Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

En riktig milstolpe, bra jobbat!

Tack, känns väldigt bra och gav ännu mer motivation att köra på
Får se om det blir svårare/långsammare när jag kommer till en viss mängd kroppsfett.
Har iof ganska många månader på mig då jag tänkte nå vikten till sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Äntligen bröt jag 100Kgs vallen! Började efter Jul, 27dec.

Trodde inte jag skulle det idag då jag ändå åt rätt mycket kalorier och magen kändes full imorse (inte gjort nr2).
Åt igår till fruklost 1dl havregröt med laktorsfri mjölk, lunch ett par köttskivor med bea och grönsaker, middag egengjord avokodröra med lite majonäs i, 7st oliver, 6st korvskivor, ett ägg plus en äggmacka på rågbröd med lite kaviar.

Dock ganska typisk hur min diet ser ut varje dag men kyckling eller annat kött ibland, dock kvarg naturell med funlight istället för avokadoröra oftast. Annars är det liknande upplägg varje dag. Kör 30min motionscykling varannan eller var tredje dag, ett par promenader i veckan och sen lyfta lite tyngder i hemmaträning med hantelövningar, armhävningar osv. ett par ggr i veckan.

https://i.imgur.com/3qUhb6h.jpg

Vad för smak av funlight blandar du din kvarg med? Tyckte den funkade bra med jordgubb men inte så mycket annat och efter ~2 år av det så håller jag på och spy bara jag ser naturell kvarg :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Vad för smak av funlight blandar du din kvarg med? Tyckte den funkade bra med jordgubb men inte så mycket annat och efter ~2 år av det så håller jag på och spy bara jag ser naturell kvarg :'D

Tror det är någon lime variant nu men tycker inte det är så stor skillnad mellan smakerna, det smakar fortfarande funligh eller vad man ska säga. Har lite fiberflinger med bär och grejor i kvargen ibland eller mandarinklyftor. Bryter smaken lite.
Till helgen blir det avokadoröra eller annat istället så varierar. Kvarg varje dag i flera år tröttnar man nog på som du sa hehe.

Permalänk
Avstängd

Dagens middag: 2 kokta ägg med kalles och iskallt vatten till.

Permalänk
Medlem

Vägde in på 100,5 igår så 5,5 kilo nedgång. Har dock varit sjuk och därför ofrivilligt fastat, så vatten och muskler har gått åt. 5 mm mindre bicepsmått än vid start säger en del. Jag tror och hoppas på att väga 101-101,5 på söndag, får se vad som sker.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd

De färdiga kvargen jag nu för tiden käkar på eftermiddagen runt 15 på jobbet, inenhåller ca 30 gram socker per portion(?).
Naturell kvarg är inte så .. trevlig, kan inte köra med artificiell sötningsmedel som funlight har.

Käkar nu mera mest bara färska soppor (typ felix thai red curry, mustiga tomatsoppa och mustiga franska fisksoppa för ge en visning), De har cirka 215-440 kcal per burk.

Sedan till middag kan det bli lite random, orkar inte laga mat, så det blir oftast en färdig fralla, pringles med ost-dipp, frukostknäcke med några ostskivor på (och bregott mellan), en halv subway-macka nån gång i månaden. Det mesta färdigmaten, har jag tröttnat på.

Gått ner 32 kg på cirka 7 månader.

EDIT: Dricker oftast en kopp te med mjölk, samt en dryck typ barbell till frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De färdiga kvargen jag nu för tiden käkar på eftermiddagen runt 15 på jobbet, inenhåller ca 30 gram socker per portion(?).
Naturell kvarg är inte så .. trevlig, kan inte köra med artificiell sötningsmedel som funlight har.

Käkar nu mera mest bara färska soppor (typ felix thai red curry, mustiga tomatsoppa och mustiga franska fisksoppa för ge en visning), De har cirka 215-440 kcal per burk.

Sedan till middag kan det bli lite random, orkar inte laga mat, så det blir oftast en färdig fralla, pringles med ost-dipp, frukostknäcke med några ostskivor på (och bregott mellan), en halv subway-macka nån gång i månaden. Det mesta färdigmaten, har jag tröttnat på.

Gått ner 32 kg på cirka 7 månader.

