3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Någon som förstått skillnaden på
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X 10G OC LHR
MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X PLUS OC (LHR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Någon som förstått skillnaden på
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X 10G OC LHR
MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X PLUS OC (LHR)

Nej.
Jag antar att det är samma kort.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Detta mejl möttes jag av igår, väldigt trist...
Jag har stått i kö sedan 30:e Januari

Kan det vara så att 3000-serien börjar bli lågprioriterad till fördel för Super-modellerna som det ryktas om från och med nästa år?

https://i.postimg.cc/Xq35H01d/Capture.png

EDIT: Ser att ni redan är igång med diskussionen kring detta, håll oss uppdaterade!

Nej, har sett Dustin sälja många RTX 3080 tidigare, både LHR och icke LHR, medans dom skitigt i befintliga kunder

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nej, har sett Dustin sälja många RTX 3080 tidigare, både LHR och icke LHR, medans dom skitigt i befintliga kunder

Fattar... Ska man ringa kundtjänst och vara sur, eller vad är nästa steg anser ni?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tror Dustin har rätten på sin sida, då det faktiskt inte görs fler 3080 utan LHR, de nya korten är ju en annan produkt, med andra artikel nr osv. Sen att de inte kan visa goodwill och hjälpa till med ett annat kort som många andra återförsäljare gör är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Alltså, jag tror Dustin har rätten på sin sida, då det faktiskt inte görs fler 3080 utan LHR, de nya korten är ju en annan produkt, med andra artikel nr osv. Sen att de inte kan visa goodwill och hjälpa till med ett annat kort som många andra återförsäljare gör är ju en annan sak.

Så det är vad allt handlar om, att LHR-versionerna inte görs längre, och därför cancelerar man varenda order som gjorts under perioden som LHR var aktuell?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så det är vad allt handlar om, att HLR-versionerna inte görs längre, och därför cancelerar man varenda order som gjorts under perioden som HLR var aktuell?

Ja plus då att priset har gått upp, så antagligen togs väl beslutet att ta PR smällen och sälja de nya korten till nuvarande marknadspris hellre än att försöka tillfredställa/behålla/skapa nya kunder genom att erbjuda lagda ordrar ett utbyte för de gamla priset.

^Kortsiktig strategi tror jag.

Permalänk
Medlem

Är de här HLR-korten V3? som kan hjärt och lungräddning ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Fattar... Ska man ringa kundtjänst och vara sur, eller vad är nästa steg anser ni?

Bästa är nog att höra av sig till deras kundombudsman på följande email: SE-kundombudsmannen@dustin.se

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Någon som förstått skillnaden på
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X 10G OC LHR
MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X PLUS OC (LHR)

Skrivet av ekhyddan:

Nej.
Jag antar att det är samma kort.

Nu killgissar jag bara, men Gigabyte har:

Geforce RTX 30xx Gaming OC
Geforce RTX 30xx Gaming OC Pro

Båda överklockade men Pro har ännu högre frekvens än vanliga Gaming OC (i mitt fall med 3060Ti så är det 1740MHz mot 1770MHz, ingen jätteökning men tillräckligt för att det ska vara ny SKU). Kan det vara liknande för MSI?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Alltså, jag tror Dustin har rätten på sin sida, då det faktiskt inte görs fler 3080 utan LHR, de nya korten är ju en annan produkt, med andra artikel nr osv. Sen att de inte kan visa goodwill och hjälpa till med ett annat kort som många andra återförsäljare gör är ju en annan sak.

Korten är ju identiska om man ser det utifrån tänkt användning/syfte. Nvidia stödjer vad jag vet officiellt inte mining på något förutom CMP serien även innan de började med LHR. LHR är i princip en fix/revision för att förhindra att kretsarna används utanför spec så det känns inte som man kan hävda att produkten utgått för att slippa leverera.

Dock kanske de fortfarande har rätten på sin sida av andra anledningar. Då finns det förstås inte mycket att göra utöver att klaga på Prisjakt och aldrig handla av dem igen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Nu killgissar jag bara, men Gigabyte har:

Geforce RTX 30xx Gaming OC
Geforce RTX 30xx Gaming OC Pro

Båda överklockade men Pro har ännu högre frekvens än vanliga Gaming OC (i mitt fall med 3060Ti så är det 1740MHz mot 1770MHz, ingen jätteökning men tillräckligt för att det ska vara ny SKU). Kan det vara liknande för MSI?

