Permalänk
Medlem

Brist på utvecklare

Enligt vad jag ofta läser så har vi stor brist på utvecklare (programmerare) i Sverige? Min erfarenhet är dock att det inte räcker att ha en utbildning och kunna ett programspråk. Man ska dessutom ha något specialkunskap. Man kan då undra varför inte företagen utbildar vidare. Är bristen på utvecklare en myt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Samsung Sverige

Tyvärr så är det väl som alltid. Det är brist på erfarna utvecklare, snarare än nyexaminerade. Vi har samma problem i min gamla bransch. Inget företag vill ta första steget och anställa o-erfarna. Men är väldigt snabba på att klaga över att dom saknar folk (med förhoppningen om att få tag i erfaret folk).

Sen är det ju också som så att en "utvecklare" är en väldigt bred term. Och bara för att man kan en viss grej inom utveckling så förmodar troligtvis arbetsgivaren att hen inte kan ta tag i deras utvecklingsbehov.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Det är dyrt att anställa någon oerfaren, många gånger betalar man för att ge dom erfarenhet och sedan sticker dom. Men det beror till stor del på att arbetsgivaren inte vill ge högre lön snabbt nog, men så får de ett bättre erbjudande på nästa jobb.

Permalänk
Medlem

Ja, är också min tanke att de vill ha erfarna utvecklare. Ändå läser man att det utbildas för lite och att fler platser på högskola/universitet behövs.

Om det är så att de är erfarna de vill ha så löser det ju inte problemet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tyvärr så är det väl som alltid. Det är brist på erfarna utvecklare, snarare än nyexaminerade. Vi har samma problem i min gamla bransch. Inget företag vill ta första steget och anställa o-erfarna. Men är väldigt snabba på att klaga över att dom saknar folk (med förhoppningen om att få tag i erfaret folk).

Sen är det ju också som så att en "utvecklare" är en väldigt bred term. Och bara för att man kan en viss grej inom utveckling så förmodar troligtvis arbetsgivaren att hen inte kan ta tag i deras utvecklingsbehov.

//Pontus

Fast om det är någon som visar att de har breda kunskaper från något utbildning eller hemmaprojekt borde man väl kunna internutbilda inom företaget hellre än att gå miste om affärer?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är i typ samma sits - Är 40+, har inte högskoleexamen, men har runt 120 hp, men iom att man inte har någon examen så är man helt ointressant för väldigt många arbetsgivare. Erfarenhet, ja, men inte mycket på papper, utan har jobbat med linuxdistributioner, vilket inte heller syns på github, utan bara i distrons eget gitförråd.

Men jag fattar ju att det är mycket lättare för arbetsgivare att bara kolla på github, vilket är grymt frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Enligt vad jag ofta läser så har vi stor brist på utvecklare (programmerare) i Sverige? Min erfarenhet är dock att det inte räcker att ha en utbildning och kunna ett programspråk. Man ska dessutom ha något specialkunskap. Man kan då undra varför inte företagen utbildar vidare. Är bristen på utvecklare en myt?

Är nog rätt olika beroende på bransch. Vi har väldigt svårt att hitta erfarna spelutvecklare eftersom det finns så extremt många spelföretag i Sverige just nu. Vi anställer och vidareutbildar massor med juniora personer men trots det är det svårt att hitta folk, även fast vi anställer från i princip hela världen Så för mig är det inte en myt utan vardagen.

Permalänk
Medlem

Teknikutvecklingen är snabb. Det är nog mer så att det kommer fler nya startups som behöver kompetens direkt (likväl etablerade företag som kör nya R&D-projekt). Det finns inte tid att ta in enbart oerfarna.

Sen vet jag av erfarenhet att man inte ska bli avskräckt av jobbannonser, det efterfrågas hur mycket som helst (vilket för företagen är ett utopiskt drömscenario) medans det i praktiken hade räckt långt att ticka 10-25% av boxarna. Tyvärr medför den strategin att man även missar kandidater som tolkar annonsen bokstavligt och avstår från att söka, trots att de tickar betydligt mer än 25% av det som efterfrågas.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Är nog rätt olika beroende på bransch. Vi har väldigt svårt att hitta erfarna spelutvecklare eftersom det finns så extremt många spelföretag i Sverige just nu. Vi anställer och vidareutbildar massor med juniora personer men trots det är det svårt att hitta folk, även fast vi anställer från i princip hela världen Så för mig är det inte en myt utan vardagen.

