Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Medlem

Do it!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vore nice men tveksamt att det skulle hända. För mycket pengar inblandat.
Har själv bojkottat FB sedan många år tillbaka och ångrar inte det valet.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Troligt att de stänger ned Instagram i hela EU. Spel för gallerian, inget annat.

Permalänk
Medlem

Hahahaha! Tror inte det hotet riktigt tas så som Zuckern tänkt sig. Tror inte heller han är i så goda lag med aktieägarna så timingen kunde nog ha varit bättre.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag skulle förbli obrydd. Har inte använt deras tjänster på över ett decennium.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Var skickar snapchat och tiktok sin data? Lever dessa upp till EU strikta krav på datalagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Fast den kan ju vara skadlig på andra sätt och skada på en själv och samhället indirekt?

https://www.theguardian.com/technology/2021/dec/06/rohingya-s...

https://www.nytimes.com/2018/10/15/technology/myanmar-faceboo...

https://fortune.com/2021/10/04/facebook-whistleblower-social-...

https://www.abc.net.au/news/2021-10-26/facebook-profits-rise-...

https://www.theguardian.com/technology/2021/jan/30/facebook-l...

https://www.euronews.com/next/2021/10/04/facebook-profits-off...

https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/facebook-whistleblower...

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/10/22/facebook...

https://www.npr.org/2021/10/05/1043377310/facebook-whistleblo...

Eller aktuellt exempel ifrån Sverige:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hotkampanj-mot-svenska-myn...

https://doku.nu/2022/01/27/sverige-attackeras-hart-for-lvu-la...

För att skrapa lite på ytan, problemen med Facebook går mycket djupare än så här.

Permalänk
Medlem

"Meta hotar stänga ned Facebook inom EU"

I say DO IT!

Permalänk
Medlem

Please do!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle klara mig fantastiskt bra utan. Dock skulle det kännas väldigt tomt att ingen av mina bekanta håller med mig.

Jag kände mig väldigt "fri" när Instagram och Facebook kraschade för någon månad sedan.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tror att mänskligheten som stort skulle tjäna på att FB och Instagram försvann, och även TikTok och Twitter. I say DO IT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Haha ja, det är märkligt men så sant. De e som om jag skulle sitta här och hoppas att Twitter blir blockat för att jag inte gillar tjänsten, varför skulle jag ösla tid på det där ens? Istället tänker jag, kul att det kan vara till nytt för någon.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det blir av.
Frågan är dock, var tar folket vägen då och vad blir det för för och nackdelar med det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Det finns alltid en rejäl bias i kommentarerna till den här sortens artiklar. Enkelt uttryckt är man betydligt mer benägen att kommentera om ämnet väcker känslor, i detta fall hatar Facebook. Den som skiter i det går vidare och läser nästa artikel utan att kommentera.

Vidare kan man utan omsvep förmoda att Sweclockers medlemmar har betydligt större genomsnittlig koll och starkare åsikter i integritetsfrågor än gemene man.

I korthet är det som uttrycks här inte representativt för folket i stort. Du rör dig bland vad man skulle kunna kalla extremister, och reaktionerna är inget att vara förvånad över.

Det är dock lite ironiskt att du själv drabbas av en av de grejer folk i tråden har problem med. Enda skälet till att du blivit beroende av Facebook och Insta för att driva ditt företag är att de gjort sig så dominanta på den aktuella marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan ärligt säga att de skulle inte röra mig i ryggen om Fejjan och insta försvann!

Permalänk
Medlem

Många är snabba på att hata, men seriöst varför skulle det vara bättre utan? Fritt att använda? Skulle dessutom vara ett drågslag mot massa hobby utövare som samlar grupper/kunskap och events via FB...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Det skulle vara det bästa som hänt på länge! Hoppas verkligen inget avtal kring ramverk kan nås och fb försvinner från europeiska fastlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Haha ja, det är märkligt men så sant. De e som om jag skulle sitta här och hoppas att Twitter blir blockat för att jag inte gillar tjänsten, varför skulle jag ösla tid på det där ens? Istället tänker jag, kul att det kan vara till nytt för någon.

Facebook är dock något större, och centralare i mångas liv och webben i stort. FB har ju dödat många andra communitys och spårar alla internetanvändare på alla sätt de kan

Skulle de mot förmodan försvinna skulle kanske utvecklingen gå i en annan riktning än zuckerbots plånboks vilja?

Permalänk
Medlem

Men för att vara seriös, Messenger hade jag saknat men that's about it.

