Permalänk
Medlem

Intressant hur upplevelsen kan variera där, dom har till exempel fått beröm för att helt gratis ersätta skador orsakade av användare (solljus mot linserna, kontroller som drämts sönder mot väggar etc.) och jag har själv aldrig haft problem. Tror det rentav är vid två tillfällen jag fått ekonomisk kompensation vid längre mailväxlingar.

Antar att mycket kan ha outsourcats nu när Quest 2 har blivit så stort och att det ökar risken för att hamna hos någon inkompetent typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Intressant hur upplevelsen kan variera där, dom har till exempel fått beröm för att helt gratis ersätta skador orsakade av användare (solljus mot linserna, kontroller som drämts sönder mot väggar etc.) och jag har själv aldrig haft problem. Tror det rentav är vid två tillfällen jag fått ekonomisk kompensation vid längre mailväxlingar.

Antar att mycket kan ha outsourcats nu när Quest 2 har blivit så stort och att det ökar risken för att hamna hos någon inkompetent typ.

Problemen gäller inte bara när man kontaktar dem utan även sociala medier. De poserar som hjälpsamma men det är skit värt när det kommer till att lösa riktiga problem. Supporten är totalt kaos med olika personer som svarar hela tiden och det enda de kan göra är att följa sitt manus. Går inte att kommunicera med dem över huvud taget - du får bättre respons från en chatbot.

Den här tråden på deras forum skapades för över ett år sedan:
https://forums.oculusvr.com/t5/Oculus-Quest-2-and-Quest/White...

Folk som kontaktat support har blivit hänvisade till att det inte är något fel från Oculus sida, och därefter blivit ignorerade. Jag hade flera månaders mailväxling tills det eskalerades till någon form av chefsvarelse. Vederbörande insisterade på att byta ut headsetet varpå jag skulle få vänta över en månad på ett bättre begagnat. Hon kunde aldrig svara på varför det skulle hjälpa, när andra användare redan provat olika headset med samma resultat, eller varför de inte kan skicka ett nytt samtidigt som jag skickar mitt - för att undvika onödiga ledtider med en "fix" som inte löser någonting. Frågorna ignorerades varför jag begärde pengarna tillbaka för headset och kabel. Om jag återkom med serienummer skulle de fixa det.

Det var i april-maj. Oculus slutade helt enkelt att svara efter de fick serienumren.

I tråden ovan hoppar supporten in efter nästan ett år och poserar som hjälpsamma - likt den där Oculus_Ryan gjorde ett par veckor innan, efter jag terroriserat honom på forumet. Plötsligt var de så väldigt måna om att hjälpa till och lösa problemet. Det måste varit över ett halvår sen nu. Tror du de svarar eller ger någon som helst indikation på att jobbar med problemet? Självklart inte. Samma visa har de kört med på Reddit och Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det vill inte jag heller göra - trots det har jag köpt Quest 2

De säljer dem med förlust för att få igen det via runtomkring försäljning och spårning via din facebook profil.

Men eftersom jag använder en fake-profil för mitt Quest 2 konto och inte handlar i deras butik känns det OK för mig.

Då får man ett ypperligt headset till en fantastiskt pris.

Smart idé! Men kan man verkligen säga att de inte gynnas av att man köper produkten ändå? Har du blivit bannad någon gång förövrigt för din profil? läste att det kunde hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Smart idé! Men kan man verkligen säga att de inte gynnas av att man köper produkten ändå? Har du blivit bannad någon gång förövrigt för din profil? läste att det kunde hända.

Vad är felet av att de gynnas av en produkt du väljer att köpa. Det är bara ok köpa om de förlorar pengar på dig hmmm... Vet inte vem som har dålig moral här

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Problemen gäller inte bara när man kontaktar dem utan även sociala medier. De poserar som hjälpsamma men det är skit värt när det kommer till att lösa riktiga problem. Supporten är totalt kaos med olika personer som svarar hela tiden och det enda de kan göra är att följa sitt manus. Går inte att kommunicera med dem över huvud taget - du får bättre respons från en chatbot.

