Multiplayerspel typ Quiz/Wordfeud, hur göra i början?

Permalänk
Medlem

Multiplayerspel typ Quiz/Wordfeud, hur göra i början?

Ja, spel som Quizkampen och Wordfeud, alltså asynkrona, turordnade multiplayerspel. Jag har två frågor som jag hoppas någon kan svaret på.

1. Matchmaking. Jag har för mig att jag läste för länge sedan att Google tillhandahöll en matchmakingtjänst i Play services. Stämmer det? Alltså att man inte själv behöver servrar osv som matchar spelare mot varandra?

2. Hur gör man i början? Ta som exempel att jag gör en random Quiz-klon, när det bara är ett fåtal spelare i början, eller till och med bara EN spelare, ser man till att den spelaren får möta en "bot", eller hoppas man bara att det kommer en handfull spelare i början som alla då spelar mot varandra?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

1. Vet ej
2. Det är utvecklaren som bestämmer hur det ska gå till.

Men mitt tips är att göra spelet mot en bot först så du kan kontrollera att regler stämmer och bygger vidare på multiplayer delen efteråt.

Vet inte vilket språk du skriver i, men kan vara bra att läsa på lite om socket connection

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

1. Matchmaking. Jag har för mig att jag läste för länge sedan att Google tillhandahöll en matchmakingtjänst i Play services. Stämmer det? Alltså att man inte själv behöver servrar osv som matchar spelare mot varandra?

Även om det stämmer så måste du fortfarande ha en backend (server). Matchmaking är bara en liten del i själva multiplayer delen. Spelreglerna, hantering mellan states, spara/ladda resultat, etc måste din backend göra.
Jag tror du tänker på https://open-match.dev/site/

Skrivet av Hulle:

2. Hur gör man i början? Ta som exempel att jag gör en random Quiz-klon, när det bara är ett fåtal spelare i början, eller till och med bara EN spelare, ser man till att den spelaren får möta en "bot", eller hoppas man bara att det kommer en handfull spelare i början som alla då spelar mot varandra?

Det är väldigt många spel som använder bottar. Dra en sökning på "multiplayer io games" för mer information.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja, spel som Quizkampen och Wordfeud, alltså asynkrona, turordnade multiplayerspel. Jag har två frågor som jag hoppas någon kan svaret på.

1. Matchmaking. Jag har för mig att jag läste för länge sedan att Google tillhandahöll en matchmakingtjänst i Play services. Stämmer det? Alltså att man inte själv behöver servrar osv som matchar spelare mot varandra?

2. Hur gör man i början? Ta som exempel att jag gör en random Quiz-klon, när det bara är ett fåtal spelare i början, eller till och med bara EN spelare, ser man till att den spelaren får möta en "bot", eller hoppas man bara att det kommer en handfull spelare i början som alla då spelar mot varandra?

/hulle.

Jag använde mig av Play services för realtime multiplayer, men dom lade ner den tjänsten 2020. Rätt trist då jag hade lagt ner sjukt mycket tid på att få det att fungera bra.

Ending support for multiplayer APIs in Play Games Services
Starting on March 31, 2020, we’ll be ending support for real-time and turn-based multiplayer APIs. If your game includes real-time and turn-based multiplayer integration, you will be unable to turn these features off and can continue using them until March 31, 2020. These APIs cannot be enabled for new games.
For alternative ways to create a multiplayer experience for players, you can consider using Firebase Realtime Database or Google Cloud Open Match.

Är det turnbased, så hade det gått att göra genom en vanlig tabell i en databas.
Låt ord och skit genereras genom appen, men scores och den man möter sker t.ex. via en vanlig databas. T.ex. MYSQL.

Det skulle kunna se ut såhär t.ex.

1. Användaren söker efter en motståndare & välljer starta match -> ny entry i databas med motståndarens id, match id, vems tur det är, om den är pågående osv.

2. Motståndarens app letar hela tiden, kanske var 10:onde sekund efter nya matcher där hans/hennes id förekommer.
Märker appen att id förkommer i en nystartad match får hen upp en notfikation att man blivit inbjuden.

Osv osv!

har hört att det är Firebase man skall använda sig av i dagsläget, men har inte testat sedan google play services lade ner sin multiplayer tjänst.

MVH

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070