3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fan att man missade detta!

Kuriosa: 3080ti är nog det grafikkort som ligger närmast sitt MSRP

Same, köpte ett 3080 för 13k igår..

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Jag var en av de som fick tag i ett 3080 Ti TUF, men jag har ett Louqe Ghost S1 påväg också.. You see the problem?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är väl en definitionsfråga. 2000-serien var Nvidias topserie i 2 års tid. 3000-serien har bara funnit i 1 år. Jag vill nog ändå hävda att korten är gamla när de blir ersatta av en ny generation

Ja det är nog en tolkningsfråga faktiskt men snart kommer de vara gamla på riktigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Väntan är nu över sedan igår. Förvisso blev det aldrig något ASUS 3080, utan ett Gigabyte. Men nu lämnar jag denna tråd! Den har besökts cirka 10 gånger om dagen i drygt 10 månader.

Tjing!

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Väntan är nu över sedan igår. Förvisso blev det aldrig något ASUS 3080, utan ett Gigabyte. Men nu lämnar jag denna tråd! Den har besökts cirka 10 gånger om dagen i drygt 10 månader.

Tjing!

Vilket gigabyte kort blev det och vilken butik? Skönt dock att du äntligen fått ett kort!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Väntan är nu över sedan igår. Förvisso blev det aldrig något ASUS 3080, utan ett Gigabyte. Men nu lämnar jag denna tråd! Den har besökts cirka 10 gånger om dagen i drygt 10 månader.

Tjing!

Vem försöker du lura, du är tillbaka här imorgon igen

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Sorgligt att ni får korten nu först när 4xxx-serien ligger i horisonten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Sorgligt att ni får korten nu först när 4xxx-serien ligger i horisonten.

Du uttrycker dig som om att man kommer få tag på ett 4xxx kort när de släpps.

Sen på riktigt, i datorvärlden är man väl van att det alltid kommer något nytt i horisonten.

Permalänk
Medlem

Hej hoppas jag får ställa en fråga här, jag har efter jagat runt länge verkat lyckats reservera ett av dessa https://www.webhallen.com/se/product/339095-Gainward-GeForce-... (dyrt som katten men jag la alla pengar i en hög som skulle gått till periodkort under pandemin och ja de täcker detta ) men jag är lite fundersam kring det, de reviews jag hittar pekar på det är bra och Gainward ägs av Pallit som jag förstår gör helt ok kort, och kortet får bra i betyg om än att kyllösningen inte verkar vara på asus nivå, men ändå i valet och kvalet hur jag ska tänka, hade helst velat ha ett Asus 3080ti kort men ingen vet hur lång tid det tar inann man ens kan lägga en order och köa, är det nån som har någon input kring Gainward?,

(tror ni jag ångrar bittert att jag i fjol släppte en order på ett asus 3080 til lanseringspriset med leverans tror de var december ... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Hej hoppas jag får ställa en fråga här, jag har efter jagat runt länge verkat lyckats reservera ett av dessa https://www.webhallen.com/se/product/339095-Gainward-GeForce-... (dyrt som katten men jag la alla pengar i en hög som skulle gått till periodkort under pandemin och ja de täcker detta ) men jag är lite fundersam kring det, de reviews jag hittar pekar på det är bra och Gainward ägs av Pallit som jag förstår gör helt ok kort, och kortet får bra i betyg om än att kyllösningen inte verkar vara på asus nivå, men ändå i valet och kvalet hur jag ska tänka, hade helst velat ha ett Asus 3080ti kort men ingen vet hur lång tid det tar inann man ens kan lägga en order och köa, är det nån som har någon input kring Gainward?,

(tror ni jag ångrar bittert att jag i fjol släppte en order på ett asus 3080 til lanseringspriset med leverans tror de var december ... )

Det ända jag kan säga är att man hört att just PALIT haft relativt bra thermal pads… vet ej om samma sak gäller gainward :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du uttrycker dig som om att man kommer få tag på ett 4xxx kort när de släpps.

Sen på riktigt, i datorvärlden är man väl van att det alltid kommer något nytt i horisonten.

Jag tänker mer på att de inte alltid kommer vara såhär stor kretsbrist, när det väl släpper på så finns ju risken att någon precis betalat fullpris för ett gammalt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag tänker mer på att de inte alltid kommer vara såhär stor kretsbrist, när det väl släpper på så finns ju risken att någon precis betalat fullpris för ett gammalt kort.

