3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej,

vi håller på att beta av listan :). Fick fördelat 50 kort igår som vi ska skicka ut mail om under kvällen, eller imorgon.

//Alex

Bra, jobba på

Permalänk
Skrivet av Elgiganten:

Hej,

vi håller på att beta av listan :). Fick fördelat 50 kort igår som vi ska skicka ut mail om under kvällen, eller imorgon.

//Alex

När får man presentkortet? Jag fick mitt grafikkort för flera veckor sen nämligen, har ringt in till kundsupport o de sa att en ansvarig skulle höra av sig till mig men inget har hänt detta vara för några veckor sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej,

vi håller på att beta av listan :). Fick fördelat 50 kort igår som vi ska skicka ut mail om under kvällen, eller imorgon.

//Alex

Skönt att felgiganten kan vara här inne och skriva lite? Vad händer med alla dom som har blivit lovade och sedan fått sina kort avbokade? Svindåligt av er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Skönt att felgiganten kan vara här inne och skriva lite? Vad händer med alla dom som har blivit lovade och sedan fått sina kort avbokade? Svindåligt av er!

Det är just den listan de håller på att jobba med, alla som vill ska få ersättningskort utan extra kostnad och dessutom 1000kr presentkort enligt deras tidigare inlägg här i tråden. Läs lite nästa gång innan du går in och antar saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är just den listan de håller på att jobba med, alla som vill ska få ersättningskort utan extra kostnad och dessutom 1000kr presentkort enligt deras tidigare inlägg här i tråden. Läs lite nästa gång innan du går in och antar saker

Jag tror att listan är mer eller mindre klar. Jag fick nyligen veta att när de 50st kort som de precis fått in och delats ut, så har jag plats 82. Så någon sorts lista finns det iaf. Jag kan inte ropa hej innan jag har ett kort i handen, men det verkar som att Elgiganten löser detta fint i slutändan.

Om någon här fått ett erbjudande om ersättningskort RTX 3080 av Elgiganten under torsdagen eller idag fredag så skulle det vara av intresse, och verkligen uppskattas om det meddelas här i tråden!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är just den listan de håller på att jobba med, alla som vill ska få ersättningskort utan extra kostnad och dessutom 1000kr presentkort enligt deras tidigare inlägg här i tråden. Läs lite nästa gång innan du går in och antar saker

Gäller det även som fick sitt kort avbokat under maj månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Gäller det även som fick sitt kort avbokat under maj månad?

Det får du nog fråga dem om, men skulle tro om de felaktigt avbokat ett kort så kommer ersättning, tror det var andemeningen i alla fall. Samma med de som betalat mellanskillnaden som erbjöds i höstas

Läs själv och ställ frågor till de som har svar:
#19294960

Permalänk
Skrivet av aMp:

Jag tror att listan är mer eller mindre klar. Jag fick nyligen veta att när de 50st kort som de precis fått in och delats ut, så har jag plats 82. Så någon sorts lista finns det iaf. Jag kan inte ropa hej innan jag har ett kort i handen, men det verkar som att Elgiganten löser detta fint i slutändan.

Om någon här fått ett erbjudande om ersättningskort RTX 3080 av Elgiganten under torsdagen eller idag fredag så skulle det vara av intresse, och verkligen uppskattas om det meddelas här i tråden!

När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej alla!

Jag vill att ni ska veta att det ligger långt upp på vår priolista att vara aktiva här på swec och vi siktar på att ha en person på plats under nästa år som kan axla det ansvaret. Det kommer också hjälpa oss att få ut information och framför allt ge er svar på era frågor/inspel.

Här kommer information till alla er som nyligen fått sin RTX 3080-order krediterad, eller har valt att byta till ett annat kort till en förhöjd kostnad.

Först och främst vill jag be om ursäkt att ni har fått vänta så länge, inte fått bra information under tiden och dessutom fått ett ersättningserbjudande som var allt annat än bra. Men jag vet att en ursäkt ibland inte räcker.

Här kommer därför en lösning som jag hoppas att ni tycker känns okej.

- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet.

Så här kommer det att gå till:

1. Så fort en leverans anländer från våra distributörer, så kommer vi att börja beta av listan.
Vi kommer alltså inte boka upp några kort som vi inte har fysiskt på lager.