Den här tråden på deras forum skapades för över ett år sedan:
https://forums.oculusvr.com/t5/Oculus-Quest-2-and-Quest/White...

Folk som kontaktat support har blivit hänvisade till att det inte är något fel från Oculus sida, och därefter blivit ignorerade. Jag hade flera månaders mailväxling tills det eskalerades till någon form av chefsvarelse. Vederbörande insisterade på att byta ut headsetet varpå jag skulle få vänta över en månad på ett bättre begagnat. Hon kunde aldrig svara på varför det skulle hjälpa, när andra användare redan provat olika headset med samma resultat, eller varför de inte kan skicka ett nytt samtidigt som jag skickar mitt - för att undvika onödiga ledtider med en "fix" som inte löser någonting. Frågorna ignorerades varför jag begärde pengarna tillbaka för headset och kabel. Om jag återkom med serienummer skulle de fixa det.

Det var i april-maj. Oculus slutade helt enkelt att svara efter de fick serienumren.

I tråden ovan hoppar supporten in efter nästan ett år och poserar som hjälpsamma - likt den där Oculus_Ryan gjorde ett par veckor innan, efter jag terroriserat honom på forumet. Plötsligt var de så väldigt måna om att hjälpa till och lösa problemet. Det måste varit över ett halvår sen nu. Tror du de svarar eller ger någon som helst indikation på att jobbar med problemet? Självklart inte. Samma visa har de kört med på Reddit och Twitter.

Jag har aldrig råkat ut för nått vitt streck när jag använder link så säker på att det inte är headsetet?
Eller ör det specifika spel? Verkar vara fs och racing bara av det jag som dom flrsta inläggen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har aldrig råkat ut för nått vitt streck när jag använder link så säker på att det inte är headsetet?
Eller ör det specifika spel? Verkar vara fs och racing bara av det jag som dom flrsta inläggen

Det händer med vissa spel och är inte nödvändigtvis samma för alla. Flera har rapporterat problem trots byte av både dator och headset. Allt tyder på att det är mjukvarurelaterat och för många har problemet kommit just efter en mjukvaruuppdatering. Senaste versionen där få eller ingen hade problem var V24.

Jag och flera andra har påpekat detta för Oculus samt gett dem en uppsjö av loggar, men det går inte att kommunicera med dem. Jag skulle bli förvånad om det ens är något som lyfts till utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Quest2 är överlägsen atm men köper du en ny börk så väntar du på vad index 2 levererar eller om HP släpper en bra reverb men håll koll på decagear 1.

Kanaler:
mrtv - mixed reality tv
Tyriel Wood - VR Tech
Virtual Reality Oasis

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det händer med vissa spel och är inte nödvändigtvis samma för alla. Flera har rapporterat problem trots byte av både dator och headset. Allt tyder på att det är mjukvarurelaterat och för många har problemet kommit just efter en mjukvaruuppdatering. Senaste versionen där få eller ingen hade problem var V24.

Jag och flera andra har påpekat detta för Oculus samt gett dem en uppsjö av loggar, men det går inte att kommunicera med dem. Jag skulle bli förvånad om det ens är något som lyfts till utvecklarna.

Kanske är ett ovanligt i h därmed svårt problem att lösa eftersom det inte drabbar dom flesta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske är ett ovanligt i h därmed svårt problem att lösa eftersom det inte drabbar dom flesta

Ja, det kan säkert vara svårt att identifiera och lösa. Fast det ursäktar inte att Oculus agerar som kvalificerade dynghögar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Quest2 är överlägsen atm men köper du en ny börk så väntar du på vad index 2 levererar eller om HP släpper en bra reverb men håll koll på decagear 1.

