Permalänk
Medlem

Challenge på jobbet - en kollega uttryckte sin start att börja bli en piggare och hälsosammare och mer aktiv pappa i samband med att nu barn nr 2 tittat ut. Det visade sig att vi vägde lika mycket (125kg) och jag har funderat på att komma igång med motionen igen.

Jag är dock ett huvud eller två längre. Men vi ska tävla (och främst stötta) först till tvåsiffrigt. Blir spännande. Tidigare har jag kört helt solo (och varit singel...). Ser att själva tävlingen kan sporra mig och supporten finnas nära när man annars kanske lite väl lätt kör en burgare på lunchen. Blir lite svårare nu om jag saknas i lunchrummet. Eventuellt ska vi plotta viktkurvan på en stor whiteboard vi har vid våra kontorsbås, för att göra det extra tydligt och få hejarop (och onda blickar vid ev. synder) från övriga kollegor.

Mål 1 är matlåda var dag och att ta cykeln (ca 15 min) istället för bil (7 min) till och från jobbet. Indirekt kommer det nog bli andra anpassningar, men de är inga måsten eller tvång utan enbart en bonus. Om erfarenheten säger mig något så kommer bara en sådan ändring ge en viktnedgång på sikt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Challenge på jobbet - en kollega uttryckte sin start att börja bli en piggare och hälsosammare och mer aktiv pappa i samband med att nu barn nr 2 tittat ut. Det visade sig att vi vägde lika mycket (125kg) och jag har funderat på att komma igång med motionen igen.

Jag är dock ett huvud eller två längre. Men vi ska tävla (och främst stötta) först till tvåsiffrigt. Blir spännande. Tidigare har jag kört helt solo (och varit singel...). Ser att själva tävlingen kan sporra mig och supporten finnas nära när man annars kanske lite väl lätt kör en burgare på lunchen. Blir lite svårare nu om jag saknas i lunchrummet. Eventuellt ska vi plotta viktkurvan på en stor whiteboard vi har vid våra kontorsbås, för att göra det extra tydligt och få hejarop (och onda blickar vid ev. synder) från övriga kollegor.

Mål 1 är matlåda var dag och att ta cykeln (ca 15 min) istället för bil (7 min) till och från jobbet. Indirekt kommer det nog bli andra anpassningar, men de är inga måsten eller tvång utan enbart en bonus. Om erfarenheten säger mig något så kommer bara en sådan ändring ge en viktnedgång på sikt.

Håller tummarna för att det går bra för er! Tror det kan hjälpa att köra tillsammans med någon, ibland är det ju motigt och då kan man behöva pepp.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

Ca -2kg sedan förra måndagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Intressant, har själv fastnat lite nu runt 98Kg med -15Kg sen julas så nog liknande viktnedgång som du räknat sen nyår.
För egen del har jag nog kanske ätit lite större portioner än jag borde. Räknar inte kalorier men med ögonmått är dom nog större. Kännt mig frusen senaste veckan så undermedvetet har jag nog lassat på mer käk/kalorier helt enkelt.

Du får skriva hur det gick med din platå och om du gjorde några förändringar om någon vecka eller två så kan jag skriva hur det gick med min.

Absolut! Just nu står jag fortfarande still, men hoppas det ger sig snart 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Håller tummarna för att det går bra för er! Tror det kan hjälpa att köra tillsammans med någon, ibland är det ju motigt och då kan man behöva pepp.

Tack! Två dagar in nu och det har hittills fungerat bra. Experimenterat med lite god mat som kan konkurrera ut snabbmatsalternativ. Over night oats kan definitivt vara ett fungerande frukostalternativ då det går att förbereda och faktiskt blir smaskigt.

Havreris och bulgur är roligare än pasta och blir bra matlådealternativ jämfört något potatisbaserat. Lite crunchy sallad till och det blir riktigt mumsigt.

Gäller att arbeta in några nya vanor i taget så det blir hållbart.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

100,1 i söndags, blygsam nergång från 100,3 veckan innan. Dock -5,9 totalt vilket känns bra. Lite under ett kilo per vecka sett över tid. Laddade lite kolhydrater och gjorde några pull ups i parken medan barnen lekte, känns bra! Dock är jag fortfarande för tung i förhållande till min styrka, så dieten fortsätter. 5 strikta pull ups vill jag orka, då börjar vikt och styrka komma i harmoni.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Uppdatering:
Morgonens vikt: 91,5
-11,8kg sen 1/3
Diet enbart, ej träning ännu.
Äter ungefär 500-700 kcal per dygn, har dock vattenfastat sen 9/3.
promenerar ungefär 15,000 steg per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Uppdatering:
Morgonens vikt: 91,5
-11,8kg sen 1/3
Diet enbart, ej träning ännu.
Äter ungefär 500-700 kcal per dygn, har dock vattenfastat sen 9/3.
promenerar ungefär 15,000 steg per dag.

Har du kontakt med läkare?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Abbs:

Har du kontakt med läkare?

Inte gällande specifikt detta men träffar sjuksköterska varannan/ var tredje vecka i samband med medicinering som kollar mina värden samt blodtryck osv.
ska träffa henne imorgon så får se vad dom säger då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle1991:

Inte gällande specifikt detta men träffar sjuksköterska varannan/ var tredje vecka i samband med medicinering som kollar mina värden samt blodtryck osv.
ska träffa henne imorgon så får se vad dom säger då.

Jag var också inne på @Abbs linje, klart du kan "kickstarta" viktnedgången med extrem diet/fasta, KORTVARIGT! (vilket såklart kan ge motivation så att man kommer vidare): men inget du bör köra på i längden.

Att ligga på 500-700 kcal (totalt) om dagen ger dig risk för näringsbrist: du bör, åtminstonne, få i dig >1200 kcal.

En mer Hälsosam målbild, långsiktigt, borde vara 500-1000 kcal under din totala förbränning (BMR+Aktivitet) (-500kcal ger ca. ½ kilo/vecka och -1000kcal ger ca. 1 kg/vecka). minus ~5 kg i veckan är INTE eftersträvansvärt i längden! (Visst det finns säkert något gränsvärde på BMI uppåt där; men jag killgissar att det ligger närmare ett BMI 50-60, så länge du bara har extrem fetma bör du ligga lägre (i.e. högre kaloriintag), imo: för en bestående viktnedgång (minskning av fettmassa)

Tycker definitivt du bör lyfta/belysa din extrema diet i din kontakt med sjukvården!

Edit: 15000 steg blir vad: knappa 3h promenad? (Beroende på vad du väger så är det runt 400-500 kcal/h (eller aningens mer vid extremt(!) hög BMI)

Så då hamnar du på ,överslagsmässigt och konservativt (utan att veta ditt kön, din vikt/längd eller aktivitetsnivå), 2000+3*400=3200 kcal/dygn (sannolikt mer) och du äter 500 kcal/dygn (worst case), vilket ger dig en diff på 2700 kcal.

Har du en vikt på (gissar vilt) 120kg och en "mycket hög" kroppsfettprocent på 28% gör det att du har en fettmassa på runt 120*0,28=33,6 kg fett
Ett kilo fett kan "släppa" ca. 69 kcal per dygn, vilket ger 69*33,6=2318 kcal/dygn...

Vilket betyder att "teoretiskt" så MÅSTE kroppen bränna muskler av storleksordningen "Kaloriunderskott-frigjorda fettkalorier"=2700-2318=381 kcal muskler/dag (som i sin tur minskar din förbränning...)

Vill du verkligen gå ner i muskelmassa? (Det kan vara så: beroende på din kroppssammansättning: men om det är fallet så har du sannolikt full koll på detta!)

Och detta är ngn form av hypotetiskt/teoretiskt/konservativt värde: inte alls osannolikt att kroppen fördelar denna förbränning mer och bränner mer musklar, imo.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon257891:

Jag var också inne på @Abbs linje, klart du kan "kickstarta" viktnedgången med extrem diet/fasta, KORTVARIGT! (vilket såklart kan ge motivation så att man kommer vidare): men inget du bör köra på i längden.

Att ligga på 500-700 kcal (totalt) om dagen ger dig risk för näringsbrist: du bör, åtminstonne, få i dig >1200 kcal.

