öppna upp en verkstad i scandinavien för att laga sina produkter här också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är tråkigt hur snabba folk är på att hoppa på "Jag ska aldrig mer handla av X"-tåget så fort det blir en liten grej.

Ingen verka komma ihåg hur mycket Patrik jobbade och slet med att hjälpa folk hitta kort när det begav sig. Men nu ska alla lämna skeppet pga ett overifierat uttalande om en liten grej, som är extremt osannolikt att det ens inträffar.

Jepp det var det jag tänkte på, att de inte borde riskera att allt jobb han la ner går om intet. Visst svängde de i frågan men X antal kort blev ju ändå levererade innan någon högre upp sa stopp.

Skrivet av danskung:

Nu är bara frågan ifall detta realiseras i verkligheten och det kan endast konsumenterna svara på, vilket verkar vara mer negativt i kommentarsfältet.

Jag tror inte folk hade kastat lite mycket skit om de hade gett det andra svaret direkt. Lätt att trigga igång en storm med dumma uttalanden i en känslig fråga. Nu finns det säkert riktigt missnöje också men jag tror att det är mindre.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Då fortsätter jag att göra mina inköp hos Inet.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE