Bara ha gratiskanaler på TV - Är det möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då förstår jag! Om det rör sig om gratis-kanaler så borde ingen behörighetskontroll behövas. Att ge ut gratis-kanalerna hade alltså inte inneburit någon ökad kostnad för leverantörerna av IPTV? Bortsett från förlorade intäkter.

Skrivet av Cenorida:

Japp, det förstod jag. Min fundering var dock huruvida det skulle innebära en ökad kostnad för leverantörerna av Multicast IPTV att leverera gratis-kanalerna. Har fått svar på den frågan nu

IPTV kör inte stenhårt mot någon standard så det skulle krävas en box med support från TV-leverantören. Dessutom är det en kostnad att vidaresända TV-kanaler, alltså licensmässigt.

I praktiken får fastighetsägare som står för grundutbud över IPTV betala typ 100 kr per hushåll. Kostnaden är väl ungefär som kabel-tv och ger en osmidigare lösning, lägsta kostnaden får du som fastighetsägare med centralantenn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Då förstår jag! Om det rör sig om gratis-kanaler så borde ingen behörighetskontroll behövas. Att ge ut gratis-kanalerna hade alltså inte inneburit någon ökad kostnad för leverantörerna av IPTV? Bortsett från förlorade intäkter.

Problemet är att man inte sänder via internet utan det sker på ett lan så man måste nå rätt lan, det är därför du har en tjänstefördelare som delar upp den inkommande datan i olika funktioner typ data, tv och telefon så i praktiken innebär det en kostnad även om det teoretiskt inte skulle behöva ske via lan utan kunna använda internet. Det blir dock svårt att kunna garantera att det funkar om det ska ske via internet där allt krigar om kapaciteten, man behöver ju ha en stabil dataström som inte varierar i kapacitet medan internet kan innebära ganska pulserande bandbredder med snabba dataskurar och så händer inget under en relativt lång tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

IPTV kör inte stenhårt mot någon standard så det skulle krävas en box med support från TV-leverantören. Dessutom är det en kostnad att vidaresända TV-kanaler, alltså licensmässigt.

Just det, det stämmer ja. Minns att TV4 släcktes ner hos vissa TV-leverantörer under pågående avtalsbråk. Detta trots att TV4 är att betrakta som en gratiskanal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag kör med nån liten antenn jag hittade, som jag hängt bakom tvn. Får in kanalerna utan problem. Men det beror ju på var man bor. Långt från en sändare kan man ju behöva nån större konstruktion på taket.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Just det, det stämmer ja. Minns att TV4 släcktes ner hos vissa TV-leverantörer under pågående avtalsbråk. Detta trots att TV4 är att betrakta som en gratiskanal.

Driver du ett kabeltvnät har du en vidaresändningsplikt, TV4 ingår inte i den. IPTV har ingen plikt så där får du lösa avtalen bäst du vill och får ta betalt vad du vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Med tanke på att Allente tar betalt för programkort även till SVTs kanaler så är det enda du har att vända dig till Teracoms marksända nät.

Jag hade inte haft några problem att betala för deras programkort om de kunde leverera kanalerna jag vill ha men det var inte möjligt enligt deras chat. Man måste ha minst deras baspaket och det är just det jag har idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

har ingen tipsat om takantenn om man bor i villa. Slipper du hålla på med abonnemang, oberoende av internet och väldigt låg kostnad och garanterat enbart basutbud.

Läste du mitt första inlägg så står det klart och tydligt att jag inte har någon takantenn och då vi just nu har år 2022 så har jag heller inga planer på att sätta upp en. Jag har fiber in i huset och tycker att någon leverantör av tv borde kunna skicka mig de gratiskanaler som finns men tyvärr tycks inte det vara möjligt utan att kasta in ett helt paket med kanaler.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag hade inte haft några problem att betala för deras programkort om de kunde leverera kanalerna jag vill ha men det var inte möjligt enligt deras chat. Man måste ha minst deras baspaket och det är just det jag har idag.

Ja, det är bara om du har satellit du kan få ett programkort för SVTs kanaler.

Allente använder för övrigt inte programkort för IPTV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ja, det är bara om du har satellit du kan få ett programkort för SVTs kanaler.

Allente använder för övrigt inte programkort för IPTV.