En mer Hälsosam målbild, långsiktigt, borde vara 500-1000 kcal under din totala förbränning (BMR+Aktivitet) (-500kcal ger ca. ½ kilo/vecka och -1000kcal ger ca. 1 kg/vecka). minus ~5 kg i veckan är INTE eftersträvansvärt i längden! (Visst det finns säkert något gränsvärde på BMI uppåt där; men jag killgissar att det ligger närmare ett BMI 50-60, så länge du bara har extrem fetma bör du ligga lägre (i.e. högre kaloriintag), imo: för en bestående viktnedgång (minskning av fettmassa)

Tycker definitivt du bör lyfta/belysa din extrema diet i din kontakt med sjukvården!

Edit: 15000 steg blir vad: knappa 3h promenad? (Beroende på vad du väger så är det runt 400-500 kcal/h (eller aningens mer vid extremt(!) hög BMI)

Så då hamnar du på ,överslagsmässigt och konservativt (utan att veta ditt kön, din vikt/längd eller aktivitetsnivå), 2000+3*400=3200 kcal/dygn (sannolikt mer) och du äter 500 kcal/dygn (worst case), vilket ger dig en diff på 2700 kcal.

Har du en vikt på (gissar vilt) 120kg och en "mycket hög" kroppsfettprocent på 28% gör det att du har en fettmassa på runt 120*0,28=33,6 kg fett
Ett kilo fett kan "släppa" ca. 69 kcal per dygn, vilket ger 69*33,6=2318 kcal/dygn...

Vilket betyder att "teoretiskt" så MÅSTE kroppen bränna muskler av storleksordningen "Kaloriunderskott-frigjorda fettkalorier"=2700-2318=381 kcal muskler/dag (som i sin tur minskar din förbränning...)

Vill du verkligen gå ner i muskelmassa? (Det kan vara så: beroende på din kroppssammansättning: men om det är fallet så har du sannolikt full koll på detta!)

Och detta är ngn form av hypotetiskt/teoretiskt/konservativt värde: inte alls osannolikt att kroppen fördelar denna förbränning mer och bränner mer musklar, imo.

Tack för utförligt svar!
Yes, jag är medveten om att det är en ohållbar metod i det långa loppet utan tanken här har varit att jag kör detta en kortare period som en "kick-start" följt av en upptrappning av kcal till en nivå mellan 1200-1500 under nästa "fas" så att säga.
så idén är väl att gå från en fasta tillbaka till 500-700kcal och senare runt 1000 och sen upp till 1200-1500.
När jag sedan når den punkten kommer jag införa styrketräning och därefter lägga på kalorier i samband med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tack för utförligt svar!
Yes, jag är medveten om att det är en ohållbar metod i det långa loppet utan tanken här har varit att jag kör detta en kortare period som en "kick-start" följt av en upptrappning av kcal till en nivå mellan 1200-1500 under nästa "fas" så att säga.
så idén är väl att gå från en fasta tillbaka till 500-700kcal och senare runt 1000 och sen upp till 1200-1500.
När jag sedan når den punkten kommer jag införa styrketräning och därefter lägga på kalorier i samband med detta.

Jag antar att du tar tillskott med vitaminer och mineraler när ditt matintag är så lågt?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Uppdatering:
Morgonens vikt: 91,5
-11,8kg sen 1/3
Diet enbart, ej träning ännu.
Äter ungefär 500-700 kcal per dygn, har dock vattenfastat sen 9/3.
promenerar ungefär 15,000 steg per dag.

Vilket jäkla pannben!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Scarabeo:

Jag antar att du tar tillskott med vitaminer och mineraler när ditt matintag är så lågt?

Absolut, tar dagligt tillskott av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Absolut, tar dagligt tillskott av det.

Ska du spöa Angus Barbieri?

https://www.sciencealert.com/the-true-story-of-a-man-who-surv...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle1991:

Tack för utförligt svar!
Yes, jag är medveten om att det är en ohållbar metod i det långa loppet utan tanken här har varit att jag kör detta en kortare period som en "kick-start" följt av en upptrappning av kcal till en nivå mellan 1200-1500 under nästa "fas" så att säga.
så idén är väl att gå från en fasta tillbaka till 500-700kcal och senare runt 1000 och sen upp till 1200-1500.
När jag sedan når den punkten kommer jag införa styrketräning och därefter lägga på kalorier i samband med detta.

