Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

HDR dyker väl inte upp där? Åtminstone inte när jag testar.

My mistake, tänkte på HD Audio, eftersom du nämnde högtalarikonen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Glöm inte att skicka feedback med feedback appen i Windows. Eller iaf rösta på sånt någon annan redan klagat på. Förhoppningsvis kan det göra någon skillnad.

Lol ja om det ändå vore så väl, då hade Win11 varit värt att installera från dag ett, men med tanke på vad jag läst från folk som jobbat hos M$ så verkar dom interna processerna att göra nånting jävligt usla.
Eartrumpet är ju ett bra exempel på det, ska vara skrivet av ex-anställda som gjorde sin egen mycket bättre variant av ljudinställningarna eftersom dom inte fick göra det när dom fortfarande jobbade hos Microsoft.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problemet att taskbaren konstant lägger sig bakom aktiva fönster när man har taskbar autohide aktiverat? Måste klicka på taskbaren för att få gram den, grovt irriterande. Dessutom kommer kalendern/notifikationer fram typ varannan gång jag klickar på klockan. Eller så tar det 10sek efter knapptryck innan den dyker upp. Kan inte påstå att det är ett särskilt polerat OS men det hade jag väl inte förväntat mig av MS heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Tryck på högtalarikonen, sen klicka på pilen > till höger om slidern där du ändrar ljudstyrkan.

Det fungerade inte? Jag kommer bara till en annan meny där jag kan välja ljudutgång. Menar du att man kan lägga till en HDR knapp?

Permalänk
Medlem

Efter februariuppdateringen så har edge börjat dra konstant 7-9% cpu i bakgrunden trotts att jag inte använder det, det gör att fläktarna varvar upp.. Dubbelstörande. Tur att datorn används minimalt just nu om man ändå ska ha rollen som betatestare hos ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Efter februariuppdateringen så har edge börjat dra konstant 7-9% cpu i bakgrunden trotts att jag inte använder det, det gör att fläktarna varvar upp.. Dubbelstörande. Tur att datorn används minimalt just nu om man ändå ska ha rollen som betatestare hos ms.

Du kan ju ställa in så att Edge inte körs i bakgrunden efter du stängt den.

https://answers.microsoft.com/en-us/microsoftedge/forum/all/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3an:

Du kan ju ställa in så att Edge inte körs i bakgrunden efter du stängt den.

https://answers.microsoft.com/en-us/microsoftedge/forum/all/m...

Provade din länk men det fortsätter. Kollade lite mer. Det är msedgewebview2.exe som öppnar nya instanser hela tiden. Ligger ett gäng igång hela tiden och öppnar ny per automatik om man avslutar dom. Så det är nog lite mer än 7-9%. Har genomsökt med malweabytes utan att hitta något..

Edit: Verkar ha något med ”Windows web experience pack” att göra kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Provade din länk men det fortsätter. Kollade lite mer. Det är msedgewebview2.exe som öppnar nya instanser hela tiden. Ligger ett gäng igång hela tiden och öppnar ny per automatik om man avslutar dom. Så det är nog lite mer än 7-9%. Har genomsökt med malweabytes utan att hitta något..

Edit: Verkar ha något med ”Windows web experience pack” att göra kanske?

Stämmer, det kom en uppdatering till "Windows web experience pack" i Microsoft store som skickades ut till alla som gör att widgetspanelen inte kan laddas in vilket gör att den bara loopar och CPU-användningen rusar. Helt otroligt att det kan pushas ut i det skicket.

Också helt galet att widgetspanelen trots att den är avbockad i inställningarna startas av Windows oavsett också. Inte bra Microsoft, inte bra alls.

Permalänk
Medlem

Titta på denna sida
Scrolla ner till
Disable Windows Widgets using Windows Registry

https://appuals.com/msedgewebview2-exe-consuming-memory-windo...

Visa signatur

| Fractal Design Meshify 2 Compact | Corsair AX860i |
| Msi Mag X570 Tomahawk | Ryzen 7 5800X | Noctua NH D15S |
| 2x16 GB G.Skill F4-3200C14 @ 3600C14| Acer XB271HU |
| Asus 2080 Strix Gaming OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Stämmer, det kom en uppdatering till "Windows web experience pack" i Microsoft store som skickades ut till alla som gör att widgetspanelen inte kan laddas in vilket gör att den bara loopar och CPU-användningen rusar. Helt otroligt att det kan pushas ut i det skicket.

Också helt galet att widgetspanelen trots att den är avbockad i inställningarna startas av Windows oavsett också. Inte bra Microsoft, inte bra alls.

Skrivet av s010di:

Titta på denna sida
Scrolla ner till
Disable Windows Widgets using Windows Registry

https://appuals.com/msedgewebview2-exe-consuming-memory-windo...

Kör på den enkla lösningen att inte starta datorn tills vidare. Vill inte sitta och mecka just nu. Någon kan hälsa MS att jag gått över till iOS för stunden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Kör på den enkla lösningen att inte starta datorn tills vidare. Vill inte sitta och mecka just nu. Någon kan hälsa MS att jag gått över till iOS för stunden..