Fast många nyutbildade utvecklare verkar gå arbetslösa. Då hjälper det inte att utbilda fler. Nu är väl också spelbranschen ganska speciell.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag är i typ samma sits - Är 40+, har inte högskoleexamen, men har runt 120 hp, men iom att man inte har någon examen så är man helt ointressant för väldigt många arbetsgivare. Erfarenhet, ja, men inte mycket på papper, utan har jobbat med linuxdistributioner, vilket inte heller syns på github, utan bara i distrons eget gitförråd.

Men jag fattar ju att det är mycket lättare för arbetsgivare att bara kolla på github, vilket är grymt frustrerande.

Jag söker inte jobb nu men har examen och hade ändå svårt att hitta jobb.

Man tycker att någon som du borde vara högintressant.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Tror inte det är en myt. Nu hade jag väl lite flyt i och för sig att jag jobbade halvtid sista åren av studierna så jag har väl egentligen aldrig varit "oerfaren" i arbetslivet då CV:t visade några år som mjukvaruutvecklare redan innan examen. Men det råder ingen brist på arbetsgivare som hör av sig på ex. LinkedIn eller per telefon och visar intresse.

Beror säkert på vilken ort man befinner sig på också. Sen är jobbsökande lite av en konst det också. Gäller att kunna tala för sig och ha lite sociala skickligheter vilket kanske vissa gånger är lite bristfälligt hos många mjukvaruutvecklare. Man kan vara hur duktig som helst på att programmera men framgår inte detta eller man verkar så pass blyg att man inte kan jobba i ett "lag" så finns risken att arbetsgivarna är försiktiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gusnan:

Jag är i typ samma sits - Är 40+, har inte högskoleexamen, men har runt 120 hp, men iom att man inte har någon examen så är man helt ointressant för väldigt många arbetsgivare. Erfarenhet, ja, men inte mycket på papper, utan har jobbat med linuxdistributioner, vilket inte heller syns på github, utan bara i distrons eget gitförråd.

Men jag fattar ju att det är mycket lättare för arbetsgivare att bara kolla på github, vilket är grymt frustrerande.

Finns andra sätt att påvisa din kunskap som utvecklare, dvs om du har den kunskapen som efterfrågas. T.ex. skriva en app, göra en hemsida med backend & frontend. Sedan kan du visa vad du skrivit och ge exempel berätta varför du gjort diverse teknikval, algorithmer eller architektur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsp777:

Fast många nyutbildade utvecklare verkar gå arbetslösa. Då hjälper det inte att utbilda fler. Nu är väl också spelbranschen ganska speciell.

Ubildningarna gör dig inte till en självgående utvecklare, det tar tid. En utbildning ger dig grunden för att lära dig mer, antingen på ett bolag där du förhoppningsvis bidrar delvis eller på sikt (dvs en långsiktig investering från arbetsgivaren) eller om du gör det på egen hand. Det är ganska många saker man måste kunna innan man blir produktiv på en arbetsplats som utvecklare.

Permalänk
Medlem

Det är absolut en brist, hör detta från alla håll och kanter.

Problemet är att det är en specifik brist, precis som många redan påtalat.

”Man” har satt sig i en sits där man behöver ha in ”mängd”-utvecklare som kan stärka teamet fort, samtidigt som det är roller där det behöver manglas kod konstant.

Det finns multipla problem:
Många personer vill växa i sina roller. Detta motsvarar inte behovet, utan blir bara problematiskt. Det behövs inte 200 ”Head of xxx” eller ”lead xxx” osv.
Jag känner många med 10+ år erfarenhet som är frustrerade över att dom inte kommer ur kod-gruvan.

Helt enkelt, det första problemet är att marknaden letar efter så pass seniora personer att som egentligen vill vidare till mer avancerade positioner.

Nästa problem är detta med att allt är så förbannat snålställt. Mitt team skulle behöva 2 utvecklare till, men vi har 0-zero-zip-nada resurser till att hjälpa folk igång. Kan vi inte få in självgående resurser så får vi inte anställa eftersom det kortsiktigt bara sinkar oss mer. Riktigt idiotiskt men återigen, så ser verkligheten ut. Ännu värre är att vi jobbar där man både behöver ha specifika tekniska kunskaper, samt specifika verksamhetskunskaper. Dom två roller vi söker har snart varit vakanta i ett(!!!) år.

Hade jag fått bestämma hde vi anställt juniora personer och haft en plan för hur vi ska behålla dom i bolaget, men som sagt, får noll gehör för den planen. Man har gått igenom 4 olika rekryteringsfirmor det senaste året och förväntar sig fortfarande att nått magiskt ska dyka fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Finns andra sätt att påvisa din kunskap som utvecklare, dvs om du har den kunskapen som efterfrågas. T.ex. skriva en app, göra en hemsida med backend & frontend. Sedan kan du visa vad du skrivit och ge exempel berätta varför du gjort diverse teknikval, algorithmer eller architektur.

Så klart är det så. Samtidigt så ser man ju ibland jobbannonser med "Vi tänker att du har 6 års erfarenhet av det här språket" - och ett programmeringsspråk som uppfanns för 2 år sedan. Hur tänker sådana arbetsgivare?

Permalänk
Avstängd

Huruvida bristen gäller bara erfarna eller ej är förstås en aspekt, sannolikt gäller den mest erfarna förstås.

Men det handlar också om lön, arbetsmiljö och liknande. Mitt företag har svårt att rekrytera och folk slutar i ganska hög utsträckning, men att det kanske har att göra med våra rätt pissiga löner och hur cheferna fattar beslut som direkt rör personalen, om design, arkitektur och liknande, utan dialog med de anställa (som faktiskt kan något) kan förstås inte ha något med saken att göra. Nej nej. Avtal utan övertidsersättning och liknande vill väl alla ha, eller?

Nej jag ska inte klaga, jag fick ju trots allt en fiberväst med företagets logga som julklapp, och året innan en termosmugg med logga, året innan en fleecejacka med logga... Thank you sir may I have another...

Permalänk
Medlem

Vi har nyligen gett upp jobbet med att hitta en frontend-utvecklare. Kraven var inte skyhöga, förutom att vi ville ha en senior utvecklare eftersom vi inte har tid att utbilda någon internt (vi är 1½ utvecklare). Kraven var erfarenhet av TypeScript och React (eller Svelte). men det var bara en handfull av de sökande som faktiskt uppgav att de hade iaf React-kompetens. Av de vi intervjuade var det tyvärr inte många som klarade av ens det enklaste arbetsprovet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Det är "brist" på alla nivåer, erfarna, nyexade, juniorer - Sen är det störst brist på det man skulle kunna kalla för "duktiga" utvecklare. Inom alla yrkesgrupper är det ett väldigt stort spann på kompetensen. Vissa nyexade kan sättas i självständigt arbete på en gång, andra tar det något år innan de självständigt kan lösa uppgifter, och ibland kan man plocka upp någon från ett halvårs bootcamp, som levererar från dag 1. Sen finns det folk med 20+ år i branchen som levererar undermålig kvalitet i hastighet med hur fort Branca från barnprogrammet Björnes magasin galopperar.

Många bolag söker ju globalt efter kompetens för att inhemska marknaden är uttömd, konsultbranchen går ju som tåget just nu och högvis med slantar kastas på den som kan leverera kompetent personal för att fylla luckorna.

Det är ju ganska stor rörlighet inom programmering också, alla sitter inte på samma bolag i 40 år, utan byter vart 3-5år, så det är ju en konstant jakt på nya förmågor

Permalänk

Företag är intresserade av att tjäna pengar. Det som innebär risker att anställa någon och att de tvärtom förlorar pengar inte är så intressant. Man behöver inte göra det hela mer komplicerat än så.. Jag har sett så många företag kostat på anställda en massa utbildningar och sedan väljer de nyanställda att byta jobb och det blir otroligt mycket pengar + tid bortkastad.

Detta innebär att det är brist på utvecklare som företag tror att de kommer tjäna pengar på att anställa. Att internt ge dem en utbildning före så kostar detta pengar. Inte bara att utbildningen kostar utan att de ej drar in något.

I kommunal verksamheter råder inte marknadsekonomi så tydligt, nyexade där kan få upplärning och annat för det är skattebetalarna som betalar för det hela. Skulle någon sluta, ja det var bara skattebetalarnas pengar. Och kunskapen den fick, ja det gick troligen till ett annat ställe som också är kommunalt så det blev ändå inte bortkastat på samma sätt.

Hur samhället bör agera emot detta, ja på olika sätt hjälpa folk att bli attraktiva. Gratis skola med studiemedel + lån möjligheter är den mest populära åtgärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Enligt vad jag ofta läser så har vi stor brist på utvecklare (programmerare) i Sverige? Min erfarenhet är dock att det inte räcker att ha en utbildning och kunna ett programspråk. Man ska dessutom ha något specialkunskap. Man kan då undra varför inte företagen utbildar vidare. Är bristen på utvecklare en myt?

