Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jo, givetvis. Tyvärr verkar det kräva ganska stora investeringar i att få mindre fördröjning på streamen vilket kanalbolagen inte verkar så intresserade av. 5-10 sekunders eftersläpning hade kanske varit godtagbart men 20-30 sekunder mer tveksamt.

Exempel:
https://www.svt.se/kultur/linjar-tv-grannar-forstorde-spannin...

En betydligen "fulare", men förmodligen enklare/billigare lösning hade varit att lägga in fördröjning på linjär-TVn. Men känns som att det ska vara en värdslig sak att lösa år 2022...

Skrivet av kelthar:

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

Använder i princip endast min TV för sportevenemang via IPTV som är "vanliga" kanaler. Ibland kan det kanske bli YouTube eller SVT Play. Serietittande på Netflix/HBO har aldrig fångat mig tillräckligt för att motivera en prenumeration.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

LED. Har en led tv som fyller 8år. Den tuffar på. Den får gå tills den ger upp helt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Sony A80j OLED, mycket nöjd än så länge!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

En betydligen "fulare", men förmodligen enklare/billigare lösning hade varit att lägga in fördröjning på linjär-TVn. Men känns som att det ska vara en värdslig sak att lösa år 2022...

Så enkelt är det inte, din fördröjning när du streamar är beroende av hur snabbt du kan göra din initiala buffring (och om det den behöver buffra om på nytt under uppspelningen)

Så det är helt omöjligt att ge alla som streamar exakt samma bild exakt samtidigt.

Lösningen om man är känslig är ju att koppla i antennen/kabeln, SVT sänds ju helt okrypterat, så det borde inte vara nåt problem för 99% av befolkningen.

Permalänk
Medlem

Lite oväntat att så många hunnit skaffa OLED. Normalt sett håller ju en TV en herrans massa år och är ju först nu som oled-teknikens börjar mogna och komma ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Lite oväntat att så många hunnit skaffa OLED. Normalt sett håller ju en TV en herrans massa år och är ju först nu som oled-teknikens börjar mogna och komma ner i pris.

Kan inte se hur många som röstat på vad... kan inte rösta PÅ OLED+ projektor... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan inte se hur många som röstat på vad... kan inte rösta PÅ OLED+ projektor... :/

Vilken använder du mest?

Permalänk
Avstängd

OLED 55" blev det förra året p.g.a. riktigt bra pris. Rejäl förbättring från LED/LCD.

Blir väl 65" 120hz+ om nått år när/om priserna kommer ner ytterligare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

LCD alltså.

Ja det är det, tänker det är logisk och inte behövs nämnas på ett teknikforum?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är tokigheter att köra sin tex sin 60-tums tv som primär skärm till datorn? Man undrar vad det är för folk som kör så? Nu menar jag inte att man kopplar sin dator till sin tv som en andra skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tycker det är tokigheter att köra sin tex sin 60-tums tv som primär skärm till datorn? Man undrar vad det är för folk som kör så? Nu menar jag inte att man kopplar sin dator till sin tv som en andra skärm.

Kan tänka mig att det går t.ex. med LG 48" OLED, bara ställa in rätt upplösning så att inte hela panelen används. Dvs man får svarta kanter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så enkelt är det inte, din fördröjning när du streamar är beroende av hur snabbt du kan göra din initiala buffring (och om det den behöver buffra om på nytt under uppspelningen)

Så det är helt omöjligt att ge alla som streamar exakt samma bild exakt samtidigt.

Lösningen om man är känslig är ju att koppla i antennen/kabeln, SVT sänds ju helt okrypterat, så det borde inte vara nåt problem för 99% av befolkningen.

Sade inte att det var en perfekt, eller ens en bra, lösning 😉

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Köpte ny TV förra veckan faktiskt. Denna gången med VA-panel. Måste vart rea då för jag behövde bara pröjsa 5490:- men skoj att testa VA eftersom den förra var IPS.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-ue55tu6905kxxc-...

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Har en 10 år gammal 60” plasma från LG. Funderar på att byta ut denna mot en oled på black friday

Med tanke på vad vissa av dem brukade dra så kommer du spara in det på elräkningen på något år om du använder den mycket

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

Var fjärde år här hemma...
När frugan vill titta på nått OS och det inte går nån gratissändning på nån play kanal
Då får jag dra en lång antennkabel in i vardagsrummet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vi missade några väsentliga typer av bildvisarteknik i vår förra omröstning så nu kör vi igen, favorit i repris!