En enkel lösning är att efter uppstart bara döda processen tills MS skickar ut en fix. Irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Stämmer, det kom en uppdatering till "Windows web experience pack" i Microsoft store som skickades ut till alla som gör att widgetspanelen inte kan laddas in vilket gör att den bara loopar och CPU-användningen rusar. Helt otroligt att det kan pushas ut i det skicket.

Antingen så har jag inte fått den uppdateringen eller så fungerar uppdateringen som den ska hos mig, för min Widget fungerar som den ska och drar inte heller någon CPU användning eller så på min Windows 11 dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Antingen så har jag inte fått den uppdateringen eller så fungerar uppdateringen som den ska hos mig, för min Widget fungerar som den ska och drar inte heller någon CPU användning eller så på min Windows 11 dator

Jag har två burkar här hemma som beter sig så och det finns många rapporter om det. Du kan se i Microsoft Store om Web Experience Pack är uppdaterad de senaste dagarna eller ej. Det är möjligt att det fungerar bra för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag har två burkar här hemma som beter sig så och det finns många rapporter om det. Du kan se i Microsoft Store om Web Experience Pack är uppdaterad de senaste dagarna eller ej. Det är möjligt att det fungerar bra för de flesta.

Finns som uppdatering i MS Store hos mig på den datorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tycker Win 11 är helt ok!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yogge:

Kör på den enkla lösningen att inte starta datorn tills vidare. Vill inte sitta och mecka just nu. Någon kan hälsa MS att jag gått över till iOS för stunden..

Använd feedback huben och klaga till dem.
Blir inga förändringar om man knyter näven i fickan.

Rapportera buggar och t o m föreslå nya funktioner

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Använd feedback huben och klaga till dem.
Blir inga förändringar om man knyter näven i fickan.

Rapportera buggar och t o m föreslå nya funktioner

Nya funktioner som, avinstallera och backa till föregående installation..

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Win 11 efter min post/fråga förra veckan.

Fungerar överlag bra än så länge. Inte märkt av något konstigt annat än att Windows Defender inte fungerade.
Fick köra något kommando för att reseta GUIt för Defender. Tydligen vanligt.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag har två burkar här hemma som beter sig så och det finns många rapporter om det. Du kan se i Microsoft Store om Web Experience Pack är uppdaterad de senaste dagarna eller ej. Det är möjligt att det fungerar bra för de flesta.

Nu har det kommit ut en ny version av Web Experience Pack, och datorn ser ut att ha börjat bete sig normalt igen.

Permalänk
Avstängd

Det jag fullständigt avskyr är hur onödigt mycket klickande det behövs för att navigera sig i Inställningar. Fullständigt hjärndött och man förstår hur anpassat det är för 'touch-funktioner', men värst är att fönster inte behåller samma positioner. Ta Kontrollpanelen som ett exempel. Ibland är den i "fullskärm", eller så liten den bara går att göra.

Har inte den blekaste aning om vad det kan bero på, men det är en löjlig miss jag bara har sett existera i Windows-miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det jag fullständigt avskyr är hur onödigt mycket klickande det behövs för att navigera sig i Inställningar. Fullständigt hjärndött och man förstår hur anpassat det är för 'touch-funktioner', men värst är att fönster inte behåller samma positioner. Ta Kontrollpanelen som ett exempel. Ibland är den i "fullskärm", eller så liten den bara går att göra.

Har inte den blekaste aning om vad det kan bero på, men det är en löjlig miss jag bara har sett existera i Windows-miljö.

Jå samma störningsmoment jag har med Windows 11 förtillfället. Logiken på vissa funktioner och hur det uppdelat dem är lite sådär. Själv som sysslar mycket med ljud och behöver ofta gå via ljudinställningarna och ändra inställningar och ska man åt mera specialinställningar så verkar det som en djungel, jag har redan justerat en hel del ggr fram och tillbaka inställningarna men känns som min hjärna inte lär mig logiken bakom vart allt är gömt så far extra tid att hitta rätt.

Skulle säga jag även gillar aningen mera ljudet jag får via Windows 10 än 11 men det är ju sånt som kan ändras med tiden med nyare drivrutiner osv.

Gissar det far nog kanske ett år eller så förrän jag övergår helt till Windows 11, beror ju på hårdvaran man kör med sen vilkendera funkar bäst, finns det prestandavinster för nyare hårdvara att hämta pga bättre hårdvaru schemaläggare osv så styr ju det oxå förstås.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det finns en sak gemensamt med alla Windows versioner jag saknar ENORMT, och jag hoppas att du som vet hur man fixar det citerar mig.

Det här är standard på alla Linux'ar i princip.

Varför ändras inte ljudet när jag scrollar på volym ikonen i min taskbar? Varför måste jag klicka på den? Snälla Microsoft implementera den funktionen. Jag vill bara ändra mitt ljud.. Gud heligaste moster snälla för alla döda människor som kommer återuppstå om du fixar det här. Fixa det här!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det finns en sak gemensamt med alla Windows versioner jag saknar ENORMT, och jag hoppas att du som vet hur man fixar det citerar mig.