Bra viktnedgång! Ja nackdelen med smaksatta kvargen är sockret. Synd att dom valde att ha så mycket i den för funlight är ingen höjdare kan jag hålla med om.
Kan rekomendera ägg till frukost eller middag men inte alla som gillar ägg. Mycket D-vitaminer vilket är trevligt på vintern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Bra viktnedgång! Ja nackdelen med smaksatta kvargen är sockret. Synd att dom valde att ha så mycket i den för funlight är ingen höjdare kan jag hålla med om.
Kan rekomendera ägg till frukost eller middag men inte alla som gillar ägg. Mycket D-vitaminer vilket är trevligt på vintern.

Såg att lindahls kvarg-byttor verkar bara ha 3.2g/100g socker, och deras är på 150g.
Kände stor skillnad mot ica eller vad det jag hade innan, lite mer strävare smak men inte som naturell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Såg att lindahls kvarg-byttor verkar bara ha 3.2g/100g socker, och deras är på 150g.
Kände stor skillnad mot ica eller vad det jag hade innan, lite mer strävare smak men inte som naturell.

Okej vad bra, får kika på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Såg att lindahls kvarg-byttor verkar bara ha 3.2g/100g socker, och deras är på 150g.
Kände stor skillnad mot ica eller vad det jag hade innan, lite mer strävare smak men inte som naturell.

De har väl dessutom inget tillsatt socker? Majoritet av smaksatt kvarg är utan tillsatt socker skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

De har väl dessutom inget tillsatt socker? Majoritet av smaksatt kvarg är utan tillsatt socker skulle jag säga.

Ja, det står utan tillsatt socker.

Permalänk
Inaktiv

Arlas "mild kvarg" liger i samma härad (kalorimässigt)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Vad för smak av funlight blandar du din kvarg med? Tyckte den funkade bra med jordgubb men inte så mycket annat och efter ~2 år av det så håller jag på och spy bara jag ser naturell kvarg :'D

Jag bodybuildar och kan tipsa om att blanda Keso Vanilj med Kvarg Vanilj. Låga kalorier, mycket protein och hyfsat mättande. Lägg till lite frusen frukt på det.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Arlas "mild kvarg" liger i samma härad (kalorimässigt)!

Kan inte nog säga hur mkt jag äääälskar den kvargen. Har testat många men denna fastnade. Har alltid 4-5 byttor i kylen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Vad för smak av funlight blandar du din kvarg med? Tyckte den funkade bra med jordgubb men inte så mycket annat och efter ~2 år av det så håller jag på och spy bara jag ser naturell kvarg :'D

Kan rekommendera Icas vaniljkvarg - Den laktosfria smakar riktigt bra.

Permalänk

Efter att ha gått stadigt upp under hela covidkarantänen så blev det sluta lura sig med "det är bara extra vatten". Åter till vägning varje dag och logga i Libra.
Räkna kalorier och sätta mål. Appen Days Counter med widgets så jag såg hur många dagar jag höll mig från socker, åt för mycket, åt för sent på kvällen och andra saker jag vet är dåligt för min viktnedgång.
Sen satte kickboxningen igång igen efter restriktionerna.
Först i två veckor händer inget. 2000 kcal om dagen. Ibland 2500. Väldigt aktiv person. 6 pass kickboxning i veckan. Träning utöver det.
Vet att kroppen kan hålla kvar vikt i form av vatten då man hastigt ändrar kost, men brukar ta en vecka innna man börjar tappa så efter två veckor var jag lite nedstämd. En cheat day. Sen satte det igång.

Var nere på 74.3 som lägst. Tänkte pausa vid 75 och känna hur det känns med träning. Så veckan har jag inte gått ner. Det känns som ett kilo till går bra så ner till 73.5-74 kg och ligga där.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

-7.5 kg sedan 3/1-2022 Kört IF och tränat mycket. Simning samt cykelpendling 2-3 dagar/vecka. 13km enkel väg till jobbet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

-15 kilo sedan 2/1 -22. Endast diet ingen träning. Minimerat kolhydrater och alkohol. Nu efter 2 månader har jag dock börjat unna mig lite fusk på helgerna, försöker kompensera det med nån längre promenad.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Tänkte bara dela med mig av ett litet tips. Har på sistone börjat göra smoothie av kvargen delvis p.g.a. strävheten. Vanligtvis så tillsätter jag frusna bär, mjölk och ibland vaniljsocker om jag känner för det. Går ner hur enkelt som helst!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ansluter här jag med,
Morgonens vikt: 98,8
-4,5kg sen 1/3
Diet enbart, ej träning ännu.
Äter ungefär 500-700 kcal per dygn.
promenerar ungefär 15,000 steg per dag.

