Permalänk
Medlem

Ytterligare UniFi accesspunkt

Tänkte kolla om det finns ngn expert här som har koll på kanaler etc när vi pratar wifi?

Har idag 3 st UniFi accesspunkter. De finns på kanalerna 1, 6, 11. Men om jag skaffar en fjärde accesspunkt, vilken kanal bör denna läggas på? Jag vill ju inte att de stör varandra.

Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Tänkte kolla om det finns ngn expert här som har koll på kanaler etc när vi pratar wifi?

Har idag 3 st UniFi accesspunkter. De finns på kanalerna 1, 6, 11. Men om jag skaffar en fjärde accesspunkt, vilken kanal bör denna läggas på? Jag vill ju inte att de stör varandra.

Smartast är väl att göra en scanning och se vilka kanaler som är minst använda, och välja dem? Du gör det via unifies admininterface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Smartast är väl att göra en scanning och se vilka kanaler som är minst använda, och välja dem? Du gör det via unifies admininterface.

Så kan man göra såklart

Men generellt, om jag ställer två accesspunkter i vardera ände som använder samma kanal bör detta minimera riskerna för krock? Vet inte hur man som användare märker att kanalerna krockar?

Permalänk
Medlem

Smartast är väl att inte köra med 2,4Ghz alls utan satsa på 5Ghz primärt.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Smartast är väl att inte köra med 2,4Ghz alls utan satsa på 5Ghz primärt.

Dessvärre är det för långa avstånd för att 5ghz, annars kör det mesta på det, men en del devices når bara 2.4ghz.

Permalänk
Medlem

Så länge en apa är inställd på en kanal som inte krockar med sina närmsta grannar så ska det inte vara några problem.

tex såhär:

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.