Permalänk
Medlem

Jag har en teknologie-kandidatexamen och det tog mig ungefär 4-5 månader att få mitt första jobb som utvecklare. Mitt andra jobb behövde jag inte ens söka utan jag blev kontaktad. Blir kontaktad av rekryterare några gånger per månad nu.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Absolut är det så. Som sagt, jag har väl sysslat med C/C++ främst, men även Java (har haft ett jobb som innefattade android-programmering), men har sysslat med Lua, Java, lite Perl för skriptning, och lite lite Python. Men det är ju som du säger, kan man grunden med algoritmer och strukturer så är det inte alls särskilt svårt att lära sig andra programmeringsspråk. Men då är det senaste så klart trams som node.JS och React som jag har NOLL koll på.

Kryssa i rutan att du är öppen för möjligheter på linked in, samt kontakta nåt rekryteringsbolag och låt dem söka åt dig. Se till att infon på ditt cv är uppdaterad och relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Där jag jobbar tar man in ett tiotal traineer årligen som utvecklare, problemet som många påpekat är att folk tenderar att dra vidare så fort dom får chansen. Orimligt snabb löneutveckling och flashiga titlar väger tyngre än en eventuell guldklocka om 25 år.

Vi blir ju mer och mer egoistiska, både företagare och anställda, och det märks ju på bägge sidor. Företagen vill inte investera i nyanställda utan vill helst anställa folk som kan generera pengar med en gång. Och de anställda vill göra karriär så snabbt som möjligt

I ditt fall verkar företaget ha rätt inställning, men det känns som att sådana företag tillhör undantagen, tyvärr.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Utvecklare är enormt brett men ett problem jag upplever är att det går ett dussin .Net/Java/PHP på en hand men oerhört svårt att hitta kompetenta personer med erfarenhet inom lågnivå-programmering och dessutom besitter baskunskaper i hårdvara och kan förstå kretscheman. Sist vi plockade in folk tog vi helt enkelt personer som kunde designa kretskort och var villiga att lära sig programmera (på arbetstid naturligtvis). De mer komplexa bitarna landar oftast hos våra seniora hur man än vrider och vänder sig.
Har ett par gånger haft personer på besök/intervju som slagit sig för bröstet och hävdat deras hårdvarukompetens men när man ber dom förklara skillnaden mellan en RC och LC-koppling eller vad Ohms lag är för något har man kunnat sållat bort en hel del.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så är det svårt att komma in som junior i medelstora städer. Jag pluggade i en stad med ca 100k invånare och sökte många jobb där utan något napp. Bestämde mig för att prova något annat och började söka i Stockholm istället och hade jobb ganska omgående. Vill man bo i en mindre stad kan det vara en god idé att ta något/några år i en större stad och bygga upp erfarenhet för att sedan flytta dit man helst vill bo.

Sen upplever jag ibland att vissa tror att dom är klara med att lära sig saker när utbildningen är klar. Faktum är ju att man måste lära sig nytt hela yrkeslivet och man blir aldrig fullärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Vi har nyligen gett upp jobbet med att hitta en frontend-utvecklare. Kraven var inte skyhöga, förutom att vi ville ha en senior utvecklare eftersom vi inte har tid att utbilda någon internt (vi är 1½ utvecklare). Kraven var erfarenhet av TypeScript och React (eller Svelte). men det var bara en handfull av de sökande som faktiskt uppgav att de hade iaf React-kompetens. Av de vi intervjuade var det tyvärr inte många som klarade av ens det enklaste arbetsprovet.

Är frontendutvecklare själv, till rätt pris hittar man alltid utvecklare.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde att det var lite svårt att få en fot in i dörren när jag var nyexad och sökte jobb (bor i Gbg). Det fanns många intresserade rekryterare och så, men i slutändan ville företagen alltid ha en mer erfaren utvecklare. Nu när jag jobbat snart 3 år så får jag jobberbjudanden ett par gånger i veckan. Idag var jag referens åt en f.d. kollega, då fick jag ett jobberbjudande mitt i samtalet från rekryteraren haha...

Jag jobbar som frontendutvecklare btw, mest med Vue och React. Vilka kompetenser man har spelar såklart också en stor roll, jag tror många företag klagar för de hittar inte just 20 Vue/.net/python/alltpåsammagång-utvecklare som de kan välja och vraka bland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Är frontendutvecklare själv, till rätt pris hittar man alltid utvecklare.