Permalänk
Medlem

Nu var jag inte överviktig (88kg) men kände väl att jag ville gå ner lite i vikt. Väger idag 79-80kg. Tog ett par månader.

Jag säger bara: periodisk fasta i kombination med Ketodiet.

Ja jävlar, jag bara rasade i midjemått och vikt. Till den grad att jag började äta kolhydrater igen.

Kort och gott. Se till att ha MINST 16h fasteperiod, helst 18-20h.

Jag gjorde såhär.

Skippa frukost. (Endast kopp kaffe/te)
Ät första måltiden 12:00-16:00 någon gång.
Äter sista måltiden kl 20:00
Helst inget småtätande emellan tiderna.

Inga kolhydrater överhuvudtaget. Däremot mycket fett och protein. Fettet är viktigt för energin.

För mig var det mycket sallad+kött+ diverse fett (olivolja, oliver, fetaost, jordmötssmör, grädde etc)

Efter X antal dagar går du in i ketos och förbränner som fan.

Fett är inte farligt... men om du kombinerar det med kolhydrater så blir det problematiskt då kroppen endast komma förbränna kolhydraterna och lagra mestadels av fettet

Edit: Jag tränade INGET. Inte ens regelbundna promenader.
Nu förespråkar jag ju givetvis att man ska röra på sig men jag blev extremt förvånad över resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Nu var jag inte överviktig (88kg) men kände väl att jag ville gå ner lite i vikt. Väger idag 79-80kg. Tog ett par månader.

Jag säger bara: periodisk fasta i kombination med Ketodiet.

Ja jävlar, jag bara rasade i midjemått och vikt. Till den grad att jag började äta kolhydrater igen.

Kort och gott. Se till att ha MINST 16h fasteperiod, helst 18-20h.

Jag gjorde såhär.

Skippa frukost. (Endast kopp kaffe/te)
Ät första måltiden 12:00-16:00 någon gång.
Äter sista måltiden kl 20:00
Helst inget småtätande emellan tiderna.

Inga kolhydrater överhuvudtaget. Däremot mycket fett och protein. Fettet är viktigt för energin.

För mig var det mycket sallad+kött+ diverse fett (olivolja, oliver, fetaost, jordmötssmör, grädde etc)

Efter X antal dagar går du in i ketos och förbränner som fan.

Fett är inte farligt... men om du kombinerar det med kolhydrater så blir det problematiskt då kroppen endast komma förbränna kolhydraterna och lagra mestadels av fettet

Edit: Jag tränade INGET. Inte ens regelbundna promenader.
Nu förespråkar jag ju givetvis att man ska röra på sig men jag blev extremt förvånad över resultatet.

Bra jobbat med viktnedgången.

Däremot ska man helst inte skriva ut sina slutsatser om ämnen man inte riktig förstår.

Ketos är inget magiskt och inte heller en högfettkost. Du går ner i vikt av ett kcalunderskott och det är bevisat i varenda studie där man låser in folk och mäter alla variabler - Även utandningsluft.

Äter du mycket fett lagras mycket fett via ASP. Protein frisätter även det insulin. Kroppen är en fena på att lagra det du stoppar i den. Fördelen med mycket fett och protein är att det oftast mättar mer. Äter du kolhydrater så lagras dom som glykogen, äter du fett så lagras det som fett. Protein lagras oftast inte och att få det att bli fett är väldigt energikrävande för kroppen.

Har själv kört PF och det är spännande att se hur snabbt man kan vänja bort hungern runt frukost.

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på smärtfriaste sättet att gå ner i vikt?

Har över 15 kg onödigt fett jag skulle vilja bli av med innan sommaren.

Tränar rätt mkt, mest kondition och lite styrka 4 - 5 gånger i veckan men aptiten ökar ju mer jag tränar så bara träning får mig inte att gå ner i vikt.

Testat varannandagfasta men mår dåligt när jag går utan mat för länge.. Kanske skulle försöka med IF 16:8 istället men vet inte hur det är för att gå ner mycket i vikt..? Eller borde jag börja räkna kalorier istället?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gizmo_8:

Nån som har tips på smärtfriaste sättet att gå ner i vikt?

Har över 15 kg onödigt fett jag skulle vilja bli av med innan sommaren.

