3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Dustin har skött detta sämst utav alla återförsäljare. Låter nästan som du jobbar hos dem då t.o.m Elgiganten har skött detta bättre.
Informationen om att det inte kommer tillverkas några fler kort utan LHR har nått flera ÅF sedan länge och de flesta ÅF har valt att erbjuda sina kunder LHR-kort i stället till samma pris.

Dustin har under hela denna tid fått leverans utav kort som dem valt att sälja till scalper priser.

Nej, jag jobbar inte hos Dustin. Jag ser bara inte logiken i att ge skit åt ett bolag som inte vill sälja produkter till lägre än inköpspris.
Hur är det scalper priser när deras inköpspris är fördubblat?
Det stämmer att från en konsuments synvinkel att de nog skött sig 'sämst' då andra bolag har valt att förlora pengar. Men inte tusan är de dåliga för det.
Klart man får vara missnöjd!

Nog om detta, jag håller ändå med dig till cirka 49%

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Ars Technica hade en artikel häromdagen skriven av en som jobbar i komponentbranschen, enligt honom kommer den här bristen att fortsätta i flera år, inte kvartal eller halvår. Jen Sen Huang sa ungefär samma sak för några dagar sen, ingenting blir bättre under nästa år.
Bara att hitta en annan hobby än att bygga datorer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Nej, jag jobbar inte hos Dustin. Jag ser bara inte logiken i att ge skit åt ett bolag som inte vill sälja produkter till lägre än inköpspris.
Hur är det scalper priser när deras inköpspris är fördubblat?
Det stämmer att från en konsuments synvinkel att de nog skött sig 'sämst' då andra bolag har valt att förlora pengar. Men inte tusan är de dåliga för det.
Klart man får vara missnöjd!

Nog om detta, jag håller ändå med dig till cirka 49%

Klart de bör anses som dåliga om andra återförsäljare har hanterat det på ett mycket bättre sätt? Inet, Komplett, Webhallen och t.om Elgiganten har hittat en lösning så att konsumenten inte hamnar i kläm. Undra vart kunderna kommer att handla vid nästa grafikkortssläpp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

@Elgiganten

Hur går det med återbetalning och presentkort till oss som accepterade mellanskillnaden och köpte ett av korten från er?

Permalänk
Medlem

Elgiganten

I Elgigantens lista för 3080 kort som erbjuds till oss som inte fått våra kort är jag på plats 245. Är det någon här som fått ett kort? Och i så fall, vilka kort är det som erbjuds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizznet:

I Elgigantens lista för 3080 kort som erbjuds till oss som inte fått våra kort är jag på plats 245. Är det någon här som fått ett kort? Och i så fall, vilka kort är det som erbjuds?

Det verkar som att de erbjuder de kort som kommer in, men de verkar inte veta exakt på förhand och gissar att det ändras från vecka till vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Klart de bör anses som dåliga om andra återförsäljare har hanterat det på ett mycket bättre sätt? Inet, Komplett, Webhallen och t.om Elgiganten har hittat en lösning så att konsumenten inte hamnar i kläm. Undra vart kunderna kommer att handla vid nästa grafikkortssläpp.

Skillnaden med återförsäljarna du nämner är också att de inte skyddade sig själva eftersom de skickade ut orderbekräftelse och litade på nvidia/partners att leverera, då blev de i princip skyldiga att lösa det själva

Dustin har varit tydliga från början, ingen order bekräftas före de vet att de kan leverera, man frånsäger sig täckningsköp vid beställning, och de informerade redan i december att leveranserna är osäkra framöver

Man kan såklart bli sur ändå, men tycker de helt ärligt skött sig bättre än EGs gigantiska pudel när media tog fart på allvar.

Det är nog lättare att se vad jag menar om man inte är investerad i just den här affären, jag hade också blivit sur om det gällde min order

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnaden med återförsäljarna du nämner är också att de inte skyddade sig själva eftersom de skickade ut orderbekräftelse och litade på nvidia/partners att leverera, då blev de i princip skyldiga att lösa det själva

Dustin har varit tydliga från början, ingen order bekräftas före de vet att de kan leverera, man frånsäger sig täckningsköp vid beställning, och de informerade redan i december att leveranserna är osäkra framöver

Man kan såklart bli sur ändå, men tycker de helt ärligt skött sig bättre än EGs gigantiska pudel när media tog fart på allvar.