Kudos oavsett! Så länge du har koll; vilket du verkar ha!

Det är ett maraton inte ett race!

Även om du inte vill uppge ditt kön/din ålder/vikt längd/etc. tycker jag ändå du själv bör räkna på om du ligger "rätt" i ditt kaloriunderskott: din BMR ("energiförbrukning") kan du få en hyfsad koll på t.ex. genom:

(för att nämna några: sök på "räkna ut BMR" om du vill ha andra)

Att ligga "löjligt lågt" (efter 1a veckan) i kaloriintag gör det bara jobbigt och, enligt min åsikt, kontraproduktivt: Du kommer, efter den intiala vattenminskningen, bränna massa muskler: istället för fett (om nu inte det är eftersträvansvärt "Arnold" ;), men om det är det så har jag inget att tillföra!) Visst: det "ser bra ut på vågen" men... är det verkligen muskler du vill tappa?

Kortare sagt:
Kaloriunderskott (mycket) lägre (i.e. högre) än din fettmassa*69 är inget eftersträvansvärt!
(enligt min personliga åsikt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Kudos oavsett! Så länge du har koll; vilket du verkar ha!

Det är ett maraton inte ett race!

Även om du inte vill uppge ditt kön/din ålder/vikt längd/etc. tycker jag ändå du själv bör räkna på om du ligger "rätt" i ditt kaloriunderskott: din BMR ("energiförbrukning") kan du få en hyfsad koll på t.ex. genom:

(för att nämna några: sök på "räkna ut BMR" om du vill ha andra)

Att ligga "löjligt lågt" (efter 1a veckan) i kaloriintag gör det bara jobbigt och, enligt min åsikt, kontraproduktivt: Du kommer, efter den intiala vattenminskningen, bränna massa muskler: istället för fett (om nu inte det är eftersträvansvärt "Arnold" ;), men om det är det så har jag inget att tillföra!) Visst: det "ser bra ut på vågen" men... är det verkligen muskler du vill tappa?

Kortare sagt:
Kaloriunderskott (mycket) lägre (i.e. högre) än din fettmassa*69 är inget eftersträvansvärt!
(enligt min personliga åsikt)

De kcal-beräknarna verkar sluta funka när mina siffror läggs in, för jag tror knappats jag skulle gå ner i vikt med 3329kcal/dag som SL anger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

De kcal-beräknarna verkar sluta funka när mina siffror läggs in, för jag tror knappats jag skulle gå ner i vikt med 3329kcal/dag som SL anger.

Beror ju på såklart (aktivitetsnivå och vikt/kroppssammansättning), men jag tycker nog de stämmer hyfsat... på mig (-40kg): empiriska experiment ger ju svaret för dig

Om du inte litar på dessa (eller motbevisar dem empiriskt), sök på några fler: och/eller sätt 1,0 på Matkalkyl.se: (eller välj Harris-benedict) och se vad din (teoretiska) BMR är (dvs "sitta och fisa i soffan-förbränning"): Tycker nog de stämmer hyfsat väl (för mig, betyder ju inte alls att de stämmer för dig)!

Personligen kör jag numera på en "aktivitetsklocka" (välj ditt eget favoritmärke/ecosystem!). Den verkar funka/ge tillräckligt bra värden för att jag inte ska öka i fettmassa (och BMR skattningen från klockan ensar rätt bra med länkarna ovan).

Med min nuvarande kroppssammansättning och aktivitetsnivå ligger jag på kaloriunderskott med <2900 kcal konsumerade/dag (teoretiskt: men verkar funka även i verkligheten!)

Du får såklart bättre värden om du kan ange kroppssammansättning (men tänk på att mätmetoderna för kroppssammansättning har tämligen hög onogrannhet (+-1,5 procentenheter, åtminstonne: dvs inte 1,5% utan +-1,5 enheter ("%") på "mätvärdet")

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Beror ju på såklart (aktivitetsnivå och vikt/kroppssammansättning), men jag tycker nog de stämmer hyfsat... på mig (-40kg): empiriska experiment ger ju svaret för dig

Om du inte litar på dessa (eller motbevisar dem empiriskt), sök på några fler: och/eller sätt 1,0 på Matkalkyl.se: (eller välj Harris-benedict) och se vad din (teoretiska) BMR är (dvs "sitta och fisa i soffan-förbränning"): Tycker nog de stämmer hyfsat väl (för mig, betyder ju inte alls att de stämmer för dig)!

