Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Medlem

Har en 55" OLED från 2015 (55EG920V). Har varit mycket nöjd med den tills för ett tag sedan när vi flyttade. Nu sitter vi betydligt längre ifrån och skulle behöva en större tv. Men är lite för snål just nu för att investera i en ny

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

130 tummare duk med projektor .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Panasonic Oled 65+ 4k projje, Epson. kan inte rösta på bägge ju : O : P , går det att ordna?
Oled är grymt… men för filmer och vissa serier blir det mäktigare med 100” bild på 3m avstånd och biokänsla som man inte riktigt får med en tv
Visst, svärtan är lite bättre på oleden, och hdr är ju givetvis bättre.. men vem fasen tänker på hdr vid en mäktig film på stor bild, kör ens biografer i hdr?
Rörelseskärpan är bättre på projjen… färgerna likvärdiga… dock inte kalibrerat dom, men kör på filmmker mode på tvn , och natural på Epson projjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Projektor, Sony HW55ES, kan inte se att jag skulle gå tillbaka till TV om inte priserna för stora paneler sjunker drastiskt så att man kan köpa 100"+ för rimliga pengar. Mest intressant att prova idag skulle nog vara en UST-laserprojektor, typ VAVA Chroma eller liknande.

Är nåt speciellt med projektor alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag är inte intresserad av sportevenemang, men vore det inte roligare om alla jublade samtidigt?

Jo, givetvis. Tyvärr verkar det kräva ganska stora investeringar i att få mindre fördröjning på streamen vilket kanalbolagen inte verkar så intresserade av. 5-10 sekunders eftersläpning hade kanske varit godtagbart men 20-30 sekunder mer tveksamt.

Exempel:
https://www.svt.se/kultur/linjar-tv-grannar-forstorde-spannin...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av livsnjutaren:

Har en 55" OLED från 2015 (55EG920V). Har varit mycket nöjd med den tills för ett tag sedan när vi flyttade. Nu sitter vi betydligt längre ifrån och skulle behöva en större tv. Men är lite för snål just nu för att investera i en ny

Dock ska du kanske fundera på att slå till nu. Det kommer en uppsjö nya modeller av OLED nu, LG OLED EX t.ex. med högre ljusstyrka och dessa kommer nog kosta en vacker slant. Jag ser inte framför mig att detta kommer bli mycket billigare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

hade ju vart intressant att ha lite större differentiering än bara panel typ. Det är ganska stor skillnad på en budget LCD och en top of the line miniLED tv. I denna undersökning som boxas dessa 2 typer ihop.

en annan relevant poll hade kanske vart storlek. Går man för en liten OLED för en större FALD LCD t.ex. ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Då klickar vi i OLED. (tack!)

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra gratis-TV nu. Någon 40-45" Champion-tjofräs (LCD) som fungerar tillräckligt bra för att streama Netflix och Youtube via Chromecast. Eller ja, gratis och gratis, bjöd på en Pizza i utbyte mot TVn

Det enda jag kan klaga på egentligen är väl att ljudet är ganska kasst, så kommer nog införskaffa en soundbar för att göra det lite mindre burkigt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SuperSverker:

Efter feedback från förra gången så fick vi lite mer val, var glad för förändringen istället för att trycka det för långt

@medbor gjorde en liknande undersökning också som svar på våran. I den angav cirka 0 pers att de körde CRT så det är ytterst medvetet att skippa för att hålla det "rent". Plasma däremot verkade genuint många sitta kvar på.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

De gångerna jag köpte tv och dom frågade efter personnummer så sa jag alltid att det var en present till farsan och sa hans personnummer.

Ja tänk att slippa vara så äckligt ärlig alltid

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Faktiskt lite osäker, VA tror jag.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Faktiskt lite osäker, VA tror jag.

LCD alltså.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

@medbor gjorde en liknande undersökning också som svar på våran. I den angav cirka 0 pers att de körde CRT så det är ytterst medvetet att skippa för att hålla det "rent". Plasma däremot verkade genuint många sitta kvar på.

Vad var det för panel jag hade nu igen?

Bra att ni gör en ny på framsidan, kändes extremt att Plasma kunde ha typ 20% som min tråd visade:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1655839-vilken-skarmty...

Permalänk
Medlem

LED. Köpte en ny 75" och ville ha något som håller länge.
Tycker allt jag läst är att OLED blir dåligt med åren.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Benchmaskin 🍞

OLED master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Dock ska du kanske fundera på att slå till nu. Det kommer en uppsjö nya modeller av OLED nu, LG OLED EX t.ex. med högre ljusstyrka och dessa kommer nog kosta en vacker slant. Jag ser inte framför mig att detta kommer bli mycket billigare.