Det är nog lättare att se vad jag menar om man inte är investerad i just den här affären, jag hade också blivit sur om det gällde min order

Det där stämmer inte. Elgiganten skickar exempelvis ut en beställningsbekräftelse och inte en orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizznet:

I Elgigantens lista för 3080 kort som erbjuds till oss som inte fått våra kort är jag på plats 245. Är det någon här som fått ett kort? Och i så fall, vilka kort är det som erbjuds?

Hur fick du reda på köplats och när beställde du?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Det där stämmer inte. Elgiganten skickar exempelvis ut en beställningsbekräftelse och inte en orderbekräftelse.

I så fall har jag läst mig till fel information. I så fall borde inte alla vara så arga på dem heller (men de gjorde ju andra fel som att ta obegränsat med ordrar även efter tiden gått ut)

Är det som du säger så fattar jag mindre än tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Hur fick du reda på köplats och när beställde du?

Jag skickade ett DM på Insta (som dem tipsade om i mailet) och frågade. Dem behöver veta vilken mail du har när du beställde första gången.

Permalänk
Medlem

@Webhallen

Det har snart gått 3 veckor sen Webhallen släppte Asus TUF OC lhr till försäljning för allmänheten och många av våra bokningar fyller 1 år snart.
Är de som så att Patrik är på semester? Ni har varit aktiva på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

När hade shark gaming tuf 3080?

29/10 2021 det var ett V2

Skrivet av SueCia:

Varför hamnar dom på din "shitlist" och vad hade du för förväntningar?

Jag är kund, förväntas att bli behandlad som sådan. Det finns många sätt att lösa olika problem på. Dem valde the easy way out. På kundens bekostnad genom att säga att man inte har några skyldigheter eller visa någon goodwill att göra ett undantag då vid en unik situation som detta ändå är. Påvisar för mig att man inte bryr sig så mycket. AKA Goto my shitlist.

Skrivet av medbor:

Har man ingen orderbekräftelse eller tydligt ingått avtal så blir det konstigt med täckningsköp, men håller med att det är konstigt att de själva nämner det

Jag frågade om täckningsköp då jag haft en beställning lagd sen 30 december 2020. Man kunde typ beställa kortet till nån gång i mars 2021 medans typ alla andra åf hade stängt möjligheten att ens beställa kortet. Dustin är ju inte direkt en liten åf. Trodde att dem kanske hade koll om någon. Men det är uppenbart att dem inte haft det när man tittar på hur dem skött det hela.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har man ingen orderbekräftelse eller tydligt ingått avtal så blir det konstigt med täckningsköp, men håller med att det är konstigt att de själva nämner det

Men är det inte konstigt att Dustin tar ens pengar i förvar om det inte ens finns en order?
Kan de verkligen äta kakan och ha kvar den hur som helst?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men är det inte konstigt att Dustin tar ens pengar i förvar om det inte ens finns en order?
Kan de verkligen äta kakan och ha kvar den hur som helst?

Jag tror inte de direkt tjänar enorma pengar på räntan direkt, men visst kan man undra varför man kan/ska betala innan de vet att det finns ett kort. Kanske de trodde det skulle bli smidigare och räknade med fler leveranser men hade fel?

Jag vet inte vad alternativet hade varit heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har man ingen orderbekräftelse eller tydligt ingått avtal så blir det konstigt med täckningsköp, men håller med att det är konstigt att de själva nämner det

Men om man inte ingått avtal eller fått en orderbekräftelse, är det då rimligt att skicka sina pengar till dem under tiden?
Det är vad jag var ute efter: något är skevt om vi ska stå för pengarna men försäljarna behöver inte commita till nånting? Det låter inte rimligt rent lagligt.

