Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bambi är väl en hjortkalv - inte ett rådjurskid ;).

Klippt från wikipedia:
"Bambi är en amerikansk animerad film från 1942, producerad av Walt Disney och baserad på en roman av Felix Salten. Filmen hade urpremiär i New York den 13 augusti 1942 och blev den femte av Disneys långfilmer. Bambi var Walt Disneys personliga favorit av hans filmer.

Titelfiguren, som i den litterära förlagan är ett rådjur, är i filmen en vitsvanshjort. Artbytet skedde med hänsyn till att rådjur inte ingår i den nordamerikanska faunan."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Klippt från wikipedia:
"Bambi är en amerikansk animerad film från 1942, producerad av Walt Disney och baserad på en roman av Felix Salten. Filmen hade urpremiär i New York den 13 augusti 1942 och blev den femte av Disneys långfilmer. Bambi var Walt Disneys personliga favorit av hans filmer.

Titelfiguren, som i den litterära förlagan är ett rådjur, är i filmen en vitsvanshjort. Artbytet skedde med hänsyn till att rådjur inte ingår i den nordamerikanska faunan."

Är det någon som har läst den literära förlagan nu för tiden?
Jag gissar här - men tror nog ändå att varenda kotte som refererar till bambi gör det med disneys film bambi i åtanke ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bambi är väl en hjortkalv - inte ett rådjurskid ;).

Vad är skillnaden? Hjort är väl ett samlingsnamn på alla dessa djur där rådjur ingår.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad är skillnaden? Hjort är väl ett samlingsnamn på alla dessa djur där rådjur ingår.

Ja att kalla de olika hjortdjuren för hjortdjur går bra. Det är en grupp med underkategorier. Men att kalla olika typer av hjortdjur för rådjur - där blir det inte helt rätt.
Vill man jämföra med hårdvara så kanske man kan säga att det går bra att kalla både macbooks och ultrabooks från lenovo datorer. Så samlingsnamnet dator är bra.
Vad som blir lite knivigare är om man börjar kalla alla datorer för macbooks. En ultrabook från lenovo är inte riktigt en macbook.

Men vad är skillnaden mellan de specifika arterna då?
Arten i bambi verkar vara vitsvanshjort enligt serafims inlägg. Hanen blir upp till 170 kilo och de får väl rätt maffiga horn.
Hyfsat stora djur.
Rådjur väger väl ca 20-30 kilo och har lite enklare typ av horn.
Väger som en hund i mellanstorlek.

Så ser man dem i skogen så är det en del skillnad.

Med tanke på trådens titel så var det kanske av intresse för någon tänkte jag. I all välmening ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det någon som har läst den literära förlagan nu för tiden?
Jag gissar här - men tror nog ändå att varenda kotte som refererar till bambi gör det med disneys film bambi i åtanke ;).

Jag skulle säga att detta nog är djupare rotat än så; oavsett om man själv läst boken Bambi eller inte så är det så rotat i allmänhetens medvetande att Bambi är ett rådjur att det nästan är irrelevant om man läst boken eller ej.

Att det gjorts en tecknad film av Bambi, som många fler sett numera, där Bambi tecknats som en annan hjortart för att bättre passa den amerikanska marknaden (men då samtidigt passar den europeiska sämre) har inte gjort något större avtryck sett till synen på vad Bambi är för djur.

Skrivet av Söderbäck:

Ja att kalla de olika hjortdjuren för hjortdjur går bra. Det är en grupp med underkategorier. Men att kalla olika typer av hjortdjur för rådjur - där blir det inte helt rätt.
Vill man jämföra med hårdvara så kanske man kan säga att det går bra att kalla både macbooks och ultrabooks från lenovo datorer. Så samlingsnamnet dator är bra.
Vad som blir lite knivigare är om man börjar kalla alla datorer för macbooks. En ultrabook från lenovo är inte riktigt en macbook.

Men vad är skillnaden mellan de specifika arterna då?
Arten i bambi verkar vara vitsvanshjort enligt serafims inlägg. Hanen blir upp till 170 kilo och de får väl rätt maffiga horn.
Hyfsat stora djur.
Rådjur väger väl ca 20-30 kilo och har lite enklare typ av horn.
Väger som en hund i mellanstorlek.

Så ser man dem i skogen så är det en del skillnad.

Med tanke på trådens titel så var det kanske av intresse för någon tänkte jag. I all välmening ;).