2. När det är din tur att köpa ett ersättningskort, så kommer du få ett mail från social.gaming@giganten.se (spara det som en säker adress i er mailklient, så det inte hamnar i spam/skräp)

3. Efter det tar ni kontakt med kundtjänst, som kommer att hantera er order manuellt, skicka ut betalningslänk samt skicka ut presentkortet.

4. Grafikkortet levereras sedan direkt från vårt lager.

Situationen kring komponenter och särskilt grafikkort, har så långt jag kan minnas, aldrig
varit så utmanande och frustrerande som under det här året. Men vi kan åtminstone säga att vi har lärt av oss våra misstag. Särskilt i vår hantering av försäljningen och framför allt i den bristande kommunikationen samt vår initiala lösning till er kunder.

Återigen, ledsen för hur vi har hanterat detta. Men jag hoppas att ni kan ge oss en sista chans att äntligen leverera ett kort till er.

Om ni har frågor under tidens gång, så dra gärna ett PM via swec, eller instagram.com/elgigantengaming.

Mvh Alexander Åberg

Hej, gäller detta endast de som har fått sina kort avbokade som la en beställning förra året?

Jag beställde mitt kort i år men det avbokades under strax innan eller under sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathiasSSK:

När beställde du?

Orderdatum: 2020-09-26!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kommer det inte ut några 3090s längre?

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Kommer det inte ut några 3090s längre?

Jag har 2 bokade på NoN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Jag har 2 bokade på NoN

Vad fick du ge för dom? När är dom eta?

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Vad fick du ge för dom? När är dom eta?

Jag bokade Asus TUF för 22900

Permalänk
Medlem

Jag tänkte fylla på med den lilla info angående EG jag har. Jag frågade vilken plats i kön jag hade samt vilken mängd kort dom får för att kunna göra en trendkurva och beräkna grovt från den när jag kan tänkas få ett kort.

Jag hade drygt 300 i platsnummer fick jag veta och då beställde jag i april.
"Ibland kommer det 10 kort, ibland 2, ibland 0 och nu igår fick jag 50st" svarade EG till mig gällande mängden kort dom får in. Tyvärr utifrån det så kunde som själva inte göra något estimat.

Om dom inte har fått in några kort före dessa 50 och jag vi gör ett scenario där jag är sista personen i kön så måste dom få in knappa 10 kort om dagen fram till nyår för att täcka precis 300.

Det är kul att dom vill lösa det för alla oss kunder men jag tror personligen att det är närmare mars som är mer troligt än deras estimat där dom hoppades på att lösa det före årsskiftet.

Om det är några som har fått sina kort redan så får ni gärna skriva så kanske vi kan rita upp en kalkyl tillsammans.

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Vad fick du ge för dom? När är dom eta?

Glömde skriva nu på fredagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Glömde skriva nu på fredagen

Ah, najs! När kunde man boka dom?

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Ah, najs! När kunde man boka dom?

Förra veckan, tror runt tisdags

Permalänk
Medlem

Att man alltid precis missar alla bra tips i tipstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk4rn:

Att man alltid precis missar alla bra tips i tipstråden

Tips, prova gpukollen.

Har själv inte använt den men den övervakar Inet, Webhallen och komplett tror jag, kan ställa in så det plingqr till när en gpu kommit i lager.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Tips, prova gpukollen.

Har själv inte använt den men den övervakar Inet, Webhallen och komplett tror jag, kan ställa in så det plingqr till när en gpu kommit i lager.

Tack för tipset! Får se till att ha den uppe i bakgrunden!

Permalänk
Medlem

I våras informerade vi alla kunder som lagt en beställning på grafikkortet att det redan då var låg tillgång, vilket ledde till ett uppskjutet uppskattat leveransdatum. Vi har avvaktat med hopp om att få tillgång till grafikkortet du har beställt men som det ser ut nu får vi inte tillgång till det och kommer därför tyvärr inte kunna leverera det, eller något likvärdigt. Enligt våra försäljningsvillkor har vi inga skyldigheter att kompensera för en beställning som ännu inte gått över till faktisk bekräftad order, därmed kommer vi ej kunna erbjuda dig ett täckningsköp.

