3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

För kundnöjdhetens skull. Jag skulle gladeligen lagt upp några tusen kronor till för ett TI kort efter snart ett års väntan på 3080. Tror det är många med mej som också skulle gjort det.

Vet inte vad webhallen har för tanke kring detta.
De släppte ju lite mer än 40 kort av 3080 tuf lhr i torsdags trots att folk fortfarande köar sen förra året. Har försökt tagga @Webhallen och fråga vad som egentligen ska hända med oss, då kundtjänsten säger att de utesluter folk som bokat för gamla priser. Medans Patrik tidigare sagt att de inte stämmer.

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Då fick man det förväntade mejlet från Amazon, så förvånande

"Hello from Amazon.se
Due to a lack of availability, we will not be able to obtain the following item from your order. We've cancelled the item and apologise for the inconvenience....
Placed on 2 January 2021
ASUS TUF Gaming NVIDIA GeForce RTX 3080
Sold by Amazon EU S.a.r.L."

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Då fick man det förväntade mejlet från Amazon, så förvånande

"Hello from Amazon.se
Due to a lack of availability, we will not be able to obtain the following item from your order. We've cancelled the item and apologise for the inconvenience....
Placed on 2 January 2021
ASUS TUF Gaming NVIDIA GeForce RTX 3080
Sold by Amazon EU S.a.r.L."

Hota med täckningsköp och skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Då fick man det förväntade mejlet från Amazon, så förvånande

"Hello from Amazon.se
Due to a lack of availability, we will not be able to obtain the following item from your order. We've cancelled the item and apologise for the inconvenience....
Placed on 2 January 2021
ASUS TUF Gaming NVIDIA GeForce RTX 3080
Sold by Amazon EU S.a.r.L."

Fick samma, dock mycket tidigare för att jag kontaktade dom och frågade.

Om man vill få från amazon bör man vara snabb på fingrarna o lägga beställning ASAP. minns runt december 2020 när det fanns en hel del 3080 för rimliga priser och såg en del från SweC som fick dom hyfsat fort.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Jag rapporterar tillbaka när burken kommer.
Vet att MacOS inte stödjer nvidia efter en viss version eller gamla MACar trots tb1/2 skall funka med tb3 (funktionen avstängd).
Kommer att flytta ur 3090 och vattenkyla i en stationär data, kommer sakna bakplåten ,bara.
Undertiden jag väntar på prylar får den gå dom majner 😀

Det var svårare än jag trodde att köra gaming boxen, måste ha tb3 stöd vilket jag saknar på allt utom en mac.
Plockade ut kortet när vattenblocket kom, fel storlek på blocket. Tillbaka till att skaffa antingen ett titan ridge eller nytt mb som södjer tb3 direkt. Detta under tiden jag cnc svarvar nya vattenblock för att passa 3090 kortet.
Jäkla pärs. Dessutom kan jag ha bränt zenith extreme brädan.
Bara otur och oskicklighet just nu. 🙁

Stavar som en idiot
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Hmm alltså jag kollade igen på kortet jag reserverat, det finns fortfarande några i lager, 1 på webben och sen i några butiker, o så har de varit i några dagar, https://www.webhallen.com/se/product/339095-Gainward-GeForce-... är det ett dåligt kort eller är det priset som avskräcker? TechPowerup ger ju tummen upp i sin recension, tyvärr hittar man inte mycket annars om det, sen visst är det sjukt mycket pengar för ett grafikkort, därav blir man ju extra nojig vid köp

Permalänk
Medlem

@mahava
MSRP för 3080Ti är cirka 12800 kr. Så du betalar 6000 kr extra för ett väldigt mediokert kort. Hade personligen aldrig köpt det kortet för det priset. Av vad jag minns har den modellen också ett irriterande fläktljud men jag är inte säker på det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/gp/product/B097QDH3VZ/

Går att boka ett Zotac RTX3080 10GB Trinity AMP Holo för 11330 kr. Klicka nere till höger och välj Amazon som säljare för att få rätt pris.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Ni som fick er order avbeställd från Dustin och mejlade kundombudsmannen, har ni fått återkoppling ännu?
Jag mejlade för kanske 10 dagar sedan och har inte hört något över huvud taget.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ni som fick er order avbeställd från Dustin och mejlade kundombudsmannen, har ni fått återkoppling ännu?
Jag mejlade för kanske 10 dagar sedan och har inte hört något över huvud taget.

Kontakta en konsumentvägledare på din kommun eller ARN istället, tror inte deras egna folk kommer hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kontakta en konsumentvägledare på din kommun eller ARN istället, tror inte deras egna folk kommer hjälpa dig

Det skulle i så fall vara första gången jag kontaktar någon av dessa, vill du specificera lite vad det är som är viktigt att trycka på och nämna för dom i dessa sammanhang? Och vad kan jag ens förvänta mig att dom gör åt saken?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det skulle i så fall vara första gången jag kontaktar någon av dessa, vill du specificera lite vad det är som är viktigt att trycka på och nämna för dom i dessa sammanhang? Och vad kan jag ens förvänta mig att dom gör åt saken?

