Fractal Design åtgärdar fläktkontroller till chassit Torrent

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design åtgärdar fläktkontroller till chassit Torrent

En månad efter återkallandet av Torrent rapporteras att Fractal Design åtgärdat fläktkontrollern, som tidigare riskerade kortslutas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag minns när fractal design var billiga och extremt bra chassi med kvalitets känsla till max.
Nu är priserna högre och kvaliteten svajar bara mera och mera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag minns när fractal design var billiga och extremt bra chassi med kvalitets känsla till max.
Nu är priserna högre och kvaliteten svajar bara mera och mera.

Det känns som om marknaden inte helt tror på dem. Jag kommer alltid vilja ha en ljudisolerad svart låda utan några detaljer alls, så för min del är de bra. Men priset börjar kännas riktigt omotiverat.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1188637

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

"När Fractal Design Torrent med den åtgärdade fläktkontrollern återlanseras och blir tillgänglig i butik är i dagsläget inte känt."

Jag köpte en hos inet i förra veckan med den fixade kontrollern så den är tillbaka i butik

Visa signatur

Lösning: Ignorera varningen.

Permalänk
Medlem

Många chassitillverkare verkar ha problem med kvalitén på dessa fläktkontroller där det verkar ha snarlika problem med avsaknad av ordentlig isolering av strömplanet vid just skruvhålen. FD har däremot varit en av få (vad jag kan finna) som faktiskt gått ut med att dessa problem existerar och skickat ut en återkallning av alla chassin med dessa i sig. Vilket t.ex. NZXT vägrat göra..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av p1p3:

"När Fractal Design Torrent med den åtgärdade fläktkontrollern återlanseras och blir tillgänglig i butik är i dagsläget inte känt."

Jag köpte en hos inet i förra veckan med den fixade kontrollern så den är tillbaka i butik

Se där! Jag fixade till det i nyheten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har för mig att mitt gamla fractal r3 hade en sådan fläktcontroller som mer eller mindre omgående brann upp. kanske beror på att mina fläktar var lite krävande även om det var rätt vanliga varianter från noctua.
bra att dom löser det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta var riktigt bra skött av FD. Dom kände nog elden i ryggen efter NZXT's fiasko med sin PCI-E riser.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rätt imponerande miss av ingenjören som ritade mönsterkortet. I paritet med "Jag har aldrig varit med förr".
Dock väldigt bra att FD omedelbart återkallade samtliga och åtgärdade felet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Slutade köpa fractals produkter sedan jag fått problem med nätagg och chassi man fick stötar av. Finns betydligt bättre produkter på marknaden för ungefär samma kostnad.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Har, utan att egentligen tänka på det, alltid kört med FD. Det har tilltalat mig estetiskt genom åren, först två svarta ljudisolerade lådor (R3 samt R7 XL). Nu senast blev det en meshify s2 med mörk ruta.

Ogillar ”fishbowl” på både bil och dator, tonat passar mig bäst.

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TZeron:

Har, utan att egentligen tänka på det, alltid kört med FD. Det har tilltalat mig estetiskt genom åren, först två svarta ljudisolerade lådor (R3 samt R7 XL). Nu senast blev det en meshify s2 med mörk ruta.

Ogillar ”fishbowl” på både bil och dator, tonat passar mig bäst.

Alla utom en är fractal här hemma. Undantaget är min Corsair 900D som knappt fick plats i bilen 😄

Permalänk
Medlem

Jag har FDs fläktkontroller i alla mina Fractal Design Chassier...använder dom inte....
Då de flesta nya ASUS kort iallafall har många Fläktportar...
Denna ser ut som den på Deafine7...är det samma?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av FD. Bygger massor i deras chassin och gillar upplevelsen lika mycket varje gång, Torrent var inget undantag!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Slutade köpa fractals produkter sedan jag fått problem med nätagg och chassi man fick stötar av. Finns betydligt bättre produkter på marknaden för ungefär samma kostnad.

Du råkade inte köra datorn i ett ojordat uttag då?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Fick min fläkthub mitten på september vilket var väldigt snabbt jobbat av dem. Bra info från Fractal hela vägen om vad som skedde. Har dock fortfarande inte hört ett ljud från komplett om att jag köpte en chassi som blev återkallat under tiden det var på väg till mig med posten. Tur man inte bor under sten ^-^
Bra jobbat av Fractal med allt, älskar chassit.
Skäms komplett.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Jag fick min ersättningskontroller skickad till mig i mitten av September och såg att Chassit var tillbaka hos Inet med den uppdaterade kontrollern bara en vecka senare. FS var väldigt snabba här, riktigt snygg löst.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WoXeR123:

Du råkade inte köra datorn i ett ojordat uttag då?

Det låter som sagt mest som du inte anslutit datorn i ett skyddsjordat uttag och råkat ut för en bieffekt av nätfiltret i nätelen, det sker ofta en spänningsdelning mot jord via ett par kondensatorer i dem som gör att du brukar ha halva nätspänningen i chassit om du saknar skyddsjord. Eftersom det kopplas via små kondensatorer kan strömmen inte bli farligt hög men det kan ibland kännas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rätt imponerande miss av ingenjören som ritade mönsterkortet. I paritet med "Jag har aldrig varit med förr".
Dock väldigt bra att FD omedelbart återkallade samtliga och åtgärdade felet.

Håller med helt och hållet. Ett sådant misstag ska nypas till redan vid designstadiet eller allra senast vid första prototypen. Jag arbetar en hel del med integrering av kretskort mot mekanik och sist jag gjorde ett sådant misstag måste varit under skoltiden.
Förstår heller inte hur man kan dra 12VDC så nära en skruv att dess skalle riskerar bryta lacken och kortsluta mot annan en potential.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Håller med helt och hållet. Ett sådant misstag ska nypas till redan vid designstadiet eller allra senast vid första prototypen. Jag arbetar en hel del med integrering av kretskort mot mekanik och sist jag gjorde ett sådant misstag måste varit under skoltiden.
Förstår heller inte hur man kan dra 12VDC så nära en skruv att dess skalle riskerar bryta lacken och kortsluta mot annan en potential.

Pengar. Har svårt att se att de tillverkat dessa krestkort själva utan köpt in det från billigast möjliga tredjepart i Kina där de antagligen inte brytt sig om att testa slutprodukten ordentligt utan gått på deras ord.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DavidtheDoom:

Rätt imponerande miss av ingenjören som ritade mönsterkortet. I paritet med "Jag har aldrig varit med förr".
Dock väldigt bra att FD omedelbart återkallade samtliga och åtgärdade felet.

Skulle säga att det är ganska vanligt att sådant här missas/förbises av de som designar. Det brukar vara gott om punkter som går hela vägen tillbaka till design efter de första provexemplaren (annan branch men många likheter). Det är alltid något som är lite "otur"

Som sagt, bra av FD att snabbt ta tillbaka produkten. Något annat vettigt val fanns nog inte.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Du råkade inte köra datorn i ett ojordat uttag då?

Nope, felet kunde återskapas hos återförsäljaren.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum