Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Skulle jag börja mäta så hade jag lika gärna kunnat väga mig och mäta fettprocent mm. För mig räcker det att kläderna sitter som de skall och att jag klarar den vikt jag vill på gymmet, sedan ser man rätt bra i spegeln var man har fett man kan bli av med.

Du gör det som funkar för dig (imo så utesluter inte det ena det andra jag vill mäta, fota och väga ALLT: men det kanske snarare beror på mitt dåliga minne !).

Men kör på med det som funkar för dig! (och "vågen" är, som nämnts tidigare, ett extremt trubbigt instrument, så jag tycker du gör helt rätt som inte fokuserar på den!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Du gör det som funkar för dig (imo så utesluter inte det ena det andra jag vill mäta, fota och väga ALLT: men det kanske snarare beror på mitt dåliga minne !).

Men kör på med det som funkar för dig! (och "vågen" är, som nämnts tidigare, ett extremt trubbigt instrument, så jag tycker du gör helt rätt som inte fokuserar på den!)

Ja, problemet med att kvantifiera det är att det blir för mycket tävling med sig själv över det. Har jobbat hårt för att hålla tillbaka mig istället, annars faller jag lätt tillbaka i att varje träningspass måste vara bättre än det tidigare. Springa snabbare/vara starkare för varje vecka som går osv.

Det är bra ifall man är frisk och inte mår dåligt av att träna hårt men så är det tyvärr inte för mig längre.

Permalänk
Medlem

Deltar i en studie om probiotika och viktnedgång som fick igång mig att gå ner och jag har legat i och tappa vikt senaste 5 månaderna. Massa coronakilon jag la på mig över två år som jag nu officiellt bränt bort alla av. Tror inte studien i sig haft någon större påverkan, men jag vet heller inte vad de tittar efter.

Äter väldigt lite för tillfället. En stegvis och medveten nedtrappning gick över till att bli stadig vana för ungefär en och en halv månad sen och nu äter jag 1-2 små mål om dagen och hamnar på kanske 1300-1700 kalorier. Farligt lite om jag inte hade kilon att plocka ifrån och jag märker vissa bieffekter av att äta så lite, men inget allvarligt än så länge och jag känner mig inte hungrig alls. Verkar ha extremt låg metabolism just nu för jag borde gå ner mycket mer än jag gör. Rekommenderar inte att andra siktar så lågt, använd kalkyler som finns på nätet för vettiga nivåer, men jag rekommenderar att minska gradvis och hålla ut för kroppen vänjer sig vid mindre mat och man slutar känna sig hungrig.

Siktar på att gå ner några kilon till och hamna på kanske 15% kroppsfett enligt BMI-kalkyl, men räknar med att kanske behöva äta lite mer och dra ut på processen ju lägre jag hamnar för att inte börja lida men. Efter det ska jag hitta tillbaka till ett stadigt dagligt intag och börja bygga muskler igen. Men det kommer eventuellt behöva ske progressivt också, för magsäcken tar stopp väldigt snabbt just nu. Ätit ett mål mat idag på ca 700 kalorier och är fortfarande för mätt för att äta mer. Men jag ska göra en sallad innan jag lägger mig.

182cm
94.5 kg den 19e oktober -21
81.8 kg idag
Går ner ungefär 1 kilo per 10 dagar just nu, men jag tror att det börjar sakta ner lite. Tog 1 kilo veckan för några veckor sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laffe:

...
Äter väldigt lite för tillfället. En stegvis och medveten nedtrappning gick över till att bli stadig vana för ungefär en och en halv månad sen och nu äter jag 1-2 små mål om dagen och hamnar på kanske 1300-1700 kalorier. Farligt lite om jag inte hade kilon att plocka ifrån ...

...och hamna på kanske 15% kroppsfett enligt BMI-kalkyl,

Nja, låter inte "farligt lite" imo (kryper du under 1200-800 kcal/dag börjar det nog närma sig imo, beroende på din aktivitetsnivå såklart)!

15% kroppsfett är ett fint mål: Sex-pack FTW
Lita inte för mycket på din våg däremot: Fettmassemätning har (på konsumentsidan) en tämligen hög onnoggrannhet (åtminstonne +-1.5 procentenheter). Personligen tycker jag den mest är hjälpsam för att se en långsiktig trend (och de dagliga värdena är tämligen irrelevanta: enligt min åsikt)

Citat:

Bioelektrisk impedans innebär att man skickar en svag ström genom kroppen och utifrån ledningsförmågan uppskattas muskel- och fettmassa. Fett, muskler, ben och vätska leder inte ström lika effektivt och därför kan apparaten räkna ut hur stor del av din kropp som består av fett kontra muskler. Tekniken för fettmätning finns både i enkla badrumsvågar med fettprocentmätning och mycket dyra mätredskap som vanligen finns hos dietister och på en del gym.

Gemensamt för både de billiga och de dyra modellerna är att resultatens tillförlitlighet är bristfällig, både när det handlar om att bestämma själva fettprocenten och när du vill följa din förändring och se om du går ner eller upp i procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Nja, låter inte "farligt lite" imo (kryper du under 1200-800 kcal/dag börjar det nog närma sig imo, beroende på din aktivitetsnivå såklart)!

15% kroppsfett är ett fint mål: Sex-pack FTW
Lita inte för mycket på din våg däremot: Fettmassemätning har (på konsumentsidan) en tämligen hög onnoggrannhet (åtminstonne +-1.5 procentenheter). Personligen tycker jag den mest är hjälpsam för att se en långsiktig trend (och de dagliga värdena är tämligen irrelevanta: enligt min åsikt)

Nu valde jag att lägga spännet lite högre än det egentligen är för att jag inte ville uppmuntra till dåliga vanor. Jag har sänkt mitt intag på ett säkert sätt och vill inte uppmuntra andra att sikta på orealistiska siffror.

Angående kalorier. Man kan så klart ligga under rekommenderade nivåer kortare perioder, kalorier är alltid en totalsumma över tid. Men att som man ligga under 1500 en längre period ska generellt undvikas och gör man det ändå ska man se till att suplementera med multivitaminer och dylikt. Framförallt ska man se till att den kosten man äter är så nyttig som möjligt. Kvinnor klarar sig generellt med 1200 om dagen vid låg aktivitet. Allt anpassas så klart en del av din längd och liknande faktorer.

Men sen underräknar också de flesta sitt kaloriintag rätt drastiskt. Speciellt för dryck, sås och oljor. Eller räknar inte varje dag och tänker inte på hur lätt det är att ta igen underskottet med bara lite extra här och där.

I övrigt har jag aldrig kroppsfettsmätningar igång från någon våg jag använder. Den enda gången jag använt en riktigt dyr som skulle vara pålitlig och mäta på riktigt påstod den att jag hade 8% när jag egentligen låg närmare 20. Använder bmi-kalkyler och enbart som ungefärliga målvikter. Den faktiska siffran är ointressant, det handlar mer om vid vilken vikt jag kan förvänta mig vilka resultat och bieffekter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laffe:

Nu valde jag att lägga spännet lite högre än det egentligen är för att jag inte ville uppmuntra till dåliga vanor. Jag har sänkt mitt intag på ett säkert sätt och vill inte uppmuntra andra att sikta på orealistiska siffror.

Angående kalorier. Man kan så klart ligga under rekommenderade nivåer kortare perioder, kalorier är alltid en totalsumma över tid. Men att som man ligga under 1500 en längre period ska generellt undvikas och gör man det ändå ska man se till att suplementera med multivitaminer och dylikt. Framförallt ska man se till att den kosten man äter är så nyttig som möjligt. Kvinnor klarar sig generellt med 1200 om dagen vid låg aktivitet. Allt anpassas så klart en del av din längd och liknande faktorer.

Men sen underräknar också de flesta sitt kaloriintag rätt drastiskt. Speciellt för dryck, sås och oljor. Eller räknar inte varje dag och tänker inte på hur lätt det är att ta igen underskottet med bara lite extra här och där.

I övrigt har jag aldrig kroppsfettsmätningar igång från någon våg jag använder. Den enda gången jag använt en riktigt dyr som skulle vara pålitlig och mäta på riktigt påstod den att jag hade 8% när jag egentligen låg närmare 20. Använder bmi-kalkyler och enbart som ungefärliga målvikter. Den faktiska siffran är ointressant, det handlar mer om vid vilken vikt jag kan förvänta mig vilka resultat och bieffekter.

Bra jobbat: om det funkar för dig: Fortsätt på samma väg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Din insikt om vågen är bra, man kan lätt lura sig själv. Använd samma våg, väg dig utan kläder på morgonen, samma veckodag vecka efter vecka. En nedgång på 20 kg under 10-12 månader är kalorimässigt ganska behagligt. Det är inte mycket mat man behöver kapa varje dag för det.
Hur gör/tänker du med motion eller träning förutom maten? Nu menar jag inte att du måste träna för mycket viktnedgång görs i köket. Men det kan verkligen ge stora resultat snabbare.