Nu använde vi inget rekryteringsföretag, men ingen sökande kom så långt att vi diskuterade lönenivå...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Nu använde vi inget rekryteringsföretag, men ingen sökande kom så långt att vi diskuterade lönenivå...

Där har ni kanske felet, skriv ut lönespannet i annonsen. Om man redan har ett jobb, bra betalt osv, varför ska man då byta till er?

Sanningen är att man jobbar för att ta hem pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Jag upplevde att det var lite svårt att få en fot in i dörren när jag var nyexad och sökte jobb (bor i Gbg). Det fanns många intresserade rekryterare och så, men i slutändan ville företagen alltid ha en mer erfaren utvecklare. Nu när jag jobbat snart 3 år så får jag jobberbjudanden ett par gånger i veckan. Idag var jag referens åt en f.d. kollega, då fick jag ett jobberbjudande mitt i samtalet från rekryteraren haha...

Jag jobbar som frontendutvecklare btw, mest med Vue och React. Vilka kompetenser man har spelar såklart också en stor roll, jag tror många företag klagar för de hittar inte just 20 Vue/.net/python/alltpåsammagång-utvecklare som de kan välja och vraka bland.

Jag tyckte tvärtom, Nu var de 6-7 år sen jag behövde få min fot in i dörren men det räckte med att ha en bra CV som matchade vad annonsen sökte. Detta är något de flesta missar... Speciellt större bolagen här i GBG är jätte villiga att lära upp, Telia, Ericsson, Volvo etc. Samma med flesta större konsultbolag

Nu med erfarenhet så får jag med flera erbjudanden i veckan men de flesta backar när de får höra vilken lön jag har

Skrivet av whisky:

Nu använde vi inget rekryteringsföretag, men ingen sökande kom så långt att vi diskuterade lönenivå...

Då ligger det i kulturen eller så erbjuder ni säkert inte tillräckligt för att det ska bli en attraktiv arbetsplats.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Där har ni kanske felet, skriv ut lönespannet i annonsen. Om man redan har ett jobb, bra betalt osv, varför ska man då byta till er?

Sanningen är att man jobbar för att ta hem pengar.

Visst så jobbar man ju inte gratis, men lönen är faktiskt inte allt. Har varit på arbetsplatser jag hade lämnat även om de erbjudit högre lön, bara för att jag inte trivdes.

Skrivet av nickhe:

...
Nu med erfarenhet så får jag med flera erbjudanden i veckan men de flesta backar när de får höra vilken lön jag har

Då ligger det i kulturen eller så erbjuder ni säkert inte tillräckligt för att det ska bli en attraktiv arbetsplats.

Hur många annonser innehåller en indikation om lön (förutom möjligen för lågkvalificerade jobb)? Arbetsgivare vill minimera lönekostnader, arbetstagare vill maximera sin lön, så det brukar snarare vara regel än undantag att det är arbetstagaren som kommer med löneanspråk än att arbetsgivaren kommer med ett erbjudande om lön. Då lönen är en förhandlingsfråga så är det ju först om en person är intressant för anställning som den tas upp.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Visst så jobbar man ju inte gratis, men lönen är faktiskt inte allt. Har varit på arbetsplatser jag hade lämnat även om de erbjudit högre lön, bara för att jag inte trivdes.

Hur många annonser innehåller en indikation om lön (förutom möjligen för lågkvalificerade jobb)? Arbetsgivare vill minimera lönekostnader, arbetstagare vill maximera sin lön, så det brukar snarare vara regel än undantag att det är arbetstagaren som kommer med löneanspråk än att arbetsgivaren kommer med ett erbjudande om lön. Då lönen är en förhandlingsfråga så är det ju först om en person är intressant för anställning som den tas upp.

Ja men exakt och man når en punkt där lönen är mindre intressant. Men är man ute efter någon som är nichad så behöver man vara beredd att betala mer
Anledningen till att man inte har med lönen i sin annons är för att det är en förhandlingsfråga och beroende på kompetens, erfarenhet och förhandlingsförmåga så kan det skilja sig avsevärt lönemässigt.

Sen får man alltid vad man betalar för

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det är brist i meningen brist på billig arbetskraft, där det aldrig kan bli billigt nog.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det är brist i meningen brist på billig arbetskraft, där det aldrig kan bli billigt nog.