Permalänk
Medlem

Inga problem. Jag överlever. Bort med Facebook säger jag bara. Gör mer skada än nytta.

Till alla er som säger att ni kommer sakna Messenger, så vill jag bara påminna er om att det finns massor av andra tjänster. Signal är en av de. Telegram är en annan.

Permalänk
Medlem

Det är lite grann som en skurk som hotar stänga av sin verksamhet så tack men gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men det är ju ingen som tvingar dig vara med i facebook? Eller har jag missat något?

Det argumentet är dock riktigt dåligt. Man kan ha åsikter om Facebooks existensberättigande samtidigt som man inte har en aktivt konto på hemsidan. Ungefär som att ha en åsikt om professionella idrottsmän även om man inte aktivt spelar fotboll eller sångare även om man inte är en aktiv sångare själv. Eller ens kan hålla en ton ordentligt.

Skrivet av Neon:

Haha ja, det är märkligt men så sant. De e som om jag skulle sitta här och hoppas att Twitter blir blockat för att jag inte gillar tjänsten, varför skulle jag ösla tid på det där ens? Istället tänker jag, kul att det kan vara till nytt för någon.

Ja. Hur vågar folk yttra sina åsikter i ett forum..
Sedan är det ju egentligen inte att ödsla tid på något om man har en åsikt om det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Inga problem, jag lämnade för flera år sedan och har aldrig längtat tillbaka till denna sida.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

De som känner sig mest hotade är kanske alla anställda på meta innom EU? 🤷‍♀️

Är detta likt alla anställda som Facebook tillhandahöll till sin skattefinansierade serverhall i Luleå så rör det sig väl om vadå, 25 irländare?

Skämt åsido så är detta inget annat än spel för galleriet. Det är ett fantastiskt bra sätt att sätta eld i röven på amerikanska lagskrivare, då det är USA som helt klart förlorar mest på det om det skulle bli så att Meta måste knoppa av och skaffa en MetaEU med tillhörande kontroll och lagar att följa...

Skrivet av BadNewsBrod:

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Om det är du som förlitar dig helt och hållet på en utomstående tjänst som du inte kan kontrollera och saknar alternativ så har jag svårt att se hur det är någon annans fel än ditt egna...
Lite som Youtubers som klagar på att algoritmen skadar deras inkomst. "Diversify or die" är väl en gammal sanning som är högaktuell även idag.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tänk ändå på hur många influencers som blir arbetslösa? kek

Det finns en del värde med Instagram. Iaf det innehåll som läggs ut av sådana man valt att följa. Vilket är allt mellan jord och skog, till Husqvarna. Så det vore synd om det stängdes ned.

Permalänk
Avstängd

Stackars alla som har 1000+ vänner de aldrig ens träffat. 🙄

Gjorde mig själv av med eländet strax efter lanseringen och saknar inte det alls. Nu kanske folk kan lära sig att hålla kontakten med sina RIKTIGA vänner istället? Märkligt, jag vet. 🤔

Nä, men om Facebook tappar så otroligt mycket på sina annonser, kanske de ska prova att tjäna pengar på annat sätt? Typ, medlemsavgift? Så får de den bittra sanningen hur mycket folk är beredda att betala för skiten.

Som att prenumerera på strumpor man inte behöver. 🤷‍♂️

Permalänk
Testpilot

Facebook? Skulle inte bry mig alls.

Däremot använder jag flitigt både Messenger och Quest 2.
Skulle tjänsterna för dessa saker upphöra skulle det faktiskt påverka mig negativt i det vardagliga livet.

Det var en sak att lära svärföräldrar och diverse äldre släktingar hur man skriver SMS och använder Messenger. Att lära dem använda Telegram, Discord eller annat som faktiskt är mer komplext ser jag inte fram emot... Värsta är att behöva säga åt dem att skapa fler inloggningar, något de flesta redan har svårt att hålla koll på, och då är det knappt en handfull inloggningar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Svarade kanske, men det är inte facebook i sig jag skulle sakna utan vissa kontakter jag bara har igenom det, bland annat från tiden jag studerade i japan.

man kan tycka det är lätt att lägga till dom på annat håll med det går ju liksom in te bara och göra en lista på kontakter man bara har på facebook och sen gå igenom och fråga dom en och en... eller det går, såklart. allt går. men det är knappast hållbart, hade tagit mig hela veckan.

så stänger dom ner utan förvarning blir det kanske lite jobbigt/tråkigt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-13700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

Nuke it from orbit, it's the only way to be sure.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q