Personligen kör jag numera på en "aktivitetsklocka" (välj ditt eget favoritmärke/ecosystem!). Den verkar funka/ge tillräckligt bra värden för att jag inte ska öka i fettmassa (och BMR skattningen från klockan ensar rätt bra med länkarna ovan).

Med min nuvarande kroppssammansättning och aktivitetsnivå ligger jag på kaloriunderskott med <2900 kcal konsumerade/dag (teoretiskt: men verkar funka även i verkligheten!)

Du får såklart bättre värden om du kan ange kroppssammansättning (men tänk på att mätmetoderna för kroppssammansättning har tämligen hög onogrannhet (+-1,5 procentenheter, åtminstonne: dvs inte 1,5% utan +-1,5 enheter ("%") på "mätvärdet")

Min aktivitet består av att gå till och från bilen
Stillasittande arbete / jobb med dator.

Jag käkar uppskattningsvis kanske 1000 kcal per dag, har inte räknat på det
Tex:
Frukost: 2 knäckebröd (frukost eller rågi oftast) med makrill i tomatsås. 1-2 stora koppar te med lite mjölk och stevia-"socker".
Lunch: felix färska soppor, allt från 215 - 450 kcal per burk.
Mellis: en 150g kvart med smak, ca 90 kcal eller lite cashews, då troligen lite mer kcal än kvargen.
Middag: kan vara en ost-skinkfralla + mjölk. Lite pringles dippar i nacho-cheese eller som idag, 250-ish gram kvarg med hallonsmak (Lindahls)

Och det varierar med viktnedgången från nada på en vecka till 2kg veckan efter, typ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

De kcal-beräknarna verkar sluta funka när mina siffror läggs in, för jag tror knappats jag skulle gå ner i vikt med 3329kcal/dag som SL anger.

...
f.ö. "det finns en sida på internet" (som baseras på BMI/mätningar från US army där du kan fylla i dina egna mått på längd, vikt, kragmått och midjemått m.m. för att för att få en "inte helt verklighetsfrämmande" bild av din kropssfettprocent. (Vilket gör att du kan skatta din kroppsfettmassa/muskelmassa i kg)

Jag är inte din bibliotikarie, så du får googla (eller annan söktjänst) själv, min uppgift i livet är inte att söka fakta/information åt dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Min aktivitet består av att gå till och från bilen
Stillasittande arbete / jobb med dator.

Jag käkar uppskattningsvis kanske 1000 kcal per dag, har inte räknat på det
Tex:
Frukost: 2 knäckebröd (frukost eller rågi oftast) med makrill i tomatsås. 1-2 stora koppar te med lite mjölk och stevia-"socker".
Lunch: felix färska soppor, allt från 215 - 450 kcal per burk.
Mellis: en 150g kvart med smak, ca 90 kcal eller lite cashews, då troligen lite mer kcal än kvargen.
Middag: kan vara en ost-skinkfralla + mjölk. Lite pringles dippar i nacho-cheese eller som idag, 250-ish gram kvarg med hallonsmak (Lindahls)

Och det varierar med viktnedgången från nada på en vecka till 2kg veckan efter, typ.

Och då, såklart, beror ju det (delvis) på hur långt bort du parkerar

Själv har jag börjat parkera "längst bort" (vilket i praktiken ger mig 2000 steg extra per dag), inte många kalorier: men fler (i realiteten ca 100-200 kcal per/dag: inte mycket, men "gratis")!

Om du snittar 1kg/vecka så låter det som om att du med ditt nuvarande intag vs. förbränning ligger på -1000 kcal/dag ( -> 1 kg/vecka: ca. 7000kcal/kg fett): keep it up!

