Snabbkoll: När använde du ett USB-minne senast?

Permalänk
Medlem

Har alltid ett gammalt minne på nyckelringen, det har faktist kommit till använding ett flertal gånger tro det eller ej. Sist på nyår då det var den enda sättet app spela upp hemmasnickrade mp3:or.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem

Senaste för några månader sedan när jag uppdaterade firmware på bergvärmepumpen. Såg att det fanns ett nytt FW tillgängligt så det är snart dags igen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

ungefär 3 minuter sedan, köpte nytt för en månad sedan.. suttit länge med ett 16gb men insåg att dom hade blivit så billiga nu så slog till på ett 128gb Kingston

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

För någon månad sedan. Behövde spara lite screenshots på minnestimings i BIOS när jag uppgraderade datorn.

Ska man bara installera om Windows kan man ju bara mounta ISO:n direkt i Windows eller välja att installera och "Keep nothing" i Windows Download Tool.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blir när man installerar om en dator hemma eller när man ska leka med DJ-konsolen (Kör musiken för Serato DJ på ett USB minne)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag hittade några gamla USB-minnen i en byrålåda som jag snabbt kollade igenom, men att använda dem ’på riktigt’ var många år sedan...

Jag har fortfarande ett kingston minne på nyckelknippan dock (med ubuntu live boot och lite sånt)

Inte använt det alls på minst 3 år dock...

Permalänk
Medlem

Jag flyttar filer till min fältdator via usb, så varje dag.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

För nyinstallationer främst. BIOS-uppdateringar om moderkortet inte stöder det från Windows förstås. Emellanåt använder jag en del i jobbet, om man exempelvis är hos en kund med begränsat nätverk eller så, och behöver flytta något. Men inte ofta. Jag kan inte ens minnas när jag senast typ hade videofiler på ett minne eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan bara usb-minnen till två saker.
Ominstallera datorer.
Ta med mycket data till ställen med långsam/svajig uppkoppling.

Oftast använder jag små kortläsare istället för usb-minnen. Tar absolut minst plats och för bulkdata är prestandan fullt tillräcklig.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Senaste förra vecka då jag blåste rent Windows.

Gör en liknande omröstning fast med CD/DVD-rom istället.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Dubbla 128gb stickor samt dubbla 1tb usbdiskar som synkas med nya bilder och viktiga filer var söndagkväll från mobiler o laptops.
Samma filer hamnar även i molnet via office 365.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Använder USB-minne (Sandisk iXpand) till bland annat min iPhone ett par gånger i månaden för att tanka över bilder och filmer till valfri dator. Vill inte vara låst till iCloud mer än nödvändigt.

Annars har en extern SSD samt AirDrop tagit över mycket av behovet av USB-minnen för mig.

Permalänk
Medlem

Smidigt sätt att flytta filer mellan datorerna, går ofta snabbare än att dela filerna i nätverket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xdrive:

Bootar ett när jag gör backup med Acronis True Image.

Kör du ett OS som inte har stöd för det, eller?
Jag körde det förut, och tog både filbackups och imagebackups automatiskt på schema, utan några omstarter.
Kör likadant nu men med Macrium Reflect istället. Incremental image på C: (~200 GB data) tar strax under en minut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Backups ofta på viktiga dokument och bokmärken

Sen så har jag både win10 och win11 setup på varsin USB minne som man kan installera från

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Ni som använder usb-minnen som backup hoppas jag har en annan lösning också, för det är inte direkt säkert. Jag har en stor mängd äldre minnen som inte fungerar som de ska, tappar innehåll, vill inte kännas igen och så vidare, och de är inte så väldigt gamla ändå.

Permalänk
Medlem

Använder det faktiskt dagligen. Det är ju dagens motsvarighet till dåtidens disketter.

Molnlagring är ok för privat bruk och små filer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Använder det faktiskt dagligen. Det är ju dagens motsvarighet till dåtidens disketter.

Molnlagring är ok för privat bruk och små filer.

Eller så är det gårdagens motsvarighet till disketten. För mig i alla fall har ju olika former av nätverksöverföring ersatt nästan allt där man hade disketter för länge sedan och usb-minnen för inte så länge sedan. På jobbet använder vi teams exempelvis för kommunikation (även vanlig telefoni), fildelning och liknande, och vi har ett separat system för kod. Hemma används molnlagring främst, även om det förstås går att dela filer eller kataloger lokalt där också.

Permalänk
Medlem

Använder alltid krypterade USB-stickor i jobbet, molnlagring och överföring av data mellan nätverk är inte tillåtet så då får det bli sticka för att flytta data mellan användarkonton.

Går ändå snabbare än med våra sega VPN-tunnlar som har sanslösa 'overheads', att en fil på 1 MB drar i sig 10-30MB data över VPN kan inte vara optimalt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Var flera år sedan sist.

Det var dock inte så längesedan (<0.5 år) jag skulle behövt ett, men jag hittade inget och orkade inte åka och köpa så det blev inget av vad det nu var jag skulle göra.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Lustigt att den här frågan poppade upp för jag flashade Fedora 35 på en sticka för inte så länge sen!

Permalänk
Medlem

Köpte nyss Samsung T7 på 1 TB till PS5.

Så backloggen(PS4) blir snabbt åtkomlig.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Senast någon timme sen när jag installerade om en dator, använder USB-minnen nästan dagligen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Samma minne som på bilden tog jag precis fram då det är dax att köra clonezilla och köra in en mindre ned-solladd installation för att det börjar bli för mycket rester av program och spel etc.

Kommer kör in en 9 månades image med OS med alla måste ha program och inställningar. Efter det kör man in alla uppdateringar och de program/förändringar som man kommit fram till att en grund installerad dator behöver och gör en uppdaterad image.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Räknas det då jag använder mitt usb-minne till att skrapa lotter? Perfekt att skrapa med då man ej har mynt längre!

Permalänk

Under förra veckan, råkade göra en systemfil vid namn 'fstab' (kör Manjaro Linux) oläsbar så kunde inte starta upp mitt OS men tur då att jag har en USB sticka med just Manjaro Linux liggandes för säkerhets skull. Så använde USB stickan för att starta upp ett OS och återställa min 'fstab' som jag hade kopierat i fall just en sådan skulle hända.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Varje dag på jobbdatorn...sparar inget på Hdd där bara backup ibland.
När jag tar hem minnet så kan jag fortsätta jobba hemma...smidigt & slipper Laptop
Alltid i bilen...favoritmusiken på USB...Trafikinfon får man ju ändå...
Som sagt &så till diverse installationer mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Proffsmoddare

I use the supplied USB sticks for motherboard drivers when I build comouters. Once or twice a month total though.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Använder det faktiskt dagligen. Det är ju dagens motsvarighet till dåtidens disketter.

Molnlagring är ok för privat bruk och små filer.

Jag skulle påstå det är 2008-2015 motsvarighet till diskett. Idag har användningen drastigt minskas hos alla. Folk använder usb minne till lite olika saker, men inte som man använde diskett en gång i tiden.
Angående citat: "Molnlagring är ok för privat bruk och små filer.". Så om man har något sekretessbelagd så får man absolut inte transportera detta på ett usb minne. Dessutom usb minne är endast till för småfiler, ska man ha större så är det usb ssd.

Permalänk
Medlem

Created a windows 10 boot.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X