Precis som du skriver, så är det brist på billig, kompetent arbetskraft. Helst fullstackutvecklare som kan fylla minst två roller till priset av en

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickhe:

Ja men exakt och man når en punkt där lönen är mindre intressant. Men når man inte löneanspråks stadiet med en kandiadat för att det tackar nej i förhand så är det andra faktorer som sätter stopp.

Anledningen till att man inte har med lönen i sin annons är för att det är en förhandlingsfråga och beroende på kompetens, erfarenhet och förhandlingsförmåga så kan det skilja sig avsevärt lönemässigt

Sen får man alltid vad man betalar för

Jag har nog aldrig sett lönen i en svensk jobbannons, däremot är det ju vanligare i andra länder. Dock har jag sökt jobb och gått på flera intervjuer för att sen få höra lönen och då tackat nej, så ett lönespann hade ju sparat både mig och företaget en del tid. Söker man brett så är det kanske svårt förstås, men om man letar efter typ en .Net-utvecklare med minst fem års erfarenhet så borde man kunna ge en indikation i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har nog aldrig sett lönen i en svensk jobbannons, däremot är det ju vanligare i andra länder. Dock har jag sökt jobb och gått på flera intervjuer för att sen få höra lönen och då tackat nej, så ett lönespann hade ju sparat både mig och företaget en del tid. Söker man brett så är det kanske svårt förstås, men om man letar efter typ en .Net-utvecklare med minst fem års erfarenhet så borde man kunna ge en indikation i alla fall.

Finns några bolag i Sverige som gör det men jag tar alltid de som oseriösa.

Min erfarenhet är löneanspråksfrågan kommer på slutet av första intervjun eller så tar man det direkt med rekryteraren så får de välja Oftast har de en budget som de måste hålla sig inom...

Fun fact, flera rekryterare har svarat mig att de kan få en från indie för mindre som att det är ett resonemang

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Självklart olika beroende på nisch och geografi men för mig personligen som pluggade på YH i två år så fick jag jobb på min praktikplats så jag var inte arbetslös en enda dag.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av whisky:

Av de vi intervjuade var det tyvärr inte många som klarade av ens det enklaste arbetsprovet.

Chefen tyckte jag skulle rangordna de arbetsprov sökande presterat. Totalt värdelöst vetande. Ge istället den sökande en unik uppgift som inte finns att efter-apa på nätet och låt sökande perkulera på det ett par dagar innan den lämnas in. Jag själv anser att en sökande till en plats med ingånglön modell sunkig som klarar av det lätt-som-en-plätt på tre röda är antingen våldsamt överkvalificerad eller med diagnos. Viljan och förmåga att lära sig är mer viktig. Låt den sökande göra uppgiften i ett språk denne inte alls är bevandrad med - skulle iaf jag själv gjort som arbetsgivare. Den överkvalificerade skulle kunna funka om dennes historik kunde verifieras utan luckor och kan samtala om MOTORCYKLAR (allt annat går fetbort) över en kopp kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Jag tyckte tvärtom, Nu var de 6-7 år sen jag behövde få min fot in i dörren men det räckte med att ha en bra CV som matchade vad annonsen sökte. Detta är något de flesta missar... Speciellt större bolagen här i GBG är jätte villiga att lära upp, Telia, Ericsson, Volvo etc. Samma med flesta större konsultbolag

Nu med erfarenhet så får jag med flera erbjudanden i veckan men de flesta backar när de får höra vilken lön jag har

Hehe ok, tror jag visserligen sökte lite brett för jag jobbade i skolan och kunde tänka mig vad som helst annat, men vissa jobb passade jag ju perfekt för kompetensemässigt. Det lossnade ganska fort dock, men fick höra ett par gånger innan att de ville ha någon mer erfaren även för uttryckligen juniora tjänster.

Jag "sökte" jobb ett år sen och bara ändrade på linkedIn att jag var öppen för nya utmaningar eller vad det kallades, fick massor med förslag direkt och nytt jobb typ 1 vecka efteråt. Otroligt stor skillnad det blev med ca 2 års erfarenhet.

Skrivet av nickhe:

Fun fact, flera rekryterare har svarat mig att de kan få en från indie för mindre som att det är ett resonemang

Vad svarar man då egentligen? Man kan ju undra varför de lägger ut en annons ens när de vet att utvecklare här kommer ta mer betalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickhe:

Finns några bolag i Sverige som gör det men jag tar alltid de som oseriösa.