Det här är standard på alla Linux'ar i princip.

Varför ändras inte ljudet när jag scrollar på volym ikonen i min taskbar? Varför måste jag klicka på den? Snälla Microsoft implementera den funktionen. Jag vill bara ändra mitt ljud.. Gud heligaste moster snälla för alla döda människor som kommer återuppstå om du fixar det här. Fixa det här!

Var tvungen att prova och för mig ändras volymen av att bara scrolla.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jå samma störningsmoment jag har med Windows 11 förtillfället. Logiken på vissa funktioner och hur det uppdelat dem är lite sådär. Själv som sysslar mycket med ljud och behöver ofta gå via ljudinställningarna och ändra inställningar och ska man åt mera specialinställningar så verkar det som en djungel, jag har redan justerat en hel del ggr fram och tillbaka inställningarna men känns som min hjärna inte lär mig logiken bakom vart allt är gömt så far extra tid att hitta rätt.

Skulle säga jag även gillar aningen mera ljudet jag får via Windows 10 än 11 men det är ju sånt som kan ändras med tiden med nyare drivrutiner osv.

Gissar det far nog kanske ett år eller så förrän jag övergår helt till Windows 11, beror ju på hårdvaran man kör med sen vilkendera funkar bäst, finns det prestandavinster för nyare hårdvara att hämta pga bättre hårdvaru schemaläggare osv så styr ju det oxå förstås.

Samma här. Åtkomsten till att tex strypa Windows från att ständigt vilja använda min skärm som primär ljudutgång så fort en drivrutiner fått nys om något nytt från Nvidia.

Trodde ett ljudkort åtminstone skulle prioriteras och hur många gånger man inaktiverar/deaktiverar ALLT utom just ljudkortet…så vips, tillbaks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Samma här. Åtkomsten till att tex strypa Windows från att ständigt vilja använda min skärm som primär ljudutgång så fort en drivrutiner fått nys om något nytt från Nvidia.

Trodde ett ljudkort åtminstone skulle prioriteras och hur många gånger man inaktiverar/deaktiverar ALLT utom just ljudkortet…så vips, tillbaks.

Kan ha att göra med drivrutinerna för det är inget jag märkt med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan ha att göra med drivrutinerna för det är inget jag märkt med AMD.

Ja, väljer man inte bort det aktivt varenda gång, så installerar Nvidias drivare även ljuddrivrutiner, av någon oförklarlig anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det finns en sak gemensamt med alla Windows versioner jag saknar ENORMT, och jag hoppas att du som vet hur man fixar det citerar mig.

Det här är standard på alla Linux'ar i princip.

Varför ändras inte ljudet när jag scrollar på volym ikonen i min taskbar? Varför måste jag klicka på den? Snälla Microsoft implementera den funktionen. Jag vill bara ändra mitt ljud.. Gud heligaste moster snälla för alla döda människor som kommer återuppstå om du fixar det här. Fixa det här!

jag klickar på ikonen och skrollar för att ändra volymen, men visst måste man klicka på ljudikonen, annars poppar bara en info ruta upp med aktuell volym...
Funkar så även på win 10.

Kan själv tycka att det är bra att det krävs ett klick iaf, så man inte ändrar av misstag osv.

Men alla tycker olika

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Det finns en sak gemensamt med alla Windows versioner jag saknar ENORMT, och jag hoppas att du som vet hur man fixar det citerar mig.

Det här är standard på alla Linux'ar i princip.

Varför ändras inte ljudet när jag scrollar på volym ikonen i min taskbar? Varför måste jag klicka på den? Snälla Microsoft implementera den funktionen. Jag vill bara ändra mitt ljud.. Gud heligaste moster snälla för alla döda människor som kommer återuppstå om du fixar det här. Fixa det här!

Den funktionen kan återfås tillbaka med https://www.startallback.com/
men det är ju egentligen det, man ska inte behöva ha 3e partsprogram för att ha normala vettiga användarvänliga funktioner

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steffe:

Ja, väljer man inte bort det aktivt varenda gång, så installerar Nvidias drivare även ljuddrivrutiner, av någon oförklarlig anledning.

Det är väl bra att de installeras. Ska du koppla en dator till en TV exempelvis så är det ju segt om ljudet inte fungerar som det ska. Och även AMD installerar ju ljuddrivrutiner till sina grafikkort.

Däremot att sätta de som default output är ju inte bra någonstans. Sen förstår jag inte varför det ska vara så komplicerat, ingångarna känner ju av om något är inkopplat, så varför inte använda de som har något kopplat och sen om inget är kopplat gå över till HDMI-ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den funktionen kan återfås tillbaka med https://www.startallback.com/
men det är ju egentligen det, man ska inte behöva ha 3e partsprogram för att ha normala vettiga användarvänliga funktioner

Återfås? I Windows 10 måste man väl klicka på ikonen så att volymreglaget poppar upp och sedan scrolla för att kunna ändra volymen? I GNU/Linux (Gnome i mitt fall) så behövs inga extra klick. Det bara funkar! I macOS fungerar det lite sådär, men där finns det alltid dedikerade volymknappar att tillgå på tangentborden.