Tränar rätt mkt, mest kondition och lite styrka 4 - 5 gånger i veckan men aptiten ökar ju mer jag tränar så bara träning får mig inte att gå ner i vikt.

Testat varannandagfasta men mår dåligt när jag går utan mat för länge.. Kanske skulle försöka med IF 16:8 istället men vet inte hur det är för att gå ner mycket i vikt..? Eller borde jag börja räkna kalorier istället?

Äta mindre portioner och ät mer protein och mindre kalorier.
Diet spelar 0 roll om du får i dig överskott på kalorier.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Nån som har tips på smärtfriaste sättet att gå ner i vikt?

Har över 15 kg onödigt fett jag skulle vilja bli av med innan sommaren.

Tränar rätt mkt, mest kondition och lite styrka 4 - 5 gånger i veckan men aptiten ökar ju mer jag tränar så bara träning får mig inte att gå ner i vikt.

Testat varannandagfasta men mår dåligt när jag går utan mat för länge.. Kanske skulle försöka med IF 16:8 istället men vet inte hur det är för att gå ner mycket i vikt..? Eller borde jag börja räkna kalorier istället?

I grund och botten handlar det om kalorier. 16:8 är ett bra sätt för att vänja bort hungern - Anekdotiskt men många tycker samma.

Hitta ett upplägg du kan följa länge.

Jag har kört PF med styrketräning + mycket protein. Styrka för att behålla muskelmassa eller öka den.

När frugan körde viktväktarna så körde jag PF så då åt jag lunch på jobbet, VV hemma och frukt. Frukt och grönt när hungern faller på är ett tips också. Studier där man adderar 300kcal frukt dagligen visar inte på någon nämnvärd viktpåverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vägde in på 100,5 igår så 5,5 kilo nedgång. Har dock varit sjuk och därför ofrivilligt fastat, så vatten och muskler har gått åt. 5 mm mindre bicepsmått än vid start säger en del. Jag tror och hoppas på att väga 101-101,5 på söndag, får se vad som sker.

100,3, -5,7 totalt. Ser tyvärr muskelförlusten tydligt också, tråkigt när man inte kan träna men på det stora hela är det värt det. Bättre än att inte träna och vara tjock.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Bra jobbat med viktnedgången.

Däremot ska man helst inte skriva ut sina slutsatser om ämnen man inte riktig förstår.

Ketos är inget magiskt och inte heller en högfettkost. Du går ner i vikt av ett kcalunderskott och det är bevisat i varenda studie där man låser in folk och mäter alla variabler - Även utandningsluft.

Äter du mycket fett lagras mycket fett via ASP. Protein frisätter även det insulin. Kroppen är en fena på att lagra det du stoppar i den. Fördelen med mycket fett och protein är att det oftast mättar mer. Äter du kolhydrater så lagras dom som glykogen, äter du fett så lagras det som fett. Protein lagras oftast inte och att få det att bli fett är väldigt energikrävande för kroppen.

Har själv kört PF och det är spännande att se hur snabbt man kan vänja bort hungern runt frukost.

Jag förstod det som att Ketos + PF i kombination ger "mer" effekt.
Youtuba Eric Berg. Han är väl den jag mer eller mindre hämtat all min inspiration ifrån.

Men sen är det som du säger. Det är ju klart man har ätit färre kalorier. Om du begränsar till två måltider så blir det ganska så enkelt att uppnå kaloriunderskott. Jag äter mig liksom proppmätt varje gång och ändå går jag ner i vikt.

Det här med frukosten. Det är helt sjukt. Förut var man ju hungrig som bara den på morgonen. Nu har jag inte ätit frukost på ett år och är aldrig hungrig på morgonen. 16h utan mat är hur enkelt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Jag förstod det som att Ketos + PF i kombination ger "mer" effekt.
Youtuba Eric Berg. Han är väl den jag mer eller mindre hämtat all min inspiration ifrån.

Men sen är det som du säger. Det är ju klart man har ätit färre kalorier. Om du begränsar till två måltider så blir det ganska så enkelt att uppnå kaloriunderskott. Jag äter mig liksom proppmätt varje gång och ändå går jag ner i vikt.

Det här med frukosten. Det är helt sjukt. Förut var man ju hungrig som bara den på morgonen. Nu har jag inte ätit frukost på ett år och är aldrig hungrig på morgonen. 16h utan man är hur enkelt som helst.