Ja precis, det är samma våg som används. Känns ganska behagligt efter första veckan, man saknar ju såklart lite godis här o där men det går väl över när man kommit ner under 100kg strecket som är lite av en milstolpe såhär i början.

Jag har börjat ta promenad på fikarasten på jobbet, bara 25min men alltid något, tanken är o få ihop något hemma med, men med småbarn så är tiden begränsad.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jaha, då blev gymmandet tillfälligt pausat…

Första gången på haschplanka på 10 år var skoj.
Men ”äldre”, överviktig, hög fart och plötsligt stopp i isig backe var inte bra för båtbenet…
Hann med tre åk iaf 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jaha, då blev gymmandet tillfälligt pausat…

Första gången på haschplanka på 10 år var skoj.
Men ”äldre”, överviktig, hög fart och plötsligt stopp i isig backe var inte bra för båtbenet…
Hann med tre åk iaf 🤣

Aj vilken otur, fick också liknande skada efter fall när jag halka i vintras. Fick ont där båtbenet sitter, höll i sig nästan en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Aj vilken otur, fick också liknande skada efter fall när jag halka i vintras. Fick ont där båtbenet sitter, höll i sig nästan en månad.

Får se hur länge det håller i sig, har bekant som gick med smärta nästan ett halvår.

Men det var iaf röntgat, gipsat och blev utsläppt på 62 minuter.

Permalänk
Medlem

Gårdagens besök på Soldaten Svejk på Södermalm i Stockholm, med en god schnitzel och ett gäng mörk Bernard var trevligt. Det var nog inte så bra för vikten, och idag har det också varit en plusdag.

Jag tar tag i det imorgon, söndag.

Permalänk
Avstängd

Den här helgen har jag inte käkat mycket alls, mest av ren lathet.
har iof inte heller rört mig många meter.

Igår
Halvliter med te och en skvätt mjölk i.
Keso med flingor eller vad det heter som ligger i locket.
Felix soppa på ca 400kcal till middag.
Lite pringles runt 15-tiden

-
Idag
2 fullkornsfrukost-knäcke med smör och lite aromat på
Lika mycket te.
Skvätt pringles
Felix soppa idag också, ungefär samma kcal.

Borde ju visa sig på vågen imorgon kommer jag kunna tänka mig.

Permalänk

Vägt 99,1 samt 99,8 i helgen så har nått mitt mål på under hundra kg före sommaren, Får se om jag lyckas nå under 90 före vintern.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den här helgen har jag inte käkat mycket alls, mest av ren lathet.
har iof inte heller rört mig många meter.

Igår
Halvliter med te och en skvätt mjölk i.
Keso med flingor eller vad det heter som ligger i locket.
Felix soppa på ca 400kcal till middag.
Lite pringles runt 15-tiden

-
Idag
2 fullkornsfrukost-knäcke med smör och lite aromat på
Lika mycket te.
Skvätt pringles
Felix soppa idag också, ungefär samma kcal.

Borde ju visa sig på vågen imorgon kommer jag kunna tänka mig.

Största skillnaden, om man jämför en dag med en annan, är hur påfylld med vätska man är. Likaså är skillnad i vikt stor om man varit på toaletten eller inte vid de två olika vägningarna. Kolhydrater binder också vätska, vilket gör att man väger mindre efter ett långt träningspass. Man tappar på kolisar och vätska, men i fettvikt behöver det inte vara så mycket.

Men, det kan vara en idé att väga sig ändå, för att få reda på hur vikten varierar från dag till dag. Dock är det bättre att stämma av en en gång i veckan. Då får man en mer rättvis bild av vart vikten är på väg.

Avstämning en gång i veckan är vad jag rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Största skillnaden, om man jämför en dag med en annan, är hur påfylld med vätska man är. Likaså är skillnad i vikt stor om man varit på toaletten eller inte vid de två olika vägningarna. Kolhydrater binder också vätska, vilket gör att man väger mindre efter ett långt träningspass. Man tappar på kolisar och vätska, men i fettvikt behöver det inte vara så mycket.

Men, det kan vara en idé att väga sig ändå, för att få reda på hur vikten varierar från dag till dag. Dock är det bättre att stämma av en en gång i veckan. Då får man en mer rättvis bild av vart vikten är på väg.

