USB-IF förvirrar vidare med logotyper för USB 4 och 240 W-laddning

Permalänk
Melding Plague

USB-IF förvirrar vidare med logotyper för USB 4 och 240 W-laddning

USB Implementers Forum kandiderar till årets förvillare med nya logotyper för USB 4, kablar och laddare med stöd för hög effekt vid laddning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

240w på den klena kontakten?

Galenskap!

En gång i tiden hade man olika kontakter för olika ändamål. Svårt att koppla fel och tydligt vad som var vad. Nu har man samma kontakt med olika egenskaper och likadana kablar som klarar olika standarder. Som gjort för att bli fel och förvirrande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

240w på den klena kontakten?

Galenskap!

En gång i tiden hade man olika kontakter för olika ändamål. Svårt att koppla fel och tydligt vad som var vad. Nu har man samma kontakt med olika egenskaper och likadana kablar som klarar olika standarder. Som gjort för att bli fel och förvirrande.

Dom hade ju dock kunnat göra det tydligare med bra namn och logotyper. Nu är det mer eller mindre omöjligt att veta vilken spec en kabel har.

För att bringa ytterligare klarhet är logotyperna endast exempel på hur certifieringen ska presenteras. Det står med andra ord tillverkare fritt att precis som idag göra vad de vill med USB-namn och logotyper.

Så idiotiskt att man storknar.

Permalänk
Medlem

USB-C FTW!
USB-IF FTL!

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Musikälskare

Röriga logotyper, det gör inte saken bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kontakten är fortfarande bara specificerad till max 5A, det är spänningen som man höjt till 48V från tidigare 20V vilket höjer maxeffekten från 100 till 240W. Så länge spänningen är under 60V så ställs inga särskilda säkerhetskrav och för kontakten så är belastningen lika som tidigare. Högre spänning tenderar dock att ge ljusbågar om kontakten delas då det ligger ström över den, så att ta loss kontakten vid full 240W belastning kan säkert reducera livslängden hos kontakten.

Tyvärr så är kabeltillverkare dåliga att märka sina USB-C kablar, och USB 2.0 är fortfarande vanligt hos vanliga "laddkablar" med USB-C kontakt. Försöker man koppla in en monitor med en sådan så blir det inte mycket till bild.

Permalänk
Medlem

Hoppas Linus arbetar på en uppföljare just nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Men GUD, de kan ju inte ens göra en tabell korrekt. "combined" ska vara en rad och inte en kolumn. Känns som USB-IF i ett nötskal:

Hej hopp, vi kan ju inte göra en enkel tydlig tabell, vi är ju USB-IF. Låt oss ta en rad och flytta den till en kolumn, alla storheter blir fel och så slår vi ihop twå celler i den kolmnen också. Så där! Nu känns det som oss, här ska vi göra saker konstiga, förvillande istället för det uppenbart enkla.

Ahhh! Mina ögon dör av smärta...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte wifi är lika dålig...
Förut IEEE 802.11 xx... Går till wifi 1 2 3 4 5 6..
Och nu wifi 6E?!? Blir det 6F 6G också?

autocorrect
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

New USB Forever. No numbers, ever!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Men GUD, de kan ju inte ens göra en tabell korrekt.

Är det någon grupp jag inte är förvånad över att inte kunna presentera data utan att göra det fullständigt makabert så är det USB-IF. Det är en tabell med ynka nio fält! Hur är det ens möjligt att göra den och sedan säga till sig själv "Hmm, detta ser bra ut. Låt oss publicera den till hela världen som tittar noggrant." Speciellt med tanke på att de redan är fullständigt ökända för att vara värdelösa på informations presentation.

Alla jättarna är ju med, någon som kan tänka borde de väl ha? Jag vill nästan föreslå en ny konspirationsteori att de är avsiktligt förvirrande, motivet vet jag inte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

240w på den klena kontakten?

Galenskap!

En gång i tiden hade man olika kontakter för olika ändamål. Svårt att koppla fel och tydligt vad som var vad. Nu har man samma kontakt med olika egenskaper och likadana kablar som klarar olika standarder. Som gjort för att bli fel och förvirrande.