Om jag envisas med att lägga mig i: vilket jag gör så en överslags-beräkning (utan att veta dina exakta mängder och med min usla matte (kontrollräkna gärna!):

Frukost:
Wasa rågi*2 =35*2=70 kcal
Makrill i tomatsås (125g, ICA)= 237 kcal
Mellanmjölk (4cl)=16 kcal
Frukost= 323 kcal

Lunch:
450 kcal (Felix "Mustig soppa gulasch"= 358 kcal; men låt oss vara konservativa)= 450 kcal

Mellis;
30g cashew: 186 kcal
Mellis=186 kcal

Middag:
fralla (55g)= 151 kcal
Hushållsost (26%, 17g (en skiva)) 57 kcal
(alt. Hushållsost 17%, 17g (en skiva): 46 kcal )
(Kokt) Skinka, 1 skiva (ICA, 18g)= 19 kcal
(Inget smör/margarin)=0 kcal (5 g (lite) lättmargarin= 19 kcal)
Mjölk (Mellan(1,5%), ett glas (250 ml))= 112 kcal
(alt. Mjölk 3%, 250 ml=150 kcal)
(151+57+19+112=339)
Middag=339 kcal

Totalt:
323+450+186+339
Summa=1298 kcal

(f.ö. om man ersätter "middag" med Nacho cheese (25g) och Pringles (40g, knappt ett fjärdedels rör) så hamnar man i samma härad, om än färre näringsämnen och mer mätat fett. 250g Lindahls hallonkvarg = 60*2,5=150 kcal))

Permalänk

legat stabilt på -1kg var vecka sedan jag började äta LCHF.
Tycker det fungerar bra.

Igår blev det bbq glazed kyckling filé på grillen med coleslaw.

Förstår fortfarande inte hur jag kan äta god mat, och äta mig mätt (nöjd) och fortfarande gå ner i vikt.

Helt otroligt. Har en tendens att stress äta och äta alltför mycket, ogillar allt vad som heter chips godis o läsk men vanlig mat är min största fiende.
Oklart vad det beror på, har många gånger försökt räkna kalorier men det har aldrig fungerat för mig, jag har för lite pannben för att bli nöjd och sluta äta.
Nu känns det nästan som att man fuskar. Gäller väl att hålla i nu.

Oroar mig för att jag aldrig kommer kunna ha ett normalt förhållande till "vanlig mat", undrar om någon annan här har haft samma problem? Hur har ni löst det? Konstant tvinga sig själv dag ut och dag in?

Permalänk
Medlem

Angående kcal-kalkylatorer så tycker jag själv de känns orimliga om man är rejält fet (eller pinnsmal, men det har jag aldrig varit.) I ytterlägena, dvs om man har riktigt högt eller lågt kroppsfetts%, gissar jag att det stämmer bättre med en kalkylator som tar med kroppsfetts% i beräkningen. Fett och muskler förbränner olika mycket båda under aktivitet och i vila.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Dreas89:

Nu ska vi försöka göra ett halvseriöst grepp om det här. Det man snabbt inser är att det finns de som förhåller sig till fakta, forskning och har en vetenskaplig approach. Sen finns det de som sysslar med cherry picking för att göra en poäng, gärna också genom att plocka bort helhet och fokusera på enstaka delar av en rapport.

Ofta med studier på lågkolhydrat måste man komma ihåg att man tappar mycket vätska initialt, och att maten pga energitäthet inte väger lika mycket.

Här är en tvåårig studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2949959/

Här har vi en viss Taubes, som varit med och skapat NuSi där de sponsrar studier. De låste in folk och kontrollerade allt - Slutsats, som alltid: Makrofördelningen ändrar inte reglerna för kcal in vs kcal ut(i sin helhet och inte mat in vs aktivitet).

https://www.biolayne.com/articles/research/science-stories-an...

För er som inte vet vem Alan Aragon är så är han välkänd i forsknings och kostsvängen vad gäller forskningsbaserade uttalanden.

https://paleofoundation.com/alan-aragon-paleo-critic/

Jacob Gudiol är inte speciellt omtyckt av LCHF-sidan då deras vinklingar sällan kommer förbi: Hos friska individer finns inget tydligt samband mellan blodsocker och hunger: https://tyngre.se/artikel/ger-hogre-blodsocker-efter-en-malti...

Här är en meta-analys gjord av Ola Wallengren med lite stöd av Gudiol: https://traningslara.se/lagkolhydratkost-mot-fettsnal-kost-en... - Där finns referenser till långsiktiga studier.