Avstämning en gång i veckan är vad jag rekommenderar.

Det är vid vägning varje dag man får en rättvis bild av vart man är på väg. Du argumenterar rätt angående variation av många parametrar men kommer till helt fel slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Största skillnaden, om man jämför en dag med en annan, är hur påfylld med vätska man är. Likaså är skillnad i vikt stor om man varit på toaletten eller inte vid de två olika vägningarna. Kolhydrater binder också vätska, vilket gör att man väger mindre efter ett långt träningspass. Man tappar på kolisar och vätska, men i fettvikt behöver det inte vara så mycket.

Men, det kan vara en idé att väga sig ändå, för att få reda på hur vikten varierar från dag till dag. Dock är det bättre att stämma av en en gång i veckan. Då får man en mer rättvis bild av vart vikten är på väg.

Avstämning en gång i veckan är vad jag rekommenderar.

Jag väger mig varje morgon efter toa-besök (får se hur länge jag orkar med det) och får då automatisk ett rullande snitt på 7 dagar. Det tror jag ger den mest rättvisa bilden om man ska använda vågen som mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Jag väger mig varje morgon efter toa-besök (får se hur länge jag orkar med det) och får då automatisk ett rullande snitt på 7 dagar. Det tror jag ger den mest rättvisa bilden om man ska använda vågen som mått.

Mm, vikten flukturerar ganska friskt även om jag äter ganska lika varje dag så att lägga värde i vad man väger
för en dag är ganska meningslöst, snittet är helt klart mycket bättre. Sen är det intressant att se på en graf hur kurvan går, väldigt pucklar och dalar ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det är vid vägning varje dag man får en rättvis bild av vart man är på väg. Du argumenterar rätt angående variation av många parametrar men kommer till helt fel slutsats.

Min slutsats...den är att vikten varierar av en del av olika anledningar, och att det är den långsiktiga trenden som är intressant. Kurvans lutning lixom.
Jag upplever att en avstämning med vågen en gång i veckan är vettigt, och att man absolut kan ställa sig på den varje dag om man vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Min slutsats...den är att vikten varierar av en del av olika anledningar, och att det är den långsiktiga trenden som är intressant. Kurvans lutning lixom.
Jag upplever att en avstämning med vågen en gång i veckan är vettigt, och att man absolut kan ställa sig på den varje dag om man vill det.

Fast det du säger är att resultatet kan ha en stor spridning och du propagerar för färre datapunkter, det är fel och ger större fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Fast det du säger är att resultatet kan ha en stor spridning och du propagerar för färre datapunkter, det är fel och ger större fel.

Det råder rätt skilda åsikter inom träning och hälsa om hur ofta som är bra att väga sig och de olika perspektiven utgår i princip från olika personligheter. Om du inte kan vara analytisk och långsiktig utan istället reagerar väldigt emotionellt och på så sätt riskerar att må psykiskt dåligt den dagen av att se att du gick upp i vikt i stället för ner även fast du gjorde allt rätt igår, ja då kanske du ska köra på veckovis vägning istället. Visst kan du råka väga dig på fel dag och inte se så stor sänkning som du hoppats på, men har du inte avvikit från din plan så ser du iaf en minskning och känner inte att allt är förjäves under 24 timmar.

Kan du istället hantera varje dag som en datapunkt som du säger och förstå att kurvan måste utläsas över tid så är det toppen att väga sig varje dag. Då får du också bättre insikt i hur kroppen kan fluktuera inom ett nästan 2-kilos-spann över 48 timmar utan att se det som ett nederlag när det råkar gå uppåt. Och mäter du kalorier noggrant kan du göra tydliga kopplingar vecka till vecka.

Permalänk
Inaktiv

Så... kortare sagt: Gör det som funkar för dig! Om det ena inte funkar(för dig): låt bli! Om det andra funkar(för dig): kör på!
Min åsikt: Måttband! (Långsammare: men mindre "trubbigt"!)

Permalänk
Medlem

Vissa kamper kan man inte gå segrande ur. En sådan är kampen mot vågen, som obarmhärtigt visar rätt, även om det inte stämmer med verkligheten...om man nu kan säga så.

Nä, nu är det sluttramsat.

Vi som väger oss kämpar på med vårt.

Ha en fin fortsatt vecka. Må vågen vara med er.