Håller med om att det inte är rimligt att kalla andra hjortdjur för rådjur, men vad gäller just sagokaraktären Bambi har vi ju en lång ursprunglig tradition av att Bambi är just ett rådjur, så just det blir inte något riktigt bra exempel på ett sådant fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle säga att detta nog är djupare rotat än så; oavsett om man själv läst boken Bambi eller inte så är det så rotat i allmänhetens medvetande att Bambi är ett rådjur att det nästan är irrelevant om man läst boken eller ej.

Att det gjorts en tecknad film av Bambi, som många fler sett numera, där Bambi tecknats som en annan hjortart för att bättre passa den amerikanska marknaden (men då samtidigt passar den europeiska sämre) har inte gjort något större avtryck sett till synen på vad Bambi är för djur.

Håller med om att det inte är rimligt att kalla andra hjortdjur för rådjur, men vad gäller just sagokaraktären Bambi har vi ju en lång ursprunglig tradition av att Bambi är just ett rådjur, så just det blir inte något riktigt bra exempel på ett sådant fel.

Jag säger NEJ till ditt resonemang. Det finns inga rådjur i amerika. Kanske på zoo. Bambi är inte ett rådjur.
Isbjörnar äter inte pingviner. Samma resonemang.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Jag säger NEJ till ditt resonemang. Det finns inga rådjur i amerika. Kanske på zoo. Bambi är inte ett rådjur.
Isbjörnar äter inte pingviner. Samma resonemang.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

Jag tror du helt missade min poäng.
Det jag hänvisade till var exakt samma sak som nämnts tidigare i tråden. I sagoboken (tysk dito ursprungligen) så var Bambi ett rådjur, i den tecknade filmen så valde de att teckna Bambi som en amerikansk hjortart istället.

Det jag ville åt är att det sedan gammalt var etablerat att Bambi är ett rådjur, och att detta inte har ändrats i allmänhetens uppfattning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror du helt missade min poäng.
Det jag hänvisade till var exakt samma sak som nämnts tidigare i tråden. I sagoboken (tysk dito ursprungligen) så var Bambi ett rådjur, i den tecknade filmen så valde de att teckna Bambi som en amerikansk hjortart istället.

Det jag ville åt är att det sedan gammalt var etablerat att Bambi är ett rådjur, och att detta inte har ändrats i allmänhetens uppfattning.

Jag var idag år gammal när jag fick lära mig att boken om bambi varit en bred hit även här i Sverige och att det har satt grunden för vad bambi är här. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var ett känt verk och har aldrig hört någon referera till boken i något sammanhang.
Istället har jag tagit för givet att det är disneys version som satt prägeln och spritt historien om bambi.

Jag måste säga att jag blev lite ställd först.
Menar du verkligen att boken har haft en sådan spridning? Och ja - det menar du såklart. Själv är jag clueless kring utbredningen av barnböcker mellan 1920 och 1940. Min referenspunkt för vad som är känt sträcker sig mellan helt andra årtionden.
Så det här får jag ta och köpa helt enkelt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag tror du helt missade min poäng.
Det jag hänvisade till var exakt samma sak som nämnts tidigare i tråden. I sagoboken (tysk dito ursprungligen) så var Bambi ett rådjur, i den tecknade filmen så valde de att teckna Bambi som en amerikansk hjortart istället.

Det jag ville åt är att det sedan gammalt var etablerat att Bambi är ett rådjur, och att detta inte har ändrats i allmänhetens uppfattning.

Ja, men Bambis kompis är ju en skunk.... De existerar inte tillsammans. Lika lite som att isbjörnar äter pingviner.

Det enda som är etablerat tycker jag vi kommer överens om är att allmänheten haft fel och de lärt sig något nytt idag? 🙂 I trådens anda om inte annat kompis?

Bambis kompisar - Bluebirds finns inte heller tilsammans med rådjur.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sialior

Permalänk
Medlem

K9 = canine

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag var idag år gammal när jag fick lära mig att boken om bambi varit en bred hit även här i Sverige och att det har satt grunden för vad bambi är här. Jag hade faktiskt ingen aning om att det var ett känt verk och har aldrig hört någon referera till boken i något sammanhang.
Istället har jag tagit för givet att det är disneys version som satt prägeln och spritt historien om bambi.