Jo det är sant, däremot är det mycket pengar att lägga och har varit lite intresserad av UST projektor men det vet jag inte om det är en vettig ide just nu/än. Är ju inte så att jag är missnöjd med TVn överlag, det är ju bara storleken som har blivit lite för litet.
Ända jag kan vara lite missnöjd med är att LG slutat uppdatera vissa appar på denna modell (HBO tror jag).

Får se om man hittar något erbjudande som lockar så kanske man slår till på en 70-75".

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Har en 10 år gammal 60” plasma från LG. Funderar på att byta ut denna mot en oled på black friday

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har en LG oled 55B7V som köptes 2017, var jättenöjd men sitter nu med kraftiga inbränningar och precis som att färgerna i ett stort område i mitten av TV'n håller på att ta slut, tror det blir en 75" lcd nästa gång faktiskt.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

LG oled 55B7 tyvärr tittat lite väl mycket YouTube så nu har jag lyckats får deras djäkla logga inbränd, trist att de har en klarröd logga mot svart bakgrund i sin tv-app.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kelthar:

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

Tittar på SVT:s kanaler ett par gånger i månaden iallafall. Nu har ju även TV4 äntligen slutat begränsa sin fritt tillgängliga kanal till potatiskvalitet – bara 375 år efter att SVT började sända i HD.

Måste dock fråga vad som är skillnaden mellan "de vanliga kanalerna" och "digital-tv"? Jag har bara ett fåtal kanaler ("skogs-TV"), samtliga via det marksända digitala nätet (DVB-T).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

LG oled 55B7 tyvärr tittat lite väl mycket YouTube så nu har jag lyckats får deras djäkla logga inbränd, trist att de har en klarröd logga mot svart bakgrund i sin tv-app.

Samma modell och samma problem, har även NETFLIX inbrännt nere till höger i bild, och en tydlig rad från textning

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Nästa fråga är kanske vem som fortfarande använder sin TV med de vanliga kanalerna eller digital-tv?

Det var lääänge sedan vi använde det. Många år.

HTPC for the win! <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tittar på SVT:s kanaler ett par gånger i månaden iallafall. Nu har ju även TV4 äntligen slutat begränsa sin fritt tillgängliga kanal till potatiskvalitet – bara 375 år efter att SVT började sända i HD.

Måste dock fråga vad som är skillnaden mellan "de vanliga kanalerna" och "digital-tv"? Jag har bara ett fåtal kanaler ("skogs-TV"), samtliga via det marksända digitala nätet (DVB-T).

Begreppet "digital-TV" är något förvirrande då per definition alla linjära TV-sändningar idag är digitala. Comhem (Tele2) var väl sist ut i sitt kabelnät förra hösten.

Det som förvirrar är att många kanaler idag fortfarande sänds i SD-upplösning (Standard Definition), dvs icke-HD och det ser som du påpekar helt horribelt ut på dagens moderna TV-apparater. Om du har "Skogs-TV" så bara kika på TV6 till exempel. Men, det är de facto fortfarande en digital signal.

I marknätet är det i grunden ett kapacitetsproblem då antal frekvenser / MUX:ar är begränsade men förhoppningsvis kan fler och fler kanaler gå över till HD i takt med att sändnings- och komprimeringstekniken går framåt.

Vill man ha "allt" i HD så är det satellit eller kabelnät som gäller, alternativt IPTV också givetvis.

Permalänk
Keeper of the Bamse

OLED. Köpte första 2017 och uppgraderade till CX 65" år 2020. Kan omöjligt gå tillbaka. Till och med att sitta och titta på en dyr datorskärm (Samsung G9) är störande. Spel (framförallt HDR) ser ju ut som skit på den i jämförelse!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Byta till en OLED bara för bytandets skull känns ganska så ovärt, även om den drar marginellt mindre ström jämfört med vår gamla plasma. Sedan är man ju lite skeptisk när man hör om problemen med inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Panasonic Oled 65+ 4k projje, Epson. kan inte rösta på bägge ju : O : P , går det att ordna?
Oled är grymt… men för filmer och vissa serier blir det mäktigare med 100” bild på 3m avstånd och biokänsla som man inte riktigt får med en tv
Visst, svärtan är lite bättre på oleden, och hdr är ju givetvis bättre.. men vem fasen tänker på hdr vid en mäktig film på stor bild, kör ens biografer i hdr?
Rörelseskärpan är bättre på projjen… färgerna likvärdiga… dock inte kalibrerat dom, men kör på filmmker mode på tvn , och natural på Epson projjen

Bump... går det ändra så man kan rösta på flera alternativ?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av hejsann:

Detta tycker jag är stenhårt

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig ägt en TV.