Nybyggd dator startar om/ behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar om/ behöver hjälp

Hej,

Jag har byggt datan själv hemma med alla nya deler, den funkar inte så som den ska problem är att så fort jag kopplar in ström sladden i v trycker på start knappen på chassi då startar den om.

Problem är

1. Datan startar om efter 10sekunder när man har tryckt på start knappen på chassi.

2. Det händer bara en gång.

Vad kan det beror på?

Vad kan vara problemet?

Vore jätte snällt av er om någon kan hjälpa.

Moderkort : asus tuf gaming z690 DDR4
Ram minne : Kingston fury Beast Black 32gb
CPU : i7 12gen
M.2 SSD : Samsung 980nvme 1TB
PSU: Corsair RM850X V2 850W 80 PLU GOLD

Mvh
Waleed

Rubrik ska beskriva trådens innehåll /Andreaz1, mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av waleedf:

Hej,

Jag har byggt datan själv hemma med alla nya deler, den funkar inte så som den ska problem är att så fort jag kopplar in ström sladden i v trycker på start knappen på chassi då startar den om.

Problem är

1. Datan startar om efter 10sekunder när man har tryckt på start knappen på chassi.

2. Det händer bara en gång.

Vad kan det beror på?

Vad kan vara problemet?

Vore jätte snällt av er om någon kan hjälpa.

Mvh
Waleed

Börja med att informera om vilka delar du satt in i datorn så lovar jag att någon här kommer kunna hjälpa dig.

Har du kopplat alla kablar rätt? Dubbelkolla och kolla igen så allt verkligen sitter där det ska.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Får du någon bild under de 10 sekunderna innan den startar om sig?
Och du är säker på att processor och ram-minne sitter i korrekt och ordentligt? Tycker själv att ram-minne kan vara lite svårt att få i ibland.

Permalänk
Medlem

Jaaa jag har gjort det, allt sitter så som det ska, har byggt om hela datan två gänger, väntar på CPU kylaren för att jag har bytt om den, under dem 10sekunder det kommer ingenting på Skärmen,

Permalänk
Medlem

Hade detta problem på min nya dator för 2 år sen, kunde inte lista ut vad det var så jag lämna in den till Inet och det visa sig vara bios relaterat!Kommer dock inte ihåg riktigt vad det var man skulle göra för att fixa det.

men kolla igenom bios inställningarna så hoppas jag du hittar problemet!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

Kan du skicka bilder på insidan av bygget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Kan du skicka bilder på insidan av bygget?

Självklart så fort jag är hemma igen efter bio 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

Hade detta problem på min nya dator för 2 år sen, kunde inte lista ut vad det var så jag lämna in den till Inet och det visa sig vara bios relaterat!Kommer dock inte ihåg riktigt vad det var man skulle göra för att fixa det.

men kolla igenom bios inställningarna så hoppas jag du hittar problemet!

Ah okej ska kolla upp det så fort jag är hemma igen, nu är på väg till bio 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Permalänk
Skrivet av waleedf:

Självklart så fort jag är hemma igen efter bio 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Yes! Kontrollera om moderkortet ger ifrån sig några felkoder (Röda lampor) brukar indikera vad som är fel.
Testa annars att koppla ur grafikkortet och kör skärmen via moderkortet se om det fungerar.

1. Testa ett minne i taget.
2. Kolla så att du satt minnena i rätt slots på moderkortet.
3. Koppla ur alla USB enheter förutom Mus+tangentbord för att se så att det inte är något sånt vajsing!

Permalänk
Medlem
Skrivet av waleedf:

Ah okej ska kolla upp det så fort jag är hemma igen, nu är på väg till bio 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

TROR det hade med att det fanns 2 bioser på moderkortet och båda ville starta upp när man tryckte på power knappen på datorlådan, så man var tvungen att stänga av den ena biosen.

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

TROR det hade med att det fanns 2 bioser på moderkortet och båda ville starta upp när man tryckte på power knappen på datorlådan, så man var tvungen att stänga av den ena biosen.

Okey är det i bios ska man stänga av ena av dem då?

Permalänk
Medlem

Jag fixade datan igår, det var inställningar i bios angående om bios, gjorde disable och då. Datan slutade starta om efter 10sekunder.