Jag måste säga att jag blev lite ställd först.
Menar du verkligen att boken har haft en sådan spridning? Och ja - det menar du såklart. Själv är jag clueless kring utbredningen av barnböcker mellan 1920 och 1940. Min referenspunkt för vad som är känt sträcker sig mellan helt andra årtionden.
Så det här får jag ta och köpa helt enkelt ;).

Trist attityd, men det är mycket möjligt att du har rätt i sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Ja, men Bambis kompis är ju en skunk.... De existerar inte tillsammans. Lika lite som att isbjörnar äter pingviner.

Det enda som är etablerat tycker jag vi kommer överens om är att allmänheten haft fel och de lärt sig något nytt idag? 🙂 I trådens anda om inte annat kompis?

Bambis kompisar - Bluebirds finns inte heller tilsammans med rådjur.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sialior

På denna punkt anser jag att det är bättre att hålla sig till just om boken haft någon inverkan eller ej, möjligt att ni har rätt på den punkten men allt detta med andra djur i filmen är ju ett rent sidospår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Trist attityd, men det är mycket möjligt att du har rätt i sak.

Nej nej! Jag är genuint tacksam och menar bara väl!
Jag har lärt mig något här och köper det du säger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Ok. Idag har jag 44år gammal lärt mig att det finns en tysk bok bakom Disneys film. Jag ska läsa den på originalspråk. Om jag kan hitta en. Ich versperchte. So bitte um von ihnen kennst eine.... PM bitte!

Edit. 385:- på Amazon. Nu kör vi. 👍 Jävlar om Bambi inte är från Europa i boken... "Eine Lebensgeschichte aus dem Walde".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Ok. Idag har jag 44år gammal lärt mig att det finns en tysk bok bakom Disneys film. Jag ska läsa den på originalspråk. Om jag kan hitta en. Ich versperchte. So bitte um von ihnen kennst eine.... PM bitte!

Edit. 385:- på Amazon. Nu kör vi. 👍 Jävlar om Bambi inte är från Europa i boken... "Eine Lebensgeschichte aus dem Walde".

I princip alla disneyklassiker var filmatiseringar av kända sagor eller böcker.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Lagom till att även rätt enkla nya bilar har automatiskt avbländande innerbackspeglar. Fast jag föredrar nog egentligen den manuella varianten som att man kan välja själv.

Jag föredrar att flippa uppåt istället, mindre "skräpreflexer" då eftersom taket är slätare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

I princip alla disneyklassiker var filmatiseringar av kända sagor eller böcker.

WHAT? Mickey mouse, Donald duck, Minne pig..... I say you sir have no clue and have leart something today. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bambi är väl en hjortkalv - inte ett rådjurskid ;).

Vitsvanshjort, om man ska vara petig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

WHAT? Mickey mouse, Donald duck, Minne pig..... I say you sir have no clue and have leart something today. 🤔

Jag tror du missuppfattat vad Disney-klassiker innebär. Det är deras långfilmer som åsyftas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Disneyfilmer#Di...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av cyklonen:

En exempelmening: "Her eyes were cold as ice". De flesta svenskar uttalar "eyes" så det låter som "ice".

Hur uttalar man det då? Ja har alltid sagt ”ice” o det gör filmer o spel också va ja hört.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hur uttalar man det då? Ja har alltid sagt ”ice” o det gör filmer o spel också va ja hört.

[aɪz]

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Judas Priest - Baby come on
En låt jag letat efter i ca 20 år tills jag insåg att den heter och de sjunger breaking the law....

Morsan älskade när Europe spelades upp på radion. Speciellt den där bra låten där de sjunger "There's a fire downtown".
Jag vet inte hur det gick till...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jag tror du missuppfattat vad Disney-klassiker innebär. Det är deras långfilmer som åsyftas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Disneyfilmer#Di...

Hur är det en klassiker om de är nya? Eller inte deras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Hur är det en klassiker om de är nya? Eller inte deras?

Det får du fråga Disney om.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hur uttalar man det då? Ja har alltid sagt ”ice” o det gör filmer o spel också va ja hört.

"Eyes" uttalas "ajz" och "ice" uttalas "ajs".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Eyes" uttalas "ajz" och "ice" uttalas "ajs".

Det uppenbara problemet med en sådan förklaring är förstås att z eller s inte gör någon skillnad på svenska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det uppenbara problemet med en sådan förklaring är förstås att z eller s inte gör någon skillnad på svenska...

Visserligen riktigt, men jag tror ändå att de flesta förstår vad som avses.

