Permalänk

Felsökning asus g55j

Hej alla!

Jag har under några timmar felsökt en bekants laptop som beter sig underligt. Det började med att den inte gick att boota alls. Allt går extremt långsamt, tar ungefär 5 min innan man ens kan komma in i bios.
Väl inne i bios så kunde jag inte hitta disken, antog då att det var där problemet låg. Satte i en ny SSD som jag vet garanterat fungerar och då lyckas jag iaf identifiera disken och testade även att installera om Windows 10 på den, men allt går verkligen i sirap. Har även provat att byta ut minnet, vilket inte heller verkar vara problemet då det inte gör någon skillnad. Det är som att den bara står och tuggar i POST, tyvärr ser man inget annat än en ASUS logga så har inget direkt att gå på..

Någon som har något tips eller idé eller likande erfarenhet? Kan det vara moderkortet som är på upphällningen?

Kan tillägga att jag även provat den ”gamla” disken i en annan laptop och den lyckas inte identifieras där heller. Så den var garanterat slut iaf.

Kan även nämna att jag kört utan batteri och via strömkabel för att tidigt utesluta batteriet. Datorn tror jag är ungefär 6-7 år gammal.

Väldigt tacksam för all hjälp vidare jag kan få.

Permalänk
Medlem

Kan du se temp i BIOS?
Är de höga? Kan vara pastan som torkat och behöver bytas ut.

Inte så mycket mer att byta i en laptop.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan vara nån komponent som håller på att ge upp. Viktigt att hitta temps först, känns datorn varm någonstans?

Permalänk

Tack för er återkoppling.

God tanke! Jag har kikat runt i BIOS och det verkar inte finnas något inbyggt för temperaturmätningar. Dock så tycker jag att laptopen stundtals känns känns varm, så kan absolut vara något. Frågan är bara hur jag ska få fram temps i detta skicket.