Jo, lite "Tjäna 50000 i månaden hemifrån!!!"-vibbar får man absolut.

Citat:

Min erfarenhet är löneanspråksfrågan kommer på slutet av första intervjun eller så tar man det direkt med rekryteraren så får de välja Oftast har de en budget som de måste hålla sig inom...

Jag har alltid lärt mig att man inte ska komma med löneanspråk innan företaget har indikerat vart de ligger. Kommer frågan på tal så brukar jag bara säga typ "vi kommer nog överens, jag vill ha en marknadsmässig lön, och ni vill ge det antar jag?". Vet inte om det varit bra eller dåligt dock.

Citat:

Fun fact, flera rekryterare har svarat mig att de kan få en från indie för mindre som att det är ett resonemang

Jo, hade det varit ett alternativ så hade de nog inte intervjuat en svensk liksom. Samtidigt jobbar jag med ett antal indier och de tjänar inte sämre än någon annan på mitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Vad svarar man då egentligen? Man kan ju undra varför de lägger ut en annons ens när de vet att utvecklare här kommer ta mer betalt.

Haft lite olika svar beroende på humör Senaste var väl: Om du kunde göra det så hade du inte varit här och letat

Skrivet av snajk:

Jo, lite "Tjäna 50000 i månaden hemifrån!!!"-vibbar får man absolut.
Jag har alltid lärt mig att man inte ska komma med löneanspråk innan företaget har indikerat vart de ligger. Kommer frågan på tal så brukar jag bara säga typ "vi kommer nog överens, jag vill ha en marknadsmässig lön, och ni vill ge det antar jag?". Vet inte om det varit bra eller dåligt dock.
Jo, hade det varit ett alternativ så hade de nog inte intervjuat en svensk liksom. Samtidigt jobbar jag med ett antal indier och de tjänar inte sämre än någon annan på mitt jobb.

Samma här, de tjänar som oss eller lite under men då har de bytt bolag en eller två gånger. De är inte dumma och kommer inte stanna på ett bolag som betalar dem mindre än sin gemene man. Så det är ju en kortsiktig lösning på ett problem

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Visst så jobbar man ju inte gratis, men lönen är faktiskt inte allt. Har varit på arbetsplatser jag hade lämnat även om de erbjudit högre lön, bara för att jag inte trivdes.

Hur många annonser innehåller en indikation om lön (förutom möjligen för lågkvalificerade jobb)? Arbetsgivare vill minimera lönekostnader, arbetstagare vill maximera sin lön, så det brukar snarare vara regel än undantag att det är arbetstagaren som kommer med löneanspråk än att arbetsgivaren kommer med ett erbjudande om lön. Då lönen är en förhandlingsfråga så är det ju först om en person är intressant för anställning som den tas upp.

"Lönen är inte allt", nej och i denna marknaden är övrigt en självklarhet, annars sticker man direkt. Vill ni ha folk med god kunskap så kostar det. Synnerligen naiv attityd att tro att folk med eftertraktade kunskaper inte skulle gå för bästa möjliga alternativet. Er arbetsplats är inte så speciell som du tror.

Syftet med att vara såhär rak på sak har inte att göra med att jag vill vara otrevlig, jag säger bara sanningen så som jag personligen ser den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

"Lönen är inte allt", nej och i denna marknaden är övrigt en självklarhet, annars sticker man direkt. Vill ni ha folk med god kunskap så kostar det. Synnerligen naiv attityd att tro att folk med eftertraktade kunskaper inte skulle gå för bästa möjliga alternativet. Er arbetsplats är inte så speciell som du tror.

Syftet med att vara såhär rak på sak har inte att göra med att jag vill vara otrevlig, jag säger bara sanningen så som jag personligen ser den.

Jag har inga som helst illusioner om att vår arbetsplats är speciell, det var ju knappast det jag skrev heller. Det jag reagerade på var det låga antalet ansökningar och framförallt kvaliteten på de som sökte. Det är ok att söka jobb man inte är kvalificerad till, men om man påstår sig kunna exempelvis React då ska man heller inte sitta som ett frågetecken när man får enkla frågor om det under intervjun. Jag har heller inte klagat på att folk begär en vettig lön, men vi inledde bara lönediskutioner med en sökande, resten föll på att de inte kunde programmera (vilket torde vara en självklarhet om man söker ett jobb som programmerare).