Men, här är ljudexempel:

Eyes

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/En-us-eyes.ogg

Ice

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/En-us-ice.ogg

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Hur är det en klassiker om de är nya? Eller inte deras?

De kan ju vara klassiska disneyfilmer även om det inte är de som gjort originalhistorien. Om jag t.ex. skulle samla ihop hundra personer och säga ”snövit och de sju dvärgarna” så skulle åtminstone 99 av personerna tänka på Disney snarare än bröderna Grimm.

Men däremot är det en bra fråga varför de kallar nya filmer för klassiker. Men svaret är väl ”pengar” om jag får gissa. Finns nog många som köper filmerna enbart för att de ingår i klassikerkollektionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Skitsnack!

Skrivet av Thomas:

Jag har inte tänkt på detta själv, men det är faktiskt skillnad.
"chit" börjar med ett t-ljud, medan "shit" börjar med s-ljud.
Eller, IPA: /tʃɪt/ mot /ʃɪt/

Google har till och med uttal som stämmer som man kan lyssna på (använd "slow").
chit
shit

Så typ "tshit" mot "shit".

På liknande ämne, och nåt jag inte lyckats greppa ordentligt, är att "close" som i nära och "close" som i stänga uttalas olika.
Även "Ms" och "Miss" har olika uttal.

Jo, det var precis så min kompis förklarade det, lägg till ett t så blir det mer rätt. Jag kunde säga "tchitt" men tyckte själv att det lät fel, medan när han sa det lät det för mig som "chitt" (utan t). Så det verkar finnas grader i tch-ljudet, där jag bara hör t- tydligt i en viss del av spannet. Problemet verkar vara att för mig är tröskeln mellan svenskans sj- och tj- betydligt längre bak i munnen (tungans position), jämfört med tröskeln för engelskans sh- och ch-, där tungan ska stänga mot gommen vid ch-, och sh- ligger precis bakom.

Så konsekvensen blir att allt som är framför där jag har tungan låter likadant för mig, och för min engelskspråkiga vän låter allt som ligger bakom hans sh- likadant.

På svenska stavar vi dock med tj-, vilket tyder på att t-ljudet nog funnits där en gång i tiden.

Skrivet av cyklonen:

Du kan trösta dig med att de flesta svenskar har oerhörda svårigheter att skilja på sh- och ch- i engelska. Ännu sämre är det med tonlöst och tonande s-ljud som nästan ingen svensktalande fixar korrekt på engelska. De flesta har tonlösa s överallt. En minoritet kör tonande s nästan överallt, dvs överanvänder. Många gör rätt på vissa ord men missar på andra.

En exempelmening: "Her eyes were cold as ice". De flesta svenskar uttalar "eyes" så det låter som "ice".

Just ja, toningen på s kände jag till men har i stort sett gett upp på att försöka få rätt.

Skrivet av serafim:

Många utlänningar har svårt med svenska språket också. Fransmän, engelsmän och många asiater har svårt med vår satsmelodi och med tonfall (säkert flera andra också men dessa har jag erfarenhet av). Änder (fåglarna) och änder (som en del uttalar ändor = rumpor) är svårt likaså "hälsa på" som beroende på tonfall kan vara "besöka" eller "säga hej till någon". Asiater har notoriskt svårt me "R" och "L", som fonetiskt är mycket nära varandra. Min fru (japanska) frågar ofta efter bokstavering (är det "Ludvig" eller "Rudolf").

Skämtet i inlägg 19356560 utsatte jag en fransk dam för och hon blev rasande på mig när hon berättat om sin nya "insikt" för några vänner som skrattade sig halvt fördärvade åt det.

Tonfall måste vara svårt för de som lär sig svenska, vi har ju inga accenter i stavningen utan man förväntas veta från början. Även hur man uttalar början på "skinka", "skola" och "skink" (ödlan) kan ju inte vara helt lätt att veta. Franskan däremot har jag börjat inse har rätt så tydliga regler för hur saker ska uttalas, med accent på alla långa vokaler osv. Sen jag började uppmärksamma det har jag inte hittat något ord där uttalet inte gått att härleda, men jag är extrem nybörjare så jag kan ha fel?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I princip alla disneyklassiker var filmatiseringar av kända sagor eller böcker.

Och alla har gullats till en hel del för att passa USA:s befolkning. De flesta av sagorna är bra mycket häftigare i original. Om Bambi är det vet jag inte men det mesta har man gjort "barnvänligare" enligt amerikansk modell.