Jag menar inte att de sen måste leverera till ursprungsbeloppet till varje pris annars ska de halshuggas, utan bara själva principen att de inte kan friskriva sig från allt ansvar och samtidigt hålla ens pengar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men om man inte ingått avtal eller fått en orderbekräftelse, är det då rimligt att skicka sina pengar till dem under tiden?
Det är vad jag var ute efter: något är skevt om vi ska stå för pengarna men försäljarna behöver inte commita till nånting? Det låter inte rimligt rent lagligt.

Jag menar inte att de sen måste leverera till ursprungsbeloppet till varje pris annars ska de halshuggas, utan bara själva principen att de inte kan friskriva sig från allt ansvar och samtidigt hålla ens pengar.

Nej jag förstår det inte heller. Bättre som valve gör med Steam Deck till exempel, betala ~1% nu för att få en köplats, den dras av på slutpriset när vi vet datum och slutpris

Då har man mycket mer rimlighet i systemet

Jag skulle inte heller låta mina pengar ligga i etern utan att jag vet om jag ens får en vara alls

Vet inte varför eller ens om det är lagligt, känns som du säger sjukt konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej jag förstår det inte heller. Bättre som valve gör med Steam Deck till exempel, betala ~1% nu för att få en köplats, den dras av på slutpriset när vi vet datum och slutpris

Då har man mycket mer rimlighet i systemet

Jag skulle inte heller låta mina pengar ligga i etern utan att jag vet om jag ens får en vara alls

Vet inte varför eller ens om det är lagligt, känns som du säger sjukt konstigt

Detta är en av anledningarna till att jag följer tråden (trots att jag inte har, eller har planer på att köpa något 3000-kort), jag vill se var allt detta mynnar ut.
Jag tror nämligen att de butiker som faktiskt tagit betalt av kunder har svårt att hävda att de inte accepterat och ingått ett avtal med dessa, som de sedan bryter ensidigt på grund av något som bör(?) ha varit känt i månader för dem.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Detta är en av anledningarna till att jag följer tråden (trots att jag inte har, eller har planer på att köpa något 3000-kort), jag vill se var allt detta mynnar ut.
Jag tror nämligen att de butiker som faktiskt tagit betalt av kunder har svårt att hävda att de inte accepterat och ingått ett avtal med dessa, som de sedan bryter ensidigt på grund av något som bör(?) ha varit känt i månader för dem.

Jag kan förstå ilskan såklart, men det är ju främst informationen från de högre upp i kedjan och de val de har gjort som gör att vi är där vi är

Några tillverkare sa ju att ’alla*’ ordrar innan datum ’x’ ska få sina kort, vissa backade, andra sa bara en viss mängd kort...

Nvidia skapade nya varianter av GPU för att kunna sälja ’nya’ produkter som det inte fanns kö på för högre priser

Svårt att se varför dessa saker är upp till enskilda svenska ÅF att reda ut för kunderna. Nvidia hade (med lätthet) kunna producera nog med GPUer för att täcka upp köerna och skicka dem rakt till gamers, kölistorna fanns ju spikade över hela världen. Återförsäljare vet ju vilka som är trogna kunder och så...

De väljer istället att höja priserna för att tillgången är begränsad och många villiga att betala, helt enkelt backa på löften vid lanseringen.

Jag förstår varför, pengar gör att jorden roterar, men då bör ju nästa grafikkort bli från ett annat lag (inte samma lag en annan butik). Aggressionen är felriktad, man tillåts ljuga om priset, ljuga om kampanjer, ljuga om kölistor, byta GPU till LHR för att sälja till andra priser, får ingen skit för något och ÅF behöver pudla för att kunder skriker åt dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan förstå ilskan såklart, men det är ju främst informationen från de högre upp i kedjan och de val de har gjort som gör att vi är där vi är

Några tillverkare sa ju att ’alla*’ ordrar innan datum ’x’ ska få sina kort, vissa backade, andra sa bara en viss mängd kort...

Nvidia skapade nya varianter av GPU för att kunna sälja ’nya’ produkter som det inte fanns kö på för högre priser

Svårt att se varför dessa saker är upp till enskilda svenska ÅF att reda ut för kunderna. Nvidia hade (med lätthet) kunna producera nog med GPUer för att täcka upp köerna och skicka dem rakt till gamers, kölistorna fanns ju spikade över hela världen. Återförsäljare vet ju vilka som är trogna kunder och så...