Permalänk
Avstängd

Har storstädat lite idag, så det är ett plus i kanten för mig *klappar mig själv på axeln*

Frukost 2 fullkornfrukostknäcka med mortadella och ost på, stor kopp te, sköldes ner med ett eller två dl mjölk efter.

Lunch blev tyo en kvarg och lite cashews och vatten.

Eftersom jag behövde åka 2 gånger till morsan och det blev sent, så blev det donken och happy meal med 4 nuggets och 1 dipp med mjölk. Fick 3 paket äpplen istället för 2 som kommer bli snacks de närmaste dagarna.

Ganska ok, middagen under 400kcal iaf, och kändes liite för skönt med snabbmat som var för länge sedan jag körde på (såvidare inte färdiga soppor räknas som snabbmat )

Permalänk
Medlem

Vägde in mig på 98,8 imorse efter 2v med att räkna kcal (använder gratisversionen av lifesum). Skönt då 98 strecket var lite av en milstolpe såhär i starten för då känns det som det fungerar! Tappat ca 3kg dessa två veckor! Nu är det bara resten kvar 😅

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Ni som räknar kalorier, vilken app använder ni för detta? Och kör ni gratisversionen eller betalversionen? Har ni testat olika eller kört på den första ni testat?

Permalänk
Medlem

Ett litet tips förutom att dra ner på kalorierna och fett eller kolhydrater. Köp en el-cykel. Ger rätt bra med motion utan att man behöver slita om man är ovan med att träna. Ont i pung och rumpa går dock inte komma ifrån men det är det värt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Orättvist att det kan ta två veckor att komma ur form, och åtta veckor att komma i form. Jag antar att vi ses efter påsk igen grabbar (och tjej)!

Tjenare grabbar (och tjej)! Då var det dags igen. Jag har firat påsk sedan i måndags genom att inta bl.a. 6 pints med glass, 3 påsar ostbågar, 3 påsar chips, 1 halv tårta, och 4 kilo godis. Nu kanske du som läser här tror att jag överdriver men nej, det är sant. Det har varit lika underbart som sunkigt.

Morgonvikten låg idag på 70.3 kilo vilket är en uppgång på cirka 4. Jag ska ner till 64 kilo innan det är dags att hänga i bar underkropp på stranden med en piña colada i vardera näve.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Tjenare grabbar (och tjej)! Då var det dags igen. Jag har firat påsk sedan i måndags genom att inta bl.a. 6 pints med glass, 3 påsar ostbågar, 3 påsar chips, 1 halv tårta, och 4 kilo godis. Nu kanske du som läser här tror att jag överdriver men nej, det är sant. Det har varit lika underbart som sunkigt.

Morgonvikten låg idag på 70.3 kilo vilket är en uppgång på cirka 4. Jag ska ner till 64 kilo innan det är dags att hänga i bar underkropp på stranden med en piña colada i vardera näve.

Oj det var en del godis hehe men ibland får man unna sig bara man vet att man kan sluta. Jobbigast blir det nog första två veckorna när man har får cravings men sen brukar det bli lättare igen

Permalänk
Medlem

Gipset bortplockat i veckan, var sjukt orolig att ställa mig på vågen idag med tanke på hur mycket god mat och sprit det blivit på sistone.
Men till min förvåning stannade vågen på 88,9,kg vilket är långt över (under) förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Tjenare grabbar (och tjej)! Då var det dags igen. Jag har firat påsk sedan i måndags genom att inta bl.a. 6 pints med glass, 3 påsar ostbågar, 3 påsar chips, 1 halv tårta, och 4 kilo godis. Nu kanske du som läser här tror att jag överdriver men nej, det är sant. Det har varit lika underbart som sunkigt.

Morgonvikten låg idag på 70.3 kilo vilket är en uppgång på cirka 4. Jag ska ner till 64 kilo innan det är dags att hänga i bar underkropp på stranden med en piña colada i vardera näve.

Det var en helt vanlig standardvecka för mig under hösten/vintern när var och kikade på väggen lite lätt. Orkade aldrig laga mat eller röra mig, så åt Billys, snabbmat, chips och godis istället.

Har enligt plan lagt ner ner LCHF sedan den första april och har (även detta helt planenligt) lagt på mig 3-4kg igen. Nu hoppas jag att orken för att få mig ut och träna kommer åter; har dock fortfarande ordentligt med sviter sedan väggkänningen när det gäller matlagning och träning även om jag lyckas laga mat de flesta dagarna iallafall.