Nu blev jag också nyfiken.
Vad är det som är "plus" med MSI kortet, de verkar inte ens ha den informationen på sin hemsida.

Det som är plus/pro är nog ett till kort som man inte kan köpa till rimligt pris.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Bästa är nog att höra av sig till deras kundombudsman på följande email: SE-kundombudsmannen@dustin.se

Tack, ska överväga detta!
Är det fler som gått denna väg eller kommer jag att bli EN arg kund i rymden?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack, ska överväga detta!
Är det fler som gått denna väg eller kommer jag att bli EN arg kund i rymden?

Jag har skrivit till Dustin, bland annat deras kundombudsman. Förhoppningsvis gör fler det. Dustin behöver få höra när de beter sig illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Korten är ju identiska om man ser det utifrån tänkt användning/syfte. Nvidia stödjer vad jag vet officiellt inte mining på något förutom CMP serien även innan de började med LHR. LHR är i princip en fix/revision för att förhindra att kretsarna används utanför spec så det känns inte som man kan hävda att produkten utgått för att slippa leverera.

Dock kanske de fortfarande har rätten på sin sida av andra anledningar. Då finns det förstås inte mycket att göra utöver att klaga på Prisjakt och aldrig handla av dem igen.

Håller med där..

Ett scenario för att måla upp situationen för andra:

Roland beställer en Tesla med ett tilläggspaket som ökar maxhastighet man kan uppnå på en riktig racerbana, även om det inte säljs som en bil gjord för att tävlas med. Roland tycker att leveransen dröjer, hör av sig till Tesla, som inte ger några vettiga eller hjälpsamma svar. Ett år efter att Roland lagt sin beställning, börjar dock Tesla kommunicera och visa att de faktiskt kan ha konversationer med sina kunder. Dock får låter de Roland veta att bilen han beställt (den med ett tilläggspaket som inte kan användas fullt ut lagligt eller inom sitt sitt avsedda användningsområde dvs på vanliga vägar) inte tillverkas längre och att de inte kommer att kunna leverera den.

Roland blir kanske lite ledsen, men säger att han kan nöja sig med den vanliga modellen istället och trots det ändå betala det ursprungliga priset - varpå Tesla svarar att det tyvärr inte går då det juridiskt är en annan modell som skiljer sig 1-2‰ till det sämre mot den modell Roland beställt och väntat på i ett år.

Om jag var Roland hade jag inte varit glad.
(Inget illa om Tesla, tog bara ett exempel).

Kanske inte den perfekta jämförelsen, men som sagt målar en bild av hur vissa butiker har försökt bli av med kunder som väntat en lång tid, och inte godkänner att nedgradera beställningen och ändå betala samma pris för en mycket marginellt sämre produkt om man använder den som ett gaming-kort som tilltänkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBlackadder:

Jag har skrivit till Dustin, bland annat deras kundombudsman. Förhoppningsvis gör fler det. Dustin behöver få höra när de beter sig illa.

Vill du dela med dig av hur du formulerade dig ungefär och vad du tryckte på?
Jag är med på att göra samma sak, och därför tror jag att vi tjänar på att stå enade i våra formuleringar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja plus då att priset har gått upp, så antagligen togs väl beslutet att ta PR smällen och sälja de nya korten till nuvarande marknadspris hellre än att försöka tillfredställa/behålla/skapa nya kunder genom att erbjuda lagda ordrar ett utbyte för de gamla priset.

^Kortsiktig strategi tror jag.

Gör de klart för dig själv att många av återförsäljarna steppar in just för att lagen säger så. Nej, LHR är inte ett nytt kort, det är bara en beteckning för att särskilja kortens egenskaper när de kommer till mining. Enda anledningen till att man rättfärdigar de som ursäkt är för att man känner nån form av skadeglädje att vissa riskerar bli utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Gör de klart för dig själv att många av återförsäljarna steppar in just för att lagen säger så. Nej, LHR är inte ett nytt kort, det är bara en beteckning för att särskilja kortens egenskaper när de kommer till mining. Enda anledningen till att man rättfärdigar de som ursäkt är för att man känner nån form av skadeglädje att vissa riskerar bli utan.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på, jag sa att det var en ny produkt, jag sa ingenstans att jag tyckte det är okej hur Dustin sköter det. Om du läser om där du citerade skrev jag att jag tycker det isåfall är en kortsiktig, läs dum strategi i längden.