Det är bara att inse att det är brist på (kompetenta) utvecklare och ska man ha någon så får man helt head hunta, inte förlita sig på att någon söker ett utannonserat jobb.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Jag har inga som helst illusioner om att vår arbetsplats är speciell, det var ju knappast det jag skrev heller. Det jag reagerade på var det låga antalet ansökningar och framförallt kvaliteten på de som sökte. Det är ok att söka jobb man inte är kvalificerad till, men om man påstår sig kunna exempelvis React då ska man heller inte sitta som ett frågetecken när man får enkla frågor om det under intervjun. Jag har heller inte klagat på att folk begär en vettig lön, men vi inledde bara lönediskutioner med en sökande, resten föll på att de inte kunde programmera (vilket torde vara en självklarhet om man söker ett jobb som programmerare).

Det är bara att inse att det är brist på (kompetenta) utvecklare och ska man ha någon så får man helt head hunta, inte förlita sig på att någon söker ett utannonserat jobb.

Jag vet att du inte skrev det, men hela min poäng är ju att om man VERKLIGEN vill hitta utvecklare med god kompetens så kan man det, menmåste man stå ut på något sätt och vara lite aggressiv i hur man söker kompetenta personer då de till största sannolikhet redan har ett bra jobb med bra kollegor, förmåner, lön, lagom restid osv... Till rätt pris får man sökande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Visst så jobbar man ju inte gratis, men lönen är faktiskt inte allt. Har varit på arbetsplatser jag hade lämnat även om de erbjudit högre lön, bara för att jag inte trivdes.

Hur många annonser innehåller en indikation om lön (förutom möjligen för lågkvalificerade jobb)? Arbetsgivare vill minimera lönekostnader, arbetstagare vill maximera sin lön, så det brukar snarare vara regel än undantag att det är arbetstagaren som kommer med löneanspråk än att arbetsgivaren kommer med ett erbjudande om lön. Då lönen är en förhandlingsfråga så är det ju först om en person är intressant för anställning som den tas upp.

Självklart vill du trivas på en arbetsplats, men om jag då trivs på en arbetsplats varför skulle någon med relativt bra lön söka ett nytt jobb om man inte kan få signifikant mer i lön? Eftersom det är brist så har de flesta redan hittat ett relativt trivsamt jobb och har relativt bra lön, så för att ta risken å mödan att byta jobb så måste man ju få signifikant mycket högre lön. Jag skulle iaf inte byta jobb för +5%; +15% så skulle jag fundera på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matvraket:

Självklart vill du trivas på en arbetsplats, men om jag då trivs på en arbetsplats varför skulle någon med relativt bra lön söka ett nytt jobb om man inte kan få signifikant mer i lön? Eftersom det är brist så har de flesta redan hittat ett relativt trivsamt jobb och har relativt bra lön, så för att ta risken å mödan att byta jobb så måste man ju få signifikant mycket högre lön. Jag skulle iaf inte byta jobb för +5%; +15% så skulle jag fundera på det.

Jo absolut. Men "nöjd på jobbet" är ju en högst temporär status enligt min erfarenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men "nöjd på jobbet" är ju en högst temporär status enligt min erfarenhet.

Helt rätt! Men så när någon då söker sig vidare - då blir lön minst lika relevant som allt det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Visst så jobbar man ju inte gratis, men lönen är faktiskt inte allt. Har varit på arbetsplatser jag hade lämnat även om de erbjudit högre lön, bara för att jag inte trivdes.

Hur många annonser innehåller en indikation om lön (förutom möjligen för lågkvalificerade jobb)? Arbetsgivare vill minimera lönekostnader, arbetstagare vill maximera sin lön, så det brukar snarare vara regel än undantag att det är arbetstagaren som kommer med löneanspråk än att arbetsgivaren kommer med ett erbjudande om lön. Då lönen är en förhandlingsfråga så är det ju först om en person är intressant för anställning som den tas upp.

Rätt intressant att kulturen kan skilja så stort mellan länder.
I USA skulle en annons som inte visar ett lönespann ses som ett skämt. Varför skulle man vilja lägga tid på att gå på intervjuer och sen när det väl ska förhandlas om lön så är det för lågt. Då har man ju redan slösat både sin egen och arbetsgivarens tid. Jag kanske inte alls är intresserade av jobb som erbjuder under 40 000 i månaden, då hade man kunnat filtrera bort alla dem direkt.