De väljer istället att höja priserna för att tillgången är begränsad och många villiga att betala, helt enkelt backa på löften vid lanseringen.

Jag förstår varför, pengar gör att jorden roterar, men då bör ju nästa grafikkort bli från ett annat lag (inte samma lag en annan butik). Aggressionen är felriktad, man tillåts ljuga om priset, ljuga om kampanjer, ljuga om kölistor, byta GPU till LHR för att sälja till andra priser, får ingen skit för något och ÅF behöver pudla för att kunder skriker åt dem...

Absolut, Nvidia har varit skurkar denna lansering på många sätt, men jag tycker nog ändå att ÅF förtjänar en känga på många sätt med hur de har hanterat det här också, framförallt på grund av bristande transparens och information ut till kunderna (framförallt ett par stycken av dem i alla fall) under i vissa fall ett år av väntan.
För att Nvidia/partners inte skulle kunna fylla sin utlovade kvot stod klart väldigt tidigt under lanseringen, men det har ju en hel del ÅF blankt struntat i och fortfarande tagit betalt för kort och ställt folk i kö, troligen, som du säger, för pengar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut, Nvidia har varit skurkar denna lansering på många sätt, men jag tycker nog ändå att ÅF förtjänar en känga på många sätt med hur de har hanterat det här också, framförallt på grund av bristande transparens och information ut till kunderna (framförallt ett par stycken av dem i alla fall) under i vissa fall ett år av väntan.
För att Nvidia/partners inte skulle kunna fylla sin utlovade kvot stod klart väldigt tidigt under lanseringen, men det har ju en hel del ÅF blankt struntat i och fortfarande tagit betalt för kort och ställt folk i kö, troligen, som du säger, för pengar

En liknelse: VW lanserar en ny el-golf med 500 hästkrafter och 1000km räckvidd. En miljon människor ställer sig i kö hos diverse bilhandlare över världen. VW levererar bara 10000 och börjar veckan efter sälja en annan el-golf med 499 hästkrafter och 999km räckvidd för dubbla priset.

Varför ska då bilhandlaren stå för mellanskillnaden? VW levererade ju inte bilarna.

Något gick ju fel vid den här lanseringen, det fanns (åtminstone rykten om) ett löfte att alla kort beställda inom första månaden skulle levereras. Det löftet blev det inget av om det ens fanns från början, och de som gör korten har gjort allt för att höja priserna istället

Permalänk
Medlem

Det är enkel, man säljer inte varor man inte har om man inte vill stå för risken för framtida prisändringar. Att folk ens försvarar detta är ju löjligt.

Vad de försöker göra är att sälja en vara de inte har till orderdagens värde men leverera vid ett framtida tillfälle, om dagsvärdet vid leverans har ökat vägrar de slutföra ordern, men om det istället hade sjunkit hade du säkerligen inte fått tillbaks mellanskillnaden. Detta är inget annat än att försöka äta kakan och ha den kvar.

För övrigt något som är vanligt förekommande i handel med värdepapper, "blanka" en aktie genom att skriva ett avtal om att sälja den vid ett framtida datum utan att du faktiskt äger den, med förhoppningen att du innan det datumet kan köpa den för ett lägre pris än de avtalade säljpriset. Och kan man inte det får man såklart som blankare stå för den förlusten, det är den risken man tar vid spekulation.

Företagen som beter sig enligt ovan utan att ta ansvar för sin egen spekulation hamnar definitivt på min "skitlista" också, har inte själv beställt något kort utan följer tråden endast för att veta vilka man inte ska göra affärer med i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En liknelse: VW lanserar en ny el-golf med 500 hästkrafter och 1000km räckvidd. En miljon människor ställer sig i kö hos diverse bilhandlare över världen. VW levererar bara 10000 och börjar veckan efter sälja en annan el-golf med 499 hästkrafter och 999km räckvidd för dubbla priset.

Varför ska då bilhandlaren stå för mellanskillnaden? VW levererade ju inte bilarna.

