Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Nopes
Vill testa
Kan man uppdatera gratis från Win10 pro till Win11pro? Eller måste man köpa ny licens/nyckel ?

Ska inte vara nåt problem att uppdatera, det funka kalas för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bytte till Windows 10 igen eftersom Oculus är värdelösa och inte funkar bra med Windows 11.

Oculus funkade bra för mig i Windows 11.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Finns en sak som jag tycker är bajs:

Högerklick på skrivbordet där man får en meny som leder till gamla högerklicksmenyn?! Vad fan är det?

Annars ok.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Finns en sak som jag tycker är bajs:

Högerklick på skrivbordet där man får en meny som leder till gamla högerklicksmenyn?! Vad fan är det?

Annars ok.

Det blir jag oxå tokig på. Packa upp filer, skriva ut. Varför…?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vad tycker ni?

Har aldrig varken hatat eller älskat ett operativsystem. Men använder Windows 11 och tycker det har funkat hyfsat bra. Har egentligen bara haft stora problem med operativsystem när jag gick över till XP64. Hoppade på den bollen lite för tidigt bara. Men det var det värt, för satan va snabbt jag kom in på BF2 servrar. Han ju med att nypa helikoptern på sharqi pensuila och skuta ner motståndarnas heli innan de ens spawnat. 😀

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det kom även en sån BIOS uppdatering till mitt moderkort, som bara har "Supports Windows 11" som nyhet.

Jag tror det enda dessa BIOS gör är enabla fTPM/PTT som default:
https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/motherboard-makers-ar...

Okej, då förstår jag, tack.

Permalänk

Gillar mörkerläget i Windows 11 och att t ex office också blir mörkt.
Ogillar att "taskbaren" är tjockare än i Windows 10, testade att göra dem tunnare via registry men då såg datumet konstigt ut istället.

Allt har fungerat bra, prestandan känns rätt lika som Windows 10. Varken snabbare eller långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Finns en sak som jag tycker är bajs:

Högerklick på skrivbordet där man får en meny som leder till gamla högerklicksmenyn?! Vad fan är det?

Annars ok.

#19456473

Har använt en variant av det inlägget, så det borde fungera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Har märkt detta stutter ibland. Kan komma slumpvis. Trodde det berodde på GPU drivrutinerna så jag bytte till äldre version.
https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/sccict/amd_ftpm_c...

EDIT:

W11 rullar annars perfekt. Kör med Startallback (betald version) som fixar alla UI brister.

Permalänk
Medlem

Det som byggs under skalet på win11 är inte till för användarna

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Inte hunnit pröva det ännu så mycket, muskelminnet tror fortfarande att windows-menyn sitter nere till höger...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

För mig blir det svårt, eftersom jag köpte Windows 11 Pro på skiva

om du hade kunnat välja w10 då, hade du valt det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

För mig startar den alltid installen av 11an när jag är på jobbet för att sedan misslyckas få panik och rulla tillbaka sig till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

om du hade kunnat välja w10 då, hade du valt det?

Windows 11 Pro var ett medvetet köp. W10 oem var ju faktiskt aningen förmånligare, men kände ändå att jag vill ha win11 utgåvan direkt. Alder Lake var ju en ny era också. Nej, inte skulle jag välja att göra en rollback nu längre.

Permalänk
Medlem

Nöjd med Win 11 Enterprise - dock irriterar jag mig fortfarande på taskbaren.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Oculus funkade bra för mig i Windows 11.

Öppna "performance HUD" genom Oculus Debug Tool eller Oculus Tray Tool. Se gärna till att ha en bitrate över 300Mbps och kör något spel.

Jag har kört Windows 11 sen första läckta betan. Min Quest 2 började nyligen defaulta till någon alldeles för låg bitrate. Alltså, det såg bara suddigt ut och för mycket kompressionsartefakter. Ändrade till högre bitrate i OTT vilket fixade bildkvalitén men det blev inget bra flyt, kändes mer som 72Hz än 120Hz.

Öppnar HUD;en genom OTT och ser massiva framdedrops.

Googlande och bland annat den här tråden säger att Oculus har problem med Windows 11:
https://forums.oculusvr.com/t5/Oculus-Quest-2-and-Quest/Oculu...

Windows 10 har inte dessa problem och eftersom Oculus är värdelösa lär stöd för Windows 11 fortsatt dröja.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som slog mig är varför Microsoft kommer undan 2022 med att ge ut operativsystem på bärbara enheter där det saknas möjlighet att kryptera systemet.
Det känns väldans daterat att windows 11 home edition saknar bitlocker i standardutförande.

Jag köpte en laptop och där finns ofta inte valet att själv välja OS. Det är klart att jag kan köpa windows en gång till för samma dator för ytterligare 1600 spänn. Men det känns inge vidare snyggt i upplägget.

Tittar vi på mobilmarknaden så är det helt givet att de mobila enheterna har skydd med kryptering som standard. osx har samma möjligheter. Och chromebooks. Men MS verkar inte känna av pressen riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur funkar gaming på windows 11? Är det lika bra som windows 10, bättre eller sämre ?

Om jag drar på Resident Evil 7 eller Guild Wars 2. Är det någon skillnad med, frames per second, blue screen of death?? en del mmorpg är ju väldigt sugna på flera trådar i cpu'n.. Funkar allt sådant på Windows 11 osv.... ? Köra spel från en nvme m.2 pci-e 4 / pci-e 3 eller en ssd/ hdd ssdhd tex.... Märks det någon skillnad i just gaming? Har windows 11 förbättrats för spel jämte 10 an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Hur funkar gaming på windows 11? Är det lika bra som windows 10, bättre eller sämre ?

Om jag drar på Resident Evil 7 eller Guild Wars 2. Är det någon skillnad med, frames per second, blue screen of death?? en del mmorpg är ju väldigt sugna på flera trådar i cpu'n.. Funkar allt sådant på Windows 11 osv.... ? Köra spel från en nvme m.2 pci-e 4 / pci-e 3 eller en ssd/ hdd ssdhd tex.... Märks det någon skillnad i just gaming? Har windows 11 förbättrats för spel jämte 10 an?

Windows 11 är som ett skin till 10. Du kommer inte märka eller kunna mäta någon skillnad. Med nyare Intel är du väl tvungen att köra 11 för den nya schedulern för dom energisnåla kärnorna men om du inte har en sådan kvittar det mig veterligen. Generellt trevligare än 10an imho.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Har inte testat Windows 11 än då ingen av mina datorer officiellt stödjer operativsystemet. Min main dator har en intel core i7 7700k, lär inte köra Windows 11 där förrän jag får tag i en i7 12700k ihop med ddr5 minnen och ett nytt moderkort den dagen priserna KANSKE börjat sjunka 😅

Vet att man kan installera Windows 11 även om systemet inte stödjer det rent hårdvarumässigt men vad är nackdelen med det isf?

Kunde man inte bli utan viktiga säkerhets uppdateringar och patchar isf?

Någon som vet? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Har inte testat Windows 11 än då ingen av mina datorer officiellt stödjer operativsystemet. Min main dator har en intel core i7 7700k, lär inte köra Windows 11 där förrän jag får tag i en i7 12700k ihop med ddr5 minnen och ett nytt moderkort den dagen priserna KANSKE börjat sjunka 😅

Vet att man kan installera Windows 11 även om systemet inte stödjer det rent hårdvarumässigt men vad är nackdelen med det isf?

Kunde man inte bli utan viktiga säkerhets uppdateringar och patchar isf?

Någon som vet? 😄

MS har sagt att unsupported hårdvara kan medföra inga uppdateringar alls, men jag kör W11 på en dator med hårdvara från 2012 och den får uppdaterar än så länge. Har 2 mindre viktiga saker som inte fungerar som det ska på den datorn. Widget delen fungerar inte, samt batterihistoriken i inställningarna fungerar inte som det ska. Allt annat fungerar bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har inte testat win11. Såg just en video för att studera start menyn. Den visar ju bara 18 fästa appar åt gången. Jag har 46 fästa appar i win10. Och man verkar inte kunna ändra storleken på startfönstret som i win10. Så man måsta alltså scrolla. Lösningen är väl att ha genvägar på skrivbordet. Inte så himla snyggt imo.
Kan man återställa startmenyn så att den ser ut som i windows10?

Packa upp filer görs enkelt i win10. I win11 måsta man alltså gräva i undermenyer för att göra samma sak?

Ibland undrar man om de som designar verkligen använder sina datorer hemma eller om de bara vill göra något som ser bra ut för ögat.

gram
Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Har inte testat win11. Såg just en video för att studera start menyn. Den visar ju bara 18 fästa appar åt gången. Jag har 46 fästa appar i win10. Och man verkar inte kunna ändra storleken på startfönstret som i win10. Så man måsta alltså scrolla. Lösningen är väl att ha genvägar på skrivbordet. Inte så himla snyggt imo.
Kan man återställa startmenyn så att den ser ut som i windows10?