Nu missar du allt, nya sladdar krävs för 240W. Sedan är det ju Ampere som spelar roll när det kommer till dimensionerna och längden på kabeln.

Permalänk
Medlem

240 Watt över USB kabel?
Nu får de snart ge sig.
Eller har de tänkt att vidareutveckla det tills vi ska ladda elbilar med USB kabel?

Såklart ser jag ett behov att kunna att kunna ladda med > 5W för att det ska räcka till moderna smartphones och surfplattor och dylikt.
Men kommer vi upp i hundratals watt så känns det mer lämpligt att använda andra kablar/kontakter för ändamålet.

Håller med om att det är förvirrande om det finns olika logotyper och tillverkarna kan använda lite vad de vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Nu missar du allt, nya sladdar krävs för 240W. Sedan är det ju Ampere som spelar roll när det kommer till dimensionerna och längden på kabeln.

Det är fortfarande samma kontaktdon... och de är jag inte superimponerad över.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara nöjd förrän jag kan driva min ugn över USB-C.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

New USB Forever. No numbers, ever!

Best USB yet! USB (2021).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nästan lika tramsigt som wifinamnen.
Vore det inte bättre att bara hitta på nått namn som blandar in Thunderbolt och helt utelämnar usb och så kan man konsekvent nämna DP alt mode, kan man förresten inte kombinera DP++ med alt mode så man tex bara skulle kunna ha usb c kontakter på grafikkort och samtidigt skippa usb på moderkorten ?
Eller är det kanske dumt, om det är dumt så varför inte ha usb c kontakter på moderkort men bara låta dem stödja usb 1 low speed kommunikation för det var ju där det började gå snett, när de introducerade både low och full speed och det måste hedras så dagens ungdomar inte glömmer bort det.

Usb 2 är det enda som inte är kaotiskt utan där vet man vad man får så det är väl därför det överlever.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

240 Watt över USB kabel?
Nu får de snart ge sig.
Eller har de tänkt att vidareutveckla det tills vi ska ladda elbilar med USB kabel?

Såklart ser jag ett behov att kunna att kunna ladda med > 5W för att det ska räcka till moderna smartphones och surfplattor och dylikt.
Men kommer vi upp i hundratals watt så känns det mer lämpligt att använda andra kablar/kontakter för ändamålet.

Håller med om att det är förvirrande om det finns olika logotyper och tillverkarna kan använda lite vad de vill.

Tänk dig dagen att koppla in induktionsspisen med USB-kabel och slippa Fas 1 och allt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jacob:

Best USB yet! USB (2021).

Följt av USB One år 2023.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Följt av USB One år 2023.

Sen bara "USB" 2026

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Kontakten är fortfarande bara specificerad till max 5A, det är spänningen som man höjt till 48V från tidigare 20V vilket höjer maxeffekten från 100 till 240W. Så länge spänningen är under 60V så ställs inga särskilda säkerhetskrav och för kontakten så är belastningen lika som tidigare. Högre spänning tenderar dock att ge ljusbågar om kontakten delas då det ligger ström över den, så att ta loss kontakten vid full 240W belastning kan säkert reducera livslängden hos kontakten.

Guide to MIG/MAG Welding ger exempel på sida 14.

Spänningar mellan 15-40 Volt beroende på diameter på svetstråd och om kortbåge eller spraybåge.
Så ja även spänningar under 60V kan ge ljusbåge.
Däremot får de väl öka strömmen innan vi kan använda USB kablar som tillsatsmaterial.

Permalänk
Medlem

USB-C standarden liknar inte nåt!

Förr när man såg kontakten så tänkte man att det mest troliga är USB-C eller TB-3.

Köpte en dator till sambon med USB-C samt en dockningsstation. Fick inte skiten att funka på hennes dator men min jobbdator och macbook gick bra.

När jag kom underfund med att Lenovo utrustat ett usb3 gränssnitt med usb-c kontakt gjorde mig riktigt besviken. Datorn gick inte använda som jag tänkt, sambon klagar och hela idén med datorn blev skräp. Sambon hade vart OK med att ansluta en kabel, inte 3 - det är för krångligt. Givetvis ville hon lämna tillbaka datorn, men det gick naturligtvis inte.