Något gick ju fel vid den här lanseringen, det fanns (åtminstone rykten om) ett löfte att alla kort beställda inom första månaden skulle levereras. Det löftet blev det inget av om det ens fanns från början, och de som gör korten har gjort allt för att höja priserna istället

Tror en stor skillnad är att de bilarna inte hade varit betalda i förväg (troligen), och förhoppningsvis hade de inte väntat ett år med att avbryta bokningarna
Det är bara den biten jag tycker ligger på åf, vilket i förlängningen gör dem delaktiga i soppan

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått svar från Dustins kundombudsman:

Fråga:

Hej! Det har väl inte undgått någon hur bristfällig er hantering av årets löpande grafikkortsförsäljning har varit. Jag har sedan i Januari stått i kö hos er och förväntat mig att ni kan leverera vad jag har beställt - även om väntetiden är oerhört lång i dessa tider. Ni har varit väldigt tystlåtna i er återkoppling gällande ärendestatus, och när man har mejlat till er och frågat så har ni varken kunnat se min köplats eller svara på relevanta frågor. Jag ser rimligen att ni plockar fram en ersättningsprodukt till likvärdigt pris och egenskaper som ordern jag har hos er. Att ni väljer att avsluta min order med anledning av att produkten inte tillverkas längre är rent av en lögn. Produkten tillverkas, men numera under ett annat artikelnummer, det bör er inköpsavdelning känna till. Jag vet att jag inte är ensam om att höra av mig i detta hänseende, vilket får mig att hoppas att ni tar detta på största allvar. Elgiganten tog samma snedsteg mot sina kunder härom veckan, men backade efter kritik för att från och med nu börja göra rätt ifrån sig, och erbjuda sina kunder en likvärdig produkt OCH kompensation i form av presentkort. Jag utgår ifrån att ni gör detsamma!

Svar:

Hej Jesper,
Jag har nu sett över ditt ärende.

I våras informerade vi alla kunder som lagt en beställning på grafikkortet att det redan då var låg tillgång, vilket ledde till ett uppskjutet uppskattat leveransdatum. Vi har avvaktat med hopp om att få tillgång till grafikkortet du har beställt men som det ser ut nu får vi inte tillgång till det och kommer därför tyvärr inte kunna leverera det, eller något likvärdigt.
Enligt våra försäljningsvillkor har vi rätt att avbryta en beställning som inte konfirmerats med en orderbekräftelse. Eftersom vi inte har några indikationer på när eller om vi får tillgång till korten, eller likvärdig produkt, har vi beslutat att avsluta beställningen.

När det kommer till andra aktörer så kan inte vi uttala oss kring hur deras inköpsprocesser ser ut, varför de kan erbjuda grafikkort eller när de kommer kunna leverera. Vi har självklart sett över alternativa lösningen, men landat i att vi inte kommer kunna tillgodose din lagda beställning eller ett likvärdigt kort inom en överskådlig framtid.

Jag förstår att detta inte är svaret du önskar. Vi har haft alla intentioner att leverera på din beställning och tycker det är väldigt beklagligt att vi inte kunde göra det.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag har också ett ärende med Dustins kundombudsman, jag har fått samma svar som ni ovan.
Det som man lutar sig på är att det har från Dustins sida aldrig funnits en order, bara en beställning.
Jag har i mailkonversation med kundtjänst (efter 7 månaders väntan) fått frågan om jag vill avboka min order, jag har svarat att jag absolut vill ha kvar min order och vänta vidare, jag har då fått ordagrant detta svar:
"Då låter jag Er order vara kvar och så återkommer vi när mer info finns."

Att de sedan plockar bort min order och hänvisar till att det aldrig funnits någon order köper jag inte och tänker driva ärendet vidare.

Permalänk

Någon som vet varför Webhallen har varit så tysta på sistonde här?

Har fortfarande inte fått svar på mitt PM om Asus TUF 3080 non OC, beställde 2020-10-15 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogueJuan:

Någon som vet varför Webhallen har varit så tysta på sistonde här?