Kanaler:
mrtv - mixed reality tv
Tyriel Wood - VR Tech
Virtual Reality Oasis

Inget officiellt alls om en Index 2, bara vaga rykten om Deckard. HP har precis släppt en reviderad version av Reverb. Mycket liten skillnad, men den har inte ens kommit till alla länder än så de står nog inte redo med ytterligare en ny version. Decagear har ändrat riktning och ska omarbeta till en ny produkt på en annan prisnivå, vilket antagligen inte kommer leda någonstans.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad är felet av att de gynnas av en produkt du väljer att köpa. Det är bara ok köpa om de förlorar pengar på dig hmmm... Vet inte vem som har dålig moral här

Menar du att det är omoraliskt att inte vilja gynna Facebook och ändå använda deras produkt? Då är det många som beter sig omoraliskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Inget officiellt alls om en Index 2, bara vaga rykten om Deckard. HP har precis släppt en reviderad version av Reverb. Mycket liten skillnad, men den har inte ens kommit till alla länder än så de står nog inte redo med ytterligare en ny version. Decagear har ändrat riktning och ska omarbeta till en ny produkt på en annan prisnivå, vilket antagligen inte kommer leda någonstans.

Ja då kanske det blir quest 2 pro eller quest 3 snart då

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

4k för ett par Vive Wands låter som vansinne, du borde kunna hitta ett komplett Vive med wands och basstationer för typ 2-3k.

1.0 controllers finns billiga, 2.0 ("2018 version") är dyrare, knappt värt att köpa begagnat, några hundralappar man sparar på sin höjd. Däremot kan man använda 2.0 med 1.0 base stations. Lite förvirrande

Skrivet av johanandersson:

https://i.imgur.com/W6U6xWA.png
Borde nog gå att få för under 1000 till och med.

Gamla (svarta) Vive-kontrollers funkar ej med 2.0 base stations

Lista över kompabilitet:
https://www.vive.com/eu/support/vive-pro-hmd/category_howto/w...

Sen rent allmänt måste man prova sig fram, huvudform, om man behöver mer exakt IPD, om man behöver köpa från VR optician kommer det påverka hur nära man kan ha HDM framför ögonen (t.ex. om man "fuskar" och tar bort faceplate på Quest 2 för bättre FoV kommer kan det bli för tight med extra lens inserts, osv).

Tycker dock det är positivt att Meta satsar hårt på VR, om det blir mainstream kommer andra företag haka på.

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera till 2.0 kontroller och base stations?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Är det värt att uppgradera till 2.0 kontroller och base stations?

Nä, uppdateringarna ska vara funktionellt identiska, om du inte har en gigantisk spelyta. Jag tror de uppdaterade för att kunna tillverka dem billigare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hoppades på bättre tracking

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Hoppades på bättre tracking

Har du problem med riktig lighthouse tracking? Det kan vara att du har mycket höga krav, men om allt fungerar som det ska så brukar de flesta tycka spårningen är utmärkt även med version 1 av systemet. Vilket får mig att misstänka att något är lite fel. Stationerna ska vara synkroniserade, och det finns kanaler man kan byta mellan om de inte är synkade. Är fyrarna stabilt monterade i axelhöjd eller högre riktade väl mot spelytan?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Hoppades på bättre tracking

och har du basstationerna placerade på diagonalen och inte båda framför som jag sett vissa har.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja de sitter överst på Billy hyllan och i motsatta hörn av rummet. Vinklade ner mot spelgolvet. Och de är synkade till samma kanal.
Märker det mest i Onward och X-Plane då det kan vara lite fippligt att göra grejer eller att siktet skakar mer än jag darrar på manchetten.
Är det inte så att v2.0 har tätare laserraster?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå!
Jag hann inte skaffa en kraftfull gpu innan priserna stack iväg förra hösten och fick nöja mig med begagnad 980gtx tills vidare. I övriggt fick jag ihop högpresterande komponenter ex Ryzen 5900. Jag är nyfiken på att rita i VR, ex Tilt Brush. Funkar 980gtx överhuvudtaget om jag har en i övrigt bra dator? Vilka VR-glasögon rekommenderas?