Det som är viktigast är frågan om avtal ingåtts och du gjort din del och hade förväntningar på deras prestation. Har du till exempel en orderbekräftelse så har de accepterat sitt ansvar att leverera.

Då kan det finnas möjlighet till ’täckningsköp’, det vill säga att köpa en annan vara någon annanstans ifrån för att täcka upp förlusten av det som inte levererats, då kan du antagligen kräva skadestånd på skillnaden i pris från Dustin

Jag är ingen jurist, men den typen av frågeställningar och stöd skulle jag prata med dom om och fråga vilka vägar framåt som finns.

Det knepiga är ju om det finns ett avtal som ingåtts eller inte och vad butiken har förbundit sig till

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som är viktigast är frågan om avtal ingåtts och du gjort din del och hade förväntningar på deras prestation. Har du till exempel en orderbekräftelse så har de accepterat sitt ansvar att leverera.

Då kan det finnas möjlighet till ’täckningsköp’, det vill säga att köpa en annan vara någon annanstans ifrån för att täcka upp förlusten av det som inte levererats, då kan du antagligen kräva skadestånd på skillnaden i pris från Dustin

Jag är ingen jurist, men den typen av frågeställningar och stöd skulle jag prata med dom om och fråga vilka vägar framåt som finns.

Det knepiga är ju om det finns ett avtal som ingåtts eller inte och vad butiken har förbundit sig till

Tack för bra svar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ni som fick er order avbeställd från Dustin och mejlade kundombudsmannen, har ni fått återkoppling ännu?
Jag mejlade för kanske 10 dagar sedan och har inte hört något över huvud taget.

Jag har inte heller fått något svar från Dustin. Innan jag tog kontakt med Dustin så hade jag ett telefonmöte med en konsumentvägledare i min kommun. Hon hävdade att de fanns god grund för täckningsköp och att jag borde först ta kontakt med Dustin innan ARN.

Nu tycker jag Dustin har haft god tid på sig att svara så jag kommer i veckan att öppna ett ärende hos ARN.

gramatik
Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hmm, verkar som sagt att det varierar lite från person till person.

Just det EVGA 3080 FTW ultra kortet fanns i webblager och gick att beställa - jag vet då jag själv köpte ett.

Vissa av de andra fanns igår att beställa, men kan ju också ha blivit så att de justerat det nu i efterhand.

Var inne nyss och beställde ett 3080 GameRock OC för 9790. Den funkade lätt att beställa så antar att det andra kortet hade precis tagit slut i lager när jag kom dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feffez:

Var inne nyss och beställde ett 3080 GameRock OC för 9790. Den funkade lätt att beställa så antar att det andra kortet hade precis tagit slut i lager när jag kom dit.

9790:-? Jag köpte det kortet i somras för 14000:- hos Elgiganten men lämnade tillbaks det. Låter helt otroligt om dom sänkt priset med över 4000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

9790:-? Jag köpte det kortet i somras för 14000:- hos Elgiganten men lämnade tillbaks det. Låter helt otroligt om dom sänkt priset med över 4000:-.

Verkar ju ha blivit något fel med hanteringen av kort som ska gå till folk som beställt. Listan på kort man kan beställa verkar identisk med listan på erbjudna ersättare någon skickade samtidigt som det bara går att beställa med hjälp av personalen haha

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Hej

Mailade detta till Webhallen:

"Hej
Har mailat er upprepade gånger gällande min beställning. Ni har inte uppdaterat kön för kortet sedan augusti samt att ni har fått in samma kort men som heter V2 som sålts men då inte till dem som stått i kö i snart 1 år.

Vad händer med oss som beställt detta kort? Följer man utvecklingen så kommer V2 vara det som produceras för att det är begränsat för mining, detta meddelade NVIDIA i våras. Så kommer vi bli ignorerade på en teknikalitet?
Enligt er repesentant på Sweclockers så ska dem som beställt kortet men andra som kontaktat er kundtjänst fått till svar att ni utesluter dem som beställt till tidigare priser.
Hoppas på ett utförligt svar på detta.

https://www.webhallen.com/se/product/338666-ASUS-TUF-GeForce-...
Sålts enligt uppgifter iaf 40 stycken sådana men kön för mitt kort har inte rört sig på 2 månader..."

Svaret:

"Hej Eric.

Det är självklart inte kul att du och många många andra fortfarande väntar på era grafikkort.
Vi förväntar oss fortfarande att få in "v1" kort, men vi vet inte när det blir.

Om du vill köpa ett v.2 kort kan vi självklart avboka din order.

Önskar dig en fortsatt fin dag."