Har fortfarande inte fått svar på mitt PM om Asus TUF 3080 non OC, beställde 2020-10-15 :/

Ingen aning, försökt nå dem här med. Har ett asus gig 3080 oc som jah beställt. Kundtjänst roar sig med att säga att de förväntar sig icke LHR kort och att vi får vänta. Kommer troligen kontakta dem igen nästa vecka och därefter gå via ARN, tycker hanteringen varit katastrofal efter senvåren/sommaren. Känns som om de skiter i oss helt. När nya kort kommer nästa år är man troligen helt rökt då Nvidia inte kommer göra de kort vi beställt, må det vara LHR eller "vanliga"?

Jag är inte bitter.. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan förstå ilskan såklart, men det är ju främst informationen från de högre upp i kedjan och de val de har gjort som gör att vi är där vi är

Några tillverkare sa ju att ’alla*’ ordrar innan datum ’x’ ska få sina kort, vissa backade, andra sa bara en viss mängd kort...

Nvidia skapade nya varianter av GPU för att kunna sälja ’nya’ produkter som det inte fanns kö på för högre priser

Svårt att se varför dessa saker är upp till enskilda svenska ÅF att reda ut för kunderna. Nvidia hade (med lätthet) kunna producera nog med GPUer för att täcka upp köerna och skicka dem rakt till gamers, kölistorna fanns ju spikade över hela världen. Återförsäljare vet ju vilka som är trogna kunder och så...

De väljer istället att höja priserna för att tillgången är begränsad och många villiga att betala, helt enkelt backa på löften vid lanseringen.

Jag förstår varför, pengar gör att jorden roterar, men då bör ju nästa grafikkort bli från ett annat lag (inte samma lag en annan butik). Aggressionen är felriktad, man tillåts ljuga om priset, ljuga om kampanjer, ljuga om kölistor, byta GPU till LHR för att sälja till andra priser, får ingen skit för något och ÅF behöver pudla för att kunder skriker åt dem...

Det är av konkurrensskäl till varför ÅF inte kan håva in kunder och påstå att de tänker leverera en vara.
Då de plockar bort möjligheten för en potentiell kund hos en annan återförsäljare. Förstår inte hur vissa av er kan
rättfärdiga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogueJuan:

Någon som vet varför Webhallen har varit så tysta på sistonde här?

Har fortfarande inte fått svar på mitt PM om Asus TUF 3080 non OC, beställde 2020-10-15 :/

Skrivet av Ericcccs:

Ingen aning, försökt nå dem här med. Har ett asus gig 3080 oc som jah beställt. Kundtjänst roar sig med att säga att de förväntar sig icke LHR kort och att vi får vänta. Kommer troligen kontakta dem igen nästa vecka och därefter gå via ARN, tycker hanteringen varit katastrofal efter senvåren/sommaren. Känns som om de skiter i oss helt. När nya kort kommer nästa år är man troligen helt rökt då Nvidia inte kommer göra de kort vi beställt, må det vara LHR eller "vanliga"?

Jag är inte bitter.. 😉

Jag föreslår att ni påkallar uppmärksamhet genom @webhallen, så borde de få en notifiering att någon nämnt dem iaf.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är av konkurrensskäl till varför ÅF inte kan håva in kunder och påstå att de tänker leverera en vara.
Då de plockar bort möjligheten för en potentiell kund hos en annan återförsäljare. Förstår inte hur vissa av er kan
rättfärdiga detta.

Jag har inte rättfärdigat det

Jag har sagt att de för många månader sedan informerat om att de troligen inte kommer få leveranser men att folk ligger kvar ändå

Jag personligen förstår inte heller varför man ska ligga ute med alla pengar före kortet finns att köpa, men då kan man kanske välja en annan affär med andra villkor i så fall

Tror inte de försöker locka kunder att ligga ute med så mycket pengar så länge, vad har de att tjäna på det alls? Alla blir sure, de får inget ut av det heller

Jag pratade om varför de väljer att avbryta beställningarna nu och varför det inte ser så konstigt ut. Men att ligga ute med en halv månadslön i ett år är ju helt sinnesjukt. Men tror inte folk hade varit mindre sura om beställningen avbröts i mars istället

Problemet är ju att folk vill ha grafikkort, men de finns inte för priset som många lovade initialt. Det är inte ÅFs fel