Ignorera vad det står att du behöver för kunskaper i platsannonser. Sök ändå. Startups brukar inte vara så kräsna (för de kan inte vara det), så prova det istället för storföretagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Enligt vad jag ofta läser så har vi stor brist på utvecklare (programmerare) i Sverige? Min erfarenhet är dock att det inte räcker att ha en utbildning och kunna ett programspråk. Man ska dessutom ha något specialkunskap. Man kan då undra varför inte företagen utbildar vidare. Är bristen på utvecklare en myt?

Det blir fel att generalisera för mycket, det finns garanterat företag som aldrig kan tänka sig att anställa juniora utvecklare lika väl som det finns precis raka motsatsen. Där jag jobbar tar man in ett tiotal traineer årligen som utvecklare, problemet som många påpekat är att folk tenderar att dra vidare så fort dom får chansen. Orimligt snabb löneutveckling och flashiga titlar väger tyngre än en eventuell guldklocka om 25 år. Då har man som företag tagit ett tungt första år intäktsmässigt som andra företag kannibaliserar på, så ser tyvärr hela branschen ut. Så beroende på bransch (spel, affärssystem, statliga myndigheter etc.) så finns det säkert mer eller mindre vilja att anställa juniora utvecklare. Statliga myndigheter har ju blivit experter på att anställa enmans-konsulter via ramavtal som har löner i nivå med generaldirektören för hela myndigheten.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är att de som anställer oftast är humanister eller chefer som är rädda att göra fel eller bli omkörda. En gång fick jag höra: du är övekvalificerad och kommer inte stanna länge. Just då var jag desperat och hade gärna tagit det jobbet. Jag fick ta ett annat okvalificerat jobb, men de var väldigt justa och lät mig ta ledigt för att söka annat. Vilket sedan gick väldigt bra. Ställ alltid höga och rimliga lönekrav. Låga krav skrämmer bort arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Företag är intresserade av att tjäna pengar. Det som innebär risker att anställa någon och att de tvärtom förlorar pengar inte är så intressant. Man behöver inte göra det hela mer komplicerat än så.. Jag har sett så många företag kostat på anställda en massa utbildningar och sedan väljer de nyanställda att byta jobb och det blir otroligt mycket pengar + tid bortkastad.

Detta innebär att det är brist på utvecklare som företag tror att de kommer tjäna pengar på att anställa. Att internt ge dem en utbildning före så kostar detta pengar. Inte bara att utbildningen kostar utan att de ej drar in något.

Sant. Men det är därför jag tjatar om att man måste ha en plan. Ska man anställa juniorer måste man ha en diskussion med dom kring hur dom ska löne- & karriärutvecklas redan från start. Man måste även ta i beräkning att man kommer behöva parera erbjudanden från andra håll och vara beredd att öka lön även fast det inte är under årets lönerevision.

Sen är det kanske krångligare med upplärning än en (bra) senior, men som folk varit inne på blir ju hela marknaden trasig om ”alla” bara förväntar sig att ”någon annan” ska ta smällen.
För att långsiktigt säkerställa kompetensförsörjningen i branschen måste ju ”alla” hjälpas åt.

Men ett till problem är ju att vi är många som redan sitter i skiten. Var intressant att det är fler som skriver att dom helt enkelt inte har resurser att avvara för att plock in juniorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag är i typ samma sits - Är 40+, har inte högskoleexamen, men har runt 120 hp, men iom att man inte har någon examen så är man helt ointressant för väldigt många arbetsgivare. Erfarenhet, ja, men inte mycket på papper, utan har jobbat med linuxdistributioner, vilket inte heller syns på github, utan bara i distrons eget gitförråd.

Men jag fattar ju att det är mycket lättare för arbetsgivare att bara kolla på github, vilket är grymt frustrerande.

Inte ett enda företag som frågat om min utbildning. Jag har heller inte slutfört min kandidat helt utan skrivit att jag läst x program och aldrig nämnt att jag har en examen. Blev klar när jag var 31 så inte heller jätteung.

Hade inget på github eller egna projekt att visa upp, fick göra diverse prov t ex whiteboard eller skriva några enklare program. Känns ärligt talat som att jag fick jobb slängda på mig så jag har svårt att se att du inte skulle få tag i något jobb med din bakgrund.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbeharry:

Inte ett enda företag som frågat om min utbildning. Jag har heller inte slutfört min kandidat helt utan skrivit att jag läst x program och aldrig nämnt att jag har en examen. Blev klar när jag var 31 så inte heller jätteung.