Jag chattade med dem då jag är kund där idag men på hon i chatten så lät de inte som att de bara kunde ha gratiskanalerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag chattade med dem då jag är kund där idag men på hon i chatten så lät de inte som att de bara kunde ha gratiskanalerna.

Inte via IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har idag ett basutbud från allente/viasat men funderar på att avsluta detta då det ändå bara visas skit på tv. Vill fortfarande ha kvar TV:n och då med de fria kanalerna SVT och Fyran. Vill slippa använda mig av streaming på varje kanal då jag tycker alltid är ett jävla krångel om man bara ska se linjärTV. Att kolla på play är enklare.

Jag har idag bara fiber in i huset så det finns ingen antenn som jag kan utnyttja och vill helst inte in i bordsantennvärlden. Har ni koll på någon leverantör kör TV direkt i fibern eller måste jag ha någon digitalbox mellan?

Har en TV av nyare typ med kortläsare.

Kan det här vara nåt? Du får visserligen viasat gratis i tre månader men det kan du kanske stå ut med, man måste ju inte titta. Sen vet jag inte om det fungerar bra där du bor. Den har dessutom eliminering av oönskade störningar men jag tror inte det gäller oönskade program.

Roliga detaljer, se längst ner under rubriken "Mer information":
Antennen ingår i förpackningen och den har 2,75 m guldpläterade kontakter

Permalänk
Medlem

OBS gratiskanaler existerar icke.
Alla som betalar skatt betalar ju extra för Radiotjönsts utbud vare sig man vill eller icke.
I regel är det dubbelt så dyrt som tex Netflix, eller 4 ggr priset av Amazon Prime/HBO Max.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en DVB-T antenn och jacka in, lägga bakom tv'n och fortsätta med livet?

Jag har en sån här ligger bakom min tv och får in samtliga gratiskanaler på marknätet i HD. Stort plus att den drivs av USB-porten på tv så man slipper extra strömkablar..

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_vivanco-tva-4040-curved...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

OBS gratiskanaler existerar icke.
Alla som betalar skatt betalar ju extra för Radiotjönsts utbud vare sig man vill eller icke.
I regel är det dubbelt så dyrt som tex Netflix, eller 4 ggr priset av Amazon Prime/HBO Max.

Det är väl visserligen ett bra påpekande att det är skillnad på att redan ha betalat för något och att det är gratis, det är ju en sån där grej som folk i regel resonerar konstigt kring vid allehanda jämförelser.

Men... vad har du för pris på Netflix, Amazon Prime, HBO Max egentligen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det lättaste du kan göra är att skala av en ca 10cm av en antennkabel du har liggandes, stoppa i tv och kör som antenn.
Fungerar hos två bekant som har det som nödlösning ifall fibern går ner.
Beror ju på hur du bor men värt testa innan man ska börja med en massa annat krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl visserligen ett bra påpekande att det är skillnad på att redan ha betalat för något och att det är gratis, det är ju en sån där grej som folk i regel resonerar konstigt kring vid allehanda jämförelser.

Men... vad har du för pris på Netflix, Amazon Prime, HBO Max egentligen?

från respektive hemsida:
Netflix kostar 99 till 179kr/mån
Amazon Prime 59kr
HBO Max hade nyligen kampanj - 50% rabatt livet ut, dvs 89kr*50%= 45kr.

Public service-avgiften för inkomståret 2021 är maximalt 1 329 kronor per person och år. Du som har en beskattningsbar förvärvsinkomst som är lägre än 132 990 kronor per år betalar i stället 1 procent av inkomsten. Beskattningsbar förvärvsinkomst är din inkomst av tjänst eller näringsverksamhet efter avdrag.

Nu räknar jag på tex min familj där vi är två vuxna i hushållet.
För oss är Public service avgiften alltså 221kr/mån vilket är alltså dubbla priset av Netflix eller ca 4grr dyrare än amazon/HBO

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Läste du mitt första inlägg så står det klart och tydligt att jag inte har någon takantenn och då vi just nu har år 2022 så har jag heller inga planer på att sätta upp en. Jag har fiber in i huset och tycker att någon leverantör av tv borde kunna skicka mig de gratiskanaler som finns men tyvärr tycks inte det vara möjligt utan att kasta in ett helt paket med kanaler.

Du skrev bordskanten men du får bra bild med takantenn. Enklare och säkrare tv tillgång även när bredbandet ligger nere och bara gratiskanaler

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x