Jag har en följdfråga: Om jag skulle hitta en kraftfull gpu i framtiden, säg minst 3080rtx, vilket VR skulle funka bra då till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Jag har en följdfråga: Om jag skulle hitta en kraftfull gpu i framtiden, säg minst 3080rtx, vilket VR skulle funka bra då till datorn?

Då kan du välja och vraka bland de som finns på marknaden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Jag har en följdfråga: Om jag skulle hitta en kraftfull gpu i framtiden, säg minst 3080rtx, vilket VR skulle funka bra då till datorn?

Hur kraftig GPU man än har går det att käka upp all kapacitet för VR. Det är bara att vrida upp supersampling och/eller köra ett tillräckligt krävande spel och/eller tillräckligt hög uppdateringsfrekvens så går även ett 3090 på knäna.

På samma vis: anpassar man inställningarna efter hårdvaran kommer man undan även med betydligt klenare kort än 3080.

Permalänk
Medlem

Kan confirma att 3090 precis orkar köra ACC

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kan confirma att 3090 precis orkar köra ACC

Ska väl dock tilläggas att ACC är helt värdelöst i VR. Ser ut som kamelbajs medan GPU;n får kämpa för livet.

Permalänk
Medlem

Jag kör det exklusivt pga fysiken och ljudet så lite suddighet på avstånd är värt det för mig. Också därför jag valde en dator med 3090

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ska väl dock tilläggas att ACC är helt värdelöst i VR. Ser ut som kamelbajs medan GPU;n får kämpa för livet.

Kamelbajs specifikt i VR eller generellt? (har det några specifika VR-issues du tänkte på?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Oculus Quest 2 (mest bang.-for-the buck) tillräckligt bra för det mesta, trådlöst och billigt.

Kan nämnas att

Iracing
Project cars 2 (med anti blur hack)
automobilista 2

Blir rätt skarpt och klart/tydligt i ett quest2 headset. VI är flera som kör Pcars2 varje söndag förövrigt (där flera har quest2). RTX3070 med 1.7x upscaling och antiblur hack i spelet ger en väldigt skarp och klar bild.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kamelbajs specifikt i VR eller generellt? (har det några specifika VR-issues du tänkte på?)

Specifikt i VR. Det kör deferred rendering som är helt värdelöst för VR. Blir bara en suddig smet. AMD's FSR hjälper numera lite men det är med råge sämsta racingtiteln för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Oculus Quest 2 (mest bang.-for-the buck) tillräckligt bra för det mesta, trådlöst och billigt.

Kan nämnas att

Iracing
Project cars 2 (med anti blur hack)
automobilista 2

Blir rätt skarpt och klart/tydligt i ett quest2 headset. VI är flera som kör Pcars2 varje söndag förövrigt (där flera har quest2). RTX3070 med 1.7x upscaling och antiblur hack i spelet ger en väldigt skarp och klar bild.

Kan du förklara anti blur-hacket? Har googlat men inte funnit något.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kamelbajs specifikt i VR eller generellt? (har det några specifika VR-issues du tänkte på?)

Det ser bra ut om man har superdator problemet är bara man får kompromissa så hårt för att få vettig fps.

Jag kan få till bra grafik med Rift S med en guide jag hittade. Lyckades aldrig manipulera alla staplar själv för att få till det men fpsn räcker egentligen inte till alla gånger för race och jag kompromissar ändå bra mycket med inställningarna och vill egentligen köra mer supersampling. Men gällande race så är det kanske snarare min 7700k som begränsar har bara testat ai.

Hade sli vr fungerat hade det vart görsnyggt och långt före de andra simulationerna precis som 2D grafiken

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x