Läs hela artikeln här

Saknas CRT! Farsan har bara CRT.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Med tanke på vad vissa av dem brukade dra så kommer du spara in det på elräkningen på något år om du använder den mycket

Haha! Ja det är sant

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken använder du mest?

I timmar är det väl oledTVn, den står ju på mycket oftare, slökolla, del serier... men projektorn används ju till film, och vissa serier...
Men frågan lyder ju: "Vilken panel eller teknik har bildvisaren i ditt vardagsrum eller motsvarande?" och vi har två... en för TV, och en för bio

Permalänk
Vila i frid

Alternativet "Övrig/dammig" fanns tydligen inte med av någon anledning för oss mindre intresserade men som iaf ville svara.

Permalänk
Medlem

LCD. Skulle få inbränningar efter 3 månader med tanke på hur jag använder TVn om jag köpte en OLED. Skulle jag däremot använda den som... en TV så skulle det bli en OLED men som datorskärm, inte en chans. Rätt kalibrerad blir bilden på LCD bra nog för mig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Tycker att LCD är lite väl sammanfattande, stor skillnad mellan FALD och EDGE borde varit varsin bockruta. Månne även 3D för sig?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Har en lcd i vardagsrummet och två 42 tums plasma i sovrummen. Gillar faktiskt bilden på dem.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag var väl bland de sista som byte från tjock-TV till en platt-TV...2016...

När jag köpte den TV:n så beställde jag hemleverans, med tillägget bortfraktning av den gamla TV:n.
Fraktgubbarna blev inte glada när de insåg att det var en tjock-TV som vägde närmare 100 än 50 kg som de skulle ta med sig tillbaka...
Väl spenderade pengar för att slippa göra jobbet själv

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av hakro807:

Lite oväntat att så många hunnit skaffa OLED. Normalt sett håller ju en TV en herrans massa år och är ju först nu som oled-teknikens börjar mogna och komma ner i pris.

Håller med. Känns helt osannolikt faktiskt, tom för att vara här på sweclockers.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Lite oväntat att så många hunnit skaffa OLED. Normalt sett håller ju en TV en herrans massa år och är ju först nu som oled-teknikens börjar mogna och komma ner i pris.

OLED:arna från LG har kostat mer eller mindre samma sen 2018 i de flesta storlekarna. Skulle gissa att de flesta har en TV som "primär" tv i 5 år. Det har gått 3 år sedan 2018 så ca: 60% har bytt TV under den tiden. Förmodligen lite fler på Sweclockers. Tycker det är rätt rimligt. Säg att 50% köper OLED så har vi 30% bara där.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

En gammal LG 42" LCD från 2007. Ingen LED här. Funkar fint ännu, har media pc samt Chromecast kopplat till den.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

När jag väl köper saker så vill jag ha kvalitet, så 2009 köpte jag Samsung UE46B7000 46" som var en av de första "led" tv. Dock edge belyst.

Så den är tillräckligt bra fortfarande, 12,5 år senare
Får väl säga att jag har haft tur för en polare köpte samma som mig och den gick sönder efter 2 år 1 månad..

Jag hoppar över 4k helt och kör full retard på 8k sen ist

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Äkta OLED,

Man undrar om nån råkat få med sig en oäkta oled hem....

Permalänk
Medlem

LG IPS-LCD.

1080p 50hz, helt värdelös för gaming men har bara ett Nintendo Switch inkopplad till den ändå

Streama genom Chromecast funkar finfint med bra bildkvalité från alla möjliga streamingtjänster.

55 tum, kostade runt 5000kr på nån rea i början av 2016.

Byter ut den om jag skaffar mig "refresh" variant av PS5/XsX likt Xbox One X / PS4 Pro om det nu går åt det hållet denna gången också och då har man en uppsjö av en backlog av trevliga spel att lira igenom som förhoppningsvis har blivit patchade osv.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ipac:

Man undrar om nån råkat få med sig en oäkta oled hem....

Ja det kan man undra. Vissa ljussättare skyr all form av OLED med WRGB-panel som pesten, men mig veterligen finns det ingen OLED TV att köpa idag med RGB (dvs utan vit subpixel). Blir ju ändring på det med QD OLED förstås.

Misstänker dock inte att detta är vad som åsyftas med äkta (understruket) OLED.