Youtube är inte en källa till fakta - Det finns mycket lurendrejare där ute. Vill du ha tips på bra källor så Alan Aragon, brad Schoenfeld, Kevin Hall och Jacob Gudiol är inte pjåkig.

Men du har hittat något som funkar för dig, vilket är det viktigaste.

Kroppen är spännande, komplex och lurig

Funkar det för dig, skit i teorierna kring det för man kan bli förvirrad värre. Något händer motsatt från hur det ska fungera, och hitta den felkällan som vanlig människa för ingen anledning är ovärt.

Permalänk
Medlem

Helt otroliga ni är! Jag har gått ner 20kg några gånger med vilja, och ännu mer pga sjukdom. Senare i livet fick jag problem med undervikt och kämpade mig upp 3 gånger. Nu är man i fullt sjå med att komma i form igen efter en tids sjukdom och lite övervikt.

För lös hud skulle jag rekommendera att återfukta huden med olja/återfuktande kräm. E-vitamin (externt) kan även reducera bristningar och ärr. Kollagen och återfuktning bidrar till hudens elasticitet så undvik torr hud. Det har bäst effekt under resans gång men kan ge god effekt även i efterhand.

Efter en större viktnedgång är det vanligt med stagnation/platå. Vid sådana tillfällen är det oftast gynnsamt (långsiktigt) att stå emot impulsen att sänka kalorier och öka träning ännu mer. Risken är att man bränner ut sig, får hormonell obalans och sänker sin metabolism till nivåer som är svåra att återhämta sig från. Sänkt metabolism leder i regel till viktuppgång. Jag vill inte demoralisera men det kan vara svårare att hålla formen än att uppnå den. Sagt med all välmening.

Efter stora förändringar är en god strategi att eftersträva energibalans och återhämta sig något innan man fortsätter ev ytterligare viktnedgång. Gym är effektivt, muskelmassa ökar grundmetabolismen vilket resulterar i att man kan äta mer på energibalans så väl som underskott. Tänk på att skynda långsamt och att konsekvent träning över tid alltid trumfar att gå ut för hårt. Bygga muskler är okomplicerat; resistansträning, adekvat proteinintag, återhämtning och tid. Det är allt som krävs.

Skapa långsiktig hållbarhet, det är allt för enkelt att glida tillbaka i gamla hjulspår. Det är också värt att stanna upp och uppskatta vart man är och vara i mål en stund. Man kanske inte behöver mer?

Men med det sagt, vilken otrolig resa och självdisciplin. Stor tumme upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Jag förstod det som att Ketos + PF i kombination ger "mer" effekt.
Youtuba Eric Berg. Han är väl den jag mer eller mindre hämtat all min inspiration ifrån.

Men sen är det som du säger. Det är ju klart man har ätit färre kalorier. Om du begränsar till två måltider så blir det ganska så enkelt att uppnå kaloriunderskott. Jag äter mig liksom proppmätt varje gång och ändå går jag ner i vikt.

Det här med frukosten. Det är helt sjukt. Förut var man ju hungrig som bara den på morgonen. Nu har jag inte ätit frukost på ett år och är aldrig hungrig på morgonen. 16h utan mat är hur enkelt som helst.

Skrivet av Dreas89:

Youtube är inte en källa till fakta - Det finns mycket lurendrejare där ute. Vill du ha tips på bra källor så Alan Aragon, brad Schoenfeld, Kevin Hall och Jacob Gudiol är inte pjåkig.

Men du har hittat något som funkar för dig, vilket är det viktigaste.

Kroppen är spännande, komplex och lurig

Funkar det för dig, skit i teorierna kring det för man kan bli förvirrad värre. Något händer motsatt från hur det ska fungera, och hitta den felkällan som vanlig människa för ingen anledning är ovärt.

Allt som leder till underskott leder till viktnedgång. Den bästa metoden är den man klarar av att förhålla sig till. Ketos kan ge vissa fördelar för fettsammansättningen men det är i te dramatiska skillnader. Periodisk fasta är inte magiskt det heller men många tycker att det är lätt att förhålla sig till. Både ketos och pf har för och nackdelar, metoden är som sagt sekundär. I slutändan trumfar konskvent underskott alla eventuella små fördelar mellan olika metoder.

Dividera om källor är meningslöst, större delen av fitnessindustrin är marknadsföring och kvacksalvare.