Att försöka pinpointa felaktigheter såhär 2-3-5 år senare från Kostdoktorn är svår då mycket varit över lång tid men man får ju göra någon typ av koppling mellan det som postas där, vad det säger och vad verkligheten utanför bubblan visar. Se bara på NuSis betalda forskning.

Här har vi ett fint exempel när Kostdoktorn delar ett inlägg för att det gynnar hans poäng, helt utan granskning eller verklighetsförankring: https://twitter.com/jacobgudiol/status/759092015644680192

Socker i form av frukt är extremt sällan ett problem. Det verkar också som att om man inte går upp i vikt så försvinner mycket av de negativa effekterna. Det man får se upp med oavsett diet är att inte missa att få i sig allt man behöver, och där är just socker en fena på att ta kalorier utan att tillföra något vettigt. Socker i sin rena form är inte beroendeframkallande, mycket få går och äter socker med sked från start.

Det finns lite att läsa om man är intresserad. Vill man läsa mer så rekommenderar jag Andreas Abelsson, Alan Aragon, Jacob Gudiol, Kevin Hall. Eller om man orkar läsa något lite tyngre: Näringslära för högskolan.

Kul o se fler som läser Gudiol. Har han på FB där han postar ca 2 ggr i veckan. De andra kände ja inte till.

Skrivet av Nightcrawl:

Challenge på jobbet - en kollega uttryckte sin start att börja bli en piggare och hälsosammare och mer aktiv pappa i samband med att nu barn nr 2 tittat ut. Det visade sig att vi vägde lika mycket (125kg) och jag har funderat på att komma igång med motionen igen.

Jag är dock ett huvud eller två längre. Men vi ska tävla (och främst stötta) först till tvåsiffrigt. Blir spännande. Tidigare har jag kört helt solo (och varit singel...). Ser att själva tävlingen kan sporra mig och supporten finnas nära när man annars kanske lite väl lätt kör en burgare på lunchen. Blir lite svårare nu om jag saknas i lunchrummet. Eventuellt ska vi plotta viktkurvan på en stor whiteboard vi har vid våra kontorsbås, för att göra det extra tydligt och få hejarop (och onda blickar vid ev. synder) från övriga kollegor.

Va bra! Är övertygad om att det är enklare om man ej är ensam. Precis som med träning.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Kul o se fler som läser Gudiol. Har han på FB där han postar ca 2 ggr i veckan. De andra kände ja inte till.

Kan även rekommendera Anki Sundin - Alltid mycket klok i sina resonemang när hon är med i diverse poddar. Att hon är gammal Styrkelyftare gör inte saken sämre

Just Gudiol kräver att man har en viss förmåga att förbise hans attityd i vissa fall. Men jag märker själv att jag blir lätt trött när man för 912039 gången ska förklara att världen inte är konstant rosa för att någon sett bevis för det...

För att tillföra tråden något så har jag omedvetet börjat skippa frukosten. Åt inte frukost under flera år efter att ha kört PF. Nu är inte hungern där vilket gör att morgonen med kidsen går något smidigare.

Vågen häromdagen visade 84kg - Gör mig bäst någonstans strax under 80 - Bra för att ha fart i diverse bollsporter. Skulle inte skada att damma av träningskortet på Nordic Wellness som jag köpte i november heller.

Permalänk
Avstängd

Blev nog inte så mycket kcal idag tror jag

frukost: 2 frukostknäcka med bregott plus 4 skivor ica basic ost totalt. Te med lite mjölk i.
Lunch: Felix thai red curry soppa, 450kcal-hållet
mellis: en kvarg med päronsmak, 150g lithels tror jag det var (ingen socker i)
på vägen hem från jobbet grävde ut lite cashews med halvssalt ur påsen som jag har i bilen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Blev nog inte så mycket kcal idag tror jag

frukost: 2 frukostknäcka med bregott plus 4 skivor ica basic ost totalt. Te med lite mjölk i.
Lunch: Felix thai red curry soppa, 450kcal-hållet
mellis: en kvarg med päronsmak, 150g lithels tror jag det var (ingen socker i)
på vägen hem från jobbet grävde ut lite cashews med halvssalt ur påsen som jag har i bilen.

