PC kraschar efter Windows uppdateringar

Permalänk
Medlem

PC kraschar efter Windows uppdateringar

Tjo,

Nästan varje gång jag uppdaterar Windows så får min gaming PC problem. Denna gången så var det det "2021-11 Cumulative 20H2 (KB5007186) "

Efter uppdateringen har jag haft 2 blåskärmar och 4 tillfällen där allt bara fryser. Varje gång jag uppdaterar är det någon skit. Denna gången så verkar det inte ens som att Windows valde att göra en återställningspunkt, så jag har inte möjlighet att reverta uppdateringen utan jag antar att det bara är att installera om windows eller vänta tills de löser problemet i nästa uppdatering. Så trött på detta. Finns det något program man kan ladda ner som fryser windows uppdateringar eller dyl?

Permalänk
Medlem

Du kan pausa uppdateringar, men gäller bara en viss tid annars kan du stoppa tjänsten Windows Update.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Du kan pausa uppdateringar, men gäller bara en viss tid annars kan du stoppa tjänsten Windows Update.

Jo, förr kunde man ju pausa i 3 månader men de har ju minskat det till typ 7 dagar eller något nu ju. Men okej, så om jag helt enkelt bara stoppar tjänsten varje gång jag startar om datorn så kan den leva i limbo?

Permalänk
Medlem

Det finns ett program som heter StopUpdates - det fungerar bra: https://stopupdates10.en.uptodown.com/windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jo, förr kunde man ju pausa i 3 månader men de har ju minskat det till typ 7 dagar eller något nu ju. Men okej, så om jag helt enkelt bara stoppar tjänsten varje gång jag startar om datorn så kan den leva i limbo?

Du behöver inte stoppa tjänsten varje gång.
Sätt den som disabled.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Det finns ett program som heter StopUpdates - det fungerar bra: https://stopupdates10.en.uptodown.com/windows

Testar detta. Tack!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Chrisism8:

Tjo,

Nästan varje gång jag uppdaterar Windows så får min gaming PC problem. Denna gången så var det det "2021-11 Cumulative 20H2 (KB5007186) "

Efter uppdateringen har jag haft 2 blåskärmar och 4 tillfällen där allt bara fryser. Varje gång jag uppdaterar är det någon skit. Denna gången så verkar det inte ens som att Windows valde att göra en återställningspunkt, så jag har inte möjlighet att reverta uppdateringen utan jag antar att det bara är att installera om windows eller vänta tills de löser problemet i nästa uppdatering. Så trött på detta. Finns det något program man kan ladda ner som fryser windows uppdateringar eller dyl?

Att pausa eller blockera uppdateringarna är ju bara att hindra symptomen. Nånting är ju fel med din rigg om varje större uppdatering ger dig blåskärmar och frysningar.
Jag skulle börja med en clean install av windows, och sen börja felsöka hårdvara med diverse mjukvaror för att utreda var exakt problemet ligger.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chrisism8:

Jo, förr kunde man ju pausa i 3 månader men de har ju minskat det till typ 7 dagar eller något nu ju. Men okej, så om jag helt enkelt bara stoppar tjänsten varje gång jag startar om datorn så kan den leva i limbo?

Jag kan pausa mina till 2 Jan 2022, alltså 35 dagar.

Det är dock troligast att MS kommer återställa vissa inställningar vid nästa update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Att pausa eller blockera uppdateringarna är ju bara att hindra symptomen. Nånting är ju fel med din rigg om varje större uppdatering ger dig blåskärmar och frysningar.
Jag skulle börja med en clean install av windows, och sen börja felsöka hårdvara med diverse mjukvaror för att utreda var exakt problemet ligger.

Det är verkligen inte omöjligt. Haft en del problem med denna riggen sedan jag skaffade den. Allt gick bra i ca 8 månader, men sedan bytte jag grafikkort från ett 1070 till 3070 och började få crasher vid idle. Löste det igenom att ge CPUn lite mer volt än vad den borde behöva som standard. Sedan dess har allt varit bra dock.

Jag har i denna processen också installerat om windows. Det verkar inte vara hårdvarurelaterat när det kraschar vid Win uppdateringar. Första gången det hände och jag fick köra en rollback så låste sig windows menuerna. Program etc fungerade men t.ex. start menyn och annat gick inte längre att använda. Denna gången så frös hela datorn upp sig, men discord rullade i bakgrunden och jag kunde höra människor prata, men de inte mig. Inte den blekaste vad jag borde börja felsöka, gjort massa olika felsökningar i samband med grafikkorts problemet och hittade inga problem egentligen.