Jag får faktiskt erbjudande via LinkedIn där de skriver ett lönespann i meddelandena, oftast är det dock utländska rekryterare.

Det är en gammal tabu i Sverige att prata om löner men det börjar dock att bli bättre. Det gynnar ingen annan än företagen att det är så.

Permalänk
Medlem

Det finns i princip ingen brist. Det är bara en massa lögner från företag som inte vill investera i sin arbetare. De förväntar sig att du ska kunna 15 olika teknologier/språk och ha 5 års erfarenhet i dessa. ETT jobb för 3 personer. Och så vill ju dessa arbetsgivare att du ska ta med boken hem och lära dig nya ramverket över helgen på din privattid för deras nästa projekt på företaget. Hur fungerar hjärnan på dessa asså...

Om ni vill ha raketforskare, då ska ni betala raketforskarlöner. Om en sån gubbe ni behöver tjänar 50 tusen/mån på ett annat företag, så får min locka över han till er för minst 65. Du har inte råd? Då existerar inte bristen. Punkt slut.

Gick själv Yrkeshögskola och tog kvalivicerad examen. Jag slösade 6 år av mitt liv på det här bedrägeriet som heter "Brist på utvecklare" genom att försöka få jobb i branschen. IToTelekomföretagen uppfann denna myt om att det ska nu saknas 70 000 programmerare till 2022. Självklart har de ju ändrat och säger att det är till 2024 istället. De kan lika gärna säga att det är 170 000 som saknas, vem kommer att ifrågasätta dem? Det är en siffra som är dragen rakt från deras bakdel. Det finns absolut inga som helst konkreta bevis på att det är brist på utvecklare. Eller i deras fall "duktiga" utvecklare. Det är bara tomma ord. Att det ska vara 2% arbetslöshet bland ingenjörer är också en lögn. Den här lögnen är utspridd i hela världen, inte bara Sverige. Sluta ljug till folk. Inse att erat struntprat förstör människors liv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kartring:

Det finns i princip ingen brist. Det är bara en massa lögner från företag som inte vill investera i sin arbetare. De förväntar sig att du ska kunna 15 olika teknologier/språk och ha 5 års erfarenhet i dessa. ETT jobb för 3 personer. Och så vill ju dessa arbetsgivare att du ska ta med boken hem och lära dig nya ramverket över helgen på din privattid för deras nästa projekt på företaget. Hur fungerar hjärnan på dessa asså...

Om ni vill ha raketforskare, då ska ni betala raketforskarlöner. Om en sån gubbe ni behöver tjänar 50 tusen/mån på ett annat företag, så får min locka över han till er för minst 65. Du har inte råd? Då existerar inte bristen. Punkt slut.

Gick själv Yrkeshögskola och tog kvalivicerad examen. Jag slösade 6 år av mitt liv på det här bedrägeriet som heter "Brist på utvecklare" genom att försöka få jobb i branschen. IToTelekomföretagen uppfann denna myt om att det ska nu saknas 70 000 programmerare till 2022. Självklart har de ju ändrat och säger att det är till 2024 istället. De kan lika gärna säga att det är 170 000 som saknas, vem kommer att ifrågasätta dem? Det är en siffra som är dragen rakt från deras bakdel. Det finns absolut inga som helst konkreta bevis på att det är brist på utvecklare. Eller i deras fall "duktiga" utvecklare. Det är bara tomma ord. Att det ska vara 2% arbetslöshet bland ingenjörer är också en lögn. Den här lögnen är utspridd i hela världen, inte bara Sverige. Sluta ljug till folk. Inse att erat struntprat förstör människors liv.

Det här med att man ska "fortbilda sig" på fritiden är sjukt störigt faktiskt. De räknar liksom med att man ska ha jobbet som sin hobby också.

På mitt jobb är denna tendens ganska tydlig. Dessutom vill de gärna att man ska stanna kvar sent emellanåt, trots att de inte ger någon övertidsersättning. Typ när vi hade innovationsvecka senast så bjöd företaget på frukost innan 8:30 på morgonen och middag (pizza) vid 18:30. Det går inte ihop med åtta timmars arbetsdag. Jag säljer inte mig så billigt som en fattig hämtpizza.