Quiz: Teknikens kvinnor

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Teknikens kvinnor

Från tidiga programmerare och rymdfartspionjärer till udda släktband och Youtube-cringe. Vad kan du om kvinnor inom teknikvärlden?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Rätt lätt ändå om jag valt rätt i 50/50 frågorna. Resultat blev inte riktigt rättvist.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det här var jag oväntat bra på

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det här var ju inte så bra.

Permalänk
Samsung Sverige

Detta var inte min starkaste sida 😬

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hjälpsam

Ganska nöjd med att jag faktiskt kunde en del av frågorna.

Utöver att följa mycket teknik och astronomi och nuvarande rymdracet finner jag ofta glädje i facebooksidan A Mighty Girl ( amightygirl ) som ofta lyfter spännande kvinnliga historiska personer som fina förebilder. Vi har en alldeles för gubbig historia om vad som faktiskt hände och vem som faktiskt gjorde vad när det var praxis att ta åt sig äran av kvinnliga kollegors arbete.

Fram till 80talet var det nästan uteslutande kvinnor som var programmerare och matematiker (computers), sedan hände något.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Gick inte så bra denna gång.

Permalänk

Historia, not so much. Teknik, yes!

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Chansade hej vilt på ett par samt något kvalificerad gissning på en del, fast lustigt nog har eller håller jag på med gamla språk, så ADA och COBOL var ju buslätt

Rolig quiz i alla fall

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Har noll koll, chansade på alla.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Mitt resultat: 1/10.

Det här var ju inte så bra.

Du fick bronsmedalj i alla fall, alla ska med!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
DingDongerMcDongface

Stabilt ändå, särskilt när man döpt ena kattstackaren efter Grace Hopper.

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om många av alternativen så gissade friskt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du fick bronsmedalj i alla fall, alla ska med!

Haha, det missade jag faktiskt. Dåså, brons är ju inte illa trotts allt

Permalänk
Medlem

Som en schäf!

Permalänk

Tillräckligt nöjd

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

Det gick ju jättebra