Vi tycker såklart att den uppkomna situationen är jättetråkig och beklagar att vi inte har möjlighet att fullfölja beställningen eller erbjuda en likvärdig produkt.

Rikard
Dustin Sverige
Kundombudsman

Dustin är numera på min shitlist. Rent av uselt och oseriöst men man lär sig något nytt varje dag.

Hade dock turen att ramla in på Shark Gaming där jag fick tag på ett 3080 TUF OC V2. Kunde inte vara mer nöjd. The circle is complete. Hoppas ni som fortfarande söker finner!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

I våras informerade vi alla kunder som lagt en beställning på grafikkortet att det redan då var låg tillgång, vilket ledde till ett uppskjutet uppskattat leveransdatum. Vi har avvaktat med hopp om att få tillgång till grafikkortet du har beställt men som det ser ut nu får vi inte tillgång till det och kommer därför tyvärr inte kunna leverera det, eller något likvärdigt. Enligt våra försäljningsvillkor har vi inga skyldigheter att kompensera för en beställning som ännu inte gått över till faktisk bekräftad order, därmed kommer vi ej kunna erbjuda dig ett täckningsköp.

Vi tycker såklart att den uppkomna situationen är jättetråkig och beklagar att vi inte har möjlighet att fullfölja beställningen eller erbjuda en likvärdig produkt.

Rikard
Dustin Sverige
Kundombudsman

Dustin är numera på min shitlist. Rent av uselt och oseriöst men man lär sig något nytt varje dag.

Hade dock turen att ramla in på Shark Gaming där jag fick tag på ett 3080 TUF OC V2. Kunde inte vara mer nöjd. The circle is complete. Hoppas ni som fortfarande söker finner!

När hade shark gaming tuf 3080?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

I våras informerade vi alla kunder som lagt en beställning på grafikkortet att det redan då var låg tillgång, vilket ledde till ett uppskjutet uppskattat leveransdatum. Vi har avvaktat med hopp om att få tillgång till grafikkortet du har beställt men som det ser ut nu får vi inte tillgång till det och kommer därför tyvärr inte kunna leverera det, eller något likvärdigt. Enligt våra försäljningsvillkor har vi inga skyldigheter att kompensera för en beställning som ännu inte gått över till faktisk bekräftad order, därmed kommer vi ej kunna erbjuda dig ett täckningsköp.

Vi tycker såklart att den uppkomna situationen är jättetråkig och beklagar att vi inte har möjlighet att fullfölja beställningen eller erbjuda en likvärdig produkt.

Rikard
Dustin Sverige
Kundombudsman

Dustin är numera på min shitlist. Rent av uselt och oseriöst men man lär sig något nytt varje dag.

Hade dock turen att ramla in på Shark Gaming där jag fick tag på ett 3080 TUF OC V2. Kunde inte vara mer nöjd. The circle is complete. Hoppas ni som fortfarande söker finner!

Varför hamnar dom på din "shitlist" och vad hade du för förväntningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Varför hamnar dom på din "shitlist" och vad hade du för förväntningar?

Det är väl rätt klart att dom hamnar på ens shitlist om dom haft ens pengar i ett år tid? Och bara för det står i deras villkor att dom inte täcker täckningsköp så är det stor chans att ARN inte delar deras uppfattning.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är väl rätt klart att dom hamnar på ens shitlist om dom haft ens pengar i ett år tid? Och bara för det står i deras villkor att dom inte täcker täckningsköp så är det stor chans att ARN inte delar deras uppfattning.

Har man ingen orderbekräftelse eller tydligt ingått avtal så blir det konstigt med täckningsköp, men håller med att det är konstigt att de själva nämner det

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet med Dustins uttalande. Fått samma mail jag med.

Inköpspriset för ÅF har fördubblats och varför ska de får miljonförluster av en brist som är pga en global pandemi? De får inte in kort och vill inte betala dubbelt så mycket för att göra några glada.

Ser framför mig om det blir ett fullskaligt WW3 så kommer vissa fortfarande gnälla för att de inte har tillgång till hönökaka och oboy.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag ser inte problemet med Dustins uttalande. Fått samma mail jag med.

Inköpspriset för ÅF har fördubblats och varför ska de får miljonförluster av en brist som är pga en global pandemi? De får inte in kort och vill inte betala dubbelt så mycket för att göra några glada.