Efter det där så läser man vilka gränssnitt som ligger bakom alla kontakter, man är naturligt skeptisk till allt som har med USB-C/TB-3/TB-4 att göra. Tyckte gränssnittet var smart innan, kombinera USB och TB samt laddning på samma kabel, men nu är det för rörigt med allt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Givetvis ville hon lämna tillbaka datorn, men det gick naturligtvis inte.

14 dagars ångerrätt som privatperson ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Kontakten är fortfarande bara specificerad till max 5A, det är spänningen som man höjt till 48V från tidigare 20V vilket höjer maxeffekten från 100 till 240W. Så länge spänningen är under 60V så ställs inga särskilda säkerhetskrav och för kontakten så är belastningen lika som tidigare. Högre spänning tenderar dock att ge ljusbågar om kontakten delas då det ligger ström över den, så att ta loss kontakten vid full 240W belastning kan säkert reducera livslängden hos kontakten.

Tyvärr så är kabeltillverkare dåliga att märka sina USB-C kablar, och USB 2.0 är fortfarande vanligt hos vanliga "laddkablar" med USB-C kontakt. Försöker man koppla in en monitor med en sådan så blir det inte mycket till bild.

Och för att göra det ännu mer krångligt så är det många "laddkablar" som saknar datalänk. Tex sladdar man får led till BT hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Och för att göra det ännu mer krångligt så är det många "laddkablar" som saknar datalänk. Tex sladdar man får led till BT hörlurar.

Och sedan finns det kablar som inte går att ladda alla enheter med. Jag har t.ex. en som kan ladda min iPad pro men inte mina hörlurar (Momentum 3) och min Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Bara kan som tyckte wifi är lika dålig...
Förut IEEE 802.11 xx... Går till wifi 1 2 3 4 5 6..
Och nu wifi 6E?!? Blir det 6F 6G också?

Haha, ja den är klockren. De beslutar sig för att tom namna om gamla standarder retroaktivt för att städa upp bland namn-sörjan, endast för att genast göra avsteg från den nya logiska namnsystemet.

Permalänk
Medlem

För er som undrar om det tänkt köra 5V 48A så är svaret nej.

Power Delivery 3.1 Type-C
48V 5A 240W

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills det kommer:
* USB4 gen 1.1 low speed = USB1
* USB4 gen 1.2 high speed = USB2
* USB4 gen 3.0 = USB3 5Gbit
* USB4 gen 1.3.1 = USB3 10Gbit
* USB4 type 2 = USB3 20 Gbit
* USB4 POWER = Thunderbolt 3, but no PD
* USB4 gen 4 type 1 = power delivery > 50W
* USB4 non-universal = RS-232 1500BAUD
...

Varför inte bara ha:
USBx yGbit zWatts, eller är det för enkelt?

Kravet för x = 4
y > 20Gbit (optional to mention)
z > 20W (optional to mention)

Alternativt:
4.0 20G+20W
4.1 40G+50W
4.2 40G+120W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas Linus arbetar på en uppföljare just nu.

https://www.youtube.com/watch?v=gShRBsahzXg

Denna hade jag helt missat! Tackar för ett gott skratt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dom hade ju dock kunnat göra det tydligare med bra namn och logotyper. Nu är det mer eller mindre omöjligt att veta vilken spec en kabel har.

För att bringa ytterligare klarhet är logotyperna endast exempel på hur certifieringen ska presenteras. Det står med andra ord tillverkare fritt att precis som idag göra vad de vill med USB-namn och logotyper.

Så idiotiskt att man storknar.

Det finns egentligen krav på märkning, men USB-IF kan enbart kräva dessa om kabeln i fråga ska säljas som en certifierad USB-kabel. USB-IF kan inte hindra någon att sälja kablar med andra märkningar, då lär det krävas lagstiftning. Eftersom USB-C kablar, utom de enklaste modellerna, innehåller ett ID-chip så finns det dock möjlighet att implementera en identifiering i de enheter som ansluts så att användaren får ett meddelande om vilken typ av kabel som anslutits, meddelande om att fel kabeltyp för porten anslutits osv.

Skulle man kräva att alla kablar hade full funktionalitet så skulle tyvärr de enklare laddkablarna bli rätt dyra.