Hade inget på github eller egna projekt att visa upp, fick göra diverse prov t ex whiteboard eller skriva några enklare program. Känns ärligt talat som att jag fick jobb slängda på mig så jag har svårt att se att du inte skulle få tag i något jobb med din bakgrund.

Alltid bra att vara lite kreativ när man skriver sin CV. Absolut inte ljuga förstås, men jag har skrivit upp flera kurser som att jag har läst dem, och säger inget om huruvida jag faktiskt slutfört dem. Dock har jag ju examen, men jag läste en del sommarkurser som jag inte alltid tog jätteseriöst. Klarar man allt på programmet så är ju det tillräcklig hög procent för att få CSN för sommaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Inte ett enda företag som frågat om min utbildning. Jag har heller inte slutfört min kandidat helt utan skrivit att jag läst x program och aldrig nämnt att jag har en examen. Blev klar när jag var 31 så inte heller jätteung.

Hade inget på github eller egna projekt att visa upp, fick göra diverse prov t ex whiteboard eller skriva några enklare program. Känns ärligt talat som att jag fick jobb slängda på mig så jag har svårt att se att du inte skulle få tag i något jobb med din bakgrund.

Då har vi rätt så olika upplevelser, måste jag säga. Men för all del - om du känner till arbetsgivare som kan vara intresserade av en C/C++-kodare (även om jag inte är rädd för andra språk, har lite erfarenhet av andra språk också) - tipsa dom om mig.

[edit]Jag kan ju tillägga att jag bor utanför storstadsregionerna, vilket så klart kan ha med att göra att det har varit svårare, men nu i dessa tider ser jag inte att det skulle spela någon större roll - typ alla programmeringsjobb är väl på distans nu för tiden?[/edit]

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Fast om det är någon som visar att de har breda kunskaper från något utbildning eller hemmaprojekt borde man väl kunna internutbilda inom företaget hellre än att gå miste om affärer?

Det lär ju bli en del internutbildning oberoende av vem man anställer. Grejen är att ubildningen inte ger dig breda kunskaper, utan jämfört med andra som troligtvis också har utbildning är det snarare grundläggande kunskaper. Såvida du inte menar mer specifikt från mer seriösa sidoprojekt är man fortfarande i en sämre sits än de med de erfarenheter andra som redan jobbat en tid har, vilket rimligtvis ökar tiden och resurserna att börja få ut något av att anställa en.

Sjukt tråkigt att det är så, satt i samma sits när jag sökte jobb efter min utbildning. Samtidigt vet jag också att rätt många av de som börjat på sitt första jobb hos oss blivit relativt kortvariga. Den senaste blev inte kvar här 2 år, och han behövde fortfarande väldigt mycket extra hjälp hela tiden när han slutade.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Då har vi rätt så olika upplevelser, måste jag säga. Men för all del - om du känner till arbetsgivare som kan vara intresserade av en C/C++-kodare (även om jag inte är rädd för andra språk, har lite erfarenhet av andra språk också) - tipsa dom om mig.

Språk kan ju absolut spela roll här också tänker jag. Jag sökte jobb inom C# .net samt Java. Kan också vara så att det är större konkurrens i en storstad, jag bor i en mellanstor stad men med många IT-företag. Söker du jobb som inte är C/C++? Jag tänker direkt att programmerar någon C eller liknande som är man oftast kompetent, troligtvis en bättre programmerare än jag själv.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Språk kan ju absolut spela roll här också tänker jag. Jag sökte jobb inom C# .net samt Java. Kan också vara så att det är större konkurrens i en storstad, jag bor i en mellanstor stad men med många IT-företag. Söker du jobb som inte är C/C++? Jag tänker direkt att programmerar någon C eller liknande som är man oftast kompetent, troligtvis en bättre programmerare än jag själv.

Absolut är det så. Som sagt, jag har väl sysslat med C/C++ främst, men även Java (har haft ett jobb som innefattade android-programmering), men har sysslat med Lua, Java, lite Perl för skriptning, och lite lite Python. Men det är ju som du säger, kan man grunden med algoritmer och strukturer så är det inte alls särskilt svårt att lära sig andra programmeringsspråk. Men då är det senaste så klart trams som node.JS och React som jag har NOLL koll på.

Permalänk
Medlem

Vi gav precis upp att söka en själva och har tagit in rekryteringsföretag. Men de hittar inte heller nån. Region Göteborg.

Sen att hitta testautomatiserare ska vi inte ens prata om...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3