Om du läser det som att jag rättfärdigat eller visar förståelse för hur de skött det vet jag inte var du fick det ifrån. Jag antog att det var så nån beslutfattare där resonerade när de valde att hantera det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack, ska överväga detta!
Är det fler som gått denna väg eller kommer jag att bli EN arg kund i rymden?

Sitter fortfarande och inväntar ett Sapphire-kort som jag beställde från Dustin i Januari. Dustin är förmodligen sämst i klassen nu när Elgiganten bytte strategi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så det är vad allt handlar om, att HLR-versionerna inte görs längre, och därför cancelerar man varenda order som gjorts under perioden som HLR var aktuell?

LHR möjligtvis och inte Hjärt&lung räddning 🤣

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Är de här HLR-korten V3? som kan hjärt och lungräddning ?

Skrivet av ottomanslap:

LHR möjligtvis och inte Hjärt&lung räddning 🤣

Haha fyfan! Jag bjuder på den!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Ja jag väntar på svar ifrån Dustins ombudsman, sen drar jag det annars vidare med ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasNilsson_:

Ja jag väntar på svar ifrån Dustins ombudsman, sen drar jag det annars vidare med ARN.

Väntar med spänning på ditt svar..

Jag ska skriva strax också, sen beroende på hur dem agerar så blir det 10 mile om vad jag tycker om dem på sociala medier ARN och hela baletten med ris eller om dem sköter det snyggt och proffsigt så blir det ros.

Jag har dock inte fått mejlet än, annat än att jag ser att min beställning har ändrats från restnoterad till avbeställd
Att det skulle ta tid är en sak, men att bli uselt behandlad som kund eller bli förd bakom ljuset är en helt annan.

*edit* jo hade visst fått mejlet. Kanske dags att dra ihop alla som fått det och göra en grupptalan för vad det än landar i så kan det vara bra att se hur många som fått dessa mejl som om det på något sätt skulle vara ok.

"Någon" måste ju bära ansvaret.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett:
Gigabyte 3090 gaming box på inet för 22.900kr på fyndsektionen i går söndag 24/10-21.
Får se om det landar imorgon?

Edit:Det kan vara ett waterforce, har beställt ekwb’s kylblock hursom.

Edit2:
Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB AORUS GAMING BOX
Status Bokad á pris 22 999 kr
Antal 1 st Summa 22 999 kr
Fyndhörneprodukt: x164878

Komplettering.
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Jag beställde ett:
Gigabyte 3090 gaming box på inet för 22.900kr på fyndsektionen i går söndag 24/10-21.
Får se om det landar imorgon?

Edit:Det kan vara ett waterforce, har beställt ekwb’s kylblock hursom.

Edit2:
Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB AORUS GAMING BOX
Status
Bokad
á pris
22 999 kr
Antal
1 st
Summa
22 999 kr
Fyndhörneprodukt: x164878

De där är en gaming box.. inte bara ett grafikkort om du missat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Haha fyfan! Jag bjuder på den!

Tillägg: det är LHRKorten som är aktuella nu, V1 är icke-LHR och det är dem som fasats ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tillägg: det är LHRKorten som är aktuella nu, V1 är icke-LHR och det är dem som fasats ut.

Så hur går vi vidare med detta dåå?
Jag har skrivit till Dustin och visat mitt missnöjde, har inte hört något från dom ännu

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så hur går vi vidare med detta dåå?
Jag har skrivit till Dustin och visat mitt missnöjde, har inte hört något från dom ännu

Jag har också skrivit till Dustin efter att ha varit kontakt med en konsumentombudsman i kommunen. Hen ansåg att de fanns grund täckningsköp. Jag blev uppmanade att först ta kontakt med Dustin och därefter ARN. Förhoppningsvis kommer vi till en lösning.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Jag har också skrivit till Dustin efter att ha varit kontakt med en konsumentombudsman i kommunen. Hen ansåg att de fanns grund täckningsköp. Jag blev uppmanade att först ta kontakt med Dustin och därefter ARN. Förhoppningsvis kommer vi till en lösning.

Vad innebär täckningsköp?
Behöver alla gör detta individuellt alltså, för att få någon form av klarhet i detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad innebär täckningsköp?
Behöver alla gör detta individuellt alltså, för att få någon form av klarhet i detta?

Ja du måste göra det själv. Det är tyvärr ingen som gör det åt dig.