Ja, lösningen är alldeles runt hörnet, och först på tur för att ta emot ett regn av nya chip är privatkonsumenter av mid range GPUs.

Ring mig när det händer, jag håller inte andan

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vilket gigabyte kort blev det och vilken butik? Skönt dock att du äntligen fått ett kort!

3080 Gaming OC, Inet fick in ett gäng sådana som erbjöds till oss som väntat länge.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feffez:

Jag testade det där igår, säljaren kunde lägga in den som ett köp men när dom skulle frakta hem det så kom inga upp. Först så pratade jag med en säljare sen så tog han hjälp av en annan mer erfaren och ingen av dom kunde lösa det. Dom sa att antagligen så är det fel på hemsidan och att det inte finns några i lager. Säljaren skulle anmäla felet så om den står kvar på hemsidan om några dagar så kommer jag försöka igen.

Hmm, verkar som sagt att det varierar lite från person till person.

Just det EVGA 3080 FTW ultra kortet fanns i webblager och gick att beställa - jag vet då jag själv köpte ett.

Vissa av de andra fanns igår att beställa, men kan ju också ha blivit så att de justerat det nu i efterhand.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Verkar som att 3080 FTW3 korten som såldes av Elgiganten är kort dom haft liggandes på lagret ett tag och de verkar således inte vara LHR. P/N länkar till denna: https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=10G-P5-3897-KR

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Ja, lösningen är alldeles runt hörnet, och först på tur för att ta emot ett regn av nya chip är privatkonsumenter av mid range GPUs.

Ring mig när det händer, jag håller inte andan

Du glömde skriva ditt nummer.

Men glöm inte bort köpa på dig ett gammalt kort bara. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Verkar som att 3080 FTW3 korten som såldes av Elgiganten är kort dom haft liggandes på lagret ett tag och de verkar således inte vara LHR. P/N länkar till denna: https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=10G-P5-3897-KR

Ringde och hörde nu och hon i kundtjänst sa att dom funnits i lager men inte längre.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Hmm, verkar som sagt att det varierar lite från person till person.

Just det EVGA 3080 FTW ultra kortet fanns i webblager och gick att beställa - jag vet då jag själv köpte ett.

Vissa av de andra fanns igår att beställa, men kan ju också ha blivit så att de justerat det nu i efterhand.

Ibland är det tur att det inte funkar ;).

Var inne och försökte skicka hem just detta 3080 för att det var ett rimligt pris, men snubben kunde inte fixa det (verkade vara en lite slarvig typ) och hänvisade att de inte kunde skicka det då man inte kunde få fram produktsidan även om den uppenbarligen fanns. Blev lite sur, men tänkte går det inte så går det inte helt enkelt.

Oavsett så lyckades jag fånga tuf non-oc 3080 ti på webbis igår och är oerhört glad att jag inte kunde köpa evga kortet då detta var mycket mer prisvärt, men att man kunde se kortet flera dagar efteråt och vissa tillåter en att beställa även om det inte är tänkt så är lite respektlöst mot dem som väntat i månader eller över ett år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Verkar som att 3080 FTW3 korten som såldes av Elgiganten är kort dom haft liggandes på lagret ett tag och de verkar således inte vara LHR. P/N länkar till denna: https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=10G-P5-3897-KR

Fick hem ett, kan bekräfta att det är ej LHR.

Skrivet av DaNi8331:

Ringde och hörde nu och hon i kundtjänst sa att dom funnits i lager men inte längre.

De verkade vara borta någon gång under gårdagen tror jag.

Skrivet av dotaspelare69:

Ibland är det tur att det inte funkar ;).

Var inne och försökte skicka hem just detta 3080 för att det var ett rimligt pris, men snubben kunde inte fixa det (verkade vara en lite slarvig typ) och hänvisade att de inte kunde skicka det då man inte kunde få fram produktsidan även om den uppenbarligen fanns. Blev lite sur, men tänkte går det inte så går det inte helt enkelt.