Ser framför mig om det blir ett fullskaligt WW3 så kommer vissa fortfarande gnälla för att de inte har tillgång till hönökaka och oboy.

Pandemin var ju igång redan innan korten släpptes så det kan man inte direkt se som oförutsägbart. Varför ska kunderna råka ut för merkostnader som påföljd av att återförsäljaren inte kan förväntas veta om något som alla i hela världen känner till?
Om de faktiskt informerat om att man troligtvis inte lär få varan är det inte lika illa som att lova leverans ända upp till att de plötsligt annullerar beställningar. Kan väl inte vara helt lagligt att sitta på folks pengar och utlova leveranser till ett pris som konkurrenterna omöjligen kan matcha när de bör veta om att de inte kommer kunna leverera mycket tidigare än 1 år efter att produkterna såldes.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Pandemin var ju igång redan innan korten släpptes så det kan man inte direkt se som oförutsägbart. Varför ska kunderna råka ut för merkostnader som påföljd av att återförsäljaren inte kan förväntas veta om något som alla i hela världen känner till?
Om de faktiskt informerat om att man troligtvis inte lär få varan är det inte lika illa som att lova leverans ända upp till att de plötsligt annullerar beställningar. Kan väl inte vara helt lagligt att sitta på folks pengar och utlova leveranser till ett pris som konkurrenterna omöjligen kan matcha när de bör veta om att de inte kommer kunna leverera mycket tidigare än 1 år efter att produkterna såldes.

Kunden åker inte på några merkostnader överhuvudtaget, allt har varit frivilligt. Det här är ett relativt ovanligt fenomen som har skett, inget med det här har varit förutsägbart. Uppenbarligen så har de försökt att få in leveranser till det sålda priset eller nära men nu har de insett att det går verkligen inte. Hur tror ni Dustin och andra ÅF känner sig som har inköpsorders på flera miljoner som förväntar sig en viss vinst men får det makulerat och ett fördubblat pris erbjuds som blir en total förlust?

Inet/webhallen osv har troligen lite bättre relation till komponenthandeln och är nog lite beroende av sina gaming-kunder.

Jag blev aldrig utlovad en leverans för mitt 3080 jag ”köpte” på dustin. Det var tydligt att det inte fanns någon info om eventuell leverans.
Kunderna hade ett val. Låt ordern ligga kvar och hoppas på det bästa, eller ta tillbaka pengarna.

Positivt av dom att makulera orders själva nu, istället för att vara tysta och sitta på fiktiva omsättningar!

Jag tycker det är synd att bra bolag får skit i onödan

Edit: Men jag kan ha fel, de kanske är sämst och kriminella!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Kunden åker inte på några merkostnader överhuvudtaget, allt har varit frivilligt. Det här är ett relativt ovanligt fenomen som har skett, inget med det här har varit förutsägbart. Uppenbarligen så har de försökt att få in leveranser till det sålda priset eller nära men nu har de insett att det går verkligen inte. Hur tror ni Dustin och andra ÅF känner sig som har inköpsorders på flera miljoner som förväntar sig en viss vinst men får det makulerat och ett fördubblat pris erbjuds som blir en total förlust?

Inet/webhallen osv har troligen lite bättre relation till komponenthandeln och är nog lite beroende av sina gaming-kunder.

Jag blev aldrig utlovad en leverans för mitt 3080 jag ”köpte” på dustin. Det var tydligt att det inte fanns någon info om eventuell leverans.
Kunderna hade ett val. Låt ordern ligga kvar och hoppas på det bästa, eller ta tillbaka pengarna.

Positivt av dom att makulera orders själva nu, istället för att vara tysta och sitta på fiktiva omsättningar!

Jag tycker det är synd att bra bolag får skit i onödan

Dustin har skött detta sämst utav alla återförsäljare. Låter nästan som du jobbar hos dem då t.o.m Elgiganten har skött detta bättre.
Informationen om att det inte kommer tillverkas några fler kort utan LHR har nått flera ÅF sedan länge och de flesta ÅF har valt att erbjuda sina kunder LHR-kort i stället till samma pris.

Dustin har under hela denna tid fått leverans utav kort som dem valt att sälja till scalper priser.