Jag är tämligen säker på att V1 kort av Asus TUF 3080 OC inte görs utan det enbart är LHR och därmed verkar vi som beställt bli ignorerade, det jag fick ut i ett tidigare mail var köplats, men det hjälper ju föga om det inte kommer några kort. Tolkar man detta med tråkiga ögon så kommer man troligen aldrig få kortet. Vill man vara välvillig så kanske det kommer in kort, men inte ett kort har ju dykt upp på 2 månader enligt deras egen uppdatering.

@Webhallen har ni några nyheter än de lite olika svar som kan dyka upp från kundtjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

9790:-? Jag köpte det kortet i somras för 14000:- hos Elgiganten men lämnade tillbaks det. Låter helt otroligt om dom sänkt priset med över 4000:-.

Skillnaden kan ju vara att detta är LHR men jag betalade endast 9790, riktigt bra pris med tanke på att samma kort enligt webhallen kostar typ 14000

https://www.webhallen.com/se/product/327274-Palit-GeForce-RTX...

La till en länk till kortet jag köpte
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Verkar ju ha blivit något fel med hanteringen av kort som ska gå till folk som beställt. Listan på kort man kan beställa verkar identisk med listan på erbjudna ersättare någon skickade samtidigt som det bara går att beställa med hjälp av personalen haha

Känns som att giganten har riktigt mycket problem med detta med tanke på att man inte kan hitta korten på deras hemsida förutom om du kollar på relaterade produkter, sen kan man inte ens gå in på sidan för produkten. Dom enda som kan gå in o kolla är säljare i butiken när de skriver in varukoden i ett annat internt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feffez:

Skillnaden kan ju vara att detta är LHR men jag betalade endast 9790, riktigt bra pris med tanke på att samma kort enligt webhallen kostar typ 14000

https://www.webhallen.com/se/product/327274-Palit-GeForce-RTX...

LHR har inte sänkt priset på i princip något kort så det tvivlar jag starkt på.

Skrivet av Feffez:

Känns som att giganten har riktigt mycket problem med detta med tanke på att man inte kan hitta korten på deras hemsida förutom om du kollar på relaterade produkter, sen kan man inte ens gå in på sidan för produkten. Dom enda som kan gå in o kolla är säljare i butiken när de skriver in varukoden i ett annat internt program.

Dom verkar dock ha "fixat" det för de flesta korten, får endast upp Gainward 3080 Phoenix och Gigabyte 3080 Turbo under relaterade produkter nu.

Permalänk
Medlem

Fick en andra förfrågan av Proshop att ändra min januari-order till LHR istället för ursprungliga Asus 3080 Strix OC (v1?), men nu med tillägget att ursprungliga versionerna inte längre tillverkas och att de kommer häva mitt köp om jag inte svarar och byter till LHR inom en vecka. Är det bekräftat att ursprungliga utgåvan av Asus 3080 Strix OC är "discontinued"?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Någon som fått någon uppdatering / mail från Elgiganten? Jag har skickat 2 st PM på forumet utan svar Blir intressant att se om de fullföljer eller ej.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

LHR har inte sänkt priset på i princip något kort så det tvivlar jag starkt på.

Dom verkar dock ha "fixat" det för de flesta korten, får endast upp Gainward 3080 Phoenix och Gigabyte 3080 Turbo under relaterade produkter nu.

Jag vet inte varför den prissänkningen helt ärligt så tror jag att dom bara har dålig koll på grejerna, därför det finns "felaktiga priser" och att man inte kan gå in på produkterna på sidan.

Jag kunde hitta det jag beställde och det har ändrats från 5+ i lager till <5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feffez:

Jag vet inte varför den prissänkningen helt ärligt så tror jag att dom bara har dålig koll på grejerna, därför det finns "felaktiga priser" och att man inte kan gå in på produkterna på sidan.

Jag kunde hitta det jag beställde och det har ändrats från 5+ i lager till <5

Att dom har dålig koll är en garanti vid det här laget.

Under vilken produkt poppade den upp som "relaterad produkt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Att dom har dålig koll är en garanti vid det här laget.

Under vilken produkt poppade den upp som "relaterad produkt"?

Denna
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Någon som fått någon uppdatering / mail från Elgiganten? Jag har skickat 2 st PM på forumet utan svar Blir intressant att se om de fullföljer eller ej.

Mvh

Samma här, har dessutom köpt ett annat kort på giganten för mer pengar man skulle ju bli erbjuden mellanskillnaden sa de men har inte ens fått ett svar på 2 veckor 🤣

Seriös kedja.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Hade varit lustigt om Elgiganten råkade sälja bort korten som tänkt användas för att erbjuda alla som väntat sen förra året 😂 Vilken soppa om nu så är fallet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Märkligt att vi får upp olika produkter, får inte upp ett enda 3080 kort under relaterade produkter.