Packa upp filer görs enkelt i win10. I win11 måsta man alltså gräva i undermenyer för att göra samma sak?

Ibland undrar man om de som designar verkligen använder sina datorer hemma eller om de bara vill göra något som ser bra ut för ögat.

Nej, start menyn i win11 är i det närmaste värdelös. Jag vet inte vilka användare de tänkt sig men uppenbarligen inte de som har mer än ett fåtal program installerade. Scrollbar på start menyn är så korkat att det förslår, speciellt när den tar upp kanske 1/10 av den tillgängliga skärmytan på en lågupplöst skärm och dessutom hälften av start meny ytan tas upp av den ännu sämre Recommended panelen som man inte kan bli av med. På en 4k skärm ser det helt absurt ut.

Har man en enhet som Microsofts egna Surface datorer som alla har touch skärm så blir win11 start ännu sämre, den är riktigt dåligt anpassad för touch skärm.

Permalänk

Nej, har inte testat än. Jag kommer att vänta minst ett år innan jag uppgraderar från Win 10.

Permalänk
Medlem

Så länge prestandan är likvärdig i win10 blir jag kvar i det. For now.

Permalänk

Upplever det som ett bra och härligt OS, inga kompabilitetsproblem för mig än så länge.

Finns dock saker som försvinner vid varje ny Windows-utgåva... Förstår inte varför Microsoft väljer att bara ta bort, istället för att göra det till en inställning man kan välja själv? Speciellt UI-relaterade grejer.

Något som bland annat irriterar vettet av mig är att jag gärna vill undvika att ha mina program grupperade på taskbaren på min ultrawide-skärm. Enda sättet att ordna detta är tydligen att antingen gå in i regedit och mecka eller skaffa nåt program som tar tillbaka mig till W10 taskbar.

Den här inställningen är alltså borttagen av någon märklig anledning:

Edit:

Skrivet av Pugilisten:

Har ett tips till er som stör er på "Show more options" vid högerklick. klistra in det här i terminalen och tryck enter, logga in och ut, sen slipper ni skiten: reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Tackar!

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Finns en sak som jag tycker är bajs:

Högerklick på skrivbordet där man får en meny som leder till gamla högerklicksmenyn?! Vad fan är det?

Annars ok.

Jag är faktiskt lite kluven i frågan.
Anledningen att de har gjort det är att på många system blev den gamla högerklicksmenyn ganska full av skräp eftersom många program lägger till alternativ där helt i onödan. Man kan visserligen redigera menyn via regedit och ta bort dem, men det är inte direkt något som vanliga användare gör. Så på vissa sätt är det skönt att starta på ny kula och ha en ren högerklicksmeny.

Dock har jag märkt att program redan har börjat nästla sig in i den nya högerklicksmenyn också. Har både Onedrive, Dropbox och Skype där. Ge det ett år till så är nog den nya menyn lika rörig som den gamla. Ett bättre alternativ hade varit om Microsoft hade gjort det enklare att anpassa högerklicksmenyn och ta bort saker man inte vill ha.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sängkant:

Något som bland annat irriterar vettet av mig är att jag gärna vill undvika att ha mina program grupperade på taskbaren på min ultrawide-skärm. Enda sättet att ordna detta är tydligen att antingen gå in i regedit och mecka eller skaffa nåt program som tar tillbaka mig till W10 taskbar.

Det där var inte kul läsning, inte testat 11an än men jag vill ha inställt att det bara grupperas om taskbaren är full, inte annars. Verkar ju märkligt att man som användare inte får välja detta själv. Datorn pockar på min uppmärksamhet att jag kan uppdatera till 11an men tvekar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag är faktiskt lite kluven i frågan.
Anledningen att de har gjort det är att på många system blev den gamla högerklicksmenyn ganska full av skräp eftersom många program lägger till alternativ där helt i onödan.

Jag önskar att Microsoft hade gett oss ett val. Istället förlitar jag mig på tredjepartsprogram som Easy Context Menu:

https://www.sordum.org/7615/easy-context-menu-v1-6/

Att Microsoft nu hittat fler sätt att fylla Windows med bloat gör att jag avvaktar Windows 11 tills vidare.

Permalänk
Medlem

Som sagt inga speciella problem med Windows 11, kör det på fem datorer, tre med retail och två med dev preview. Alla tuggar på bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||