Oavsett så lyckades jag fånga tuf non-oc 3080 ti på webbis igår och är oerhört glad att jag inte kunde köpa evga kortet då detta var mycket mer prisvärt, men att man kunde se kortet flera dagar efteråt och vissa tillåter en att beställa även om det inte är tänkt så är lite respektlöst mot dem som väntat i månader eller över ett år!

Jo, lite idiotiskt.

Om det går att få fram produkten och beställa den i systemet, så går det att köpa den och lägga beställning på den. Att den inte kommer fram på hemsidan är en konstig tabbe hos dom helt enkelt.

Kul iaf att du fick tag på ett 3080ti, gissar på att det var dom för ~13,5k? Försvann galet fort :')

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Fick hem ett, kan bekräfta att det är ej LHR.

https://i.imgur.com/5AaQfxb.png

Det var det jag trodde. Sicken överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det var det jag trodde. Sicken överraskning.

Ja, verkligen!

Förväntade mig ett 3080 LHR kort så jag kunde sälja mitt 3070 ej LHR kort. Nu sitter jag istället på 2st ej LHR igen. Kanske man ska pröva sig på o mina med ett av dom trots allt? :')

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ja, verkligen!

Förväntade mig ett 3080 LHR kort så jag kunde sälja mitt 3070 ej LHR kort. Nu sitter jag istället på 2st ej LHR igen. Kanske man ska pröva sig på o mina med ett av dom trots allt? :')

Eller bara sälja. Alla hatar väl scalpers men kan inte hata någon som säljer när priserna är så skyhöga som dom är just nu för icke-LHR kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Eller bara sälja. Alla hatar väl scalpers men kan inte hata någon som säljer när priserna är så skyhöga som dom är just nu för icke-LHR kort.

Nu önskar jag att jag hade en CPU med iGPU.. Hade nog kunnat klara mig på igpu ett tag tbh.

Kanske finns det någon intressant deal när nästa intel gen kommer, men av att döma av moderkortspriserna så ser det inte lovande ut D:

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Nu önskar jag att jag hade en CPU med iGPU.. Hade nog kunnat klara mig på igpu ett tag tbh.

Kanske finns det någon intressant deal när nästa intel gen kommer, men av att döma av moderkortspriserna så ser det inte lovande ut D:

Kanske får sitta utan ett kort helt enkelt, denna chansen kommer inte vara förevigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ja, verkligen!

Förväntade mig ett 3080 LHR kort så jag kunde sälja mitt 3070 ej LHR kort. Nu sitter jag istället på 2st ej LHR igen. Kanske man ska pröva sig på o mina med ett av dom trots allt? :')

Ja eller sälja båda och tjäna lite pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr-nix:

Kunde inte hålla mig när jag såg ett ASUS 3080 ti för 13500, webhallen har redan givit mig ett kollinr dessutom. Det gick undan där.

Skulle de väl erbjudit först till de som väntat på ett 3080 kort i ett år snart nu…. Inte för att snika ner på att du handlade, för att det skulle jag också gjort, utan för deras kundfrånvända örons skull..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Skulle de väl erbjudit först till de som väntat på ett 3080 kort i ett år snart nu…. Inte för att snika ner på att du handlade, för att det skulle jag också gjort, utan för deras kundfrånvända örons skull..

De hade nyligen en massa 3080 LHR kort som de sålde, lite knasigt att dom inte gick till folk som väntat indeed.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Skulle de väl erbjudit först till de som väntat på ett 3080 kort i ett år snart nu…. Inte för att snika ner på att du handlade, för att det skulle jag också gjort, utan för deras kundfrånvända örons skull..

Fast varför skulle Webhallen erbjuda kunder som köpt ett 3080 bli erbjudna ett 3080ti? Känns som en rätt stor prisskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Fast varför skulle Webhallen erbjuda kunder som köpt ett 3080 bli erbjudna ett 3080ti? Känns som en rätt stor prisskillnad.

Inte webbhallen och inte 3080ti, utan Elgiganten och evga 3080 ultra

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Fast varför skulle Webhallen erbjuda kunder som köpt ett 3080 bli erbjudna ett 3080ti? Känns som en rätt stor prisskillnad.

För kundnöjdhetens skull. Jag skulle gladeligen lagt upp några tusen kronor till för ett TI kort efter snart ett års väntan på 3080. Tror det är många med mej som också skulle gjort det.