Måste en laptop vara fläktlös om man jobbar med den i knät?

Permalänk

Måste en laptop vara fläktlös om man jobbar med den i knät?

Hej,

Jag är författare och skriver med lättviktslaptop i knät. Har haft en AsusZenbook UX305 som är fläktlös. Funkat perfekt i sex år. Skulle vilja ha en exakt likadan men det finns inga Zenbooks som är fläktlösa längre.

Har tittat på ett antal fläktlösa modeller av andra märken men oftast har de sämre prestanda eller en massa funktioner som jag ej önskar.

Så nu undrar jag - tror ni att en tunn laptop (max ca 1,3 kilo, 13-14 tum) klarar värmen från knät en hel dag även om den kyls med fläkt?

Förslag på modeller tas tacksamt emot. Ska klara word, mejl, googling, zoom-inspelningar.
Inte mindre än 8Gb ram, helst 16 och minst 512 Gb SSD-disk.
Så tyst som möjligt.

Den stora frågan är om jag vågar köpa en ny Asus Zenbook trots fläkt?

Jättetacksam för svar på min något udda fråga!

Permalänk

Alltså ja har svårt att förstå din fråga "Så nu undrar jag - tror ni att en tunn laptop (max ca 1,3 kilo, 13-14 tum) klarar värmen från knät en hel dag även om den kyls med fläkt?"
Är du orolig för ditt knä eller laptopen ? Om du skriver så kommer knappast fläkten snurra (snabbt iaf), ordbehandlingsprogram är inte direkt krävande.
Så ja du vågar nog köpa en ny Zenbook om du är nöjd med en sån.

Edit: Brukar sitta med laptopen (i sig) i knät då jag spelar på den (fläkt på max), fortfarande 2 fullt fungerande knän och laptop.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneBergen:

Så nu undrar jag - tror ni att en tunn laptop (max ca 1,3 kilo, 13-14 tum) klarar värmen från knät en hel dag även om den kyls med fläkt?

Det är knappast värmen från dina ben som är problematiskt utan var luftintagen sitter. Är de på undersidan så du blockerar dem när du har datorn i knät riskerar det bli för varmt i datorn.

En separat fråga är ju hur rygg och nacke mår av att sitta och skriva på en laptop i knät hela dagen...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Macbook air m1 2020

Permalänk

Tack för svar. Som ni säkert redan förstått är jag teknisk idiot.

Men rådet jag fick när jag köpte min förra Zenbook (2015) var att jag skulle ha en fläktlös pga den annars kunde bli för varm pga arbete i knät. Tycker att jag hör andra åsikter nu, så därav frågan här i forumet.

Tolkar det som att det kan funka med fläkt, beroende på var kylintaget sitter, då alltså.

Och ett förtydligande: Undrar alltså över datorn hur datorn klarar värme från knät i flera timmar. Min kropp har jag full koll på (måste sitta så här pga stelopererad men har hittat hyfsat bra lösningar för det.)

Permalänk
Medlem

Så länge luftintagen inte blockeras så bör det inte vara några problem alls. Så länge du inte har den i ”prestanda-läge” och endast sitter och skriver så har jag svårt att se att fläkten skulle behöva arbeta mycket, om ens något öht.

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

@JanneBergen: När det gäller fläktlös eller ej så är det inte så enkelt som att en fläktlös dator alltid är svalare. Fläktlösa datorer genererar över lag mindre värme, annars skulle det inte fungera utan fläkt, men de kan ändå bli varmare än datorer med fläkt eftersom fläkten hjälper till med att flytta bort värme från datorn. Om en dator har fläkt eller ej säger alltså inte så mycket om hur varm den blir, utan det är tyvärr något man får kolla på från modell till modell.

Men du lär som sagt inte behöva oroa dig över att en dator kommer bli för varm bara för att du har den i knät, annat än om du blockerar datorns luftintag/utblås. Du ska nog oroa dig mer över hur varm datorn blir på undersidan, det kan variera en hel del och vissa modeller kan bli obehagligt varma att ha i knät. Bra recensenter som t.ex. NotebookCheck brukar mäta sånt.

Permalänk
Medlem

Nej den behöver inte vara fläktlös, jag sitter också och jobbar med datorn i knät ibland. Det som kan hända om datorn blir varm och behöver dra igång fläkten är att det tar lite längre tid för fläkten att kyla eftersom det är lätt att täppa igen luftintaget med benen. Det jag brukar göra är att ha något platt som datorn kan stå på som man sen har i knät, då täpps inte luftintaget igen. Jag brukar ha en stor tunn bok, men kan funka med en plywoodskiva eller nåt liknande också.

Annars finns det laptopkylare också, några funkar ha i knät men några funkar nog lite sämre beroende på hur designen är.
https://www.prisjakt.nu/search?search=laptopkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneBergen:

Och ett förtydligande: Undrar alltså över datorn hur datorn klarar värme från knät i flera timmar. Min kropp har jag full koll på (måste sitta så här pga stelopererad men har hittat hyfsat bra lösningar för det.)

Värmen från knät kommer att inte att vara ett problem för datorn.
Värmen från datorn kan vara ett problem för knät. Vissa datormodeller kan bli rejält varma på undersidan. Tillräckligt varma för att ge brännskador vid långvarig kontakt.