Kudos!

Men fortfarande en hyfsat stor osäkerhet (50%) beroende på vad "med bregott" och "lite cashew" betyder (i praktiken); men oavsett, högst sannolikt ett betydande kaloriunderskott oavsett!

Det är (enligt min åsikt) just de energitäta livsmedlen man behöver ha full koll på (så som matfett, ost och nötter), sen om man äter dubbla mängden grönsaker eller frukt så är det mer eller mindre försumbart (enligt min åsikt), då dessa inte är såpass energitäta så att 100g hit eller dit av dem gör ngn (praktisk) skillnad; i skillnad från t.ex. 100g bregott som är 633 kcal.. och än tydligare 10g är 63 kcal.)

Min killgissningssammanställning:

Edit: Så lätt att missa de "små källorna": + mjölk 4cl (Ett kaffemjölkspaket) (mellan?)= 18 kcal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Kudos!

Men fortfarande en hyfsat stor osäkerhet (50%) beroende på vad "med bregott" och "lite cashew" betyder (i praktiken); men oavsett, högst sannolikt ett betydande kaloriunderskott oavsett!

Det är (enligt min åsikt) just de energitäta livsmedlen man behöver ha full koll på (så som matfett, ost och nötter), sen om man äter dubbla mängden grönsaker eller frukt så är det mer eller mindre försumbart (enligt min åsikt), då dessa inte är såpass energitäta så att 100g hit eller dit av dem gör ngn (praktisk) skillnad; i skillnad från t.ex. 100g bregott som är 633 kcal.. och än tydligare 10g är 63 kcal.)

Min killgissningssammanställning:
http://i.imgur.com/mWsiCnQ.jpg
Edit: Så lätt att missa de "små källorna": + mjölk 4cl (Ett kaffemjölkspaket) (mellan?)= 18 kcal

Brer ungefär det normala på mackorna så det kan nog inte bli mer än 10g per macka skulle jag gissa.

Nötterna äts ur en större 280g-påse från nöttefabriken. Troligen mellan 10-20st stora cashews.

Imorgon blir det lite frusen tårta av nåt slag plus thaikäk vad det nu jag beställer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Brer ungefär det normala på mackorna så det kan nog inte bli mer än 10g per macka skulle jag gissa.

Nötterna äts ur en större 280g-påse från nöttefabriken. Troligen mellan 10-20st stora cashews.

Imorgon blir det lite frusen tårta av nåt slag plus thaikäk vad det nu jag beställer

"Det normala" är självklart olika för olika personer: om det ändå fanns ett sätt att kvantifiera det hela (som t.ex. vikt)...?

En cashewnöt (enligt 1a träffen på "en sökmotor") väger mellan 1,5-3g, och då du inte vet hur många så mellan 1,5*10*595/100=89 till 3*20*595=357 kcal (en faktor 4)

Nu är jag inte superintresserad av att fortsatt vara din sekreterare (som vi kallade det förr) (Jag vet inte på rak arm vad PC-termen är idag! Assistent?) men låt mig sammanfatta det hela i: VÄG OCH RÄKNA SJÄLV om du vill få mindre osäkra värden än "Jag tror inte jag åt så mycket idag":

Skaffa en köksvåg!

Väg! Mata in i "en av de oändligt många appar som finns" (Fatsecret, Lifesum, Samsung health, Cronometer, Fitness... och så många fler: sök på "kaloriräknare")

Det är inte supersvårt! Det är, imo, mycket enklare än att posta på ett random forum: Idag åt jag nog inte så mycket... jag åt "lite" av datt, och lite mer av "ditt" men inte mycket "dett".

P.S. För att få perspektiv på "normal": En normal portion låg förr, för mig, på 1500 till 2000 kalorier (fylld tallrik med mumsig pasta t.ex.), idag är en "normal" (vettig!) portion, för mig, i häraden av 500 kcal. IMO: "Normal" funkar inte för att beskriva kaloriintag D.S.

Permalänk
Inaktiv

Hittade f.ö. länken till "en sida på internet" som har ett par metoder för att räknat ut kroppsfett% (inklusive US-army-metoden och ett flertal skjutmåttsmetoder): http://www.linear-software.com/online.html